Friday, October 23, 2009

Προβλήματα των Πανεπιστημίων

Τα προβλήματα είναι πολλά. Εδώ όμως θα κάνω αναφορά σε δύο που αφορούν ακαδημαϊκές διαδικασίες και πρακτικές. Πρόκειται για τις παράνομες εκλογές καθηγητών και την λογοκλοπή.

Ο λόγος που κάνω αυτή την αναφορά είναι γιατί αντιμετωπίζω ένα δίλημμα που θα εξηγήσω στην συνέχεια. Κάθε βοήθεια, και συνεισφορά θα είναι χρήσιμη.


Για τις εκλογές καθηγητών δεν χρειάζεται να γράψω πολλά πράγματα. Δεν είναι μόνο οι κραυγαλέες και προκλητικές περιπτώσεις καταπάτησης κάθε έννοιας ακαδημαϊκής δεοντολογίας που έχουν δημοσιοποιηθεί, κυρίως στα μπλογκς (που έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην αποκάλυψή τους). Είναι και η αντίδραση της κοινωνίας που αγανακτεί όταν πληροφορείται μεθοδεύσεις και πρακτικές που απάδουν προς στο ακαδημαϊκό ήθος.

Η λογοκλοπή είναι μια άλλη παραβίαση ακαδημαϊκής ηθικής στην πιο σημαντική πλευρά της ιδιότητας του πανεπιστημιακού καθηγητή που είναι η αναζήτηση νέας γνώσης και η υπηρέτηση της αλήθειας.

Στις προηγούμενες θητείες μου στο ΥΠΕΠΘ, έχοντας την αρμοδιότητα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προσπάθησα με όλες μου τις δυνάμεις να ασκήσω το καθήκον του ελέγχου νομιμότητας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Και έρχομαι τώρα στο δίλημμα: Όταν η βασική πολιτική κατεύθυνση της νέας κυβέρνησης είναι η ουσιαστική αυτοτέλεια των πανεπιστημίων, επιτρέπεται η πολιτική ηγεσία να παρεμβαίνει στα ακαδημαϊκά θέματα; Τι είναι εκείνο που κάνει την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ περισσότερο κατάλληλη να καταπολεμήσει τέτοια φαινόμενα από την ίδια την ακαδημαϊκή κοινότητα; (Βέβαια, παρ' ότι η εφαρμογή των νόμων μπορεί να διασφαλισθεί μόνο από την ακαδημαϊκή κοινότητα, αυτή δυστυχώς συχνά εμφανίζεται να "νομοθετεί "με αποφάσεις μη σύννομες και να μην έχει προσήλωση στον άγραφο ακαδημαϊκό κώδικα).

ΥΓ. Έθεσα αυτό το θέμα στην πρώτη συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας με την ΠΟΣΔΕΠ. Ρώτησα αν η ΠΟΣΔΕΠ έχει πάρει θέση σε τέτοια φαινόμενα. Η απάντηση ήταν αρνητική.

24 comments:

  1. Κατά τη γνώμη μου η πολιτική ηγεσία δεν νομοθετεί μόνο. Ελέγχει και την εφαρμογή των νόμων, ειδικά σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν μεγάλες παρανομίες ή όπου τα αρμόδια όργανα ολιγωρούν.
    Δυστυχώς κ. υφυπουργέ ούτε η ΠΟΣΔΕΠ, ούτε η ΟΛΜΕ, ούτε η ΔΟΕ δεν πήραν ποτέ θέση απέναντι σε συγκεκριμένα παραβατικά φαινόμενα στον εκπαιδευτικό χώρο. Μη σας πω πως συναίνεσαν σε πολλές περιπτώσεις όντας μέλη Δ.Σ. ή επιτροπών που συμμετείχαν σε μη σύννομες διαδικασίες. Δυστυχώς τα συνδικαλιστικά όργανα σε αυτά τα θέματα απεδείχθησαν κατώτερα των προσδοκιών μας.
    Κάποιος όμως θα πρέπει να ελέγξει και να επιβάλλει τη νομιμότητα. Η αυτοτέλεια είναι ζητούμενο, αλλά αυτοτελεια δεν σημαίνει και ανομία.
    Θεωρώ πως στις περιπτώσεις, στις οποίες αναφερθήκατε επιβάλλεται η παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας εφόσον η ίδια η ακαδημαϊκή κοινότητα αδυνατεί να διαχειριστεί τα θέματα αυτά.

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:12 pm

    Θεωρώ πως από τι στιγμή που το κράτος παραμένει αποκλειστικός χρηματοδότης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οφείλει να έχει λόγο, τουλάχιστον σε κάποιες εξαιρετικές περιπτώσεις όπως της υποψίας απάτης. Αυτό εως τη που δημιουργηθούν κάποια κίνητρα απόδοσης-αποδοτικής διαχείρισης με τη σύνδεση αμοιβών με το έργο (ακαδημαϊκό, διαχειριστικό, διοικητικό)

    ReplyDelete
  3. Anonymous2:15 pm

    Οι οικονομίες των κρατών-μελών της ΕΕ πρέπει να είναι αυτοτελείς και αυτοδιοίκητες, όταν όμως κάποιοι τα κάνουν μπάχαλο (π.χ. Αλογοσκούφης/Παπαθανασίου) μπαίνεις σε επιτήρηση.

    Μήπως είναι ώρα να μπει και το ΕΚΠΑ σε επιτήρηση μέχρι να καθαρθεί?

    ReplyDelete
  4. Αν τα πανεπιστήμια θέλουν αν είναι αυτόνομα τότε να τα κάνετε αλλά πραγματική αυτονομία και όχι μεσοβέζικη. Δηλαδή εσείς (σαν κυβέρνηση) τους δίνεται ένα ποσό και από εκεί και πέρα ας το διαχειριστούν όπως θέλουν, ας πάρουν όποιους καθηγητές θέλουν και ας τους δώσουν τους μισθούς που θέλουν. Αν το ποσό δεν τους φτάνει δικό τους πρόβλημα είαι αυτόνομοι. Το κράτος όμως θα θεσπίσει μηχανισμούς αξιολόγησης από το αποτέλεσμα της οποίας θα εξαρτάται και η χρηματοδότηση του ιδρύματος.
    Αν δεν το θέλουν αυτό τότε φυσικά και έχετε δικαίωμα να επέμβετε.

    ReplyDelete
  5. Συγχαρητήρια για το ποστ. Δεν θυμάμαι ποτέ να άκουσα ενεργό πολιτικό να εκφράζει προβληματισμό. Συνήθως οι πολιτικοί εκφράζουν απόλυτη βεβαιότητα!

    Ασφαλώς, σε μια ιδανική κατάσταση η πολιτική ηγεσία δεν θα παρέμβαινε στα εσωτερικά των πανεπιστημίων. Αυτό θα ήταν δυνατό με ένα σωστό θεσμικό πλαίσιο που θα διασφάλιζε την τήρηση της ακαδημαϊκής δεοντολογίας και γενικότερα την αρχή ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον. Το σημερινό θεσμικό πλαίσιο αυτό δεν το διασφαλίζει. Στα πανεπιστήμια επικρατεί μια κουλτούρα συγκάλυψης, όπως δείχνουν οι πολλές περιπτώσεις λογοκλοπής που έχουν μείνει ατιμώρητες τα τελευταία χρόνια.

    Τι πρέπει να κάνει λοιπόν ένας πολιτικός που βλέπει αυτά τα φαινόμενα; Να πάρει τον «βούρδουλα»; Ασφαλώς όχι. Σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να δράσει με εξωθεσμικό τρόπο. Δύο πράγματα πρέπει να κάνει: α) να ασκήσει ευσυνείδητα τα καθήκοντα που του αναθέτει το υπάρχον νομικό πλαίσιο. Π.χ. ο έλεγχος νομιμότητας των εκλογών να γίνεται σωστά. β) να αναζητήσει τις θεσμικές αλλαγές που θα μπορούσαν να εξαλείψουν αυτά τα προβλήματα.

    Η λέξη «αυτοτέλεια» δεν είναι μονοσήμαντη. Πριν από τρία σχεδόν χρόνια είχα γράψει για αυτό:

    http://www.gurforum.org/2006/12/04/η-έννοια-της-«αυτοδιοίκησης»-του-πανε/

    «Αυτοτέλεια» δεν σημαίνει αναγκαστικά ότι ο πρύτανης και οι άλλες διοικητικές θέσεις εκλέγονται από τα μέλη του πανεπιστημίου. Σε κανένα αμερικανικό πανεπιστήμιο δεν γίνεται αυτό. Αλλά και στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια υπάρχει μεγάλη συμμετοχή εξωτερικών παραγόντων. Αυτό που γίνεται στο ελληνικό πανεπιστήμιο είναι «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει». Εδώ και χρόνια υποστηρίζω την αλλαγή του τρόπου διοίκησης των πανεπιστημίων.

    Αλλά υπάρχουν και άλλες, λιγότερο ριζοσπαστικές θεσμικές λύσεις. Θα μπορούσε π.χ. να υπάρχει μια ανεξάρτητη επιτροπή από πανεπιστημιακούς ευρείας αποδοχής που να διερευνά περιπτώσεις παραβίασης της ακαδημαϊκής δεοντολογίας όπως η λογοκλοπή και να δημοσιοποιεί τα πορίσματά της. Καλή θα ήταν επίσης και μια αναθεώρηση των πειθαρχικών διατάξεων του νόμου του 1932 που ακόμα βρίσκονται σε ισχύ. Η επιτροπή Βερέμη και η κα Γιαννάκου είχαν την ευκαιρία να το κάνουν αλλά την απώλεσαν.

    ReplyDelete
  6. κε Πανάρετε,

    Τι νόημα έχει ένα αυτοτελές ίδρυμα, αν δεν μπορεί να αποβάλει τέτοια κραυγαλέα φαινόμενα από μόνο του? Αυτό που φαίνεται σε σας ακραίο βάσει της προσωπικής σας εμπειρίας - ως καθηγητής -, για κάποιον άλλον μπορεί να αντιστοιχεί σε φαινόμενα συνδιαλλαγής φοιτητών με καθηγητές για ανταλλαγή βαθμών, ψήφων κτλ.Δεν πιστεύω ότι ο ρόλος σας πρέπει να σχετίζεται με την επιβολή της ηθικής τάξης, αλλά με το να δημιουργήσει τα κίνητρα και τις προυποθέσεις ώστε κάθε ίδρυμα να αποκτήσει τα χαρακτηριστικά για μια δαρβινιστική εξέλιξη ως προς την εκπλήρωση των σκοπών του. Όσο αναλαμβάνετε την ευθύνη να καθαρίζετε τα πανεπιστήμια, άλλο τόσο δίνετε άλλωθι να παραμείνουν τα προβλήματα μέχρι να τα καθαρίσετε.

    ReplyDelete
  7. Και γιατί να πάρει θέση ΠΟΣΔΕΠ; Ένα όργανο που ουσιαστικά είναι τόσο απομακρυσμένο από την εκλογική της βάση, από τις συγκλητικές αρχές;

    ReplyDelete
  8. Anonymous3:11 am

    κ. Πανάρετε,

    Πολύ ωραία αυτά με την "αυτοτέλεια" και λογικός ο προβληματισμός σας...

    Παρόλα αυτά καλό είναι να μην χρησιμοποιούμε την αυτοτέλεια όπου μας βολεύει.

    Για παράδειγμα η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου παιδείας καθυστέρησε διορισμούς ΔΕΠ 1-2 χρόνια από την ημερομηνία εκλογής... Και από την άλλη έλεγε δημόσια ότι έδωσε περισσότερη αυτοτέλεια στα Πανεπιστήμια αφού την νομιμότητα την έλεγχε ο πρύτανης και ότι οι διαδικασίες είναι γρηγορότερες.....

    Ελπίζουμε και ευχόμαστε ότι η τωρινή ηγεσία θα είναι καλύτερη και συνεπέστερη.

    ReplyDelete
  9. Anonymous3:12 am

    κ. Πανάρετε,

    Πολύ ωραία αυτά με την "αυτοτέλεια" και λογικός ο προβληματισμός σας...

    Παρόλα αυτά καλό είναι να μην χρησιμοποιούμε την αυτοτέλεια όπου μας βολεύει.

    Για παράδειγμα η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου παιδείας καθυστέρησε διορισμούς ΔΕΠ 1-2 χρόνια από την ημερομηνία εκλογής... Και από την άλλη έλεγε δημόσια ότι έδωσε περισσότερη αυτοτέλεια στα Πανεπιστήμια αφού την νομιμότητα την έλεγχε ο πρύτανης και ότι οι διαδικασίες είναι γρηγορότερες.....

    Ελπίζουμε και ευχόμαστε ότι η τωρινή ηγεσία θα είναι καλύτερη και συνεπέστερη.

    ReplyDelete
  10. Αγαπητέ Πανάρετε,

    Περί λογοκλοπής (ενδεικτικώς):

    http://www.e-papers.gr/?gclid=CO_KyLK41Z0CFU0B4wodpVVzrQ

    και

    http://www.webptyxio.com/

    Οι ανωτέρω επιτυχημένοι πάροχοι υπηρεσιών διατείνονται (εντοπίσημη προ μηνών συνέντευξη σε Φοίβο Καρζή), μεταξύ άλλων αξιοπρόσεκτων, ότι συνεργάζονται με το διδακτικό προσωπικό των πανεπιστημίων ως υποβολείς τρεχουσών, πτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών εργασιών.

    Η συζήτηση περί ελληνικού πανεπιστημίου δεν επιτρέπεται πλέον να είναι προσχηματική.

    Μιλάμε για στάβλο.

    Κι ενώ καταλαβαίνει κανείς ότι ο Ηρακλής θα ήταν ατελέσφορος στην περίπτωση, ας μην κάνουμε ότι απλώς λέκιασε ένα λινό πετσετάκι και θα το αντικαταστήσουμε αμέσως.

    ReplyDelete
  11. Anonymous11:23 am

    Διάβασα το συγκεκριμένο άρθρο σας μια φορά, δύο φορές, τρείς φορές και στο τέλος δεν κατάλαβα τίποτα…

    Πιο συγκεκριμένα: «καταπάτησης κάθε έννοιας ακαδημαϊκής δεοντολογίας» , «λογοκλοπή», «υπηρέτηση της αλήθειας», «το καθήκον του ελέγχου νομιμότητας», «αυτοτέλεια των πανεπιστημίων», «πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ περισσότερο κατάλληλη να καταπολεμήσει», «αυτή δυστυχώς συχνά εμφανίζεται να "νομοθετεί "με αποφάσεις μη σύννομες και να μην έχει προσήλωση στον άγραφο ακαδημαϊκό κώδικα».

    Ηρεμία χρειάζεται και καλός ύπνος κατά την γνώμη μου, διαφορετικά βλέπω τα άρθρα να εξελίσονται σε «μπουρδολογίες».

    Μετά τιμής,
    Robin Hood

    ΥΓ. Ας κοιτάξουμε τα πράγματα από μακριά. Ο ζήλος για σπουδές και η ποιότητα-ποσότητα των Ελλήνων επιστημόνων είναι ένα από τα ελάχιστα καλά αυτού του τόπου. Κάποιος είχε πει ότι η Ελλάς παράγει ελιές, πορτοκάλια και «εγκεφάλους».

    ReplyDelete
  12. Αυτονομία, δυστυχώς σε μεγάλο μέρος της ακαδημαϊκής κοινότητας, νοείται η παρανομία. Γι αυτό το λόγο έχουν εκπέσει οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι στη συνείδηση των φοιτητών και της κοινωνίας. Είναι πια κοινό μυστικό, ειδικά στα τμήματα που τα έχουν «ξεφωνήσει» στο διαδίκτυο, ότι η εκλογή των καθηγητών γίνεται στη βάση αλισβερισιού και μόνον.
    Για ποια αυτονομία λοιπόν να μιλάμε; Τέτοια αυτονομία αποτελεί μόνο συνενοχή και συγκάλυψη. Άλλο η ακαδημαϊκή ελευθερία και άλλο αυτό που αξιώνουν όσοι θεωρούν τις σχολές «του παππού τους τ’ αμπελοχώραφο».

    ReplyDelete
  13. Μία ταπεινή απάντηση:

    Το κράτος χρηματοδοτεί. Και αξιολογεί (έχει ήδη αξιολογήσει τα πτυχία των πανεπιστημίων ΤΟΥ ως ανεπαρκούς κύρους· γι' αυτό και προσλαμβάνει κατόπιν επιβεβαιωτικών εξετάσεων ΑΣΕΠ).

    Ας θέσει όρους για τη χρηματοδότηση.

    Το δημόσιο συμφέρον, η τσέπη μουσουτουτήςμας, προηγείται από την ΠΟΣΔΕΠ με τα συλλαλητήριά της και από τη Σύνοδο των Πρυτάνεων με το παζάρι της.

    ΠΡΩΤΑ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ! (ή όχι;)

    ReplyDelete
  14. Έτσι όπως είναι τα ελληνικά πανεπιστήμια σήμερα είναι αδύνατη η αυτορρύθμισή τους. Οι καθηγητές διαιωνίζουν το status quo ως επί το πλείστον. Αλλά και να θέλουν να κάνουν μεγάλες αλλαγές, δεν μπορούν, γιατί για μεγάλες αλλαγές χρειάζονται κεντρικές κατευθύνσεις και αποφασιστικότητα που δεν μπορεί να δείξει το σώμα των καθηγητών επειδή δεν έχει συγκεκριμένη οργάνωση, ούτε ένα συνδικαλιστικό όργανο επειδή έχει άλλον προσανατολισμό.

    Νομίζω πως χρειάζεται ένα ισχυρό ταρακούνημα των λιμναζόντων υδάτων, και αυτό δεν μπορεί να το κάνει ένας υπουργός από μόνος του. Χρειάζεται σαφής κυβερνητικός προσανατολισμός προς αυτή την κατεύθυνση.

    Αν μπορούν να γίνουν αλλαγές στα Πανεπιστήμια με το υπάρχον σύστημα ας γίνουν. Και αν δεν μπορούν, αν το σύνταγμα ή οι κατεστημένες νοοτροπίες αντιδρούν, να παρακαμφθούν εντελώς τα ΑΕΙ και να γίνει μοντέρνα εκπαιδευτική πολιτική με άλλου τύπου εκπαιδευτικά ιδρύματα.

    Πάντως, πρέπει να γίνει κάτι. Η κατάσταση δεν πάει άλλο. Σε σύγκριση με την Δύση είμαστε πολύ πίσω και αυτό έχει συνέπειες σε όλους τους τομείς, από την ανταγωνιστικότητα και την παραγωγικότητα μέχρι την έρευνα και την δημιουργικότητα!

    ReplyDelete
  15. Αγαπητέ κ. Πανάρετε,
    Υπηρετώ πανεπιστήμιο που δεν είναι αυτοδιοικούμενο, όπου την τελευταία πενταετία βιώσαμε πολλά κακά, όχι μόνο όσον αφορά στους θεσμούς και στην ακαδημαϊκή λειτουργία αλλά και διώξεις προσωπικοτήτων, εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου. Κατέληξα ότι την θεμελιώδη ευθύνη την φέρει η πολιτική ηγεσία, όχι τόσο για την κακοδιοίκηση και ρουσφετολογία αλλά για την εγκαθίδρυση στρεβλής ακαδημαϊκής παράδοσης και νοοτροπίας.
    Οι αρχικές συνθήκες που επιβάλλουν οι Διοικούσες Επιτροπές καθορίζουν εν πολλοίς την λειτουργία και εξέλιξη του Ιδρύματος και μετά την αυτονομία του για πάρα πολλά χρόνια (ίσως εκεί θα πρέπει να αναζητηθούν και πολλές από τις ευθύνες της γενικής κατάστασης στα ΑΕΙ, συμπεριλαμβανομενης της αναξιοκρατίας ή παρανομίας σε εκλογές και της κλοπής επιστημονικού επιτεύγματος).
    Επιτρέψτε μου να επισημάνω ότι η διαπίστωση δεν αφορά μόνο στο παράδειγμα που έχω υπόψη μου. Αφορά γενικά στην αντίληψη της πολιτικής ηγεσίας για την λειτουργία του πανεπιστήμιου και την υλοποίησή της, ώστε να μπορεί να πει κανείς ότι αποτελεί καθρέφτη των πραγματικών προθέσεων της κυβέρνησης για την ανώτατη εκπαίδευση, η διοίκηση και ανάπτυξη των μη αυτοδιοικούμενων ΑΕΙ.
    Η νέα κυβέρνηση έχει την δυνατότητα να συμβάλει καθοριστικά στην διαμόρφωση υγιών συνθηκών στα νέα ΑΕΙ, θέτοντας πρότυπα ακαδημαϊκής λειτουργίας και πανεπιστημιακού έργου.
    Σας εύχομαι καλή επιτυχία στο έργο σας
    Σπύρος Τζαμαρίας

    ReplyDelete
  16. Anonymous10:23 am

    Περί λογοκλοπής:
    Είδα την διεύθυνση σχετικά με την «λογοκλοπή» :
    http://www.webptyxio.com/

    Δεν με σόκαρε. Βασικά η λογοκλοπή «ανακαλύφθηκε» από τους καθηγητές Πανεπιστημίου με αποδέκτες τα ίδια τους τα παιδιά. Για αυτό άλλωστε ο λαός λέει : «Τα παιδιά των δασκάλων και των καθηγητών είναι πάντα τα ωραιότερα και τα εξυπνότερα στο σχολείο».

    Εκείνο που πρέπει να εξετάσουμε είναι μέχρι ποιού βαθμού συγγενείας η λογοκλοπή είναι θεμιτή και από ποιο βαθμό συγγενείας και πέρα είναι αθέμιτη.

    Μετά τιμής,
    Robin Hood.

    ReplyDelete
  17. Αγαπητέ Κ. Πανάρετε,
    Έχοντας περάσει τα τελευταία 15 χρόνια στο ΕΜΠ (σπουδές, διδακτορικό, ερευνητής) γνωρίζω δυστυχώς ότι η λογοκλοπή είναι σχεδόν θεσμός για κάποιους. "Συνάδελφος" με πτυχίο πολυτεχνικής σχολής και 3 μεταπτυχιακά από ελληνικά πανεπιστήμια δεν έχει γράψει ούτε μια ολόκληρη πρωτότυπη σελίδα σε καμία από τις τέσσερις διπλωματικές που έχει καταθέσει. Υπάρχουν αρκετά sites (π.χ. www.brainet.gr) με "περίεργο" περιεχόμενο όπως και αρκετά fora. Αν έχεις χρήματα όλα γίνονται.
    Είναι λογική η ερώτηση γιατί κάποιος να προβεί σε τέτοιες ενέργειες αφού η επιστημονική του ανεπάρκεια θα γίνει εύκολα εμφανής. Μα γιατί θα έχει προλάβει να "τρουπώσει" στο δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ (σημ. δεν είναι πάντα κακή η συνέντευξη. Θα μπορούσε αν γινόταν σωστά να αποκαλύψει περιπτώσεις μη ικανών προσοντούχων υποψηφίων) ή να γίνει καθηγητής, επιστημονικός συνεργάτης, εργαστηριακός συνεργάτης κτλ σε κάποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Όπως έχει δείξει η καθημερινότητα ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις που όντως διώχθηκαν και τελικά τιμωρήθηκαν.
    Θέλει πολύ κόπο και θέληση η αξιολόγηση και εξυγίανση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μακάρι να τα καταφέρετε.

    ReplyDelete
  18. Αγαπητέ κ. Πανάρετε,
    Η αποψη του/της Big Mama οτι "Αυτονομία" σε μεγάλο μέρος της ακαδημαϊκής κοινότητας, νοείται η παρανομία, θεωρώ ότι είναι η πλέον εύστοχη. Η περίφημη αυτή "αυτοδυναμία" είναι εκείνη που οδηγεί στη συγκάλυψη και τελικά στην ατιμωρησία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, και οι καταγγελίες και προς το ΥΠΕΠΘ, που αφορούν σε διαδικασίες αντιβαίνουσες προς την ισχύουσα νομοθεσία. Ειναι περιττό βέβαια να επισημανθεί οτι οι καταγγελίες αυτές καλύφθηκαν απο τους αρμόδιους του ΥΠΕΠΘ περίφημα κάτω απο την έννοια του "αυτοδιοίκητου", επιτρέποντας να συνεχίζονται αυτές οι διαδικασίες.
    Η δημιουργία ανεξάρτητων επιτροπών και η δυνατότητα του κάθε πολίτη να προσφεύγει σ΄αυτές, η σύντομη χρονικά διεκπεραίωση της κάθε υπόθεσης και, κυρίως, η απόδοση ευθυνών εφοσόσον προκύψουν τέτοιες με την επιβολή ανάλογων κυρώσεων, ίσως θα ήταν ενα βήμα προς τη διαφάνεια.
    Σας εύχομαι ότι καλύτερο
    Με εκτίμηση

    ReplyDelete
  19. Anonymous9:10 am

    Σχετικά με τη λογοκλοπή, μήπως η παραγόμενη γνώση θα έπρεπε εξ ορισμού να υπόκειται σε άδειες "copyleft" αντί "copyright";

    "Αντί για περιορισμούς, ελευθερίες" δείτε περισσότερα εδώ http://www.creativecommons.gr/

    ReplyDelete
  20. Anonymous7:17 pm

    κ. Υπουργέ, είναι ωραίο να βλέπει κανείς τους κατεξοχήν υπεύθυνους και αρμόδιους να προβληματίζονται για τα απίστευτα χάλια των ελληνικών πανεπιστημίων. Αλλά τπάρχει και ένα δια ταύτα...

    Κραυγαλέα και χυδαία σκάνδαλα όπως αυτό των Χριστινάκιδων στη Θεολογική θα τολμήσετε να τα καθαρίσετε, ή θα αφήσετε κι εσείς να κακοφορμήσουν, όπως οι προηγούμενοι;;;

    ReplyDelete
  21. ek HB1:44 pm

    prosopiko

    mia kai apo oti blepo eiste on line...to 8ema me to EPEAEK to eidate sta 1000ades alla poy sas bombardizoyme.
    Exei anaptyx8ei foberi fabrika apo toys antiprytanis panepistimion kai antiproedroys TEI poyeinai stoys ELKE
    exoyme 8ALH-ARXIMHDH-HRAKLEITO-ANKSAGOAR-SHMOS8ENH [ programmata toy epeaek] poy exoyn 10.000 x 5 =50.000 euro prosopiki amibi sin diaxirisi to 20% toy proypologismoy poy 8a feroyn oi alloi me tis protaseis toys . KEFALIKOS FOROS.

    eno lipos oi epistimones mporei na einai epikefaleis MONO SE MIA PROTASEI oi antiprytaneis se oles SYNTONISTES.
    Eno oi epistimonikoi ypef8inoi bazoyn 0 amoibi gia na boi8isoyn kana foykara foititi na kanei PhD oi antiprytaneis xoris na kanoyn tipota ta tseponoyn.
    OSO gia to 20% paei se proeklogiki ekstartia, paradeigma kata KRHTH meria.

    8a sas po mia istoria. Eimoyn se synantisi prytaneon-antipritanen -kosmitoron [ exo kai ego perasei apo tetoia 8esi] me ti Gianakoy kai toys boyleftes tis perixereias XXXX. Sto gebma epano me rota enas boyleftis "esi ke FFFFF den 8a pareis koyponia???? " stin eblogia poria moy gia to kostos kai tin timi moy apanta "giaton sylogo filon DDDD , me kostos 500euro" stin apantisi moy oti dystixos o mis8os moy den moy to epitrepei alla an i kyria ypoyrgos proxorisei se mia genea afksisi kati morei na ginei !!!1 moy apantise "ella re o pritanis - XXX [ka8otan dipla moy] peire 10 koyponia" Stin aporia moy pos , i apantisi APO TON ELKE gia simetoxi toy panepistimioy stin ekdilosi !!!!!

    ARA agapite syntrofe ypoyrge.... an den ta kopseis AFTA TORA SE LIGO 8A SE PAROYN APOKATO ....

    KANE THN ARXH ENA THLEFONO STON TSAGIANNH STO EPEAEK KAI EMESOS ME MIA GRAMMH FERNEIS TA PANO KATO.... KAI DEIXNEIS TO STIGMA OTI DEN PAEI ALLO.

    8A APOGOHTEFTOYME [ EIMASTE POLOI KAI SIOPILOI] EAN DEN GINEI...

    EPIBATHS STO TRENO THS ALLAGHS .....ELPIZO NA MH PLHROSO EISHTHRIO STOYS EISPARAKTORES TOY TRENOY....

    PROXORA ME ANATROPES....

    ReplyDelete
  22. Αγαπητέ κ. Πανάρετε,

    γιατί το αυτοδιοίκητο πρέπει να σημαίνει και ανεξέλεγκτο;
    Ξέρετε καλύτερα από όλους την κρατούσα άποψη ότι η 'αυθεντία' του καθηγητή δεν μπορεί να αμφισβητηθεί.
    Ερευνες έχουν δείξει ότι σε περιπτώσεις όπου χρησιμοποιούνται τα πλέον σύγχρονα και σύνθετα συστήματα αξιολόγησης και πρόσληψης προσωπικού σε οργανισμούς, τα ποσοστά επιτυχίας δεν είναι μεγαλύτερα από 66%. 1 στους 3 δεν κάνει για τη δουλειά.
    Οι καθηγητές κρίνουν την πρόσληψη συναδέλφων τους ή την εξέλιξη τους, θεωρώντας ότι είναι οι μόνοι κατάλληλοι να το κάνουν αυτό και φυσικά χωρίς καμία ουσιαστική δυνατότητα ελέγχου ή αμφισβήτησης από τρίτους ή άλλη αρχή. Κρίνουν και ουσιαστικά δεν κρίνονται. Ξέρετε πολύ καλά τη διαπλοκή που επικρατεί σε αυτές τις διαδικασίες. Είναι γνωστό επίσης ότι αυτή η πρακτική έχει επικρατήσει τόσα πολλά χρόνια στην Ελλάδα ώστε οποιαδήποτε σκέψη αυτορύθμισης του σύστηματος εκ των έσω θα την χαρακτήριζα τουλάχιστον ουτοπική.
    Αλήθεια τι θα μπορούσε να γίνει; Είναι αρκετό τα πολυπληθή εκλεκτορικά με εκλέκτορες μειοψηφίας και από άλλα ιδρύματα; Στο μικρό χωριό της Ελλάδας μάλλον όχι.
    Οποιαδήποτε προσπάθεια αφαίρεσης της παραπάνω εξουσίας από τους καθηγητές μάλλον προς το χειρότερο θα οδηγούσε την κατάσταση, καθώς θα υπονοούσε de facto απαξίωση όλων συνολικά και φυσικά δεν θα έδινε καμία ευκαιρία για διόρθωση των συμπεριφορών...που δε σταματούν μόνο στην εκλογή.
    Μια ιδέα, ενδεχομένως πρόχειρη, θα ήταν να υπάρχει η ουσιαστική δυνατότητα των 'θυμάτων' να ανατρέξουν σε ανεξάρτητη αρχή (με πλειοψηφία καθηγητών ξένων πανεπιστημίων ίσως) όπου να μπορούν να διεκδικήσουν το δίκαιο της κρίσης τους. Σε περίπτωση δικαίωσης και με προφανείς ενδείξεις καταστρατήγησης της αξιοκρατίας να ξεκινούν άμεσα και αυτόματα διαδικασίες πειθαρχικού ελέγχου. Σε περίπτωση μη δικαίωσης και σε περίπτωση που ο προσφεύγων έχει μπλοκάρει τη διαδικασία του εκλεχθέντος συναδέλφου να ασκείται άμεσα και αυτόματα δίωξη για επιβολή προστίμου ίσου με τα διαφυγόντα έσοδα του εκλεγμένου συναδέλφου και απαγόρευση κατάθεσης αίτησης του για κατάληψη θέσης για μια πενταετία τουλάχιστον.

    Ισως ακούγονται λίγο βαριά όλα αυτά για το χώρο μας, πεποίθηση μου είναι όμως ότι χωρίς την απειλή δυνατότητας ουσιαστικού ελέγχου και επιβολής σοβαρών ποινών, οι κατά τα άλλα δημόσιοι λειτουργοί δεν θα μπορέσουν να αυτοελεγθούν. Αλλωστε δεν μας εχουν πείσει μέχρι τώρα, δυστυχώς. Και ακόμη δυστυχέστερο είναι το γεγονός ότι η συμπεριφορά κάποιων χαρακτηρίζει το σύνολο όπως επίσης ότι εμποδίζει την ανάπτυξη καλών πρακτικών.

    Με εκτίμηση,
    Βασίλης Μαντάς

    ReplyDelete
  23. Anonymous5:34 am

    κ. Υφυπουργέ,

    πολλά υπάρχουν να πει κανείς γι' αυτό το θέμα, αλλά θα προτιμήσω να έκφραστώ μέσα από μια λαϊκή ρήση. "Το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι".
    Όταν το υπουργείο είναι εκείνο το οποίο με την υπογραφή του εκάστοτε υπουργού, νομιμοποιεί την εκλογή μέλους Δ.Ε.Π., (του κακώς εννοούμενου εκλεγέντος μέλους Δ.Ε.Π.), τότε πως να αξιολογήσει κανείς το υπουργείο;

    Θέλετε μια πρόταση;
    Η νομιμότητα κάθε εκλογής, να μην εξετάζεται από τις νομικές υπηρεσίες των κατά τόπους ΑΕΙ ή ΤΕΙ, αλλά απευθείας από μία κεντρική υπηρεσία του ΥΠΕΠΘ στελεχωμένη από αδιάβλητους. Διότι, τα στελέχη των Νομικών Υπηρεσιών των ΑΕΙ ή ΤΕΙ γνωρίζονται τόσο με τους καθηγητές (εκλέκτορες), όσο και με όλους τους ενδιαφερόμενους (Πρυτάνεις κ.λ.π., οι οποίοι με τη σειρά τους προσβλέπουν σε ψηφοθηρία). Πως να περιμένουμε αξιολογική κρίση;
    Από την άλλη, αν θέλετε ανοιχτή διακυβέρνηση και πραγματική διαφάνεια, δώστε τα όλα στο φως: Εκλογή; Να δημοσιεύονται όλα τα στοιχεία των υποψηφίων, όλες οι Εισηγητικές Εκθέσεις και οι αιτιολογήσεις των ψήφων των Εκλεκτόρων.
    Ξέρετε αν ήμουν υπουργός, ή υφυπουργός και ένα υποψήφιο μέλος ΔΕΠ, κέρδιζε ένα εφετείο, ή συμβούλιο της Επικρατείας, έστω και πρωτοβάθμια για αναπομπή απόφασης στη Διοίκηση, δεν θα είχα που να κρυφτώ και θα παραιτούμουν από τη θέση μου. Αλλά δυστυχώς έχουμε αλλοιωθεί τόσο, ώστε να μην πτοείται η εκάστοτε ηγεσία από τίποτε.
    Ξέρετε πόσοι θα ήθελαν να βοηθήσουν σε αυτή την προσπάθειά σας (και συγχαρητήρια για το όνειρό σας), αλλά διστάζουν, δικάιως, διότι δεν πρόκειται να γίνει πραγματικότητα;
    Πολλοί πιστέψτε με, μεταξύ αυτών και εγώ.
    Επιστρέφοντας λοιπόν στην παροιμία, όταν νομιμοποιείται ένας παράνομος, με σφραγίδα του ΥΠΕΠΘ, πως να περιμένει κανείς να εξετάσει δίκαια την όποια κρίση πρόκειται αν γίνει;
    Όλες αυτές οι λανθασμένες κινήσεις, εκλέγουν αντιπρυτάνεις, πρυτάνεις και ω του θαύματος, μετατρέπονται σε γενικούς γραμματείς, υπεύθυνους παιδείας, γιατί όχι και υφυπουργούς και υπουργούς (δεν εννοώ εσάς ασφαλώς).
    Αν μια άλλη παροιμία λέει "Το κακό θέλει κόψιμο από τη ρίζα", τότε έχετε την ευθεία μου πρόταση για όλα.

    Και ενώ όλα αυτά συμβαίνουν στο εσωτερικό, στο εξωτερικό, καταργούνται Εκπαιδευτικά Συμβούλια και γίνονται ότι άλλο φαντάζεστε (κοκτέϊλ,πάρτυ κ.λ.π.) από Μορφωτικούς Ακολούθους με τις συνοδείες τους προκειμένου να έχουν μια άνετη ζωή, ξεριζώνοντας έτσι ότι με πολύ κόπο είχε παραχθεί από την Ομογένεια συνολικά.
    Θέλετε πρόταση: Ποιος ξέρει καλύτερα τα προβλήματα της Εκπαίδευσης στο εξωτερικό από τους ντόπιους Έλληνες καθηγητές και μαθητές;
    Ποιος τους έλαβε ποτέ υπόψη του;
    Εδώ η Τουρκία απαγορεύει τα ελληνικά βιβλία και οι μαθητές διδάσκονται από βιβλία του 70 και οι Μουσουλμάνοι της Θράκης έχουν τα πάντα. Και το εννοώ, περισσότερα μάλιστα από τους μαθητές μη μειονοτικών σχολείων.
    Δώστε σημασία σε χαμηλόβαθμα στελέχη (τον πολύπαθο λαό) και θα βρείτε όλες τις λύσεις.



    Στη διάθεσή σας.

    Μ. Παππάς
    Εκπαιδευτικός

    ReplyDelete
  24. Αξιότιμε κ. Πανάρετε,
    Η ερώτησή σας αφορά και τη δική μου καταγγελία για παράνομη εκλογή λογοκλόπου καθηγητή και την επικύρωση της νομιμότητας της διαδικασίας από τον Πρύτανη και τον προηγούμενο ΥΠΕΠΘ - παρά το γεγονός ότι ο τελευταίος είχε λάβει γνώση των παρανομιών. Σε ένα ευνομούμενο κράτος, θα έπρεπε και ο εν λόγω ΥΠΕΠΘ με τη σειρά του να ελεγχθεί πειθαρχικά και ποινικά για παράβαση καθήκοντος.
    Αντί για απάντηση παραθέτω για τους συναδέλφους αναγνώστες τη σχετική νομοθεσία και νομολογία:
    Η διερεύνηση των καταγγελιών αποτελεί καθήκον των διοικητικών αρχών του ΑΠΘ (άρθρο 110, παρ. 1, Ν. 3528/2007).
    Ένορκη διοικητική εξέταση (Ε.Δ.Ε.) ενεργείται κάθε φορά που η υπηρεσία έχει σοβαρές υπόνοιες ή σαφείς ενδείξεις για τη διάπραξη πειθαρχικού παραπτώματος (Ν. 2683/99 Άρθρο 127, Φ.Ε.Κ.19 Α΄).
    Η λογοκλοπή συνιστά σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα (κώδικας δεοντολογίας του Π.Θ., Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, 89/3.7.09)
    Η δίωξη και η τιμωρία πειθαρχικών παραπτωμάτων αποτελεί καθήκον των πειθαρχικών οργάνων. Η παράβαση του καθήκοντος αυτού συνιστά το κατά την περ. κα΄ της παρ.1 του άρθρου 107 του παρόντος πειθαρχικό παράπτωμα. (Άρθρο 110 του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα, ΦΕΚ 26, Τεύχος Α, 9/2/2007)
    Εάν οι διοικητικές αρχές του Πανεπιστημίου δεν ενεργήσουν (όπως στην περίπτωσή μου), τότε σύμφωνα με το άρθρο 107 του Ν. 3528/2007 ο κ. Πρύτανης υποπίπτει στα πειθαρχικά παραπτώματα της παράβασης καθήκοντος, της παράβασης της αρχής της αμεροληψίας, της παρέλκυσης εκτέλεσης υπηρεσίας, της χρησιμοποίησης της ιδιότητας για εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων τρίτου προσώπου και της παράλειψης δίωξης και τιμωρίας πειθαρχικού παραπτώματος.
    Σύμφωνα με το άρθρο 11 του ιδίου νόμου, πειθαρχικώς προϊστάμενος του είναι ο/η Υπουργός.
    Σύμφωνα με το Άρθρο 26, περί πειθαρχικής διαδικασίας, του νέου κανονισμού για τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ «Για τα μέλη Δ.Ε.Π. ή Ε.Π. η πειθαρχική δίωξη ασκείται είτε από τον Πρύτανη ή Πρόεδρο ή τον ασκούντα καθήκοντα Πρύτανη ή Προέδρου ή από τους νόμιμους αναπληρωτές τους στο Ίδρυμα στο οποίο ανήκει ο παραπεμπόμενος, είτε από τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων μέσω του Πρύτανη ή Προέδρου ή του ασκούντος καθήκοντα Πρύτανη ή Προέδρου ή των νομίμων αναπληρωτών τους.»
    Από τον Δεκέμβριο του 2009 περιμένω τις «άμεσες» ενέργειές σας (π.χ., ΕΔΕ κατά του λογοκλόπου και πειθαρχικό έλεγχο του κ. Πρύτανη και των υπευθύνων). Είναι τέλη Ιουνίου 2010. Να πάψω να ελπίζω;
    Με τιμή,
    Α. Ροδαφηνός

    ReplyDelete