Saturday, October 24, 2009

Ροές πληροφόρησης

Αντιγράφω μια σημερινή ανάρτηση από το nylon.gr που θέτει ένα ερώτημα ευρύτερου ενδιαφέροντος και προσεγγίζει ένα προβληματισμό που έθεσα χθες από μια διαφορετική οπτική γωνία.

Παρακολουθώ με μεγάλο ενδιαφέρον το μπλογκ του υφυπουργού Παιδείας Γιάννη Πανάρετου. Και αυτό γιατί, από τη μία μεριά το ενημερώνει καθημερινά με 2 και 3 νέα άρθρα (όχι κάτι που θα περίμενε κάποιος από ένα υφυπουργό – κυρίως όχι ο Άρης Σπηλιωτόπουλος, που θεωρεί ότι με το κλείσιμο του meafora.gr έκλεισαν και όλα τα παράθυρα διαλόγου του Υπουργείου με τους πολίτες), και από την άλλη πολλές φορές διατυπώνει απόψεις που μπορεί να θεωρηθούν εξαιρετικά αντισυμβατικές, που μπορεί να τον οδηγήσουν σε συγκρούσεις.

Σε ένα από τα τελευταία του post ασχολείται με το πολύ ευαίσθητο ζήτημα της εκλογής καθηγητών στα Πανεπιστήμια, και λέει πράγματα που μπορεί να λέγονται από όλους μας πολλές φορές ιδιωτικά (δεν βρίσκονται δηλ. μακρυά από την αλήθεια), αλλά όχι από ένα Υπουργό.

Για τις εκλογές καθηγητών δεν χρειάζεται να γράψω πολλά πράγματα. Δεν είναι μόνο οι κραυγαλέες και προκλητικές περιπτώσεις καταπάτησης κάθε έννοιας ακαδημαϊκής δεοντολογίας που έχουν δημοσιοποιηθεί, κυρίως στα μπλογκς (που έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην αποκάλυψή τους). Είναι και η αντίδραση της κοινωνίας που αγανακτεί όταν πληροφορείται μεθοδεύσεις και πρακτικές που απάδουν προς στο ακαδημαϊκό ήθος.

Πολύ ενδιαφέρον όμως βρήκα και το γεγονός ότι αναδεικνύει τα blogs, σαν ένα παράγοντα ο οποίος βοηθά στην ενημέρωση και αποκάλυψη καταστάσεων που πολλοί παραδοσιακοί δημοσιογράφοι πολλές φορές δεν καταφέρνουν να κάνουν – για πολλούς λόγους. Πρόκειται πραγματικά για πολιτισμικό σοκ, μια τέτοια δημόσια γλώσσα. Θα παρακολουθήσω με ενδιαφέρον τα αποτελέσματα αυτού του διαλόγου.

Μιλώντας όμως για Πανεπιστήμια και εκπαίδευση, είδα σήμερα ένα ενδιαφέρον video στο οποίο μιλά o Jon Hagel, για τη νέα εποχή της υπερπληροφόρησης, του real time web και των νέων ικανοτήτων που πρέπει να αποκτήσουμε.

Στο ερώτημα “πως θα αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις και οργανισμοί (αλλά συμπληρώνω και η κοινωνία) τη μετάβαση στο real time web, στο social web και στην ανάπτυξη της φορητότητας της πληροφορίας (mobile)” ο Hagel μας λέει ότι σταδιακά βρίσκουμε λιγότερη αξία στην προσπάθεια “αποθήκευσης” της πληροφορίας/γνώσης (τι ξέρουμε για ένα θέμα σε κάθε χρονική στιγμή), και περισσότερη αξία στην συμμετοχή μας σε “ροές γνώσης” (flows of knowledge).

Το πρόβλημα σε ένα κόσμο που καθημερινά αλλάζουν τα δεδομένα του, είναι πως οτιδήποτε γνωρίζεις σήμερα, από αύριο κιόλας έχει αρχίσει να χάνει την αξία του. Ο μόνος τρόπος να είσαι “μορφωμένος” είναι να γνωρίζεις πως να συμμετέχεις σε αυτές τις “ροές”, αλλά και πως να παίρνεις τη μεγαλύτερη αξία από αυτή τη συμμετοχή, χωρίς να σε καταπίνει το ποτάμι της πληροφορίας (έχω γράψει και πριν από ενάμισι χρόνο για το web of flow).

Ο Hagel αναφέρεται κυρίως στον κόσμο των επιχειρήσεων, αλλά αυτό ακριβώς το σκεπτικό κολά στο χώρο της εκπαίδευσης και των Πανεπιστημίων. Αυτός είναι ο χώρος που θα τροφοδοτήσει τις επιχειρήσεις μας με το ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο θα κάνει ή δεν θα κάνει ανταγωνιστική στο μέλλον την Ελληνική οικονομία στο νέο κόσμο.

Τα σημαντικά ερωτήματα (απευθύνονται και στον Γ. Πανάρετο) είναι ακριβώς αυτά: Πως θα μπει αυτή η νέα γνώση στην Ελληνική εκπαίδευση? Πως θα δημιουργήσουμε τους “μορφωμένους” του 21ου αιώνα? Και ποιός ακριβώς θα το κάνει αυτό? Όταν ο υφυπουργός στο μπλογκ του διατυπώνει το ερώτημα

επιτρέπεται η πολιτική ηγεσία να παρεμβαίνει στα ακαδημαϊκά θέματα; Τι είναι εκείνο που κάνει την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ περισσότερο κατάλληλη να καταπολεμήσει τέτοια φαινόμενα από την ίδια την ακαδημαϊκή κοινότητα;

η απάντηση δείχνει πραγματικά πολύ δύσκολη. Γιατί, από τη μία μεριά πράγματι δείχνει μια “δημοκρατική ευαισθησία” το να πεις “αφήνω την κοινότητα να αυτορυθμιστεί γιατί ξέρει τα ζητήματα της καλύτερα”. Από την άλλη όμως, η κοινωνία μας έχει σαφείς, πολύ επιτακτικές ανάγκες για άμεσες βαθιές αλλαγές στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Ποιός έχει την ευθύνη για αυτές τις αλλαγές? Η ίδια η “εκπαιδευτική κοινότητα” (που έχει προφανώς την τάση να αναπαράγει τον εαυτό της) ή οι Έλληνες πολίτες οι οποίοι τη χρηματοδοτούν – αλλά και τη διοικούν μέσω της κυβέρνησης που τους εξέλεξε? Και οι εκλογές των καθηγητών είναι ένα από τα θέματα που άπτονται ακριβώς αυτών των αλλαγών – το ποιοί μπορούν και θέλουν να διδάξουν στα παιδιά μας αυτή τη νέα γνώση.

11 comments:

  1. Τα παιδιά μας αυτοδιδάσκονται όλο και ευρύτερα, όλο και βαθύτερα. Το σχολείο τους το καίνε ό,τι ώρα θέ'νε.

    Έχουμε μείνει πίσω. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν είναι ατελές. Είναι παλιό· είναι για πέταμα.

    Η γνώση είναι πολλαπλώς αλλιώς προσβάσιμη: δείτε Open Yale Courses, για παράδειγμα· ή TED.org· ή MIT Open Courses· ή WGBH Forum …

    Ποια ΠΟΣΔΕΠ, τι ΠΟΣΔΕΠ, πού ΠΟΣΔΕΠ, γιατί ΠΟΣΔΕΠ;

    ReplyDelete
  2. Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα, όπου οι μαθητές μισούν το σχολείο, όπου το βλέπουν σαν καταναγκαστικό μαρτύριο (ακόμα και οι καλοί λεγόμενοι μαθητές), βαθμοθηρικό, κομφορμιστικό και ανταγωνιστικό, μάλλον οι μαθητές χάρη μας κάνουν που δεν έχουν κάψει κάθε κτίριο.

    Ίσως καιρός να περάσουμε σε ένα άλλο τύπου σοχλέιο, που θα αγαπάται, που θα δίνει σημασία στις προσωπικές ανάγκες, δεξιότητες κι επιλογές του παιδιού και μέσα από μία διαθεματικότητα θα παρέχει βιωματική γνώση και κριτική σκέψη. Όχι άλλες στείρες γνώσεις σε ένα κουραστικό μοντέλο. Τέχνη, φαινομενικά εξωσχολικές εργασίες και δράσεις πρέπει να ενσωματωθούν μέσα στο πρόγραμμα χωρίς το κυνήγι της ύλης. Και ίσως για τη Β΄/Βάθμια, μαθητα γενικών γνώσεων -ως βασικό γνωστικό υπόστρωμα κι ευκαιρία διαθεματικότητας και κρίσης (Γεωγραφία, Κοινωνιολογία-Πολιτικές Αρχές- Ιστορία).

    Όλα τα άλλα απλά μηρυκάζουν την ασθενική μπουκιά ενός μελλοθάνατου.

    ReplyDelete
  3. λίγο μεγάλο μου βγήκε το σχόλιο.

    ReplyDelete
  4. Κύριε υφυπουργέ,

    'Αλλη μια ιστορία αν σας ενδιαφέρει να την παρακολουθήσετε σχετικά με τα τεκταινόμενα στο τμήμα Αγγλικής φιλολογίας.

    Από το Ελληνικό μου blog.

    http://celt-athens-tefl-courses.blogspot.com/2009/10/h.html

    ReplyDelete
  5. Η παρακoλούθηση των ροών μπορεί να έχει νόημα για τα μέλη μιας επιχειρηματικής ή επιστημονικής κοινότητας. Θα είχε νόημα για τους εκπαιδευτικούς ή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Είναι όμως κάτι που θέλουμε για τον μαθητόκοσμο; Ή μήπως πρέπει να εκπαιδεύσουμε τον/ην μαθητή/τρια να αντλεί, να επεξεργάζεται και να χρησιμοποιεί την πληροφορία; Να αξιολογεί και να δομεί δηλαδή την πληροφορία σε γνώση; Να αποκτήσει αναλυτική σκέψη και ικανότητα σύνθεσης. Ναι στην τεχνολογία και στην πρόσβαση στην πληροφορία, αλλά αλίμονο: Θα μας εξαντλήσει όλους το κυνήγι της real time πληροφορίας. Πρέπει να οχυρωθούν οι μαθητές με «εργαλεία» φιλτραρίσματος και αξιοποίησης της πληροφορίας. Αυτό θα πρέπει να προβλεφθεί στο πλαίσιο όλων των μαθημάτων από τις μικρές ακόμη ηλικίες. Από την άλλη, η ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων -που διάβασα ότι συμπεριλαμβάνονται στο σετ δεξιοτήτων που προωθείται- είναι θεωρώ λίγο άστοχο, αφού οι ίδιοι οι ερευνητές διαφωνούν ως προς τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει κανείς. Ίσως οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να μάθουν τα βασικά στοιχεία των διαφορετικών θεωριών μάθησης, να γνωρίσουν δηλαδή πως «πιθανόν» να μαθαίνουν οι μαθητές, ώστε να αξιοποιούν τη διαφορετικότητά τους και να δίνουν τα κατάλληλα εναύσματα για σκέψη και μάθηση.

    ReplyDelete
  6. Διάβασα το σχόλιο για το τμήμα Αγγλικής Φιλολογίας και μπήκα στο λινκ.

    ReplyDelete
  7. Αφού στο πρόγραμμα και στις προγραμματικές έχει λάβει περίοπτη θέση πια η λέξη "αξιολόγηση", κύριε Πανάρετε, κάν'τε τον κόπο, σας παρακαλώ:

    οι φοιτητές και οι φοιτήτριες έχουν ποτέ την ευκαιρία στις σπουδές τους να ασχοληθούν με το θέμα της αξιολόγησης; αν όχι του εκπαιδευτικού έργου, της σχολικής μονάδας, του εαυτού τους κ.λπ., της αξιολόγησης των μαθητών, έστω.

    Δεν χρειάζεται να πάτε μακριά· τον Κουλαϊδή ρωτήστε.

    ReplyDelete
  8. Κύριε Πανάρετε, ευχαριστώ πολύ για την αναφορά.

    ReplyDelete
  9. Σας Ευχαριστώ.

    Μαρίζα Κωνσταντινίδη
    CELT Athens

    ReplyDelete
  10. Διευκρίνιση:

    Διαπιστώνω ότι στο τμήμα του Κουλαϊδή, Π. Πελοποννήσου, διδάσκεται η Αξιολόγηση με τρία ή τέσσερα διαφορετικά μαθήματα.

    Είναι όμως Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Αν δεν απατώμαι, δεν προετοιμάζει εκπαιδευτικούς.

    Μακάρι να ξαστόχησα.

    ReplyDelete
  11. Δυστυχως τα Σχολεια μας,βγαζουν παπαγαλους.Τετοιους θεουν φαινεται,για να μπορουν να τους κοροιδευουν καλυτερα.
    Καποτε και επι σειραν ετων,εκανα το εξης.
    Σε μαθητες που ερχονταν στην Πρωτη Λυκειου,εβαζα μετα απο 2-3 μερες,να λυσουν,δυο προβληματα Πρακτικης Αριθμητικης,απ αυτα που μας βαζανε αποτε στο Δημοτικο Σχολειο.
    Ετσι,για να δω τι μπορουν να σκεφτουν τα παιδια αυτα.
    Ε,ξερετε ποσοι τα λυνανε;
    Δυο, συνηθως,και το πολυ πολυ,τρεις.Απο 30!!
    Ποτέ παραπανω.
    Και αυτο το εκανα επι 6-7 χρονια στη σειρα.
    Τα παιδια,δεν ξερουν να σκεφτουν στην πλειοψηφια τους.Και τα θεματα που γραφουν στις εξετασεις,παπαγαλισμενα τα εχουν,γιατι η υλη ειναι λιγη,και ετσι μπορουν.
    Αν ηταν επι της διδακτεας και επι ολης της υλης του Λυκειου,,τοτε αναγκαστικα, δεν θα μπορουσαν να την παπαγαλισουν,και ετσι, θα προχωρουσαν,μονον οσοι μπορουν να σκεφτουν και οχι απαξαπαντες.

    ReplyDelete