Saturday, January 29, 2011

Επίκαιρη Ερώτηση Ι. Πρωτούλη (28/1/2011)


Ερχόμαστε τώρα στη συζήτηση της υπ’ αριθμόν 460/25-1-2011 Επίκαιρης Ερώτησης του Βουλευτή του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Ιωάννη Πρωτούλη προς την Υπουργό Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σχετικά με τις εισαγωγικές εξετάσεις αποφοίτων Β’ κύκλου ΤΕΕ, ΤΕΛ και Ναυτικών Λυκείων για την εισαγωγή στα ΤΕΙ και λοιπές σχολές στο Ακαδημαϊκό έτος 2010-2011 κ.λπ..
Κύριε Πρωτούλη, έχετε το λόγο για δύο λεπτά για να παρουσιάσετε την ερώτησή σας.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΡΩΤΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
Νομίζω ότι δεν θα χρειαστώ όλο το χρόνο που δίνετε. Ελπίζω να μπορεί να λειτουργεί προσθετικά σε επόμενη επίκαιρη ερώτηση αυτός που θα εξασφαλίσουμε απ’ αυτήν.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Εγώ είμαι σίγουρος ότι εσείς είστε  από τους  πρώτους που θα είστε μέσα στα όρια του χρόνου ως νέος Βουλευτής. Είναι περιεκτικότατες και συγκεκριμένες οι τοποθετήσεις σας πάντα. Δίνετε και σ’ εμάς το παράδειγμα.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΡΩΤΟΥΛΗΣ: Σας ευχαριστώ.
Κύριε Υπουργέ, υπάρχει ένα πρόβλημα που πρέπει να λυθεί. Οι μαθητές των νυχτερινών ΕΠΑΛ δεν δίνουν εισαγωγικές εξετάσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, για τα ΤΕΙ πιο συγκεκριμένα, με τους ίδιους όρους που δίνουν τα ημερήσια ΕΠΑΛ.
Πρακτικά δεν δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά, στους μαθητές των νυχτερινών σχολείων που σπουδάζουν κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες –που δουλεύουν το πρωί και ιδιαίτερα με τις σημερινές εργασιακές σχέσεις και πηγαίνουν στο σχολείο το απόγευμα- να αλλάξουν και ειδικότητα, κατεύθυνση, στην ουσία να αλλάξουν από τη θεωρητική στην τεχνολογική και αντίστροφα για να δώσουν εισαγωγικές εξετάσεις.
Είναι ένα ζήτημα που το έχουν θεσμοθετημένο οι μαθητές των ημερήσιων Επαγγελματικών Λυκείων, επειδή υπάρχουν ιδιαίτερες συνθήκες και ιδιαίτερα ζητήματα σε σχέση με την επαγγελματική εκπαίδευση.
Αυτή την κοινωνική αδικία θέλουμε να άρετε. Αυτή είναι η απλή ερώτηση που σας κάνουμε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Ευχαριστούμε τον κύριο Πρωτούλη.
Ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Ιωάννης Πανάρετος έχει το λόγο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Η ερώτηση του κυρίου Πρωτούλη μου έδωσε την ευκαιρία να διατρέξω όλο το πλαίσιο των διατάξεων που αφορούν τις εξετάσεις και την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ των μαθητών των ΕΠΑΛ και των ΤΕΕ (τα οποία που, όπως ξέρετε, έχουν καταργηθεί).
Πρέπει να σας πω ότι όταν κανείς κοιτάξει όλες τις διατάξεις, βλέπει και αντιλαμβάνεται μία σειρά από προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί, λόγω μιας διαρκούς προσθήκης νέων διατάξεων και αλλαγών των Προεδρικών Διαταγμάτων, που έχουν κάνει το σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων άκρως γραφειοκρατικό και πολύπλοκο και –φοβάμαι- σε μερικές περιπτώσεις άδικο.
Όπως γνωρίζετε, τα ΤΕΕ ιδρύθηκαν το 2000 και καταργήθηκαν το 2006. Με τα ΕΠΑΛ που δημιουργήθηκαν είχαμε δύο κατηγορίες εξετάσεων: την κατηγορία των εξετάσεων των πρωινών και των εσπερινών σχολείων. Υπήρξε μία σειρά διαδοχικών αλλαγών στο αρχικό Προεδρικό Διάταγμα, που αφορούσε τον τρόπο εισαγωγής. Αυτές οι διαδοχικές αλλαγές έγιναν το 2004, το 2005, το 2006, το 2007 και το 2008.
Υπήρχε, λοιπόν, μια διαφορετική μεταχείριση. Έχετε δίκιο ως προς το ότι υπήρχε μια διαφορετική μεταχείριση. Όμως, τελευταία –το 2009- τι έγινε; Ενώ υποτίθεται ότι οι μαθητές των τεχνικών λυκείων, ανάλογα με την κατεύθυνση των σπουδών που έχουν –είτε αυτά ήταν τα ΤΕΕ είτε τα ΕΠΑΛ- πήγαιναν σε αντίστοιχη ομάδα των ΤΕΙ, με την τροποποίηση που έγινε, δόθηκε η δυνατότητα να επιλέξουν, εκτός από τα δύο μαθήματα της γενικής παιδείας, ένα μάθημα από το οποίο μπορούσαν να πάνε σε οποιαδήποτε άλλη ειδικότητα ήθελαν. Αν αυτό είναι σωστό ή όχι, δεν θα το πω αυτή τη στιγμή.
Αυτή, λοιπόν, η δυνατότητα δεν δόθηκε στους αποφοίτους των ΤΕΕ, που εν τω μεταξύ έχουν κλείσει. Δεν υπάρχουν πια. Έχω την εντύπωση ότι το θέμα που αναφέρετε αφορά ένα υποψήφιο ή μία υποψήφια. Όμως, και γι’ αυτή τη συγκεκριμένη περίπτωση το εξετάζουμε, για να δούμε αν πράγματι υπάρχει κάποια αδικία. Μην αμφιβάλλετε ότι αν υπάρχει αδικία, θα τη διορθώσουμε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Ευχαριστούμε τον κύριο Πανάρετο.
Το λόγο τώρα έχει ο κ. Πρωτούλης.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΡΩΤΟΥΛΗΣ: Έχετε δίκιο, κύριε Πανάρετο, ότι δεν αφορά πάρα πολύ κόσμο αυτό το θέμα που περιγράφουμε. Να σας πω την αλήθεια, αρκετά παιδιά απευθύνθηκαν στο Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, από τα οποία άλλα ήδη έχουν εγκαταλείψει το νυχτερινό σχολείο και άλλα σκέφτονται να το εγκαταλείψουν εντελώς, γιατί δεν τους δίνεται αυτή η δυνατότητα.
Μάλιστα, θέλω να είμαι ειλικρινής σε αυτό που σας λέω. Στο Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας απευθύνθηκε και ψυχολόγος, που έχει στα χέρια της δύο τέτοιες περιπτώσεις παιδιών που είχαν επιλέξει το νυχτερινό σχολείο, τη νυχτερινή επαγγελματική εκπαίδευση. Αυτά τα παιδιά βρέθηκαν να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις στην τελευταία τάξη, έχοντας την ελπίδα να περάσουν σε ένα ΤΕΙ και να παλέψουν με τον τρόπο που ένας νέος άνθρωπος μπορεί να παλέψει, για να κατακτήσει τη γνώση κ.λπ., και βρέθηκαν μπροστά στο αδιέξοδο. 
Το αδιέξοδο δημιουργήθηκε από το εξής ζήτημα: Ενώ στην εφημερίδα της Κυβέρνησης με αριθμό φύλλου 55 και ημερομηνία 25.1.2010 δεν γίνεται διαχωρισμός μεταξύ ημερήσιων και νυχτερινών σχολείων, μια διευκρινιστική και ερμηνευτική επιστολή της διεύθυνσης οργανισμού και διεξαγωγής εξετάσεων στερεί τη δυνατότητα αλλαγής ειδικότητας και τομέα στους αποφοίτους εσπερινών.
Αυτά τα δέκα-δεκαπέντε παιδιά στην ουσία πετάχτηκαν έξω από τη δυνατότητα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις ή να δώσουν στο Τμήμα όπου επιθυμούσαν να περάσουν, για να έχει το πτυχίο και ένα αντίκρισμα. Να μην πάνε δηλαδή σε κάποιο ΤΕΙ, που, όπως γνωρίζετε πολύ καλύτερα, δεν έχουν και κανένα αντίκρισμα. Ήθελαν να πάνε σε ένα ΤΕΙ, απ’ όπου να αποκτήσουν ένα «χαρτί» και να μπορούν παλέψουν στη ζωή τους.
Καταλαβαίνετε, επομένως, ότι είναι ένα θέμα το οποίο μπορεί να λυθεί και μπορούν να επιστρέψουν και αρκετά παιδιά από αυτά που ήδη εγκατέλειψαν. Ίσως το ξανασκεφτούν και επιστρέψουν στην εκπαίδευση και συνεχίσουν να δώσουν τη μάχη για τη ζωή τους.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Ευχαριστούμε τον κ. Πρωτούλη. Εξαιρετικότατος ο κ. Πρωτούλης. Σε ενάμιση λεπτό ανέπτυξε όλα τα επιχειρήματα που πρέπει να υποστηρίξουν την ερώτησή του.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Έχω και το δικό του χρόνο για την απάντηση μου;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Το δικό του χρόνο έχετε κι εσείς. Κύριε Πανάρετε, ως πανεπιστημιακός δάσκαλος θα πρέπει κι εσείς τώρα να αποτελέσετε το παράδειγμα συντόμου και περιεκτικής απαντήσεως.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Εμείς, συνήθως, αργούμε να μπούμε στην αίθουσα.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Ευχαριστώ και τον κ. Πρωτούλη.
Δεν είναι απλώς η εγκύκλιος, κύριε Πρωτούλη, που δημιούργησε αυτή τη δυσαρμονία. Γι’ αυτό αναφέρθηκα στην αρχή στις πολύπλοκες διατάξεις. Ουσιαστικά, η εγκύκλιος αυτή ερμήνευσε διατάξεις όπως υφίστανται, δηλαδή η οποιαδήποτε αλλαγή χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση. Δεν είναι μία αλλαγή εγκυκλίου.
Μου δίνεται η ευκαιρία με την συζήτηση αυτή της επίκαιρης ερώτησης να σας πω ότι έχουμε φτιάξει ένα λαβύρινθο στο σύστημα των εξετάσεων. Είναι τόσο πολύπλοκο αυτό το σύστημα, που ακόμα κι αν κάποιος εντρυφήσει και προσπαθήσει να αντιληφθεί όλες του τις διαστάσεις, δεν είναι εύκολο να το κάνει. Εγώ είχα μία προηγούμενη εμπειρία ως Γενικός Γραμματέας και πρέπει να σας πω ότι από το ’96 μέχρι σήμερα έχουν μπει τόσες διατάξεις, που πραγματικά δημιουργούν και ανισότητες.
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει η Β’ Αντιπρόεδρος της Βουλής κα ΡΟΔΟΥΛΑ ΖΗΣΗ )
Θα σας πω ορισμένα πράγματα τα οποία μου έχουν προκαλέσει εντύπωση. Έχουμε, για παράδειγμα, συγκεκριμένες κατηγορίες υποψηφίων, τους αλλοδαπούς, οι οποίοι δίνουν δύο φορές εξετάσεις. Έχουν δηλαδή τη δυνατότητα να μπουν παίρνοντας μέρος στις πανελλήνιες εξετάσεις των γενικών λυκείων και μπορούν να μπουν και με χωριστή αξιολόγηση. Εάν, λοιπόν, όπως συνήθως συμβαίνει, μπουν σε ένα καλύτερο τμήμα, όχι μόνο υπάρχει μία αδικία, αλλά μένουν και κενές θέσεις, διότι αυτές οι θέσεις δεν μπορούν να πληρωθούν στη συνέχεια.
Να σας πω, επίσης, για τις εξετάσεις των ομογενών που έχουμε. Υπάρχουν περιπτώσεις ανθρώπων οι οποίοι κανονίζουν την απόσπασή τους, έτσι ώστε το παιδί τους να δώσει εξετάσεις με τις ειδικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου. Έχουμε φτάσει σε μία κατάσταση που το σύστημα των εξετάσεων λειτουργεί πάνω από τρεις μήνες το χρόνο. Ένα ολόκληρο πολύπλοκο σύστημα.
Να σας αναφέρω μία γενική κατηγορία ακραίων περιπτώσεων, τους αθλητές. Έχουμε αθλητές οι οποίοι, επειδή έχουν ειδικό τρόπο που μπαίνουν στα πανεπιστήμια, καταστρατηγούν τις αρχές της ίσης μεταχείρισης. Στις ομάδες μπάσκετ π.χ. που συμμετέχουν, υπάρχουν αθλητές οι οποίοι έχουν ήδη εξασφαλίσει την είσοδο στα πανεπιστήμια, διότι αυτοί έχουν ήδη τα τυπικά προσόντα και μπαίνει και κάποιος από τους αναπληρωματικούς για πέντε λεπτά στον αγώνα, μόνο και μόνο για να εξασφαλίσει την είσοδο στα πανεπιστήμια.
Να σας πω για γιατρούς, τρίτεκνους, οι οποίοι έχουν βίλες και οι οποίοι επιλέγουν το τμήμα εκείνο στην επαρχία που έχει τις λιγότερες μονάδες, έτσι ώστε, εκμεταλλευόμενοι τη διάταξη να μπουν στο πανεπιστήμιο στη συνέχεια; Να σας πω για περιπτώσεις όπου έχουμε αθλήματα που μπαίνουν παιδιά στο πανεπιστήμιο, έχουμε το τραμπολίνο, το μπριτζ  το μπιλιάρδο, το Ζίου Ζίτσου, - αθλήματα που δεν τα ήξερα-το Γου Σου Κουνγκ Φου -δεν ξέρω αν το ξέρετε εσείς αυτό- το τσιδαόμπα;
(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Αυτά τα πράγματα τα έχουμε δημιουργήσει με αυτές τις διαρκείς αλλαγές στις νομοθεσίες. Γι’ αυτό χρειάζεται και περιμένω να μας βοηθήσετε και εσείς, να κάνουμε ό,τι είναι απαραίτητο για να εξαλείψουμε αυτές τις αδικίες.
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ευχαριστούμε τον Υφυπουργό Παιδείας κ. Πανάρετο.

No comments:

Post a Comment