Thursday, October 15, 2009

Χαιρετισμός στο επιστημονικό συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ

Κύριε Πρόεδρε, κύριοι σύνεδροι,

Εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, χαιρετίζω το συνέδριό σας.

Ο χαιρετισμός μου θα είναι σύντομος γιατί οι πολιτικές συγκυρίες έφεραν έτσι τα πράγματα ώστε το Συνέδριό σας να ξεκινά μια μέρα πριν από τις Προγραμματικές Δηλώσεις της Κυβέρνησης. Και αυτές θα πρέπει να προηγηθούν των όποιων τοποθετήσεων.

Αλλωστε, όσοι με γνωρίζετε από παλαιότερα ξέρετε την πεποίθησή μου ότι ένα από τα προβλήματα της εκπαιδευτικής πολιτικής στην χώρα μας, είναι οι βιαστικές δηλώσεις που δεν έχουν προηγουμένως τεκμηριωθεί.

Ξεκινάμε με μια διαφορετική αντίληψη του ρόλου του Υπουργείου: Του νέου, αναβαθμισμένου Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων στο οποίο η παιδεία και η έρευνα θα συνεργάζονται αρμονικά και η δια βίου μάθηση θα συμπληρώνει το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα. Για την κυβέρνηση, υποχρέωσή μας είναι η παραγωγή πολιτικής και η επιδίωξη επίτευξης στρατηγικών στόχων, και όχι η ρυθμιστική διαχείριση και επιβολή εγχειριδειακών νομοθετημάτων - δήθεν μεταρρυθμίσεων. Με την ευκαιρία, και κάτι προσωπικό: Από μένα δεν θα ακούσετε την λέξη μεταρρύθμιση. Και αν την ακούσετε, παρακαλώ να με διορθώσετε.

Η γενική πολιτική στρατηγική μας θα είναι μία στρατηγική αποκέντρωσης, απελευθέρωσης από τον σφιχταγγαλισμό της κεντρικής διοίκησης και από την λογική της ομοιομορφίας του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Θα πολιτευθούμε με εξωστρέφεια, αξιοποιώντας τις διεθνείς εμπειρίες και όλα τα σύγχρονα εργαλεία που είναι σήμερα διαθέσιμα. Απαραίτητες προϋποθέσεις για την επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι η αξιοκρατία, η διαφάνεια και η αξιολόγηση σε όλες τις βαθμίδες και πτυχές του εκπαιδευτικού συστήματος.

Απαραίτητο στοιχείο σε μία τέτοια προσέγγιση είναι ο ουσιαστικός διάλογος με τους κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς φορείς και η συμμετοχική δημοκρατία - όχι σε μηδενική βάση, αλλά πάνω σε ουσιαστικές πολιτικές προτάσεις.

Η κυβέρνηση δεν είναι τροχονόμος απόψεων. Εχει ευθύνες και αυτές πρέπει να τις αναλαμβάνει. Η μηδενική βάση είναι ο επικοινωνιακός μανδύας έλλειψης πολιτικής. Και εμείς έχουμε –και θα έχουμε- πολιτική. Και θα κριθούμε για αυτή την πολιτική.

Στην βάση της προσπάθειάς μας, θα είναι η αρχή ότι τα παιδιά μας και οι νέοι μας πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε μία παιδεία υψηλής ποιότητας μέσα σε ένα πλαίσιο αξιοκρατίας, διαφάνειας και κοινωνικής λογοδοσίας.

Θα αναφερθώ συνοπτικά σε μερικές ακόμα βασικές αρχές που θα διέπουν την πολιτική μας. Και αυτές είναι

· Επίκεντρο της πολιτικής μας θα είναι το συμφέρον των αποδεκτών του εκπαιδευτικού συστήματος, δηλαδή οι μαθητές και οι φοιτητές.

· Στόχος της πολιτικής μας θα είναι η ποιότητα

· Για όλα τα θέματα η επικοινωνία μας με τον πολίτη θα γίνεται με ειλικρίνεια και ευθύτητα.

· Η υλοποίηση των στόχων, στόχων που θα είναι σαφώς προδιαγεγραμμένοι, θα γίνεται αφού έχει προηγηθεί η δημόσια διαβούλευση. Η διαβούλευση θα γίνεται με τρόπο αξιόπιστο και χωρίς αμφιβολίες για τις προθέσεις

Σημαντικός παράγων στην δημόσια διαβούλευση θα είναι το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας ως ανεξάρτητο όργανο συγκροτημένου κοινωνικού διαλόγου.

Έμφαση θα δοθεί στις εκπαιδευτικές καινοτομίες. Καινοτομίες που θα σχεδιάζονται με προσοχή και που θα εφαρμόζονται πιλοτικά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιων καινοτομιών είναι η πράσινη ανάπτυξη. Όχι ως ένα ακόμα μάθημα στο ήδη βεβαρυμένο σχολικό πρόγραμμα, αλλά ως μια διαφορετική αντίληψη και πρακτική από την οποία θα διαπνέεται ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα.

Δεύτερο τέτοιο παράδειγμα είναι η υιοθέτηση του ηλεκτρονικού βιβλίου στην εκπαιδευτική διαδικασία. Εχει αναφερθεί επανειλημμένα σ’ αυτό και ο πρωθυπουργός.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας. Θα μελετήσουμε τις τοποθετήσεις που θα γίνουν στο συνέδριό σας. Είμαι βέβαιος ότι οι διακεκριμένοι ομιλητές με την γνώση του αντικειμένου και την πείρα τους, θα συμβάλουν ουσιαστικά στην ανταλλαγή απόψεων στο αντικείμενο του συνεδρίου.

Σας ευχαριστώ και πάλι

2 comments:

  1. Η έρευνα ίσως το ειδικό ελληνικό πλεονέκτημα της οικονομίας. Έρευνα στις θετικές και τις κοινωνικές επιστήμες, έρευνα πυο να μπορέι να λειτουργεί για το όφελος της κοινωνίας, μελετώντας τα προβλήματά της, έρευνα που να αξιοποιεί τους φυσικούς ανανεώσιμους πόρους της χώρας.

    ReplyDelete
  2. AΛΗΘΕΙΑ,ΕΓΩ ΑΝ ΗΜΟΥΝ,ΘΑ ΕΙΧΑ ΠΑΡΕΙ ΚΑΙ ΕΝΑ ΣΤΥΛΙΑΡΙ,ΚΑΙ ΘΑ ΤΟ ΑΝΕΜΙΖΑ,ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΟΤΙ ΚΑΤΙ ΑΛΛΑΞΕ,ΚΑΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ ΕΚΕΙ ΜΕΣΑ.
    Δεν ξερω αν τωρα που αλλαξε η ηγεσια,αλλαξε και το κλιμα.

    ReplyDelete