Thursday, June 05, 2008

Το Imperial College δημιουργεί δικές του εισαγωγικές εξετάσεις

Τώρα που τελείωσαν οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι ο κατάλληλος χρόνος να αρχίσει η συζήτηση για την αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στα πανεπιστήμια.

Μετά από 30 χρόνια προβληματισμού και με βάση τα σημερινά δεδομένα, έχω πεισθεί ότι πρέπει και σε αυτόν τον τομέα να ξεφύγουμε από την ομοιομορφία. Στην λογική της πλήρους ανεξαρτησίας των ιδρυμάτων που υποστηρίζω, θεωρώ ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να επιλέγουν με τα δικά τους κριτήρια και μέθοδο τους φοιτητές που θεωρούν κατάλληλους.

Αφορμή για την ανάρτηση αυτή μου έδωσε η είδηση (βλέπε π.χ. τον Guardian, χθες), ότι το Imperial College, ένα από τα μεγαλύτερα και καλύτερα πανεπιστήμια της Αγγλίας, αποφάσισε να δημιουργήσει δικό του σύστημα επιλογής φοιτητών από το 2010 και να πάψει να χρησιμοποιεί τα Α- levels ( Αν δεν κάνω λάθος, όλα τα πανεπιστήμια της Αγγλίας -εκτός του Oxford και Cambridge- χρησιμοποιούν τα a-levels  για την επιλογή των φοιτητών τους.Βέβαια, σε αντίθεση με την Ελλάδα, το κάθε πανεπιστήμιο επιλέγει τα συγκεκριμένα A-levels- που θα λάβει υπόψη του).

Ο λόγος που επικαλέστηκε ο πρύτανης του Imperial Richard Sykes για την αλλαγή αυτή είναι ότι ο πληθωρισμός των βαθμών (ένα υπερβολικά υψηλό ποοστό των υποψηφίων έχουν φθάσει να παίρνουν άριστα), δεν επιτρέπει στο πανεπιστήμιο να ξεχωρίσει τους πραγματικά καλύτερους με αποτέλεσμα, σε πολλές περιπτώσεις να αδικούνται οι καλοί μαθητές. (Μήπως και εμείς στην Ελλάδα δεν έχουμε το ίδιο πρόβλημα; Εμείς όμως είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι όταν τα θέματα είναι "βατά"). Κατά την γνώμη του, ακόμα και η συνέντευξη δεν λύνει το πρόβλημα.

Το νέο σύστημα θα δίνει έμφαση στον διαχωρισμό μεταξύ των καλυτέρων με αξιολόγηση της ευφυίας και της δημιουργικότητας.

Ενδιαφέρον προκαλεί και η αποκάλυψή του ότι με την παρούσα κατάσταση το 40% των φοιτητών του  Imperial προέρχονται από ιδιωτικά σχολεία τα οποία διδάσκουν μόνο το 7% των μαθητών στο Ηνωμένο Βασίλειο, κάτι που ο ίδιος θεωρεί άδικο. (Στην Ελλάδα το ποσοστό των μαθητών στα ιδιωτικά σχολεία ήταν γύρω στο 4% (δεν ξέρω πόσο είναι σήμερα. Σύμφωνα με μελέτες που είχα κάνει πριν το 2000 (τα στοιχεία είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα μου), και στην Ελλάδα το ποσοστό των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων που μπαίνουν στα περιζήτητα τμήματα αυξάνεται συνεχώς.)

Και το "αδιάβλητο" του συστήματος; θα μου πει κάποιος. (Οι πανελλήνιες εξετάσεις θεωρείται η μόνη αδιάβλητη διαδικασία στο γενικό μπάχαλο της χώρας).  Νομίζω ότι η ζημιά που υφίσταται το εκπαίδευτικό σύστημα, τα νέα παιδιά αλλά και τα πανεπιστήμια είναι πολύ μεγαλύτερη από το όφελος που προσφέρει το σύστημα. Ενα σύστημα που έχει οδηγήσει στην παπαγαλία ώς την μόνη μέθοδο επιτυχίας και έχει ευνουχήσει τα καλύτερα μυαλά. Αλλωστε, και στην Οξφόρδη έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις φαβοριτισμού προς υποψηφίους με ισχυρούς ή πλούσιους γονείς. Αυτό όμως δεν έχει εμποδίσει το πανεπιστήμιο να είναι από τα καλύτερα στον κόσμο.

Αφήνω κατά μέρος το αστρονομικό κόστος των πανελληνίων που κανείς πλέον δεν είναι σε θέση να το προσδιορίσει με ακρίβεια.


3 comments:

  1. Γιάννη,

    Θα συμφωνήσω με την γενική ιδέα περί του ισοπεδωτισμού που έχει καταντήσει να είναι το σύστημα εισαγωγής. Παρόλα αυτά, θα ήθελα να σχολιάσω δύο σημεία:

    - Ο φαβοριτισμός είναι λογικό να υπάρχει, οπουδήποτε και όποτεδήποτε. Το ερώτημα είναι σε τι βαθμό περιορίζεται σε κάθε χώρα.. και νομίζω ότι δεν θα έχουμε δυσκολίες για τα πρωτεία..

    - Συζητούσα παλιότερα με ένα Βέλγο φίλο, ο οποίος μου έλεγε ότι μπήκε στη σχολή του χωρίς καν εξετάσεις (ηλεκτρολόγος μηχανικός), προφανώς επειδή υπήρχε λιγότερη ζήτηση από ότι διαθέσιμες θέσεις. Ένα απαραίτητο βήμα πριν την ελεύθερη/ανεξάρτητη εισαγωγή, είναι να καταλάβουν οι μαθητές και οι γονείς ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος ώστε να γίνουν όλοι ηλεκτρολόγοι μηχανικοί, γιατροί και δικηγόροι.. (ενδεικτική επιλογή των υψηλότερων βαθμολογικά σχολών)

    Γ.

    ReplyDelete
  2. Τα A levels είναι ενδοσχολικά ή τύπου πανελληνίων εξετάσεων;

    ReplyDelete
  3. Είναι σε μορφή πανελληνίων.
    Παρ' ότι αποτελούν προσόν από μόνα τους, χρησιμοποιούνται από όλα τα πανεπιστήμια στην Αγγλία (αλλά και πολλών άλλων χωρών της κοινοπολιτείας) ως εισαγωγικές εξετάσεις. Το 2000 συζητήθηκε το ενδεχόμενο να αντικατασταθούν με μια μορφή αντίστοιχη του Γαλλικού Baccalaureate.
    Η πρόταση Γ. Παπανδρέου το 1995 για Εθνικό Απολυτήριο είχε αντλήσει ιδέες ακι από τα δύο αυτά συστήματα αλλά και από το διεθνές απολυτήριο.

    ReplyDelete