Monday, November 09, 2009

Οι νέοι και η συμμετοχή στον διάλογο

Διαβάζοντας το Σαββατοκύριακο (για μια δεύτερη συνολική ανάγνωση) τα σχόλια στο blog μου, παρατήρησα ότι είναι μικρή η συμμετοχή νέων ανθρώπων στην ανταλλαγή απόψεων που αναπτύσσεται. (Βέβαια, δεν είναι εύκολο να έχω πλήρη εικόνα αφού τα περισσότερα σχόλια είναι ανώνυμα).

Αυτό με προβληματίζει. Bέβαια, δεν έχω την απαίτηση να διαβάζουν το blog μου -- πολλοί εξ άλλου μπορεί να μην γνωρίζουν καν ποιά είναι η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ. Εχω όμως την εντύπωση ότι υπάρχει βαθύτερο "πρόβλημα επικοινωνίας".

Μια προηγούμενη σχετική εμπειρία: Στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προβλέπεται η συμμετοχή δύο μαθητών που επιλέγονται με κλήρωση μεταξύ των μαθητών που ήταν μέλη στην τελευταία Βουλή των Εφήβων. Ήλθαν δύο μαθητές στην πρώτη συνεδρίαση, μίλησαν για λίγο και δεν ξαναεμφανίστηκαν. Βέβαια, τις ώρες που συνεδριάζαμε έχουν μάθημα! Αυτό δεν ελήφθη υπ' όψη όταν γραφόταν ο νόμος. (Τώρα που το σκέπτομαι, ποτέ δεν θα είχαν χρόνο αφού όλες τις άλλες ώρες είναι στα φροντιστήρια! Άλλη μια επιβεβαίωση της πολυπλοκότητας των προβλημάτων).

ΥΓ. Μια και αναφέρθηκα στο θέμα, έχω (και είχα) πολλούς προβληματισμούς για τον τρόπο που λειτουργεί η Βουλή των Εφήβων. Δεν είναι όμως της παρούσης. Ούτε είναι αρμοδιότητά μου. Απλώς...

25 comments:

  1. Anonymous10:26 am

    Εδώ και οι μεγάλοι μόλις μάθαμε για το blog
    Οιμαθητές μου πάντως στο meafora δεν έγραφαν γιατι το θεωρούσαν ανούσιο,"ποιος θα τα διαβάσει?" έλεγαν
    Πιστεύω πως αν συνεχίσετε την ανοιχτή αυτή επικοινωνία με ειλικρίνεια θα εκπλαγείτε από την ανταπόκριση των παιδιών

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:38 am

    Κύριε Υπουργέ, δε σας έχει θορυβήσει καθόλου το γεγονός ότι το Nature έχει διορίσει τον κ. Μητσό στη θέση ΓΓΕΤ πριν το κάνετε εσείς και συγκεκριμένα απο τις 5 Νοέμβρη; [http://malvumaldit.wordpress.com/2009/11/08/nature-magazine-selects-new-greek-general-secretary-of-research-and-technology/] Μήπως να προλαβαίνατε την έντυπη έκδοση;

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:41 am

    Καλό θα ήταν να είχαμε μια εικόνα για τις ακριβείς σας αρμοδιότητες στο Υπουργείο Παιδείας έστω επιγραμματικά (πέραν των θεμάτων ανοιχτής διακυβέρνησης).

    Ευχαριστώ,

    Ζaλευκος

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:03 am

    κ. Υφυπουργέ, λίγη υπομονή χρειάζεται και μετά δεν θα προλαβαίνετε να διαβάζετε τα σχόλιά τους...
    Δώστε τους χρόνο, μιαν αφορμή - και κυρίως - δώστε τους να καταλάβουν ότι τους ακούτε και τους καταλαβαίνετε...

    ReplyDelete
  5. Κύριε Πανάρετε, το μέσο είναι πρωτόγνωρο ειδικά όταν ένας άνθρωπος που διαχειρίζεται εξουσία προσπαθεί να επικοινωνήσει με τους φυσικούς αποδέκτες των αποφάσεών του (το λαό). θεωρώ ότι χρειάζεται η επιμονή σας σε αυτό που κάνετε για να αρθεί η δυσπιστία. Θέλει αρκετό χρόνο, μην απογοητεύεστε, αλλά αξίζει τον κόπο, έστω και αν καταναλώνει τα τελευταία σταγονίδια του ελεύθερου χρόνου σας.

    ReplyDelete
  6. Οι νέοι γενικά δεν εμπιστεύονται τους πολιτικούς. Εσείς θα κρίνετε αν αυτό είναι φυσιολογικό ή όχι.Προσπαθήστε(οι πολιτικοί) να είστε ειλικρινείς και ουσιαστικοί με αξιοκρατία και διαφάνεια και κρατήστε ανοιχτή την επικοινωνία μαζί τους. Έτσι τουλάχιστον θα λέτε ότι έχετε προσπαθήσει.
    Συνεχίστε την ανοικτή επικοινωνία στο blog σας.

    ReplyDelete
  7. Θα συμφωνήσω με τα παραπάνω σχόλια, χρειάζεται υπομονή να κερδηθεί η εμπιστοσύνη.
    Πάντως από την εμπειρία μου – ένα μέρος της δουλειάς μου ήταν η επικοινωνία με νέους κυρίως ανθρώπους – έμαθα ότι χρειάζεσαι μια διαφορετική γλώσσα και ένα τρόπο πιο αυθόρμητο, και κυρίως πιο πρωτότυπο – να απευθύνεσαι και να πείθεις τους νέους.
    Βέβαια, δεν γνωρίζω πολλά για τα πράγματα στην Ελλάδα μια και δουλεύω στο εξωτερικό και ασχολούμαι με περιβαλλοντολογικά θέματα, αλλά φαντάζομαι ότι οι συμπεριφορές και οι εκτιμήσεις των ανθρώπων δεν θα έχουν μεγάλη διαφορά.

    ReplyDelete
  8. Θα συμφωνήσω με τα παραπάνω σχόλια, χρειάζεται υπομονή να κερδηθεί η εμπιστοσύνη.
    Πάντως από την εμπειρία μου – ένα μέρος της δουλειάς μου ήταν η επικοινωνία με νέους κυρίως ανθρώπους – έμαθα ότι χρειάζεσαι μια διαφορετική γλώσσα και ένα τρόπο πιο αυθόρμητο, και κυρίως πιο πρωτότυπο – να απευθύνεσαι και να πείθεις τους νέους.
    Βέβαια, δεν γνωρίζω πολλά για τα πράγματα στην Ελλάδα μια και δουλεύω στο εξωτερικό και ασχολούμαι με περιβαλλοντολογικά θέματα, αλλά φαντάζομαι ότι οι συμπεριφορές και οι εκτιμήσεις των ανθρώπων δεν θα έχουν μεγάλη διαφορά.

    ReplyDelete
  9. Θα συμφωνήσω με τα παραπάνω σχόλια, χρειάζεται υπομονή να κερδηθεί η εμπιστοσύνη.
    Πάντως από την εμπειρία μου – ένα μέρος της δουλειάς μου ήταν η επικοινωνία με νέους κυρίως ανθρώπους – έμαθα ότι χρειάζεσαι μια διαφορετική γλώσσα και ένα τρόπο πιο αυθόρμητο, και κυρίως πιο πρωτότυπο – να απευθύνεσαι και να πείθεις τους νέους.
    Βέβαια, δεν γνωρίζω πολλά για τα πράγματα στην Ελλάδα μια και δουλεύω στο εξωτερικό και ασχολούμαι με περιβαλλοντολογικά θέματα, αλλά φαντάζομαι ότι οι συμπεριφορές και οι εκτιμήσεις των ανθρώπων δεν θα έχουν μεγάλη διαφορά.

    ReplyDelete
  10. Κύριε Πανάρετε,

    Είναι αλήθεια ότι η Κυρία Θάλεια Δραγώνα που έγινε ΓΓ στο Υπουργείο Παιδείας δεν έχει Πτυχίο;

    Δείτε τι αναφέρει το δημοσίευμα που αναρτήθηκε στο blog troktiko (http://troktiko.blogspot.com/2009/11/blog-post_1264.html)

    Νομίζω ότι είστε ο πλέον αρμόδιος να μας δώσετε κάποια απάντηση.

    ReplyDelete
  11. Προσωπικά το blog σας το θεωρώ πολύ ενδιαφέρον, αλλά για ενήλικες λόγω της θεματολογίας του και του ύφους του. Εάν παρατηρήσετε τα τελευταία post που έχετε αναρτήσει, σχεδόν κανένα από αυτά δεν αγγίζει τα ενδιαφέροντα κάποιου μαθητή. Ίσως το κείμενο για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια. Οι θέσεις στο γραφείο σας, η ανοιχτή διακυβέρνηση, ΚΠΣ και ΓΓΕΤ, ούτε καν ξέρουν τί είναι, δεν τους απασχολούν και γιατί άλλωστε; Παιδιά είναι. Πόσο εύκολα μπορεί να εκφραστεί ένα παιδί μεσα σε μία συζήτηση ενηλίκων; Και δεν το λέω κακοπροαίρετα. Απλά προσπαθώ να δικαιολογήσω την απορία σας. Ένα blog ενηλίκων, όπου ο λόγος και η επικοινωνία είναι άμεση μεν, πολύ μεγαλίστικη για τους νέους δε. Ίσως οι φοιτητές να είχαν κάτι να προσθέσουν. Πιθανόν και να συμμετέχουν ως Ανώνυμοι, αν και ο τρόπος που συνδιαλεγόμαστε μου φαίνεται πολύ "ενηλικιωμένος".

    Σε καμία περίπτωση δεν απαξιώνω τα νέα παιδιά ως συνομιλητές. Με έχουν εκπλήξει με τη φρεσκάδα των ιδεών τους πολλές φορές. Ούτε βέβαια κατακρίνω το Blog. Απλά πιστεύω πως το target group του δεν είναι το νεανικό κοινό.

    Εάν θέλετε επαφή με τη νεολαία θα έλεγα να δοκιμάσετε το Facebook, που κάνει θραύση. Ή φτιάξτε ένα ακόμη blog.

    ReplyDelete
  12. Anonymous2:35 pm

    Κύριε υφυπουργέ είστε πολύ αυστηρός με μας τους μαθητές σε σχέση με το θέμα της συμμετοχής μας.
    Τις περισσότερες φορές στο σχολείο κανένας δεν μας ρωτάει για τα θέματα που μας ενδιαφέρουν.
    Οι εκλογές για τα 15μελή συνήθως γίνονται με διαδικασίες χαβαλέ στις οποίες συμμετέχουν και οι καθηγητές μας. Καλύτερα να σταματήσει αυτή η κοροϊδία, αν δεν γίνει ουσιαστική
    Θα σας αναφέρουμε ένα σοβαρό θέμα για το οποίο κανένας δεν ενδιαφέρεται ή μάλλον ενδιαφέρονται πολύ για άλλους λόγους που σε όλους μας είναι γνωστοί.
    Πρόκειται για τις σχολικές εκδρομές [τις πολυήμερες, εντός και εκτός Ελλάδας]
    Συνήθως δεν μας ρωτάει κανένας . Το κανονίζουν οι καθηγητές και τα 15μελή.
    Τα ταξιδιωτικά γραφεία που αναλαμβάνουν τις εκδρομές είναι τα ίδια για ολόκληρες περιοχές [για κάντε μια έρευνα τι γίνεται στην Αθήνα και θα καταλάβετε]
    Εμείς θέλαμε να πάμε εκδρομή , αλλά οι γονείς μας δεν μας άφησαν.
    Όπως μας είπαν είναι πολύ ακριβά και όταν ρώτησαν το σχολείο διαπίστωσαν ότι δεν είχαν κανένα εκπαιδευτικό περιεχόμενο.
    Ακόμα μας είπαν οι γονείς μας οτι επικοινωνησαν με το υπουργείο και τους ρώτησαν γιατί δεν είναι αυστηροι με τον τρόπο που εγκρινονται οι εκδρομες και τους είπαν ότι όλα γίνονται σύμφωνα με τους νόμους.
    Εμείς σαν παιδια θα θέλαμε να σας ζητήσουμε να ελέγξετε τα προγράμματα των εκδρομών και να μας πειτε και σεις την άποψη σας. Σας παρακαλούμε κάντε το, αντι να μας κρίνετε αυστηρά.
    Εμείς πικραθήκαμε αλλά στο τέλος αναγνωρίσαμε το δίκιο τους. Το πρόγραμμα της εκδρομής λίγη σχέση έχει την εκπαίδευση, για χαβαλέ γίνεται. Για να είμαστε ειλικρινείς και μας μας αρέσει ο χαβαλές αλλά θα έπρεπε τα πρωινά να είχε καθαρά εκπαιδευτικό περιεχόμενο κάτι που δεν γίνεται. Κανένας δεν θέλει να γίνεται. Και μεις θα θέλαμε να βάζαμε αυτά τα θέματα για συζήτηση αλλά όταν το τολμάμε μας αποκαλούν φυτά και οι περισσότεροι καθηγητές μας μας κοιτούν με συμπόνια.
    Αν υπάρχει και κάποιος καθηγητής μας που έχει και αυτός την ίδια με μας άποψη τότε όλοι οι άλλοι καθηγητές και μαθητές τον κοιτούν με συμπόνια.
    Γι αυτό κύριε υφυπουργέ μην είστε τόσο αυστηρός με μας τα παιδιά που δεν συμμετέχουμε.
    Με εκτίμηση
    3 Μαθητές και 2 Μαθήτριες κάποιου σχολείου στην Αθήνα
    Μην περιμένετε να γράψουμε το όνομά μας, δεν θέλουμε να είμαστε φυτά και σπασικλάκια. Και σημειώστε ότι μέχρι τώρα δεν κάνουμε και φροντιστήριο
    Περιμένουμε κάποια απάντηση. Σας ευχαριστούμε πολύ
    Και ξέρετε και κάτι ακόμα , σας γράψαμε γιατί κανένας δεν ενδιαφέρετε για τέτοιου είδους blogs και αυτό μας λυπεί πολύ , μα πάρα πολύ, γιατί τα παιδιά ενδιαφέρονται μόνο για ΄…άλλα πράγματα στο INTERNET και αυτό μας λυπεί πολύ μα πάρα πολύ

    ReplyDelete
  13. Anonymous4:20 pm

    Χμ...πολύ ευαίσθητη η παρατήρηση για την απουσία των νέων. Από αύριο αρχίζω δουλειά με τα παιδιά και τα ανήψια μου. Από τα μικρά και καθημερινά προκύπτουν τα μεγάλα και διαχρονικά.

    ReplyDelete
  14. Η συμμετοχη των παιδιων στο blog..
    Εδω ειναι που το ‘νεο’ αυτο –επαναστατικο-εργαλειο αμμεσης επικοινωνιας αρχιζει να φαινεται πια καθαρα οτι μπορει να γινει ‘δικοπο’ μαχαιρι.
    Εχουμε σκεφτει τι θα κανουμε εαν τα παιδια κατακλυσσουν μαζικα το blog με ερωτηματα, εκτιμησεις και ‘επιθυμιες’? Και καταγγελιες???
    Τι θα κανουμε-και ιδιαιτερα , εσεις τι θα κανετε κε Υφυπουργε???
    Εαν αγνοηθουν για αλλη μια φορα θα ειναι και το ΤΕΛΟΣ του νεου επιχειρηματος.
    Τα παιδια θα μιλησουν –αγνα και καλοβουλα- οταν αισθανθουν σιγουρια και ασφαλεια.
    Εχουμε δημιουργησει ενα εκπαιδευτικο συστημα που αδιαφορει για την πραγματικη τους γνωμη. Τη συζητηση. Την συνεργατικη λυση προβληματων.Την προσωπικοτητα τους η τον χαρακτηρα τους. Οπως ειπαν οι μαθητες παραπανω-‘οι καθηγητες τα κανονιζαν..’, ‘..οι γονεις ειπαν ‘οχι’..’- ολα αποφασιζονται για αυτους και οχι απο αυτους για αυτους... Ειναι παρατηρητες μιας ‘φαρσο-κωμωδιας’ με αντικειμενα τις ζωες τους.
    Ειναι πραγματικα απαισιο αυτο που εχουμε κανει στα παιδια μας στην Ελλαδα με την προχειροτητα στους χειρισμους για την Παιδεια, την προσβαση στην πρωτη δουλεια, εξελιξη και ανεξαρτητοποιηση στη ζωη.
    Το οτι τα παιδια μας –και ειναι ολα δικα μας παιδια- ‘χρησιμοποιουνται’ ωμα και αξεστα απο τους ενηλικες για την δικη τους επαγγελματικη κατοχειρωση, πλουτισμο και κομματικη ενεχειρια ειναι απιστευτα προσβλητικο για την Ελληνικη κοινωνια.
    Ενας απο τους πρωτους κανονες που μαθαινει καποιος που δουλευει με παιδια ειναι το οτι επιτρεπεται μονο να ρωτας ερωτησεις για τις οποιες ολες οι πιθανες απαντησεις μπορουν να αντιμετωπισθουν ειλικρινα και αποτελεσματικα. Αλλιως ΔΕΝ τις κανεις.
    Δουλευω με εφηβους πολλα χρονια. Αυτοι δεν εχουν κανενα προβλημα επικοινωνιας . Φτανει να ξερουν οτι εισαι με το μερος τους. Μια ματια στα blogs επιβεβαιωνει την θεση. Αλλα οταν επικοινωνουν ΠΡΕΠΕΙ να ακουσουμε τι λενε και ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ. Αλλιως ειμαστε απλως αλλη μια νεα εστια εκμεταλευσης τους...

    ReplyDelete
  15. Anonymous2:37 am

    Κύριε Πανάρετε,

    χαίρομαι ιδιαίτερα για την ευαισθησία σας σχετικά με τη γνώμη των παιδιών και τη συμμετοχή τους σε διαδικασίες και διάλογο..
    αναρωτιέμαι όμως πόσο ουτοπικό και υποκριτικό είναι αυτό, όταν τα παιδιά που κλείνουν τα 18 παύουν να υπάρχουν για την οικογένειά τους, αν αποτύχουν στις πανελλαδικές και δε γίνουν φοιτητές...Για ποιο διάλογο μιλάμε, για ποια συμμετοχή όταν το ίδιο το Υπουργείο δεν τους αναγνωρίζει το δικαίωμα της αποτυχίας στα 18 τους και δεν τους δίνει μια δεύτερη ευκαιρία. Η κόρη μου έκλεισε τα 18 το Μάιο και δυστυχώς δεν πέτυχε στις Πανελλαδικές εξετάσεις, πράγμα που της κόστισε πάρα πολύ ψυχολογικά. Ωστόσο αποφάσισε να ξαναδώσει. Για το κράτος όμως, αυτό το παιδί δεν υπάρχει αφού ούτε οικογενειακό επίδομα δικαιούμαι, αλλά ούτε και τα 4 μόρια μετάθεσης, που μπορεί να μου στερήσει τη μετάθεση στον τόπο κατοικιας μας.....Και ρωτάω έπαψε να υπάρχει η κόρη μου??Έπαψε να τρώει, να ντύνεται, να μετακινείται, να κάνει φροντιστήρια???Εγκληματίας να ήταν θα της έδιναν μια δεύτερη ευκαιρία ή έστω μια περίοδο χάριτος...Το Υπουργείο Παιδείας την εξαφάνισε από την οικογένεια μου...Για ποια γνώμη των εφήβων μιλάμε, εδώ δεν τους αναγνωρίζουμε το δικαίωμα να υπάρχουν......

    ReplyDelete
  16. alkythira5:31 am

    Κύριε Πανάρετε, θα ήθελα σε κάποιο post να ξεκινήσετε κάποια συζήτηση για τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών Τ.Ε. Θα ήθελα να μάθω τις απόψεις σας επάνω στο ζήτημα εάν έχετε τη καλωσύνη.

    ReplyDelete
  17. Anonymous12:24 pm

    Ο κόσμος θα σας πάρει στα σοβαρά όταν σταματήσετε να συμπεριφέρεστε σαν αντιπολίτευση και αρχίζετε να παίρνετε αποφάσεις.

    Το μπλογκ σας είναι ωραιότατο, ωστόσο το ΠΑΣΟΚ είναι τώρα κυβέρνηση.

    Είναι πολύ εύκολο να περιγράφει κανείς τα προβλήματα, πολύ δύσκολο όμως να τα λύνει.

    Από λόγια έχουμε φάει όλοι αρκετά.

    ReplyDelete
  18. Κε Πανάρετε,

    Επειδή ζητάτε δημόσια τη συμμετοχή των νέων θα ήθελα να συμμετάσχω στην κουβέντα. Είμαι 26 ετών φοιτητής Ιατρικής Παν. Αθηνών και απόφοιτος του τμήματος Βιολογίας Παν. Αθηνών. Είμαι δηλαδή εκ πεποιθήσεως «αιώνιος φοιτητής» και έφαγα όλη μου τη «νιότη» σε μαθήματα & εξετάσεις για πανελλήνιες, πανεπιστήμιο, κατατακτήριες, υποτροφίες κλπ.

    Η συζήτηση για την παιδεία γίνεται χαοτική επειδή σπανίως επικρατεί Αριστοτελική λογική στις συζητήσεις. Οι ρυθμιστές της γνώσης όμως μέσα στο δημόσιο σχολείο είναι πολύ συγκεκριμένοι:

    Έχουμε (α) το δάσκαλο/καθηγητή που πρέπει να ακολουθήσει (β) ένα αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και να το διδάξει μέσα από (γ) το σχολικό βιβλίο/σύγγραμμα. Στο τέλος οι μαθητές/φοιτητές θα αξιολογηθούν μέσα από (δ) συγκεκριμένα θέματα εξετάσεων. Έχουμε και λέμε λοιπόν:

    (α) Ο δάσκαλος/ καθηγητής: να έχει κίνητρο να εργαστεί περισσότερο και να πληρώνεται αξιοπρεπώς.

    (β) Το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών: γράφεται από «λίγους» που συχνά δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα που ζουν οι «πολλοί» μέσα στην τάξη/αμφιθέατρο.

    (γ) Τα σχολικά βιβλία: Στην πλειοψηφία τους είναι ελλιπή & κακογραμμένα σαν από τρίτης κατηγορίας εκδοτικό οίκο. Αυτό εύκολα τεκμηριώνεται αυτό με ερωτήματολόγια αξιολόγησης των βιβλίων από τους μαθητές/φοιτητές.

    (δ)Τα θέματα εξετάσεων: είναι απρόβλεπτα και γεμάτα «παγίδες». Εδώ φτάνουμε στο ζουμί. Είμαστε ίσως οι μοναδικοί στον κόσμο που κάνουμε τα πάντα για να πιάσουμε «αδιάβαστο» ακόμα και τον μαθητή που διάβασε. Είναι τρομερό. Προσοχή, δεν μιλάω για δύσκολα θέματα, μιλάω για παράλογα θέματα. Μιλάω για εκείνο το τελευταίο θέμα που πιάνει τους περισσότερους βαθμούς. Είναι το θέμα που κάνει την τρίχα τριχιά, η ερώτηση «κρίσεως» που σε πιάνει κρίση όταν τη βλέπεις ακόμα και αν είσαι τέλεια διαβασμένος. Είναι το θέμα που υποτίθεται απευθύνεται στους 17χρονους που πρέπει να έχουν «ντοπαριστεί» με 2 χρόνια φροντιστηρίων για να είναι σε θέση να το λύσουν μέσα σε λίγα λεπτά... και να το ξεχάσουν για όλη την υπόλοιπη ζωή τους.

    Κύριε Πανάρετε μπορείτε να κάνετε μια πρακτική άσκηση. Ψάξτε στο Amazon.com (το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείο στον κόσμο) να βρείτε ένα βοήθημα μαθηματικών στα αγγλικά το οποίο να διδάσκει τις «παγίδες» στην ύλη των Μαθηματικών Κατεύθυνσης στο επίπεδο δυσκολίας που απαιτείται από έναν μαθητή Γ’ Λυκείου. Μαντέψτε πόσα βιβλία θα βρείτε. ΟΥΤΕ ΕΝΑ! Μα γιατί; Γιατί οι εκδόσεις του Σαββάλα, Πατάκη, Ελληνικά Γράμματα κλπ. είναι γεμάτα από βιβλία που όμοιά τους σε δυσκολία δεν συναντούμε στο Amazon.com; Μήπως επειδή δεν υπάρχει νοήμων καθηγητής παγκοσμίως που να βάζει θέματα παγίδες πχ. σε μιγαδικούς (φανταστικούς) αριθμούς σε 17χρονα?

    Η μη προβλεψιμότητα των θεμάτων των εξετάσεων δημιουργεί ένα δικαιολογημένο αίσθημα ανασφάλειας και κάνει επιβεβλημένη την ανάγκη φροντιστηρίων ακόμα και αν τα θέματα που θα πέσουν είναι τελικά εύκολα. Επομένως, είτε μιλάμε για πανελληνιες, είτε για εξετάσεις ΑΣΕΠ, είτε για νέο είδος εξετάσεων μέσα στο Πανεπιστήμιο πάντα θα υπάρχουν φροντιστήρια που θα ενημερώνουν σωστά τους μαθητές αφού θα διδάσκουν την «σωστή ύλη» με βάση τις εξετάσεις και όχι το τυπικό «πρόγραμμα σπουδών».



    Με εκτίμηση,

    Παναγιώτης Πετεινάτος

    Εθελοντής Διαδικτύου ΠΑΣΟΚ
    Συντονιστής Ομάδας Γενικών Πολιτικών Προτάσεων για τη Διαφάνεια & την Ανοιχτή Διακυβέρνηση

    ReplyDelete
  19. Υπάρχει λύση;
    Ιδέες υπάρχουν πολλές. Παραθέτω 3:

    1ον) Θεσμοί βράβευσης και χρηματοδότησης των εκπαιδευτικών που είναι περισσότερο χαρισματικοί και μεταδοτικοί. Σε αυτή τη διαδικασία μπορούν να ψηφίζουν και οι ίδιοι οι μαθητές και τα μαθήματα των βραβευμένων δασκάλων/καθηγητών να βγαίνουν στο Youtube και να μοιράζονται σε DVD. Ο καλός καθηγητής στο δημόσιο σχολείο/Πανεπιστήμιο να έχει κίνητρο δουλέψει περισσότερο για να γίνει καλύτερος.

    2ον) ΞΕΚΑΘΑΡΗ ΥΛΗ - ΞΕΚΑΘΑΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ Να δοθεί τέρμα στις «εκπλήξεις», τις ελληνικές παγίδες στα θέματα εξετάσεων. Βάση δεδομένων με πρότυπα θέματα εξετάσεων που να προϊδεάζουν σωστά τον μαθητή για το επίπεδο της δυσκολίας που θα συναντήσει. Όλα τα θέματα να επικεντρώνουν στην ουσία και οι απαντήσεις να προκύπτουν άμεσα από το σχολικό βιβλίο που θα εξηγεί με κατανοητό και εύληπτο τρόπο. Αναγκαστικά αυτό θα μειώσει το παράλογο «βάθος» λεπτομέρειας και θα αυξήσει τον όγκο της ύλης για να διακρίνονται οι καλύτεροι μαθητές.

    3ον) Να χτιστούν βιβλιοθήκες παντού και μέρος των μαθημάτων να γίνεται από τους ίδιους τους μαθητές που θα συμμετέχουν διδάσκοντας τους συμμαθητές τους (peer to peer education). Χωρίς το άγχος των εξετάσεων οι συλλογικές εργασίες κάθε είδους να ενθαρρύνονται ωθώντας τα παιδιά να συνεργάζονται για συγκεκριμένα παραδοτέα.

    Παναγιώτης Πετεινάτος

    ReplyDelete
  20. Anonymous4:08 am

    εγω γνωριζω ως εκπαιδευτικος οτι πολλοι γονεις ή φροντιστες ετοιμαζουν τα θέματα των νεαρων υποψηφιων εφηβων βουλευτων , οχι βεβαια ολων αλλα οπου ζητειται συμμετοχη του νεου πισω διαγωνιζεται και ενας γονεας . Γι αυτο πρεπει να καθιερωσετε ενα συστημα τυχαιας επιλογης , οπως στην αληθινη δημοκρατια για να υπαρξει και μια πληρης εικόνα τι "παράγει" το ελληνικο σχολειο .

    ReplyDelete
  21. Συμμετοχή και ωράριο εργασίας
    ------------------------------

    Δεν βρήκα πιο κατάλληλο σημείο, οπότε θα αφήσω το σχόλιό μου εδώ, παρόλο που αναφέρεται περισσότερο στους νέους.

    Θα ήθελα να σας απευθύνω τις ακόλουθες ερωτήσεις. Κάποιες μπορεί να θεωρηθούν ρητορικές για κάποιον που παρακολουθεί τις αναρτήσεις σας και την ανταπόκρισή σας στα σχόλια, αλλά ας δοκιμάσω:

    α) Θεωρείτε το χρόνο ανάρτησης των σκέψεών σας στο blog που διατηρείτε ως μέρος του χρόνου εργασίας σας;
    β) Δεδομένου ότι εμπνέεστε από τα συμβαίνοντα στο χώρο εργασίας, συμβαίνει συχνά να ξεκινάτε μια ανάρτηση εντός του συμβατικού ωραρίου σας ή τα πάντα γίνονται στον ελεύθερο χρόνο σας;
    γ) Χρησιμοποιείτε πόρους που σας παρέχει η εργασία σας για τη δραστηριότητα αυτή; (π.χ. υπολογιστή, σύνδεση με Διαδίκτυο, ακόμη και φιλοξενία π.χ. το συγκεκριμένο blog θα μπορούσε κάλλιστα να φιλοξενείται στον αντίστοιχο εξυπηρετητή του ΠΣΔ)
    δ) Η αντιμετώπιση των υπηρεσιών microblogging (π.χ. twitter) διαφέρει από τη θέση σας για τη χρησιμότητα του blogging;
    ε) Η "γνωστοποίηση"/δημοσιοποίηση θεμάτων που συμβαίνουν στον εργασιακό χώρο με στόχο μάλιστα μια γενικότερη συζήτηση θεωρείται κάτι επιλήψιμο;
    στ) Τελικά, η συμμετοχή, η ενασχόληση με διαβουλεύσεις, η κατάθεση άποψης εν τέλει μπορεί να θεωρηθεί μέρος της δουλειάς ενός ΔΥ και των υποχρεώσεών του ή αφορά αποκλειστικά και μόνο τον ελεύθερό του χρόνο (εννοείται ότι δεν μιλάμε για λειτουργία εις βάρος του έργου που έχει αναλάβει κάποιος στα πλαίσια της δουλειάς του αλλά για αξιοποίηση του όποιου κενού χρόνου που προκύπτει εντός αυτής - Αλλά και πάλι ποιός θα κρίνει αν ισχύει κάτι τέτοιο όταν η ενασχόληση με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα τείνει να "αξιοποιείται" σαν απόδειξη μειωμένης "παραγωγικότητας";). Τελικά μπορεί να απαγορευτεί κάτι τέτοιο εν ώρα εργασίας;

    Πώς μπορεί να εξασφαλιστεί κάποιος και να λειτουργήσει ελεύθερα και προς την κατεύθυνση αυτή, σε ένα χώρο όπου:
    α) ότι πεις (γράψεις) -και μάλιστα επώνυμα- εξακολουθεί(!) να "μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σου" (μερικές φορές εκπλήσσει η ...ταχύτητα και η αποτελεσματικότητα διάχυσης της πληροφορίας και ..άφιξης στα αυτιά του "κατάλληλου" παραλήπτη -- κοινώς του "σφυρίγματος"),
    β) κυριαρχούν οι στρεβλώσεις της μορφής: ασφάλεια = απαγόρευση πρόσβασης, ανυπόγραφα ηλεκτρονικά έγγραφα = ευαίσθητα δεδομένα κ.α., και
    γ) βασιλεύουν τα -αυθαίρετα/αβάσιμα σε μεγάλο βαθμό- Υπηρεσιακά Σημειώματα καθώς και τα -κατά το δοκούν- ερμηνευτικά ενημερωτικά σημειώματα των διαφόρων εγκύκλιων οδηγιών;

    Θα χρειαστεί άραγε μια "ειδική" εγκύκλιος από τη μεριά σας, η οποία θα διασφαλίζει τα ..αυτονόητα και θα ενθαρρύνει προς την κατεύθυνση αυτή ή προτείνετε κάτι άλλο;

    Μέχρι τότε πάντως, εύκολα μπορεί κάποιος ακόμη και από άγνοια ή διάθεση για καψώνι να βάζει εμπόδια στη συμμετοχή, τη συνεργασία με χρήση νέων τεχνολογιών, την ανταλλαγή απόψεων που ξεφεύγουν από τα όρια ενός τμήματος ή οργανισμού...

    Αφού, εξάλλου, για να χρησιμοποιήσω και μια ορολογία δανεισμένη από τη στρατιωτική θητεία: "δεν προβλέπεται"!

    ΥΓ. Νομίζω εύκολα τα παραπάνω ερωτήματα επεκτείνονται και σε άλλες εθελοντικές-στα-πλαίσια-της-εργασίας πρωτοβουλίες (π.χ. ανάπτυξη λογισμικού για κάλυψη εκπαιδευτικών, διοικητικών αναγκών)

    ReplyDelete
  22. Δεν ξέρω αν πρέπει να γράψω εδώ αυτό που σκέφτηκα αρχικά ή να συνεχίσω κάποια από τα πολύ ωραία σχόλια-τοποθετήσεις. Αυτό που θα ήθελα να σας γράψω είναι για το ρατσισμό που είχα υποστεί συμμετέχοντας σε διαγωνισμό για τη Βουλή των Εφήβων. Είμαι δυσλεξικό άτομο και δεν μπορώ να εκφραστώ όπως σκέφτομαι κυρίως στο γραπτό λόγο( αν και επειδή από μικρός έμαθα ότι τα γραπτά μένουν και ο προφορικός λόγος δεν έχει αξία έχω αντίστοιχα προβλήματα και στον προφορικό). Αν και ζήτησα την εξέτασή μου ώς δυσλεξικός η απάντηση που είχα πάρει ήταν πως ο νόμος δεν προβλέπει την εξέτασή μου παρά μόνο στο σχολικό περιβάλλον ως δυσλεξικού. Στο διαγωνισμό της Βουλής, για λόγους ισότητας (λες και ισότητα είναι πως είμαστε όλοι ίδιοι) δεν προβλέπεται κάτι παρόμοιο. Θα σας παρακαλούσα σαν Υφ. Παιδείας να μεριμνήσετε αν κάτι τέτοιο συνεχίσει να συμβαίνει.
    Ευχαριστώ

    ReplyDelete
  23. Είναι πολύ σωστή η παρατήρηση. Θα προσπαθήσω να αλλάξει η πρακτική αυτή.

    ReplyDelete
  24. Αφού ασχολείστε με την ανοικτή διακυβέρνηση θα ήθελα να σας προτείνω ορισμένα κριτήρια που θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε στην επιλογή των διευθυντών και υποδιευθυντών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επειδή η επιλογή των διευθυντών και υποδιευθυντών χωρίς συνέντευξη (η οποία θεωρείται υποκειμενική και υποκινούμενη και απορρίπτεται) είναι πολύ δύσκολη εάν θέλουμε οι διευθυντές να μπορούν να ανταποκριθούν σωστά στο έργο τους, να έχουν ανοικτό πνεύμα και να προωθήσουν τη Δημοκρατία στο σχολείο προτείνω τα παρακάτω κριτήρια για μοριοδότηση:
    1) Η 10ετή προϋπηρεσία στην εκπαίδευση (με ενεργεί διδασκαλία) να αποτελεί βασική προϋπόθεση για διεκδίκηση της θέσης του διευθυντή και με 0,5 μόρια για κάθε επιπλέον χρόνο υπηρεσίας, μέχρι ορίου 5 χρόνων δηλ. όριο 2,5 μόρια
    2) Εάν η διδασκαλία των 10 χρόνων έγινε σε σχολείο επιλογής του υποψηφίου για διευθυντή - έχει με 1 μόριο επιπλέον (σκοπός η καλύτερη γνώση των ιδιαίτερων συνθηκών λειτουργίας και οργάνωσης του σχολείου)
    3) 0,5 μόρια κάθε χρόνο Διευθυντικής θέσης μέχρι του ορίου 2 μορίων
    4) 0,5 μόρια για κάθε χρόνο Υποδιευθυντικής θέσης μέχρι ορίου 2 μορίων
    5) 6 μόρια (Καλώς 4 μόρια, Λίαν καλώς 5 μόρια, άριστα 6 μόρια) για μεταπτυχιακό και 8 (Καλώς 6 μόρια, Λίαν καλώς 7 μόρια, άριστα 8 μόρια) για διδακτορικό Ανάλογα με το βαθμό του τίτλου ( σκοπός η προώθηση των πλέον καταρτισμένων και με υψηλή μόρφωση)
    6) Γνώση 1ξένης γλώσσας σε επίπεδο Lower, 1 μόριο
    7) Αποφοίτηση από Παιδαγωγική Σχολή (ΣΕΛΕΤΕ) ή ισότιμη σχολή, 0,5 μόρια (σκοπός η επιπλέον κατάρτιση σε παιδαγωγικά θέματα)
    8) Πιστοποίηση για χρήση της νέας τεχνολογίας σε Η/Υ από Υπουργείο Παιδείας (1 μόριο) ή και από παρακολούθηση άλλων σεμιναρίων (0,25 μόρια για 50 ώρες σεμιναρίου). (Ο διευθυντής να χρησιμοποιεί H/Y)
    9) Η συμμετοχή σε 1 πρόγραμμα του ΚΕΘΙ, 0,25 μόρια (η γνώση σε προγράμματα του ΚΕΘΙ)
    10) Παρακολούθηση ημερίδας για Αξιολόγηση βιβλίων και η συμμετοχή σε αξιολόγηση, 0,25 μόρια.
    11) Παρακολούθηση 40 ωρών σεμιναρίων Παιδαγωγικά, 0,25 μόρια από ΣΕΛΕΤΕ ή άλλη ισότιμη σχολή(η παιδαγωγική κάλυψη του Διευθυντή)
    12) Παρακολούθηση ημερίδας από τον Ο.ΕΠ.ΕΠ., 0,25μόρια.
    13) Παρακολούθηση προγράμματος για «Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης» και πιστοποίηση από το ΕΚΕΠΙΣ με εγγραφή στο Μητρώο Εκπαιδευτών, 1 μόριο (η καλύτερη επαφή, προσέγγιση, και βοήθεια του διευθυντή στους συναδέλφους, η αποδοχή και βοήθεια του σε εφαρμογή νέων μεθόδων διδασκαλίας)
    14) Συμμετοχή σε 2 ομάδες υλοποίησης προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, 0,5 μόρια και σε 2 ομάδες Αγωγής Υγείας, 0,5 μόρια ( ο διευθυντής θα πρέπει να έχει εφαρμόσει όλα τα προγράμματα που υπάρχουν στην εκπαίδευση για να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς που τα εφαρμόζουν – επίσης η συμμετοχή σε αυτά τα προγράμματα δείχνει άτομο με ευαισθησίες για το περιβάλλον και τον άνθρωπο ).
    15) Συμμετοχή σε 1 επιμορφωτικό σεμινάριο για το περιβάλλον 0,25 μόρια
    16) Υπεύθυνος σχεδιαστής αξιολόγησης της Πρόσθετης διδακτικής Στήριξης του σχολείου του 0,5 μόρια για κάθε σχολική χρονιά με όριο 2 μόρια. (δείχνει άτομο που αγαπά τους μαθητές την εκπαίδευση, το σχολείο του και είναι οργανωτικός αφού οργανώνει και λειτουργεί ένα μικρό σχολείο)
    17) Συμμετοχή στη θέση του προέδρου ή του γραμματέα στις επιτροπές Πανελληνίων εξετάσεων με 0,25 μόρια για κάθε χρονιά με ανώτερο τα 0,5 μόρια.( Δείχνει άτομο που γνωρίζει και έχει εφαρμόσει τις διαδικασίες αυτές. Η αποκλειστικότητα της μοριοδότησης του προέδρου και του γραμματέα μόνο είναι γιατί η εφαρμογή και δουλειά γίνεται κυρίως από αυτούς. Δεν χρειάζεται περισσότερα χρόνια γιατί μοριοδοτείται μόνο η γνώση της διαδικασίας )

    ReplyDelete
  25. Σε συνέχεια του προηγούμενου σχολίου για τα κριτήρια επιλογής των διευθυντών και υποδιευθυντών αναφέρω:
    Για τις περιπτώσεις των σχολείων Επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ κλπ) ο υποψήφιος διευθυντής προτείνεται να έχει σαν προϋπόθεση για υποβολή υποψηφιότητας τα 10 χρονιά διδακτικής εμπειρίας εκ των οποίων τα 5 τελευταία τουλάχιστον σε Επαγγελματικό σχολείο θα πρέπει να αποτελεί βασική προϋπόθεση για διεκδίκηση της θέσης του διευθυντή. Φυσικά μοριοδότηση με 0,5 μόρια για κάθε επιπλέον χρόνο υπηρεσίας όπως και παραπάνω(αναφέρομαι στο προηγούμενο σχόλιο) αλλά μέχρι ενός ορίου δηλαδή ίσως για άλλα 5 χρόνια δηλαδή όριο 2,5 μόρια Επιπλέον εκτός από τα παραπάνω κριτήρια για μόρια που ισχύουν για τους διευθυντές των γενικών Λυκείων θα πρέπει να γίνεται μοριοδότηση για:
    1) Η επαγγελματική εμπειρία που μπορεί να έχει πριν τον διορισμό του να παίρνει 0,25 μόρια για κάθε χρόνο προϋπηρεσίας με όριο τα 2 μόρια. (σκοπός η καλύτερη προσέγγιση του διευθυντή στους καθηγητές και μαθητές λόγω της τριβής του με τον επαγγελματικό χώρο και την αγορά εργασίας)

    ReplyDelete