Saturday, October 17, 2009

Σάββατο στο Υπουργείο Παιδείας

Πήγα σήμερα το πρωί στο Μαρούσι, όπως πήγαινα και παλαιότερα αρκετά Σάββατα στην Μητροπόλεως. Όχι για να δείξω ότι είμαι εκεί, αλλά απλά γιατί αισθανόμουν από τότε ένα ευχάριστο συναίσθημα τα Σαββατα ή τις Κυριακές γιατί όλα ήταν διαφορετικά από τις καθημερινές. Υπήρχε μια παράξενη γαλήνη και ηρεμία.

Σήμερα τα βρήκα όλα κλειδωμένα. 'Ισως έτσι πρέπει να είναι. Παρ' όλα αυτά, η μετάβασή μου εκεί ήταν χρήσιμη. Γιατί ζήτησα από την ασφάλεια του κτιρίου αν μπορούσαν, να μου ξεκλειδώσουν το γραφείο μου. Έτσι, μου δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσω με την Κυριακή (δουλεύει στην ιδιωτική εταιρία που έχει αναλάβει την ασφάλεια του κτιρίου). Είναι Ρωσοπόντια και είναι οκτώ χρόνια στην Ελλάδα. Της ζήτησα να μου πει τις εμπειρίες της από την δουλειά της. Μου είπε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα που αφορούν την επικοινωνία του Υπουργείου με τον πολίτη.

Καταγράφω μερικά:

-Δεν υπάρχουν πινακίδες στον δρόμο που να δίνουν κατευθύνσεις για το υπουργείο (ενώ υπάρχουν πολλές για το
mall, όπως μου είπε).
-Στην ιστοσελίδα του Υπουργείου δεν αναφέρονται οι ώρες που επιτρέπεται η είσοδος κοινού, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρείται ο κόσμος.
-Δεν υπάρχει ένα καρτοτηλέφωνο στην είσοδο για να μπορεί κάποιος επισκέπτης που έρχεται σε ώρες που δεν επιτρέπεται η επίσκεψη να επικοινωνεί με το εσωτερικό του Υπουργείου. Πολλοί το κάνουν με το κινητό. Κάποιοι όμως δεν έχουν. Η έχουν καρτοκινητά χωρίς μονάδες.

Μου είπε και άλλα σημαντικά.

Αυτή η συζήτηση που έγινε συμπτωματικά ήταν για μένα πολύ χρήσιμη. Πολύ περισσότερο από το αν είχα πάει κατ' ευθείαν στο γραφείο μου και κύτταζα φακέλους.

Θα μου πει κανείς: αυτά είναι τα μεγάλα προβλήματα της παιδείας; Θα απαντούσα: Είναι και αυτά. Διότι δείχνουν το πώς το κράτος αντιμετωπίζει τον πολίτη.

Τα προβλήματα αυτά θα τα δούμε από Δευτέρα, που θα "ξεκλειδώσουν" πάλι τα γραφεία.

ΥΓ. Με την ευκαιρία, μια σημείωση: Η εμπειρία με δίδαξε ότι οι Υπουργοί και οι Γενικοί Γραμματείς δεν πρέπει να είναι από τα ξημερώματα μέχρι τα μεσάνυκτα στα γραφεία τους (κάτι που εγώ έκανα στο παρελθόν). Οχι γιατί δεν πρέπει να δουλεύουν τόσο - και πράγματι η δουλειά είναι πολλή. Αλλά γιατί χρειάζεται να βρίσκουν και κάποιον πολύτιμο χρόνο για να μπορούν να δουλεύουν με ησυχία, χωρίς τηλέφωνα και επισκέψεις. Και βέβαια, για να σκέπτονται. Γιατί η πολιτική χρειάζεται και άλλα.

11 comments:

  1. Η πολιτική -όπως τουλάχιστον τη ζω κι εγώ σε ένα αστικό δήμο- χρειάζεται πολύ περισσότερο από τις δουλειές του γραφείου, συζητήσεις με τους πολίτες και περιπάτους στους τομείς ευθύνης -τουλάχιστον. Και δε μιλάω για το επικοινωνιακό, αλλά όπως γράφετε κι εσείς για το ουσιαστικό. Μόνο έτσι ο πολιτικός θα ξέρει πού πατά.

    ReplyDelete
  2. Anonymous5:48 am

    Εύχομαι ολόψυχα καλή δύναμη στο έργο σας. Μ' έχει αγγίξει το αυθόρμητο σας. Πιστεύω ότι κάτι καλό θα βγει από αυτό για το Ελληνικό Πανεπιστήμιο το οποίο υπηρετώ για 22 χρόνια. Οι παρεμβάσεις σας πρέπει να γίνουν άμεσα και δίχως να σας τρομάξουν οι συντεχνίες. Είστε ακαδημαικά "χορτάτος" και μάλλον καθόλου "πολιτικάντης". Τρεις επισημάνσεις: διαλέξτε τους αρίστους ως συναργάτες, χρηματοδοτήστε σοβαρά και με συνέχεια την έρευνα για να απογειώσετε τη χώρα, μακριά από τις συντεχνίες και τους κατ' επίφαση "προοδευτικούς".

    Καθηγητής Παν/μιου Κρήτης

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:22 am

    Θα συμφωνήσω πλήρως με τις ακόλουθες επισημάνσεις του σχολίου σας.

    Έχετε όμως σκεφτεί ποιές είναι οι αιτίες για τις οποίες απαιτείτο μία μάλλον τυχαία συζήτηση ενός υψηλά ιστάμενου στελέχους του Υπουργείου με φύλακα του κτιρίου για να επισημανθούν (αυτονόητα) προβλήματα που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα έπρεπε να απαιτούν παρέμβαση Υφυπουργού; Θεωρώ πως η απάντηση αγγίζει θεμελιακά προβλήματα της κοινωνίας μας.

    Εύχομαι δύναμη περισσή. Έτσι ώστε να προκύψει κάτι που θα αφήσει ένα στίγμα μακροπρόθεσμα, πέρα και έξω από φανφάρες για τηλεοπτική και περιστασιακή κατανάλωση.

    Πανεπιστημιακός του εξωτερικού.

    Θα μου πει κανείς: αυτά είναι τα μεγάλα προβλήματα της παιδείας; Θα απαντούσα: Είναι και αυτά. Διότι δείχνουν το πώς το κράτος αντιμετωπίζει τον πολίτη.

    Οχι γιατί δεν πρέπει να δουλεύουν τόσο - και πράγματι η δουλειά είναι πολλή. Αλλά γιατί χρειάζεται να βρίσκουν και κάποιον πολύτιμο χρόνο για να μπορούν να δουλεύουν με ησυχία, χωρίς τηλέφωνα και επισκέψεις. Και βέβαια, για να σκέπτονται. Γιατί η πολιτική χρειάζεται και άλλα.

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:52 am

    Καλή δύναμη στο έργο σας!

    Μία παράκληση, επιτέλους δείτε και το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο που πλέον είναι έρμαιο της ΔΕΗ μιας και "τρέχει" μόνο του. Αναβαθμίστε το ρόλο του, εντάξτε το στο Edunet ή κάτι τέτοιο. Πλέον είναι αναξιόπιστο και προβληματικό. Είναι κρίμα σχολεία να αγοράζουν conn-x κλπ γιατί το ΠΣΔ είναι για "τ' ανάθεμα".

    Ένα καθηγητής ΠΕ19...

    ReplyDelete
  5. Δεν είναι κατευθείαν σχετικό, αλλά ας το καταγράψετε κι αυτό, Πανάρετε, με ευκαιρία τις πρώτες εξισορροπιστικές αλχημείες που εγγράφονται ήδη στο κυβερνητικό σας αρχείο (Λούκα-Cosco, Χρυσοχοΐδης-στρατόπεδα ή χώροι φιλοξενίας, Διαμαντοπούλου-κολλέγια):
    οι θυμωμένοι που σας ψήφισαν δεν έχουν ξεθυμώσει.
    Όσο για το "κυττάζω (φακέλους)": http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CF%84%CE%AC%CE%B6%CF%89&dq=

    ReplyDelete
  6. Anonymous4:16 pm

    ΚάΤΙ που δεν είχε λόγο να προσέξει η Ρωσοπόντια υπάλληλος είναι η απουσία e-mail υπουργού και υφυπουργών στην ιστοσελίδα του Υπουργείου

    ReplyDelete
  7. Anonymous5:00 pm

    Προς 12:45 μμ
    Δεν είναι το ζητούμενο η ορθογραφία.Όλοι ειδαμε το λάθος αλλά το προσπεράσαμε.Η συνέπεια λόγων και έργων είναι το διακύβευμα.


    Κύριε Πανάρετε.
    Αυτό που βλέπω σε σας, είναι ότι θέλετε να εργαστείτε με ένα δικό σας τρόπο που αντιβαίνει στα καθιερωμένα.Ωράρια, υπαλληλική νοοτροπία, το "κλειδώνω το μαγαζί" και ησυχάζω, κ.λ.π. Αυτή σας η ανησυχία δεν έχει όμως μιμητές.Είστε μόνος σ' αυτό, το οποίο σας κάνει ξεχωριστό μέσα στο κυβερνητικό σχήμα και ιδιαίτερα συμπαθή σε μένα τουλάχιστον.
    Καλή υπομονή εύχομαι.

    Γ.Β
    Ηράκλειο Κρήτης

    ReplyDelete
  8. Υποθέτω πως η εργαζόμενη με καθεστός εργολαβίας ασφαλώς θα σας ενημέρωσε και για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοι της στους εποπτευόμενους από το υπουργείο σας οργανισμούς, από τα νηπιαγωγεία μέχρι τα πανεπιστήμια. Καθαρισμός, φύλαξη, συντήρηση παραδίδονται σε ιδιώτες εργολάβους οι οποίοι, όπως απέδειξε με τρόπο τραγικό και η περίπτωση Κούνεβα, πολλές φορές δρουν ανεξέλεγκτοι, με υπουργούς, υφυπουργούς και προέδρους οργανισμών να κάνουν τα στραβά μάτια. Υπάρχει περίπτωση λοιπόν, αν όχι αύριο σε καμιά βδομάδα που θα έχετε αρχίσει να στελεχώνετε το γραφείο σας, να ξεκινήσετε σε συνεργασία με την επιθεώρηση εργασίας (την ποιαν;), ένα μαζικό έλεγχο των συμβάσεων εργολαβίας; Και με την ευκαιρία, δεν διερευνάτε επιτέλους και το ενδεχόμενο η λογική των εργολαβιών και των συμβάσεων στην εκπαίδευση (από καθαρισμό και φύλαξη μέχρι διδασκαλία), να κοστίζει τελικά πολύ πιο ακριβά απ'ό,τι φαίνεται με την πρώτη στο κομπιουτεράκι σας; "Κοινωνική λογοδοσία" δεν την είπατε;(accountability, "accountabilité" τη λέμε στα Παρίσια). Ε;

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:27 am

    καλό θα ήταν να κάνετε (και γενικότερα σαν πολιτικός) και μία διασταύρωση του λόγου της κυρίας που σας ενημέρωσε

    ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΜΗΜΕΡΩΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ (Γ.Ε.ΠΟ.)

    Έδρα: Ανδρέα Παπανδρέου 37, Μαρούσι 15-180.
    Ώρες Λειτουργίας: 09.00π.μ.- 14.00μ.μ.
    Τηλέφωνα Επικοινωνίας: 210-344-2505, 210-344-2506, 210-344-2508, 210-344-2520
    Το Γραφείο Ενημέρωσης Πολιτών (Γ.Ε.ΠΟ) υποδέχεται, πληροφορεί και κατευθύνει το κοινό σε θέματα της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Παιδείας (ΥΠ.Ε.Π.Θ) και Νομικών Προσώπων που ανήκουν σε αυτό. Ενημερώνει τους πολίτες για εκπαιδευτικά θέματα δια ζώσης και τηλεφωνικώς.

    http://www.ypepth.gr/el_ec_page2071.htm

    ReplyDelete
  10. Anonymous5:41 pm

    Κύριε Πανάρετε,

    Το τελευταίο πράγμα που περίμενα σε αυτή τη χώρα είναι να δω Υφυπουργό να έχει blog!
    Χαίρομαι ιδιαίτερα γι αυτό και το εξήγησα μόλις είδα το βιογραφικό σας.
    Μακάρι να ήταν όλοι οι πολιτικοί έτσι.

    Προ λίγων ημερών είχα μια δυσάρεστη εμπειρία σε σχέση με το Υπουργείο Παιδείας.
    Είμαι εκπαιδευτικός και υπέβαλα ένα ερώτημα για κάποιο εκπαιδευτικό θέμα στο site του Υπουργείου Παιδείας επιλέγοντας
    τον τομέα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
    Η απάντηση στο ερώτημά μου βρέθηκε στο διευθυντή εκπαίδευσης του νομού στον οποίο υπηρετώ...!! και με κάλεσε να μου την δώσει ο ίδιος προσωπικώς...
    Μεθαύριο έχω ραντεβού με τον διευθυντή μου και δεν ξέρω τι να περιμένω. Ο ίδιος φάνηκε πάντως θορυβημένος.
    Για θέματα που είναι πιο ξεκάθαρα συνήθως απευθύνομαι στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης του νομού μου.
    Όταν όμως πρόκειται για ζητήματα όχι και τόσο ξεκαθαρισμένα με εγκύκλιους και νόμους, απευθύνομαι κατευθείαν στο Υπουργείο Παιδείας με ερώτημα.
    Το έχω ξανακάνει και στο παρελθόν και μου έχουν απαντήσει, αλλά δυστυχώς όχι αυτή τη φορά.
    Αμφιβάλλω ακόμη και για το εάν έχω το δικαίωμα να απευθύνω ερωτήματα στο Υπουργείο Παιδείας.
    Το ζήτημα βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και θα σας κρατήσω ενήμερο μέσω αυτού του blog γιατί είναι πολύ πιθανό πολίτες ή εκπαιδευτικοί να έχουν αντιμετωπίσει παρόμοια προβλήματα.

    ReplyDelete
  11. Anonymous9:57 am

    Συνέχεια του παραπάνω σχολίου.

    Απαγορεύονται τελικά τα ερωτήματα εκπαιδευτικών στο Υπουργείο Παιδείας!
    Εάν κάποιος εκπαιδευτικός υποβάλλει κάποιο ερώτημα στο Υπουργείο βρίσκεται απολογούμενος...στο διευθυντή του, ενώ ο ίδιος ο διευθυντής του βρίσκεται απολογούμενος στο Υπουργείο ως ανίκανος να απαντήσει, εφόσον ο εκπαιδευτικός απευθύνθηκε κατευθείαν στο Υπουργείο Παιδείας.
    Εάν δεν είναι ΦΑΣΙΣΜΟΣ αυτό κύριε Πανάρετε,τότε τί είναι;
    Σύμφωνα με απάντηση προϊσταμένης τμήματος του Υπουργείου πρέπει οι εκπαιδευτικοί να υποβάλλουν τα ερωτήματά τους στις κατά τόπους διευθύνσεις των νομών τους, όχι στο Υπουργείο κατευθείαν.
    Καμία αντίρρηση επ'αυτού λοιπόν. Όμως, εκεί που έχετε αναρτήσει τα κατεβατά με τα τμήματα, τους υπεύθυνους, τα τηλέφωνα και τα email για επικοινωνία, βάλτε σας παρακαλώ σε ένα εμφανές σημείο με ευανάγνωστα και μεγάλα γράμματα ότι όλα αυτά είναι για πολίτες, συλλόγους γονέων και για οποιονδήποτε άλλον ΕΚΤΟΣ από εκπαιδευτικούς.
    Οι εκπαιδευτικοί να απευθύνονται ΜΟΝΟ στις κατά τόπους διευθύνσεις τους όταν θέλουν να υποβάλλουν κάποιο ερώτημα. Έτσι για τη ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ...και τη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ....

    ReplyDelete