Monday, November 09, 2009

Οι σχολικές εκδρομές

Επειδή η ανάρτησή μου για την συμμετοχή των νέων στον διάλογο χαρακτηρίστηκε αυστηρή, θα ήθελα να διευκρινίσω ότι δεν ήταν αυτή η πρόθεσή μου. Τουναντίον, προσπαθώ να δώ τι κάνουμε λάθος. Αν δεν μπορέσουμε να έχουμε διαύλους επικοινωνίας με τους νέους, ό,τι και να κάνουμε θα είναι λίγο. Μην ξεχνάμε: Πρώτα ο μαθητής.

Είδα όμως ένα σοβαρό πρόβλημα της σχολικής ζωής, που ανέδειξε ένα σχόλιο πέντε μαθητών.
Τις εκδρομές.

Παραθέτω στην συνέχεια το σχόλιο όχι μόνο γιατί συμφωνώ με τις επισημάνσεις τους, αλλά και γιατί νομίζω ότι πρόκειται για άλλο ένα θέμα που το έχουμε δει στραβά.

Οι σχολικές εκδρομές έχουν εξελιχθεί σε μια οικονομική διαδικασία με συμφέροντα που υπερκαλύπτουν την ουσία για την οποία καθιερώθηκαν. Είναι κάτι αντίστοιχο με την ίδρυση τμημάτων στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ ή με την μεταφορά των μαθητών.

Για παράδειγμα, στην Ρόδο μου τέθηκε με έμφαση το θέμα της διάρκειας των εκδρομών στο εσωτερικό. Επειδή αυξήθηκε η διάρκεια των εκδρομών στο εξωτερικό, επλήγη σημαντικά η οικονομία της Ρόδου. Από την πλευρά τους έχουν δίκιο. Ομως, αυτό είναι το πρόβλημα των σχολικών εκδρομών;

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν τον προβληματισμό με το σχόλιο των πέντε μαθητών (που τους ευχαριστώ που το έθιξαν και μου το θύμησαν).

Κύριε υφυπουργέ είστε πολύ αυστηρός με μας τους μαθητές σε σχέση με το θέμα της συμμετοχής μας.
Τις περισσότερες φορές στο σχολείο κανένας δεν μας ρωτάει για τα θέματα που μας ενδιαφέρουν.
Οι εκλογές για τα 15μελή συνήθως γίνονται με διαδικασίες χαβαλέ στις οποίες συμμετέχουν και οι καθηγητές μας. Καλύτερα να σταματήσει αυτή η κοροϊδία, αν δεν γίνει ουσιαστική
Θα σας αναφέρουμε ένα σοβαρό θέμα για το οποίο κανένας δεν ενδιαφέρεται ή μάλλον ενδιαφέρονται πολύ για άλλους λόγους που σε όλους μας είναι γνωστοί.
Πρόκειται για τις σχολικές εκδρομές [τις πολυήμερες, εντός και εκτός Ελλάδας]
Συνήθως δεν μας ρωτάει κανένας . Το κανονίζουν οι καθηγητές και τα 15μελή.
Τα ταξιδιωτικά γραφεία που αναλαμβάνουν τις εκδρομές είναι τα ίδια για ολόκληρες περιοχές [για κάντε μια έρευνα τι γίνεται στην Αθήνα και θα καταλάβετε]
Εμείς θέλαμε να πάμε εκδρομή , αλλά οι γονείς μας δεν μας άφησαν.
Όπως μας είπαν είναι πολύ ακριβά και όταν ρώτησαν το σχολείο διαπίστωσαν ότι δεν είχαν κανένα εκπαιδευτικό περιεχόμενο.
Ακόμα μας είπαν οι γονείς μας οτι επικοινωνησαν με το υπουργείο και τους ρώτησαν γιατί δεν είναι αυστηροι με τον τρόπο που εγκρινονται οι εκδρομες και τους είπαν ότι όλα γίνονται σύμφωνα με τους νόμους.
Εμείς σαν παιδια θα θέλαμε να σας ζητήσουμε να ελέγξετε τα προγράμματα των εκδρομών και να μας πειτε και σεις την άποψη σας. Σας παρακαλούμε κάντε το, αντι να μας κρίνετε αυστηρά.
Εμείς πικραθήκαμε αλλά στο τέλος αναγνωρίσαμε το δίκιο τους. Το πρόγραμμα της εκδρομής λίγη σχέση έχει την εκπαίδευση, για χαβαλέ γίνεται. Για να είμαστε ειλικρινείς και μας μας αρέσει ο χαβαλές αλλά θα έπρεπε τα πρωινά να είχε καθαρά εκπαιδευτικό περιεχόμενο κάτι που δεν γίνεται. Κανένας δεν θέλει να γίνεται. Και μεις θα θέλαμε να βάζαμε αυτά τα θέματα για συζήτηση αλλά όταν το τολμάμε μας αποκαλούν φυτά και οι περισσότεροι καθηγητές μας μας κοιτούν με συμπόνια.
Αν υπάρχει και κάποιος καθηγητής μας που έχει και αυτός την ίδια με μας άποψη τότε όλοι οι άλλοι καθηγητές και μαθητές τον κοιτούν με συμπόνια.
Γι αυτό κύριε υφυπουργέ μην είστε τόσο αυστηρός με μας τα παιδιά που δεν συμμετέχουμε.
Με εκτίμηση
3 Μαθητές και 2 Μαθήτριες κάποιου σχολείου στην Αθήνα
Μην περιμένετε να γράψουμε το όνομά μας, δεν θέλουμε να είμαστε φυτά και σπασικλάκια. Και σημειώστε ότι μέχρι τώρα δεν κάνουμε και φροντιστήριο
Περιμένουμε κάποια απάντηση. Σας ευχαριστούμε πολύ
Και ξέρετε και κάτι ακόμα , σας γράψαμε γιατί κανένας δεν ενδιαφέρετε για τέτοιου είδους blogs και αυτό μας λυπεί πολύ , μα πάρα πολύ, γιατί τα παιδιά ενδιαφέρονται μόνο για ΄…άλλα πράγματα στο INTERNET και αυτό μας λυπεί πολύ μα πάρα πολύ

39 comments:

  1. Anonymous1:26 am

    ΜΠΡΑΒΟ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ
    ....κάποιος "καθηγητής μας που έχει και αυτός την ίδια με μας άποψη τότε όλοι οι άλλοι καθηγητές και μαθητές τον κοιτούν με συμπόνια."
    ΚΑΙ ΠΟΥ ΜΕ ΛΕΝΕ ΓΡΑΦΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΒΑΖΟΥΝ ΣΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ, ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ, ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΑΠΟΨΗ, ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑ ΝΑ ΤΗ ΕΙΧΑ ΓΡΑΨΕΙ ΚΑΙ ΓΩ. ΚΑΝΕΝΑΣ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΜΑΣ ΠΑΙΡΝΕΙ ΣΤΑ ΣΟΒΑΡΑ, ΣΥΝΗΘΩΣ ΥΠΟΝΟΜΕΥΟΥΝ ΤΟ ΕΡΓΟ ΜΑΣ, ΑΝ ΕΙΧΑ ΓΡΑΨΕΙ ΕΓΩ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΤΑΝ, ΓΙΑΤΙ ΑΠΟ ΜΙΚΡΟΥΣ ...ΣΥΝΗΘΩΣ ΜΑΘΑΙΝΕΙΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ [...]

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:29 am

    κ. Υπουργέ

    οι εκδρομές των μαθητών είναι σαφέστατα ένα θέμα που πρέπει να δείτε και να διορθώσετε. Ως γονέας θεωρώ απαράδεκτο το γεγονός ότι στο σχεδιασμό της εκδρομής στην Αθήνα για την επίσκεψη στη Βουλή των Ελλήνων το πρώτο που προγραμματίζεται είναι η "επίσκεψη" σε γνωστό νυχτερινό μαγαζί της Αθήνας με γνωστούς αστέρες της νυχτερινής ζωής. Με πια λογική παιδιά 16 ετών "διασκεδάζουν" σε τέτοιου είδους μαγαζιά, ως πια ώρα (ως γνωστό τα εν λόγω μαγαζιά λειτουργούν τις μεταμεσονύκτιες ώρες), πίνοντας τι και με την επιτήρηση ποιου; Οι καθηγητές που τα συνοδεύουν είναι αρκετοί να ελέγξουν τόσα παιδιά κάτω από αυτές τις συνθήκες; Επιπλέον, το πολιτιστικό κομμάτι της εκδρομής, που θεωρείτε το "απαραίτητο κακό" παρακολουθείτε από λίγους και νυσταγμένους από την "διασκέδαση" της προηγούμενης μέρας μαθητές, γεγονός που καταστρατηγεί τον βασικό στόχο της εκπαιδευτικής εκδρομής.
    Ως εκ τούτου, είναι θεωρώ απαραίτητο η εν λόγω εκδρομή να έχει έναν συνολικό σχεδιασμό από το Υπουργείο που θα έχει συγκεκριμένες επισκέψεις των παιδιών σε εκπαιδευτικές και πολιτισμικές δραστηριότητες και όταν παρεκκλίνουν από αυτό το πρόγραμμα να υπάρχουν κυρώσεις για τους συνοδούς. Επιτέλους, να είναι οι εκπαιδευτικές εκδρομές πράγματι εκπαιδευτικές ώστε να μη φοβόμαστε οι γονείς να στείλουμε τα παιδιά μας.
    Συγχαρητήρια για το blog και την όλη προσπάθεια να ακουστούν τα πραγματικά προβλήματα που απασχολούν την ελληνική κοινωνία.

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:33 am

    Υπουργε καλημερα.
    Υπαρχει περιπτωση να το ξαναδειτε το θεμα? Κι αν ναι ποτε θα μπορουσαμε να μαθουμε τη γνωμη σας σχετικα με το τι πρεπει να γινει?

    ReplyDelete
  4. Anonymous3:34 am

    Χα...η εύστοχη μεταφορά του σχολίου σε κεντρικό θέμα, επιτρέπει την άμεση επικοινωνία με τους κ.κ. Μαθητές. Μπράβο!
    Λοιπόν, παιδιά,όλο το παιχνίδι παίζεται στο "φυτά και σπασικλάκια". Και είναι το σκληρότερο και αγριότερο παιχνίδι που παίζουν οι ασήμαντοι εξυπνάκηδες σε βάρος των άξιων ευφυών. Όμως,να θυμάστε πάντα το φιάσκο του εξυπνάκια που τον κάλεσαν στο Παλάτι για φαγητό: μόλις είδε μπροστά του τις μακαρονάδες, ρώτησε πρώτα αν προσφέρονται τζάμπα και (κάνοντας την αρπαχτή)καταβρόχθισε τρείς. Όταν στη συνέχεια σρρβιρίστηκε το κυρίως γεύμα, ζαλίστηκε από τα σπάνια και πλούσια εδέσματα αλλά δεν μπόρεσε να αγγίξει τίποτε γιατί είχε μπουκώσει με τα μακαρόνια.
    Αντισταθείτε στις εύκολες μακαρονάδες της αρπαχτής, δουλέψτε με τον εαυτό σας και τους γύρω σας και η ανταμοιβή θα έλθει μόνη της να σας βρεί.
    Με σεβασμό και αγάπη
    Αμετανόητο φυτό και σπασικλάκι
    50 χρονών

    ReplyDelete
  5. αναδρoμάρης3:43 am

    Eμένα γιατί μου φαίνεται πως το σχόλιο δεν είναι απαραίτητα γραμμένο από μαθητές;

    Δεν το λέω αυτό για να μειώσω την αξία και σημασία των όσων ανέφερε το σχόλιο. Κάθε άλλο. Απλά, καλό θα ήταν να έχουμε υπόψη πως στα blogs σχολιάζονται γνώμες, θέσεις και απόψεις, χωρίς να υπάρχει απαραίτητα σύνδεσμος με συγκεκριμένο φυσικό πρόσωπο (ειδικά όταν ο σύνδεσμος αυτός δεν μπορεί να τεκμηριωθεί).

    Η σπουδή όμως με την οποία προβλήθηκε το συγκεκριμένο σχόλιο ως σχόλιο 5 μαθητών, νομίζω πως αγνοεί τα εγγενή χαρακτηριστικά της επικοινωνίας στο Διαδίκτυο. Ένα γενικού ενδιαφέροντος blog δεν είναι απαραίτητα ο πλέον κατάλληλος τρόπος για να ανοίξει επικοινωνία με τους μαθητές. Ούτε η επικοινωνία πετυχαίνεται στη βάση ενός σχολίου και μόνο. Όλα έχουν κάποια όρια, και αυτό περιλαμβάνει και τις νέες τεχνολογίες.

    Αν θέλετε κύριε Υφυπουργέ να αφήσετε ένα στίγμα σε αυτόν τον τόπο, προχωρείστε στη δημιουργία των δομών εκείνων που θα βοηθήσουν την ελληνική κοινωνία να μετεξελιχθεί σε κοινωνία πολιτών, να αναπτύξει κουλτούρα διαλόγου και συνεννόησης για την επίλυση των προβλημάτων και κοινωνική συνείδηση (όλα αυτά ακούγονται απλά, αλλά, δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν είναι). Κάτι τέτοιο ξεπερνά κατά πολύ την καλοπροαίρετη (και άκρως αξιέπαινη και θεωρώ ειλικρινή) προσπάθεια που καταβάλετε εσείς προσωπικά μέσα από το blog αυτό. Το ζητούμενο όμως είναι τι θα μείνει όταν φύγει ο Πανάρετος.

    ReplyDelete
  6. Πολύ σωστά έθεσαν τα θέματα οι μαθητές και συγχαρητήρια για την εύστοχη παρέμβαση τους. Καμία εκδρομή δεν έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα, εκτός κι αν οι υπεύθυνοι καθηγητές ή κανένας σοβαρός διευθυντής ενδιαφερθεί για αυτό. Παραδείγματα:

    1. Περίπατος. 1 φορά τον μήνα υποχρεωτικά οι μαθητές πάνε περίπατο. Χωρίς κανένα σκοπό οι μαθητές περιφέρονται σε πλατείες, αλσύλια, πολλές φορές παραμένουν απλά στην αυλή του σχολείου. Το μάθημα χάνεται χωρίς κανένα απολύτως λόγο και τα παιδιά εκτίθενται σε ένα σωρό κινδύνους. Είναι αυτονόητο πως οι καθηγητές δεν καταφέρνουμε να έχουμε πλήρη έλεγχο. Είναι 25 καθηγητές αρκετοί για 300 άτομα, τα οποία περιφέρονται σε ανοιχτούς χώρους; Και βέβαια εδώ δεν φταίνε τα παιδιά. Είναι η λογική του θεσμού αυτή, που επιτρέπει στα παιδιά να μυούνται στην τεμπελιά με τις ευλογίες μας.

    2. Επισκέψεις σε μουσεία, εκπαιδευτικές εκδρομές. Σε αυτήν την περίπτωση ομάδες μαθητών περιφέρονται μέσα στο μουσείο φωνάζοντας, τρέχοντας και σαφώς μην καταλαβαίνοντας ούτε γιατί πήγαμε στο συγκεκριμένο μέρος, ούτε τί βλέπουμε. Σε ελάχιστες περιπτώσεις υπάρχει ξεναγός. Σε ακόμη πιο ελάχιστες τα παιδιά συμμετέχουν σε ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα, αν και αρκετά μουσεία τα υλοποιούν. Από την εμπειρία μου στο εξωτερικό δεν έτυχε ποτέ να μπω σε μουσείο, όπου ομάδες παιδιών περιφέρονταν. Πάντα έβλεπα μικρές ομάδες με ειδικό του μουσείου και με τον εκπαιδευτικό να δουλεύουν σε κάποιο θέμα. Αυτό είναι παιδεία. Το δικό μας είναι όπως είπαν τα παιδιά "χαβαλές". Βέβαια εδώ όλη την ευθύνη τη ρίχνω στους εκπαιδευτικούς και τους διευθυντές. Μου έχει τύχει να παραπονεθώ έντονα για κακή οργάνωση εκδρομής και να εισπράξω ως απάντηση από τον διευθυντή "Τσιφτετέλι χορέψανε στο πούλμαν;" "Ναι, λέω. Άλλο ένα πρόβλημα, γιατί δεν καθόντουσαν με τίποτα κάτω (έτσι βλέπετε είχαν μάθει)". "Αφού χορέψανε τσιφτετέλι τότε ήταν πολύ ωραία η εκδρομή. Καλά περάσανε".
    Οπως και τα παιδιά τα κοροϊδεύουν για φυτά, να δείτε εμάς πως μας κοιτάνε μερικοί συνάδελφοι, αν απαγορεύσουμε τα παντός είδους σκυλάδικα στο πούλμαν ή επιμείνουμε για ξεναγό ή βάλουμε εκπαιδευτικούς στόχους και πρόγραμμα που δεν περιλαμβάνει επίσκεψη στο Mall.

    3. Μία από τα ίδια με τις πενθήμερες. Αν είναι δυνατόν να περιλαμβάνεται νυχτερινή διασκέδαση σε λαϊκά νυχτομάγαζα. Ότι προσπαθούμε να τους μάθουμε στο σχολείο ακυρώνεται με τέτοιες ενέργειες. Δεν έχω συνοδεύσει ποτέ πενθήμερη, από συναδέλφους όμως που γνωρίζω, εκτός του ότι δεν κοιμήθηκαν καμία μέρα για να κάνουν τους χωροφύλακες με αμφίβολα αποτελέσματα, βρέθηκαν μπροστά σε απαράδεκτες καταστάσεις, που δεν θα ήθελα να τις περιγράψω εδώ.
    Ποιός ο λόγος λοιπόν να εκτίθενται τα παιδιά σε τόσους κινδύνους, γιατί σαφώς δεν μπορούμε να τα ελέγξουμε, γιατί οι εκπαιδευτικοί να παίρνουν τέτοιες μεγάλες ευθύνες και για παιδιά τα οποία έχουν παραβατικές συμπεριφορές, γιατί οι γονείς να μπαίνουν σε τόσα έξοδα, γιατί να χάνουν μία εβδομάδα μαθήματα στην τελευταία και κρίσιμη τάξη για πολλούς στο Λύκειο;
    Η ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού δεν είναι σημαντικός λόγος. Παιδαγωγικοί λόγοι επίσης που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν μέσα από άλλες δραστηριότητες δεν υπάρχουν. Η μοναδική εμπειρία που δίνει η πενθήμερη είναι σαφώς μύθος.
    Πάντως από την εμπειρία μου σε διαφόρων είδους εκδρομές, ακόμη και πιο extreme (σκι, rafting)ή πολυήμερες στο εξωτερικό σε πρόγραμμα Comenius, παρατήρησα πως τα παιδιά επιζητούν και απολαμβάνουν περισσότερο μία σωστά οργανωμένη εκδρομή. Οι γονείς επίσης δείχνουν εμπιστοσύνη, έρχονται πιο κοντά μας.

    Συγχαρητήρια για την προσέγγιση που κάνετε στους μαθητές. Έχουν πολλά να μας πουν. Κι εμείς έχουμε όλη τη διάθεση να τα ακούσουμε και να προσπαθήσουμε μαζί τους για το καλύτερο.

    Δεν αρκεί να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο. Πρέπει να αλλάξουν και οι νοοτροπίες.

    ReplyDelete
  7. Πολύ σωστά κ. Πανάρετε,
    “…Οι σχολικές εκδρομές έχουν εξελιχθεί σε μια οικονομική διαδικασία με συμφέροντα που υπερκαλύπτουν την ουσία για την οποία καθιερώθηκαν…”
    Τι όμως από την εκπαιδευτική διαδικασία δεν έχει εξελιχθεί σε οικονομικό δούναι και λαβείν; Ο μικρός μου γιός, μαθητής της Α Λυκείου, μου είπε για καθηγητή του: « είναι πολύ εντυπωσιακός αλλά το μάθημά του μοιάζει με demo που ύστερα πρέπει να το αγοράσεις». Γιατί λοιπόν να εξαιρούνται οι εκδρομές;
    Ή καλύτερα ας αναρωτηθούμε εάν είναι δυνατόν σε περιβάλλον ιμιτασιόν δωρεάν παιδείας να υπάρξουν διαδικασίες που δεν γίνονται μέσα οικονομικής δραστηριότητας. Φοβούμαι επίσης ότι το χειρότερο δεν είναι η έλλειψη «δωρεάν παιδείας», ενδεχομένως θα μπορούσαμε να βρούμε και άλλους κοινωνικά δίκαιους τρόπους, αλλά η επιβολή της «ιμιτασιόν» εκπαιδευτικής διαδικασίας.
    Αυτό κατάλαβα να λένε οι νεαροί επιστολογράφοι και είμαι μαζί τους, ποιος άλλωστε μπορεί να πει ότι δεν είναι. Αλλά από εμάς περιμένουν κάτι περισσότερο: την ουσιαστικοποίηση της εκπαίδευσης.

    ReplyDelete
  8. Τα πολλά λόγια είναι φτώχια.
    Πιστεύω ότι δύο επιλογές υπάρχουν:
    1)Άμεση κατάργηση οιουδήποτε είδους εκδρομής
    ή
    2)Καθαρά εκπαιδευτικός χαρακτήρας σε οιουδήποτε είδους εκδρομή.
    Φυσικά η φράση "εκπαιδευτικός χαρακτήρας" πρέπει να μπει μέσα σε συγκεκριμένο καλούπι διότι αφενός κάθε σχολείο να μην κάνει τα "δικα" του και αφετέρου να πετύχουμε τη γνώση μέσα και από την ψυχαγωγία του μαθητή.
    Εκδρομές λοιπόν, που θα δίνουν ερεθίσματα μάθησης, θα ανακαλύπτουν κλίσεις των μαθητών, θα κοινωνικοποιούν, θα ενηλικιώνουν...

    ReplyDelete
  9. Το ερώτημα είναι ένα!!!
    Τολμά το υπουργείο να κάνει τη ρίξη στο θέμα αυτό;
    ...Και άλλο ένα ερώτημα! Πόσοι εκπαιδευτικοί θα υποστηρίξουν το αυστηρό πλαίσιο στις εκδρομές και πόσοι θα επιμείνουν στον σημερινό χαβαλέ;
    Υ.Γ. Πάντως έχω συναντήσει και σχολεία που βάζουν συγκεκριμένους στόχους στις εκδρομές τους.

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:06 am

    ΑΣΧΕΤΟ ΑΛΛΑ ΠΟΤΕ ΘΑ ΒΓΟΥΝ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΥΤΕΡΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ, ΔΙΟΙΚΗΤΕΣ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΚΛΠ? ΘΑ ΒΓΟΥΝ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ή ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΑΠΕΥΘΕΙΑΝ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΌΠΟΥ ΠΑΙΡΝΕΙ?

    ReplyDelete
  11. Θα συμφωνήσω με τον Αντώνη. Βέβαια ένα σχετικό πλαίσιο υπάρχει, αυτό που γράφουμε στα πρακτικά. Ποιά διαδρομή δηλαδή θα ακολουθήσουμε, πού θα πάμε, τί ώρα θα φύγουμε, τί ώρα θα φτάσουμε. Αυτά. Θα μου πεις τώρα για να δώσεις περιεχόμενο σε μία σχολική εκδρομή χρειάζεσαι εγκύκλιο; Όχι, μεράκι, ευθύνη, κοινή λογική, μόρφωση, φαντασία, καλή επαφή με τα παιδιά, αυτά χρειάζεσαι. Δέκα εγκυκλίους να έχεις, αν τα παραπάνω λείπουν, το αποτέλεσμα θα είναι μηδέν.
    Στην Ιταλία όλες οι εκδρομές καταργήθηκαν εδώ και μερικά χρόνια, γιατί υπήρχαν θάνατοι μαθητών από υπερβολική μέθη. Είναι πλέον στο χέρι κάθε καθηγητή να αναλάβει μία τάξη του να την πάει μία εκπαιδευτική επίσκεψη. Εννοείται βέβαια πως γίνονται ανταλλαγές σχολείων, αλλά και αυτές σε επίπεδο τάξης και όχι με συμμετοχή παιδιών από όλη τη σχολική μονάδα, κάτι για το οποίο διαφωνώ, αλλά είναι άλλο θέμα.

    Προσωπικά πιστεύω πως θα έπρεπε να καταργηθούν οι περίπατοι, που δεν προσφέρουν τίποτα, και η πενθήμερη της Γ Λυκείου. Οι τριήμερες περιβαλλοντικές είναι καλές εκδρομές, ειδικά όταν υλοποιούνται στα πλαίσια των ΚΠΕ. Οι μονοήμερες εκπαιδευτικές επίσης, όταν είναι σωστά οργανωμένες, υπάρχει δηλαδή η κατάλληλη προετοιμασία πριν την επίσκεψη, οι κατάλληλες δραστηριότητες κατά την επίσκεψη και το follow-up (αξιολόγηση, κάποια εργασία κτλ..). Αυτό προϋποθέτει εκπαιδευτικούς με την κατάλληλη εκπαίδευση και κουλτούρα. Ορίστε ένα θέμα επιμόρφωσης.

    @ Vasilis
    Κανείς εκπαιδευτικός δεν επιμένει στο χαβαλέ. Όσο μεγαλύτερος ο χαβαλές τόσο μεγαλύτερη και η πιθανότητα να βρεθούν τα παιδιά σε κίνδυνο κι εμείς σε ΕΔΕ.
    Οι αντιδράσεις θα προέλθουν από τους μαθητές (γιατί δεν θα χάνουν πια μάθημα, όχι για άλλο λόγο), από τα ταξιδιωτικά γραφεία, τους ξενοδόχους και πιθανόν τους συνδικαλιστές.
    Γονείς και εκπαιδευτικοί είναι θετικοί πιστεύω σε επανεξέταση του θεσμού και πιθανή κατάργηση όσων δράσεων δεν έχουν να προσφέρουν τίποτα στους μαθητές.

    Και ναι. Ευτυχώς υπάρχουν και σχολεία που λειτουργούν με ευθύνη και σχεδιασμό στις εκδρομές τους.

    ReplyDelete
  12. Ιωάννη, ως μαθητής αλλά και ως blogger επέλεξα να γνωστοποιήσω και στο ευρύ κοινό την ύπαρξη αυτού του blog. Με την ιδέα ότι ο περισσότερος κόσμος αγνοεί παντελώς την ύπαρξή του, έγραψα ένα μικρό κειμενάκι για λογαριασμό του "vetomag", την περιοδική έκδοση της εφημερίδας veto, όπου αναφέρομαι στο blog σου. Ελπίζω ότι έβαλα ένα μικρό λιθαράκι στην αύξηση της επισκεψιμότητας του blog σας. Αν και είμαι σχεδόν πεπεισμένος ότι αλλαγές δε θα γίνουν ΟΥΤΕ τώρα, θεώρησα ότι η ευκαιρία που δίνεις για απ' ευθείας διάλογο πολιτών - "πολιτειακών εκπροσώπων" δεν πρέπει να πάει ανεκμετάλλευτη.
    Μετά μεγάλης τιμής
    Σύλας

    ReplyDelete
  13. Το είδα και ευχαριστώ!

    ReplyDelete
  14. Anonymous2:00 pm

    Πήγα επταήμερη εκδρομή στην Κρήτη πριν πολλά χρόνια και η μόνη εκπαιδευτική δραστηριότητα ήταν η επίσκεψη στον τάφο του Καζαντζάκη κι αυτό χάρη στον συνοδό εκπαιδευτικό που πίστευε στον Καζαντζάκη.Στον ελεύθερο χρόνο μας πήγαμε σε διάφορα και διαφορετικά καθένας μαγαζιά.
    Γύρισα εντελώς άλλος άνθρωπος με περισσότερη κοινωνικότητα και δεκτικότητα. Ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας μιας εκδρομής δε φαίνεται πάντα με μια πρώτη ματιά και μπορεί να κρύβεται... Να μην ξεφεύγουμε από τα όρια μιας μαθητικής εμπειρίας αλλά και να μην τα απορρίπτουμε όλα εύκολα

    ReplyDelete
  15. Anonymous2:12 pm

    Από την εμπειρία μου στην επεξεργασία γραπτού λόγου, θα συμφωνήσω και εγώ με παραπάνω σχόλιο αναγνώστη, ότι πιθανόν το κείμενο δεν είναι γραμμένο από μαθητές αλλά από ενήλικο...
    Ασφαλώς δεν λέει ψέματα. Αυτή είναι η ελληνική πραγματικότητα σήμερα. Μεγάλο θέμα που δε λύνεται ασφαλώς με αφορισμούς που διάβασα παραπάνω, του τύπου "καταργήστε τις εκδρομές". Αν ήταν έτσι θα έπρεπε να καταργήσουμε συνολικά το εκπαιδευτικό μας σύστημα, που τα τελευταία χρόνια πάει από το κακό στο χειρότερο αγαπητοί.

    Καλό σας βράδυ.
    Αθηναίος blogger

    ReplyDelete
  16. ...και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας.2:20 pm

    Σκέπτομαι ότι ορισμένες φορές όντως τα ονόματα παίζουν μεγάλο ρόλο, ή αν θέλετε, δείχνουν (παραφράζοντας τον Wittgenstein).
    Ας πούμε, χρειαζόταν ένας Πανάρετος, σε αυτήν την κρίσιμη και νευραλγική θέση. Αυτό φαίνεται εκ πρώτης όψεως και από την πλειοψηφία των μηνυμάτων.
    Το προσωπικό σας στοίχημα είναι τώρα να καταφέρετε να συνδράμουν όλες σας οι αρετές στο έργο σας!
    Δύναμη!

    ReplyDelete
  17. Anonymous2:35 pm

    Ευχαριστούμε εσάς τους μεγάλους που μας αμφισβητείται να εκφραζόμαστε και να γράφουμε ποιοτικά, σας ευχαριστούμε, εμείς με τον ίδιο τρόπο θα γράψουμε και στις γενικές εξετάσεις και θα πάρουμε άριστα… και χωρίς να κάνουμε φροντιστήριο [γράφουμε και εκφραζόμαστε καλά γιατί διαβάζουμε λογοτεχνία, εφημερίδες και περιοδικά] και σεις θα εξακολουθείτε να απορείτε
    Με εκτίμηση
    3 Μαθητές και 2 Μαθήτριες κάποιου σχολείου στην Αθήνα

    ReplyDelete
  18. Ο προβληματισμός αγγίζει ευρύτερα ζητήματα νομοθεσίας και νοοτροπίας του Σχολείου. Θέματα οργάνωσης και λειτουργίας προφανώς και δεν αλλάζουν από τη μια μέρα στην άλλη. Νομίζω ότι κατά μέσο όρο η κατάσταση είναι όπως περιγράφεται από τους μαθητές και τον υφυπουργό. Η ανατροπή της μάλλον περνάει από την εγκατάλειψη της πολλαπλής υποκρισίας, της ανάληψης ευθυνών από όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Κάποιος όμως πρέπει να μπει μπροστά και από την κυβέρνηση.

    Καταθέτω την εμπειρία από μια συγκεκριμένη προσπάθεια αναβάθμισης του πλαισίου οργάνωσης και υλοποίησης των σχολικών εκδρομών.

    Επί δύο χρόνια στο Σχολείο λειτούργησε 1) εισηγητική ομάδα (προέκυπτε από τη συνεδρίαση του Σχολικού Συμβουλίου) με συμμετοχή καθηγητών-μαθητών-γονέων που σχεδίαζε το πρόγραμμα και το έθετε υπόψιν των τριών τμημάτων της σχολικής κοινότητας για περαιτέρω επεξεργασία/προτάσεις 2) χρήση της ιστοσελίδας του σχολείου για: α) τη δημοσίευση του προγράμματος και των όρων βάσει των οποίων ζητούνταν προσφορές από ταξιδιωτικά πρακτορεία, β) τη γνωστοποίηση της νομοθεσίας που διέπει τις σχολικές εκδρομές, γ) τη δημοσίευση δραστηριοτήτων και εμπειριών της εκδρομής. (βλ. εδώ αλλά και στην κεντρική σελίδα του ιστοχώρου)

    Αλλού υπήρξαν σημαντικές επιτυχίες, ξεπεράσαμε τα τετριμμένα και τα «έθιμα» αλλού δεν καταφέραμε να υπερβούμε προβλήματα. Ως αρνητικό σημείο καταγράφω την ανοχή / αδράνεια δύο Διευθυντών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης α) στη μη προώθηση της προβλεπόμενης έκθεσης του αρχηγού της εκδρομής από το Δ/ντή του σχολείου στη Δ/νση και β) στην προφανή απραξία μετά την λήψη της. Δυστυχώς, δεν αποφύγαμε ούτε την προσπάθεια ταύτισης της διαδικασίας αξιολόγησης των κλειστών προσφορών με έναν "μειοδοτικό διαγωνισμό".

    ReplyDelete
  19. Ενδιαφέρον πολύ το σχόλιο. Συναισθηματικό και ουσιώδες.

    Καθώς σε παρελθοντική ανάρτηση είχατε κάνει λόγο για τη συνεισφορά της Τοπικής Αυτοδιοιηκσης στην Παιδεία σας παραπέμπω σε μία δική μου πρόσφατη ανάρτηση για την αυτοδιοικητική συνεισφορά σε μια δημοκρατική παιδεία

    ReplyDelete
  20. Anonymous3:29 am

    ΕΓΩ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΘΙΞΩ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑ ΚΑΙ ΤΡΙΤΗ ΛΥΚΕΙΟΥ. ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΟΝΟ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΜΑΣ ΕΦΟΣΟΝ ΕΧΟΥΜΕ ΛΑΒΕΙ ΓΕΝΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΛΥΚΕΙΟΥ ΟΠΩΣ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ; ΕΤΣΙ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΩΡΕΣ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΤΑ ΠΡΩΙΝΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΟΔΕΙΑΣ. ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΚΑΤΑΚΡΙΝΩ ΤΗΝ ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ ΛΥΚΕΙΟΥ. ΔΗΛΑΔΗ Η ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΘΕΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΚΡΙΣΙΜΗ ΧΡΟΝΙΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ!!! ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ! ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΣΩ ΟΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΠΕΙ ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ ΠΙΟ ΝΕΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΜΕ ΠΙΟ ΦΡΕΣΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΛΛΑ ΚΙΑ ΝΕΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ. ΜΑΘΗΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.

    ReplyDelete
  21. Anonymous3:59 am

    Η παιδεια στην Ελλαδα ειναι απαραδεκτη!!! βασικα δεν υπαρχει παιδεια στην Ελλαδα ολοι ειναι αισχος !μηδεν ενδιαφερον μηδεν τσσσσσ

    ReplyDelete
  22. κι εγώ συμφωνώ πως η γενική παιδεία στα μαθήματα της τρίτης λυκείου ειδικότερα, είναι μία κοροϊδία. Ενώ όλο το ενδιαφέρον στρέφεται στις εξετάσεις και στην πρόσβαση στο πανεπιστήμιο, έχουμε κι ένα σωρό μαθήματα στη γενική παιδεία να μας τρώνε πολύτιμο χρόνο μελέτης. Ας μη μιλήσουμε δε για τις περίφημες ενδοσχολικές εξετάσεις που έπονται των πανελλαδικών. Οι μαθητές εξουθενωμένοι ψυχικά και σωματικά καλούνται να δώσουν άλλα 11 μαθήματα που μετράνε μονάχα σ' ένα απολυτήριο. Η κορωνίδα της εκπαιδευτικής κοροϊδίας.

    ReplyDelete
  23. καθώς γενικεύτηκε το θέμα στο "χάλι" της παιδείας, θα ήθελα να το επαναφέρω στο θέμα των εκδρομών και να πω πως, καλώς εχόντων των πραγμάτων, σε λίγες μέρες θα συνοδεύσω τους μαθητές μου στη Βουλή. Όταν ανακοινώθηκε από το διευθυντή στο σύλλογο η επικείμενη εκδρομή΄, με σκοπό την αναζήτηση συνοδών, ήμουν η πρώτη που δήλωσα με την ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΝΑ ΜΗΝ ΠΑΜΕ ΣΕ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΑ!
    Όταν επιστρέψουμε, κι αν δεν έχουμε πάει τελικά, θα σας ενημερώσω!
    Φοβάμαι πως μια πλειάδα μαθητών και ένα-σεβαστό-μέρος των καθηγητών που επιλέγουν στην προσωπική τους ζωή αυτού του είδους τη διασκέδαση είναι αυτοί που τελικά αποφασίζουν, ακόμη και την τελευταία στιγμή, επειδή είναι η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ !!!
    Και [δυστυχώς:)] έχουμε Δημοκρατία!!!
    Από τις τόσες χιλιάδες των μαθητών της Αθήνα, τρεις μαθητές και δυο μαθήτριες σας έστειλαν την παραπάνω επιστολή με την οποία συμφωνώ απόλυτα.

    Κάπου μπάζει η παιδεία γενικότερα.

    [τελικά, θα βγάλουμε άκρη επιρρίπτοντας ευθύνες οι μεν στους δε, όπως είδα σε παραπάνω σχόλια, ή μήπως θα πρέπει να βρούμε άλλους τρόπους αντίδρασης?
    Όποιος πραγματικά ενδιαφέρεται το παλεύει με υπομονή και επιμονή κι όχι με αποποίηση των ευθυνών του.]

    ReplyDelete
  24. Ισως εδω φανει χρησιμη η πρακτικη αλλων εκπαιδευτικων συστηματων-για παραδειγμα της Βρετανικης-
    (προφανως ειναι στ’Αγγλικα-για τους επιμενοντες, ειναι δυνατη η μεταφραση της σελιδας με ‘google translate’).
    http://www.teachernet.gov.uk/teachingandlearning/library/schoolvisits/
    Αυτο ειναι απο το ‘διδασκαλικο δικτυο’, που φυσικα εχει δημιουργηθει απο το δικο τους Υπουργειο Παιδειας. Ετσι δημιουργει ‘τους κανονες του παιγνιδιου’.
    Το παρακατω ειναι η ιστιοσελιδα του Υπουργειου-ειναι ενδιαφερον και το ονομα-
    Department for children, schools and families
    http://www.dcsf.gov.uk/pns/DisplayPN.cgi?pn_id=2009_0209
    Ο ‘μπουσουλας’ για τους δασκαλους / καθηγητες που οργανωνουν ‘εκπαιδευτικες επισκεψεις’-η λεξη ‘εκδρομη’, σαν κατι διαφορετικο δεν υπαρχει!
    Visits - handbook for group leaders
    http://www.teachernet.gov.uk/docbank/index.cfm?id=2578
    Η νεα στρατηγικη ειναι να βγαινουν τα παιδια απο τις ταξεις για μαθημα οσο περισσοτερο γινεται!
    Εδω μια ‘προτρεπτικη’ διαφημιση-
    http://www.essexcc.gov.uk/vip8/ecc/ECCWebsite/content/binaries/documents/Governors150/Learning_and_Development/NGA_CONF_Learning_Outside_Classroom_Manifesto.pdf?channelOid=null
    Ειναι αρκετα ενδιαφερουσα η προτροπη των γονεων να ‘γνωριζουν’ και ενεργα να συνεισφερουν-
    http://www.parentscentre.gov.uk/
    Παραθετω τα παραπανω γιατι χρειαζομαστε να δημιουργησουμε ενα συστημα που δεν αφηνει τον καθενα να ανακαλυπτει τον τροχο καθε μερα. Χωρις τη γνωση και τα απαραιτητα εργαλεια το κενο δημιουργει πιθανοτητες που θα εκμεταλευτουν μερικοι.
    Πραγματικα πιστευω οτι οι περισσοτεροι εκπαιδευτικοι –και στην Ελλαδα- γινονται εκπαιδευτικοι γιατι θελουν να προσφερουν. Χρειαζονται βοηθεια.

    ReplyDelete
  25. Μια βέργα...9:22 am

    Τα παιδιά έχουν δίκιο.
    Και δυστυχώ ςτο πρόβλημα ξεπερνά το επίπεδο των μαθητικών εκδρομών.΄
    Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η νοοτροπία ανάμεσα στους 'μοντέρνους' μαθητές που θέλει την εικόνα του μαθητή κάθε άλλο παρά μαθητική.
    Τον θέλει να είναι 'In'. Να γνωρίζει τη τελευταία λέξη της μόδας και να ντύνεται σύμφωνα με αυτή ακόμα και πρωί πρωί στο σχολείο κι ας προκαλεί. Τον θέλει να παρακολουθεί τη μουσική σκηνή συμμετέχοντας συχνά σε συναυλίες, ξενυχτώντας κάθε Σάββατο βράδυ (γιατί είσαι σπασικλάκι, όπως λένε και τα παιδιά, αν Σάββατο βράδυ μείνεις σπίτι), πολλές φορές να καπνίζει, θεωρεί αυτονόητο πως πρέπει να είναι μαγκάκι και άλλα πολλά.
    Οι δύστυχοι γονείς καλούνται να πληρώσουν πολλά για την παρουσία των παιδιών τους στο σχολείο για πράγματα που ουδεμία σχέση έχουν με την εκπαίδευση.
    Η εικόνα αυτή είναι απαραίτητη πια για να έχουν φίλους, αλλιώς είναι απομονωμένα, ή έτσι νομίζουν. Γιατί οι αληθινοί φίλοι δεν είναι αυτοί που θα μεθύσουν μαζί και το πρωί δεν θα θυμούνται πως γύρισαν σπίτι.
    Είναι απαράδεκτο στη μαθητική κοινότητα να μην έχεις πάει σε μια μεγάλη βραδυνή πίστα, αλλά ποιός ασχολείται με το αν επισκέφθηκες το νέο Μουσείο της Ακρόπολης;
    Πολλά παιδιά αντιμετωπίζουν ψυχολογικά προβλήματα διότι προδίδουν πολλές φορές τον αληθινό τους χαρακτήρα για να μην αισθάνονται ανένταχτα στα σχολεία.
    Και είναι πολύ δύσκολο σε αυτές τις (κατά τα άλλα) τρυφερές ηλικίες να δώσεις σε αυτά τα παιδιά να καταλάβουν πως η ουσία βρίσκεται μακριά από τις 'ομαδούλες' του σχολείου. Είναι δύσκολο να δουν ποιά είναι η αληθινή φιλία, και ότι πρέπει να διατηρήσουν τις ιδιαιτερότητές τους.
    Και σε αυτό δεν χρειάζονται εκπαίδευση μόνο οι μαθητές, αλλά και οι γονείς...

    ReplyDelete
  26. Anonymous11:09 am

    stis 11-11-09 pareyrethikate stin xio.eimoun ki ego enas apo tous mathites p milisate.tha itela na sas 3ananafero t problima t kapnismatos.dipla stin ta3i mas yparxei enas xwros o opoios xrisimopoihte san kapnistirio.den ginete na anapneoume aytes tis ousies xwris na to theloume.etsi ginomaste PATHITIKOI KAPNISTES KAI AYTO THA SIMVALEI STO NA ARXISOUME T KAPNISMA NA MIRIZOUME SINEXEIA AYTO.PRAGMA T OPOIO DN THELOUME.t exoume anaferei alla dn exei ginei tpt.....................

    ReplyDelete
  27. Θα θέλαμε κύριε υπουργέ να μας διευκρινίσετε αν το νέο εξεταστικό σύστημα θα προλάβει εμάς που είμαστε στην Α΄Λυκείου.
    Επίσης να φροντίσετε για την κατάργηση της παπαγαλίας στις τελικές εξετάσεις και στις πανελλήνιες(να διενεργούνται μέσω ασκήσεων multiple choice ή ανάλογων) που τόσο αρέσει σε πολλούς δασκάλους μας.Αυτό μπορεί να υποδειχθεί άμεσα και χωρίς αλλαγή νομοθεσίας. Βαρύτητα στην κρίση και ίχι στη στείρα απομνημόνευση.

    Σας ευχαιστούμε και περιμένουμε την απάντησή σας.
    Μαθητές Α΄Λυκείου

    ReplyDelete
  28. Γεια σας,

    μια προτροπή μου προς όλους σχετικά με τις σχολικές εκδρομές από δική μου εμπειρία.
    Στη χρονιά μου, πριν πολλά χρονιά, στη Γ' λυκείου οι καθηγητές μας πρότειναν αντί να πάμε στα γνωστά νησιά για χαβαλέ να πάμε στο εξωτερικό (γερμανία, αυστρία, λίγο Ιταλία μέσω της τότε Γιουγκοσλαβίας) με πούλμαν, διάρκειας αν θυμάμαι καλά περίπου 10-12 ημερών.
    Μπορώ να σας πω με σιγουριά ότι η εκδρομή αυτή σημάδεψε (θετικά) τη ζωή πολλών από εμάς, καθώς ήταν η πρώτη φορά που βγαίναμε από τη χώρα και αντιλαμβάνεστε όλοι τις εικόνες που είδαμε και την εμπειρία που βιώσαμε.
    Δεν θέλω να κουράσω με λεπτομέρειες, γίνονται εύκολα αντιληπτά τα πολλαπλά ωφέλη μιας επίσκεψης σε μια άλλη(!) ευρωπαική χώρα για παιδιά σε αυτή την ηλικία.

    Αν και τότε η διαφορά μεταξύ Ελλάδας και άλλων χωρών ήταν σαφώς μεγαλύτερη μπορώ να σας πω ότι και τώρα οι εταίροι μας εξακολουθούν να βρίσκονται μπροστά ή αν δεν σας αρέσει αυτή η έκφραση, να είναι τουλάχιστον πιο τακτοποιημένοι, και αυτό είναι ένα σπουδαίο μάθημα για τη νεολαία μας.

    Ας ενισχύσει λοιπόν το υπουργείο, σε συνεργασία με ΕΟΤ και άλλους φορείς, την ιδέα οι σχολικές εκδρομές να γίνονται σε άλλες χωρές.

    Με εκτίμηση,

    Βασίλης Μαντάς

    ReplyDelete
  29. Γιάννης2:32 am

    θα΄ηθελα κύριε Πανάρετε να ασχοληθείτε με το ζήτημα των απουσιών. Είναι ειρωνεία να μιλά το υπουργείο για αναπλήρωση των χαμένων διδακτικών ωρών και από την άλλη ένας μαθητής να μπορεί να λέιψει 164 ώρες από τα μαθήματά του. Σκεφτείτε το! 164/31=5,5 εβδομάδες μπορεί να λείψει ένας μαθητής. Αρκεί οι αδικαιολογητες απουσίες να μην υπερβαίνουν τις 50. Να μην μακρυγορώ: Κύριε Πανάρετε: αδικαιολόγητες απουσίες: Μηδέν(0). Κάθε απουσία θα δικαιολογείται από το γονέα. Όλες οι πολυήμερες απουσίες λόγω ασθένειας διακαιολογούνται μόνο από δημόσιο Νοσοκκομείο. Τολμήστε το. Οι καθηγητές τουλάχιστον θα σας ευγνωμονούν. Η ξεφτίλα να κάνεις μάθημα σε 2-3 μαθητές Μάρτιο Απρίλιο Μαιο δεν αντέχεται.

    ReplyDelete
  30. Β.Β.4:35 am

    Nα σας πω ένα ανέκδοτο;

    ...

    15.Μετά το τέλος της εκδρομής ο αρχηγός σε συνεργασία με τους συνοδούς καθηγητές συντάσσει λεπτομερή έκθεση σχετικά με τη διεξαγωγή της, την τήρηση του προγράμματος και το βαθμό επίτευξης των εκπαιδευτικών στόχων αυτής. Επίσης αναφέρει οποιοδήποτε άλλο στοιχείο κρίνει απαραίτητο, καθώς και τυχόν προτάσεις για τη βελτίωση της ποιότητας των εκδρομών. Η έκθεση υποβάλλεται στο Διευθυντή του σχολείου για ενημέρωση του ιδίου και του Συλλόγου των Διδασκόντων Καθηγητών…

    (Aπό εδώ και κάτω, γέλασα πολύ, για να μην κλάψω)

    … και κοινοποιείται στο οικείο Γραφείο ή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο Διευθυντής Δ.Ε. υποβάλλει συγκεντρωτική έκθεση των σχολείων της περιοχής ευθύνης του στον Περιφερειακό Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο οποίος με τη σειρά του συντάσσει την τελική έκθεση για τις Διευθύνεις Δ.Ε. της Περιφέρειας του και την υποβάλλει στο αρμόδιο Γραφείο του ΥΠ.Ε.Π.Θ.

    16. Στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για την ενημέρωση των σχολείων, τηρείται φάκελος εκδρομών, στον οποίο κατατίθενται από το Διευθυντή κάθε σχολείου:
    α) Αντίγραφα των συμβάσεων των σχολείων με τα ταξιδιωτικά γραφεία.
    β) Έκθεση, η οποία συντάσσεται από τον αρχηγό της εκδρομής και τους συνοδούς και η οποία αναφέρεται στην τήρηση των συμφωνηθέντων όρων από τα ταξιδιωτικά γραφεία...

    http://edu.klimaka.gr/nomothesia/29-ekdromes-peripatoi/528-ekdromes-sxolikes-ekdromes-peripatoi-deyterobathmias.html

    *********************************

    "Έστιν ουν Ελλάς και η Ανατολική Θεσσαλονίκη"

    ReplyDelete
  31. Παντελής10:36 am

    Κύριε Πανάρετε, Καλησπέρα.

    ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΤΕΘΗΚΕ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΗ ΧΙΟ:

    Απομάκρυνση των θρησκευτικών συμβόλων ζητά το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι.

    Μήπως να λάβετε υπ' όψιν σας και τη γνώμη των ανεξάρτητων θεσμών-αρχών;

    Παραθέτω σχετικό σύνδεσμο:

    http://www.tvxs.gr/v25562

    ReplyDelete
  32. Anonymous11:29 pm

    Αν και έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που καθόμουν στα μαθητικά έδρανα, θυμάμαι ακόμα την περιβόητη 5ημερη.
    Θυμάμαι η πλειονότητα των καθηγητών δεν ήθελαν να ασχοληθούν με το αντικείμενο.
    Θυμάμαι οτι είχα πάει σε όλες τις εκδηλώσεις του 15μελούς που είχε κάνει για να μαζευτούν λεφτά για την εκδρομή και να μην επιβαρυνθούν οι μαθητες.
    Θυμάμαι επίσης τα χρήματα που κατάβαλλα γιατι δεν έφταναν (!!) εκείνα απο τις εκδηλώσεις.
    Θυμάμαι οτι κάποια από τα μέλη του 15μελούς κυκλοφορούσαν με καινούργιες μηχανές και μηχανάκια, μετα την εκδρομή.
    Θυμάμαι τις φήμες οτι τα τουριστικά γραφεία τους έδωσαν "δωράκια" για να τα επιλέξουν.
    Θυμάμαι τις ακρότητες και τις μαγκιές.
    Θυμάμαι τα μπαράκια και τα μαγαζιά.
    Δεν θυμάμαι την εκπαιδευτική δραστηριότητα.
    Βέβαια τότε ως μαθητής είχα περάσει "ψώνιο".
    Τώρα ως γονέας ΤΡΕΜΩ στην θύμηση όλων των παραπάνω.
    Αγαπητοί 5 μαθητές λοιπον, μην κακολογείτε τους γονείς σας. Σίγουρα και αυτοί κάπως σαν και εμένα σκέφτονται. Πάνω από όλα βάζουν την ασφάλειά σας και όχι την ψυχαγωγία σας.
    Κύριε υφυπουργέ, σίγουρα οι εκδρομές δεν είναι το σημαντικότερο κομμάτι στη παιδεία, αλλα βάλτε τα δυνατά σας να μπορέσουν και οι μαθητές να τις απολαμβάνουν με αφάλεια και οι γονείς να είναι ήσυχοι.

    ReplyDelete
  33. Mα κι εγω τελικα,τον τιτλο του γραφικου ειχα.Για τη γκρινια μου,για πολλα θεματα.
    Για πολυ καιρο,και μεχρι που πηρα συνταξη.

    ReplyDelete
  34. Παιρνοντας αφορμη απο τα γραφτα σας,δι' ο και σας ευχαριστω,θα γραψω και τα εξης.
    Πρωτον,για τα νυχτερινα μαγαζια,στα οποια παντα καταληγουν οι εκδρομες.
    Το ποτο,ειναι παρανομο σε ανηλικους.Πως λοιπον επιτρεπουν οι καθηγητες,να πηγαινουν σε χωρους που σερβιρεται οινοπνευμα σε κατω των 18;
    Δευτερον.
    Τα παραπανω,οδηγουν στο εξης.
    Οι μαγηκες στα Σχολεια υπαρχουν,γιατι επιτρεψαμε να υπαρχουν μεσα σ αυτα,μαθητες του 20,μζι με μαθητες του 6.
    Και στο τελος βεβαια,τους περνατε τους μαθητες αυτους.
    Ενω δεν πρεπει .Εσι δεν ειναι;
    Πως θελετε να αντιδρασουν λοιπον,εφηβοι,οταν βλεπουν καθημερινως,οτι δεν καταλαβαινουν γρι εκει μεσα;
    Πως να παραδεχτουν την αγνοια τους και την ασημαντοτητα τους,συγκρινομενοι καθημερινα με αλλα παιδια,που πανε εκει,γιατι θελουν να μαθουν;
    Θα το γυρισουν και αντι διαιρεσεως,θα κανουν πολ/μο.
    Ηγουν τουτεστι δηλαδη,θα κατηγορησουν τους αλλυς,οτι ειναι φυτα.
    Λογικο δεν ειναι;
    Γιατι λοιπον,επιμενετε,να βαζετε ασχετους μαθητες,μεσα στα Λυκεια,και ετσι να τα ξεφτιλιζετε;
    Δεν ξερετε,οτι,
    "ου συγχρωνται,οι Ιουδαιοι,τοις Σαμαριταις";
    Ουτε εχετε ακουσει απο τους Οικονομολογους,οτι "το κακο νομισμα,διωχνει το καλο";
    Αν οχι,κοιταχτε να τα μαθετε,γιατι αλλοιως,στο τελος, ουτε την αλφα βητα δεν θα ξερουν οι αποφοιτοι των Λυκειων μας.

    ReplyDelete
  35. Κυριε Μαντα μου,τι λες τωρα.
    Δεν ξερεις,οτι οι εκδρομες γινονται,για το κονομι,καποιων του κυκλωματος τουρισμου της χωρας μας,και για κανεναν αλλο λογο;
    Τωρα εσυ μας λες να...μεταναστευσουν οι μαθητες.
    Βγες να το πεις επισημα,και αν δεν σε ανασκολοπίσουν,να μη με λενε Θοδωρη.

    ReplyDelete
  36. Μιας και έχουν ακουστεί πολλές φωνές μεγάλων αλλά καμμία παιδιού που να συμφωνεί με τις εκδρομές αυτές λέω να πω και εγώ την άποψή μου. Κατ'αρχάς είναι λάθος πιστεύω να κατακρίνουμε τους άλλους επειδή επιλέγουν αυτόν τον τρόπο διασκέδασης ο οποίος είναι διαφορετικός από το δικό μας. Η αλήθεια είναι ότι πολλοί έχουν αυτό τον τρόπο ζωής και αδιαφορούν για τις συνήθειες των άλλων σε σημείο μάλιστα να τους κατηγορούν και να τους προσάπτουν διάφορα "παρατσούκλια". Αυτό όμως γίνεται επειδή τους το επιτρέπουν. Και με το να απαγορευτούν οι εκδρομές δε θα αλλάξει αυτό. Και τώρα μεταξύ μας αυτό που λέτε δεν είναι απόλυτο. Εμένα λ.χ. στην τρίτη γυμνασίου την τριήμερη που πήγαμε την καταχαρήκαμε και δεν ήταν μόνο σπατάλη χρόνου. Είχαμε επισκεφτεί όλα τα αξιοθέατα της περιοχής και προλάβαμε και να διασκεδάσουμε και όλα ήταν θέμα καλής οργάνωσης. Πριν φύγουμε ο διευθυντής μας είχε βγάλει πρόγραμμα με το τι θα κάναμε κάθε μέρα και εκτός αυτού στο νυχτερινό κέντρο όπου είχαμε πάει και καθήσαμε μέχρι τις 12 δε δίνανε αλκοόλ χωρίς την επίδειξη ταυτότητας και αυτό πάλι φυσικά ήταν έργο το διευθυντή μας. Για να μην φλυαρώ κι άλλο, αυτό που θέλω να πω είναι ότι αν υπάρχει καλή θέληση όλα γίνονται. Απλά δεν πιστεύω να υπάρχουν και πολλοί που να έχουν την όρεξη. Είναι πολύ πιο εύκολο να ζητήσεις την κατάργηση των εκδρομών από το να προσπαθήσεις να τις βελτιώσεις.

    ReplyDelete
  37. Anonymous11:40 am

    Κοπελλα μου,τι δουλεια εχουν 15χρονα παιδια μα πηγαινουν στα μπουζουκια;
    Αυτο για σενα ειναι διασκεδαση;
    Πηγαιναμε κι εμεις πολυημερες,εδω και κατι ...αιωνες,αλλα διασκεδαζαμε μεταξυ μας,παιζοντας σαν παιδια,και οχι παριστανοντας τους μεγαλους.
    Και το να χωθειτε μεσα σε μια αιθουσα,που δεν αεριζεται καλα,και να καπνιζετε,γιατι αυτο γινεται με λυσσα,και αν οχι απο σας,αλλα αοπ αλλους,δεν ειναι ο,τι καλυτερο για τον οργανισμοα σας,στην ηλικια σας.
    Μην παριστανετε τους μεγαλους πριν την ωρα σας,γιατι αυτο δεν θα σας βγει σε καλο.
    Καποτε ειχαμε παει,καθηγητης ων εγω πια,σε καποιο τετοιο κεντρο,στην Κερκυρα,με καποια Τριτη Λυκειου.
    Μια τεραστια αιθουσα,που συνυπηρχαν εκατονταδες μαθητες,απο διαφορα Σχολεια της Ελλαδος.
    Τοτε,εγινε κατι,που θα το θυμαμαι παντα.
    Ενα γκαρσονι,κουνησε ενα κασκωλ του Παναθηναιοκυ,μπροστα σε καποιον μαθητη,που ειχε κολλημα με αλλη ομαδα,ΜΧΣ.
    Τοτε αυτος,τραβηξε μια λαμα,και του ορμησε για να τον σφαξει.
    Ειδαν και παθανε οι υπολοιποι,να τον γλυτωσουν απ τα χερια του.
    Τοτε εμεις,οπου φυγει, φυγει.
    Απο τοτε βεβαια,δεν ξαναπηγα σε εκδρομη,και απορω πως πηγαινουν οι διαφοροι καθηγητες.Δε φοβουνται;
    Ετσι που ειναι η κατασταση,θα επρεπε να τρεμουν
    Τετοιες... διασκεδασεις ,δε χρειαζονται να στα Σχολεια.

    ReplyDelete
  38. To πλησιάζουν οι μαθητές κι αυτό σιγά-σιγά έρχεται. Τι είναι;

    http://www.google.com/search?hl=el&lr=&rls=com.microsoft:en-US&q=%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%BF%CE%B4%CF%8C%CF%82+%CE%BA%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CE%B3%CE%B7%CF%84%CE%AE%CF%82+%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD+%CE%B5%CE%BA%CE%B4%CF%81%CE%BF%CE%BC%CF%8E%CE%BD&start=30&sa=N

    Σπάνιο είδος, υπό εξαφάνιση: 4 λέξεις, 39 γράμματα.

    http://www.google.com/search?hl=el&rls=com.microsoft%3Aen-US&q=%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B4%CE%B9%CE%BF%CF%81%CE%B3%CE%B1%CE%BD%CF%89%CF%84%CE%AE%CF%82+%CE%BA%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CE%B3%CE%B7%CF%84%CE%AE%CF%82+%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD+%CE%B5%CE%BA%CE%B4%CF%81%CE%BF%CE%BC%CF%8E%CE%BD&btnG=%CE%91%CE%BD%CE%B1%CE%B6%CE%AE%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7&lr=&aq=f&oq=

    ReplyDelete
  39. Anonymous12:23 pm

    επιτελους καποιοι που μιλανε!!

    ReplyDelete