Saturday, May 28, 2011

Μια άποψη για τα περιφερειακά Ιδρύματα

Τακτικός "ηλεκτρονικός" συνομιλητής μου έστειλε την παρακάτω τοποθέτηση μιας δημοτικής παράταξης στην Κοζάνη. Δεν γνωρίζω την παράταξη ούτε τον πολιτικό της προσανατολισμό. Βρίσκω όμως ενδιαφέρουσα και μη συμβατική την τοποθέτηση και την παραθέτω όπως μου εστάλη.

Δημοτική Κίνηση «Κοζάνη -Τόπος να ζεις»

Γιατί δε συμφωνήσαμε στο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου για το ΤΕΙ

To Δημοτικό Συμβούλιο συζήτησε προχθές για το ΤΕΙ Δ. Μακεδονίας και κατέληξε σε ένα ψήφισμα που ζητά από το Υπ. Παιδείας να μην ισχύσει η νέα μείωση εισακτέων. Αποφασίσαμε να μην ψηφίσουμε το κείμενο αυτό για τους εξής λόγους:

1) Διότι δεν καταλογίζει, εκεί που πρέπει, τις ευθύνες για το αδιέξοδο. Αρκείται στη βολική καραμέλα του αθηνοκεντρικού κράτους και δεν κατονομάζει συγκεκριμένα τους ενόχους. Θυμίζουμε στα γρήγορα πως φτάσαμε ως εδώ: Άναρχη και υπερβολική ανάπτυξη της Ανώτατης Εκπαίδευσης τη δεκαετία του 1990. Δημιουργία άλλης μιας «φούσκας», με την κακή χρήση ευρωπαϊκών κονδυλίων (προγράμματα διεύρυνσης ΑΕΙ). Υπερπαραγωγή επιστημόνων πέρα από τις πραγματικές ανάγκες της χώρας και συσσώρευση νέων ανέργων. Μεγάλη διασπορά Σχολών και Τμημάτων λόγω τοπικιστικών πιέσεων και μικροπολιτικών σχεδιασμών. (Το ΤΕΙ ΔΜ από 7000 φοιτητές και 7 Τμήματα έφτασε τους 20.000 και 17 Τμήματα.) Κανείς μακροχρόνιος οικονομικός προγραμματισμός των Ιδρυμάτων, κανείς σχεδόν έλεγχος σκοπιμότητας (παρά μόνο νομιμότητας) των δαπανών, γενική διασπάθιση, άρνηση ή εκφυλισμός οποιασδήποτε αξιολόγησης. Η κεντρική πολιτική ευθύνη προφανώς ανήκει στις Κυβερνήσεις. Υπάρχουν όμως και Συνυπεύθυνοι: Διοικήσεις Ιδρυμάτων, τοπικοί φορείς & κοινωνίες / δήμοι, βουλευτές, κόμματα (που πίεσαν για αθρόες ιδρύσεις τμημάτων), συντεχνιακός συνδικαλισμός εντός και εκτός ΑΕΙ, κλπ.

2. Διότι, δεν παίρνει θέση στο θέμα των συγχωνεύσεων και της χωροταξίας των Ιδρυμάτων. Είναι σαφές ότι οι σημερινές αλλαγές προωθούνται εσπευσμένα λόγω Τρόικας, με «λογιστικά» ή και παλαιοκομματικά κριτήρια. (π.χ η κατακόρυφη συρρίκνωση των Τμημάτων Λογιστικής και Διοίκησης Κοζάνης και η αντίστροφη εύνοια Τμημάτων της Καστοριάς αποδίδεται σε δάκτυλο Πετσάλνικου).

Όμως σε αρκετές περιπτώσεις οι μειώσεις / συγχωνεύσεις / καταργήσεις τμημάτων είναι αναγκαιότητα. Τα Ιδρύματα εδώ σπεύδουν βραδέως. Συζητούν επί χρόνια, δεν τολμούν να τα βάλουν με διάφορες ομάδες συμφερόντων (π.χ καθηγητές που δεν θέλουν να χάσουν τα γνωστικά «τους» αντικείμενα ή τα βιβλία που πωλούν), καθώς και με άλλες συντεχνίες που χάνουν τη βόλεψή τους. Όλοι έχουν τα «μαγαζάκια» τους και με αυτά πορεύονται μέχρι να τα … κλείσουν όλα μαζί.

Συναφές με τα παραπάνω είναι και η χωροταξία των πανεπιστημίων / ΤΕΙ. Στον τομέα αυτό η επαρχία «παίζει» με σοβαρές ελλείψεις. Η Αθήνα - Θεσσαλονίκη και 3-4 μεγάλες πόλεις υπερτερούν από κάθε άποψη: Υποδομές, εμπειρία, προσωπικό, καλύτερες υπηρεσίες στους φοιτητές, οικονομίες κλίμακας. Εδώ όμως μπαίνει ως ΜΕΡΙΚΟ αντιστάθμισμα η περιφερειακή πολιτική και η πρόσθετη στήριξη που περιμένει η επαρχία. ΑΥΤΟ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ. Αν τα Περιφερειακά Ιδρύματα ή τα νέα Τμήματα δεν μπορούν να εξασφαλίσουν (με πρόσθετη κρατική βοήθεια) ίδια ποιότητα σπουδών με τα κεντρικά ΑΕΙ, καλύτερα ΝΑ ΜΗ ΓΙΝΟΥΝ. Δεν θα κάνουμε εμπόριο ελπίδων με τα νέα παιδιά. Αρκετά προβλήματά τους έχουμε φορτώσει για τα επόμενα 10 χρόνια τουλάχιστον. Ας κάνει κάτι άλλο το κράτος για να στηρίξει την Κοζάνη. Αυτή η αντίληψη ότι η αδικημένη περιφέρεια έχει πάντοτε προβάδισμα έναντι του κέντρου είναι ο αδιέξοδος αντίποδας στον «αθηνοκεντρισμό», είναι ο «ανάδελφος επαρχιωτισμός» που αποτελεί βαρίδι για οποιαδήποτε χειραφέτηση της επαρχίας.

3. Διότι εστιάζει – και πάλι - σε λάθος στόχο. Όσοι ονειρεύονται να ξαναγυρίσουν στον «παλιό καλό καιρό» με τα μεγάλα νούμερα φοιτητών (και… τζίρων) είναι εκτός τόπου και χρόνου. Η επιστροφή στην προ Μνημονίου εποχή ούτε εφικτή είναι ούτε επιθυμητή.

Το σύνθημα «θέλουμε Πανεπιστήμιο - ΤΕΙ σε κάθε Περιφέρεια» είναι λάθος. Το ορθό είναι «θέλουμε ΒΙΩΣΙΜΑ περιφερειακά Ιδρύματα», εφόσον υπάρχει «χώρος» στην Ελληνική Ανώτατη Εκπαίδευση, σοβαρές προοπτικές απασχόλησης και/ή κοινωνική αναγκαιότητα. Αν ένα ΑΕΙ δεν είναι βιώσιμο, τη νύφη την πληρώνουν και τα παιδιά – θύματα που χάνουν τα χρόνια τους, αλλά και ο τοπικές κοινωνίες που επενδύουν σε υποδομές / οικοδομές και μετά μένουν μετέωρες. Ακόμη και να μην κλείσει η Κυβέρνηση ένα προβληματικό Τμήμα, θα το κλείσει η πραγματικότητα, η χαμηλή ζήτηση των αποφοίτων. Το 1/4 τουλάχιστον των Τμημάτων του ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας ανήκει σ΄ αυτήν την κατηγορία των μελλοθανάτων. Στο διάστημα που ίσχυε η βάση του 10, δύσκολα σταύρωναν «πελάτη».

Είναι λυπηρό ότι το Δημοτικό Συμβούλιο ενδιαφέρθηκε κατά κόρο για τα ποσοστά μείωσης των εισακτέων και ελάχιστα για τα ποσοστά ανεργίας των αποφοίτων ΤΕΙ. Μόνο η Κίνηση κατάθεσε και επέμενε στα ποσοστά ανεργίας / ετεροαπασχόλησης που σε αρκετά Τμήματα είναι στο κόκκινο (ειδικά στις νέες ειδικότητες φτάνουν και ξεπερνούν το 50% !)

Είναι κατάντια της ελληνικής επαρχίας να εναποθέτει τις ελπίδες επιβίωσής της σε ένα Πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ. Επιβεβαιώνει το γενικό κανόνα ότι η περιφέρεια (όπως και όλη η Ελλάδα) δεν παράγει σχεδόν τίποτα, αλλά βασίζει το ΑΕΠ στην κατανάλωση (σουβλάκια, νοίκια κλπ), ψάχνοντας συνεχώς για νέους καταναλωτές (φοιτητές, στρατιωτικές μονάδες, αστυνομικές σχολές κλπ). Και προφανώς γι’ αυτά δεν μας φταίει το Μνημόνιο.

4. Διότι δεν προσανατολίζει τις τοπικές διεκδικήσεις σε μια ρεαλιστική αντιπρόταση. Εδώ βέβαια η ευθύνη δε φορτώνεται στο Δήμο, ο οποίος μόνο ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΟ ρόλο μπορεί να παίξει. Η σχεδίαση της εκπαιδευτικής πολιτικής είναι δουλειά των Ιδρυμάτων και του Υπουργείου. Τα πρώτα επικαλούνται το θεσμοθετημένο δικαίωμα τους να αποφασίζουν (αυτοτέλεια), αλλά εμμέσως ανοίγουν την πόρτα σε κυβερνητικές παρεμβάσεις, εφόσον δεν διαθέτουν ΒΙΩΣΙΜΑ ΣΧΕΔΙΑ για την έξοδο από το τούνελ. Στα όργανα – και τους διαδρόμους των ΑΕΙ Δυτικής Μακεδονίας κυκλοφορούν διάφορα σενάρια εδώ και χρόνια που ξεκινούν από καταργήσεις Τμημάτων, αναβάθμιση ΤΕΙ σε Τεχνολ. Πανεπιστήμιο, συγχώνευση ΤΕΙ – Πανεπιστημίου κλπ κλπ. Όμως συγκεκριμένη ΜΕΛΕΤΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ (πολυκριτηριακή, κοστολογημένη, με επί μέρους στόχους - στάδια) δεν υπάρχει.

Τι να υποστηρίξει ο Δήμος ως αίτημα ; Τις «κόκκινες γραμμές» του κ. Μαλούτα ή τις πλειοδοσίες της κ.Νανοπούλου και των άλλων Συνδυασμών ότι «δεν θα αφήσουμε να μας κόψουν ούτε ένα φοιτητή» ; (Αυτό θυμίζει το γνωστό σύνθημα ότι «δεν θα μας κόψουν ούτε 1 λιγνιτικό MW», νούμερο που σήμερα έχει γίνει 2000 MW ! )

Εκείνο λοιπόν που μπορεί να ζητήσει ο Δήμος Κοζάνης ώστε να καταλήξει σε μια τεκμηριωμένη γνωμοδότηση - στήριξη είναι: α) δυο σοβαρές μελέτες βιωσιμότητας από το Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ αντίστοιχα και β) μια ευρύτερη για τη χωροταξία όλων των Πανεπιστημίων – ΤΕΙ, που αποτελεί αρμοδιότητα των Συνόδων Πρυτάνεων- Προέδρων). Αν τα θεσμικά όργανα των Ιδρυμάτων δεν συντάξουν άμεσα τις μελέτες αυτές, τότε η επέλαση «του Καλλικράτη στην Εκπαίδευση» θα γίνει χωρίς καμιά τεκμηριωμένη αντίδραση.

Κλείνοντας, τονίζουμε ότι η δαιμονοποίηση των διαφορετικών απόψεων δεν έχει θέση τούτη την ώρα (που οι περικοπές κονδυλίων στα ΑΕΙ φτάνουν το 50%). Η μεταφορά Τμημάτων προς / από τις όμορες Περιφέρειες δεν πρέπει να αποκλειστεί. Η δογματική εμμονή στα «κεκτημένα» ηχεί ευχάριστα, αλλά μπορεί να οδηγήσει εύκολα στο αντίθετο αποτέλεσμα : την πλήρη κατάρρευση Πανεπιστημίου και ΤΕΙ. Και τότε θα επιδοθούμε και πάλι στο προσφιλες κυνήγι των μαγισσών….


30 comments:

  1. Anonymous2:56 am

    Σωστό το σχόλιο .
    Ξέχασαν όμως και εδώ τα παιδιά να μας πούν πως γίνεται το έχον πολύ καλές υποδομές τει , να μην έχει ζήτηση υποψηφίων , ενώ αντίθετα το τμήμα μηχ/γων μηχ/κων , που κατά δήλωση των φοιτητών του δεν έχει υποδομές , αλλά κάνει μάθημα σε σούπερ μάρκετ , έχει ζήτηση και μάλιστα βάσει στα 18000 μόρια .

    Εκεί η Κοζάνη δεν είναι περιφέρεια ?
    Μήπως πήρε την Εγνατία και πήγε Θεσσαλονίκη ?

    Οχι απλά το τμήμα έχει τα άπειρα επαγγελματικά δικαιώματα του 1934 , ενώ τα τμήματα των τει 28 χρόνια ακόμα τα περιμένουν .

    Βέβαια γιά τις τοπικές κοινωνίες αυτό ήταν άνευ σημασίας , αφού τα φτωχόπαιδα ερχόντουσαν εκόντες άκοντες , μιά και δεν είχαν την δυνατότητα να πάνε εξωτερικό όπως έκαναν τα 2/3 των μελών του τεε των τελευταίων χρόνων .

    Κύριε υπουργέ , είναι σωστή η προσπάθεια που κάνετε γιά τον ορθολογισμό των σχολών .

    Κάντε την να είναι και δίκαιη , με την έκδοση των απαραίτητων επαγγελματικών διακιωμάτων γιά όλους .

    ReplyDelete
  2. Anonymous7:44 am

    κ. Πανάρετε γιατί δεν κάνετε το εξής απλό για τα ΤΕΙ, για να δούμε μερικά ποιοτικά χαρακτηριστικά για το προσωπικό τους:
    Στο φετινό Αρχιμήδη η αξιολόγηση έγινε - κατά γενική ομολογία - αδιάβλητα. Γιατί δε δημοσιοποιείτε στατιστικά στοιχεία για την πρώτη φάση, ήτοι αριθμό υποβληθεισών προτάσεων ανά τμήμα και αριuμό επιτυχών προτάσεων, αριθμό μελών ανά τμήμα που είχαν τη δυνατότητα να υποβάλουν πρόταση, για να δούμε επιτέλους μια συγκριτική ανάλυση.
    Kάντε το όμως ανά τμήμα ώστε να μην μπορεί τίποτε να κρυφτεί.

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:54 pm

    Το καλύτερο κείμενο για την κατάσταση των ΤΕΙ και γενικότερα της παρεχόμενης από τα περιφερειακά ΤΕΙ και μερικά ΑΕΙ "Παιδείας". Δεν είναι μόνο τα ΤΕΙ σε αυτήν την κατηγορία. Το ΑΕΙ ΔΜ τι είναι άραγε? Ή αυτό της... Λαμίας? Κάποτε πρέπει να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους? Μήπως πρέπει να δούμε χωρίς παρωπίδες τι είναι καλό για τα παιδιά μας και την χώρα και όχι τι είναι (?) καλό για την τοπική κοινωνία σε συγκεκριμένα μέρη? Αλήθεια γιατί δεν αξιολογούνται τα ΑΕΙ Πελλοπονήσου, Αιγαίου, Δυτ Μακεδονίας, Μακεδονίας, Δυτ. Ελλάδος, Κεντρικής Ελλάδος, Θεσσαλίας, Ιόνιο και ακόμα ακόμα τα κεντρικά Χαροκόπειο, Πάντειο, ΟΠΑ, Πειραιάς και απλά να μειωθούν το πολύ σε 2-3 από όλα αυτά? Τι εξυπηρετούν? Τι προσφέρουν στην ΠΑΙΔΕΙΑ της χώρας? Μια ρεαλιστική και ΟΧΙ ΜΙΚΡΟΚΟΜΜΑΤΙΚΗ προσέγγιση του θέματος θα πραγματοποιούσε μια νέα εκπαιδευτική επανάσταση στην χώρα. Επίσης και συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολών ακόμα και απολύσεις ΔΕΠ και άλλων υπαλλήλων (πχ μη μονίμων, επί θητεία κλπ). Η μονιμότητα τουΔΕΠ να κερδίζεται μετά από χρόνια και πολλή δουλειά και κόπο, και αν κλείνει το τμήμα, μόνο οι μόνιμοι (και στο εξωτερικό οι tenured δεν απολύονται, απλά αλλάζουν πόστο), να πηγαίνουν σε νέα θέση ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΝΕΑ ΚΡΙΣΗ που αν είναι αρνητική τότε να φεύγουν.
    Όμως ποιός ακούει τους ντόπιους βουλευτές, την ΠΟΣΔΕΠ κλπ κλπ. Και ποιός έχει τα κότσια να κάνει κάτι τέτοιο?

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:40 am

    Κύριε υπουργέ , δεν είναι ιδιαίτερο σχετικό με το θέμα , αλλά θα ήθελα εν όψει των νέων μηχανογραφικών , να δώσετε την δυνατότητα να επιλέγονται και από το 3 επιστημονικό πεδίο , οι σχολές της Χημείας , αφού άλλωστε τα παιδιά του συγκεκριμένου πεδίου διαγωνίζονται σε αυτήν , όπως άλλωστε συμβαίνει και με την βιολογία .

    Είναι άδικο παιδιά που γράφουν άριστα στην χημεία να εξοβελίζονται από τα χημικά τμήματα από παιδιά που έγραψαν καλύτερα στα μαθηματικά .

    Νομίζω ότι είναι κάτι που πρέπει να διορθωθεί άμεσα .

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:57 pm

    Κύριε υπουργέ παρακαλώ εισάγεται ένα ranking system ανά ίδρυμα και ανά τμήμα όπως ακριβώς στο Η.Β. αξιοποιώντας την αξιολόγηση ενιαίο για Πανεπιστήμια και ΤΕΙ ώστε να δίνατε να ξεφύγουν από την γενικότερη απαξίωση των ΤΕΙ τα όποια όσα τμήματα επιτελούν έργο ισάξιο ή και καλύτερο των αντίστοιχων πανεπιστημιακών τμημάτων. Η δουλειά πρέπει να φαίνεται και κανείς να μη μένει άκριτος. Ερώτηση, γιατί δεν υπάρχει κανένα Ελληνικό πανεπιστήμιο στο τοπ 200 παγκοσμίως αφού κάνουν τόσο καλή δουλειά?

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:58 am

    καλημέρα σας,
    κε υπουργέ, είστε και εσείς μέλος ΔΕΠ και γνωρίζετε τι συμβαίνει τόσα χρόνια από μέσα. Γνωρίζετε ότι στα επαρχιακά ΑΕΙ έχουν εκλεγεί όλοι όσοι δεν είχαν τα προσόντα για να εκλεγούν σε θέσεις στα κεντρικά. Γνωρίζετε ότι στα ΑΕΙ που φτιάχτηκαν μια νύχτα, όπως αυτά του Αγρινίου, της Κοζάνης, της λαμίας και των πόλεων της Πελοποννήσου είναι καθηγητές άτομα που στην Αθήνα, το ΑΠΘ, την Πάτρα και το ΕΜΠ δεν θα ήταν ούτε Λέκτορες. Όλοι αυτοί κάλυψαν θέσεις για να στελεχωθούν τα απίθανα αυτά ΑΕΙ που εξυπηρέτησαν συμφέροντα των κατά τόπους αρχόντων. Μην διστάσετε να τα κλείσετε και να διώξετε (κάποιος έγραψε πριν για νέα κρίση, διαφωνώ) αυτούς που έχουν εκλεγεί σε αυτά και αν είναι ικανοί ας υποβάλουν στα κεντρικά. Είναι δυνατόν στο αγρίνιο να είναι κάποιος καθηγητής Α βαθμίδας με 5 εργασίες και καμία τα τελευταία 5 χρόνια και να κρίνει ως εξωτερικός συναδέλφους του στο ΑΠΘ με 60 και 70 εργασίες και να λέει ότι δεν... έχουν έργο? Είναι δυνατόν να εκλέγεται αναπληρωτής κάποιος επίσης στο Αγρίνιο όταν την προηγούμενη εβδομάδα της εκλογής του δεν εκλέχτηκε Λέκτορας στην Αθήνα λόγω... μικρού έργου (3 εργασιών!!!)? Προχωρήστε σε θαραλλέες τομές και μην φοβάστε. Αν δεν γίνουν τώρα οι όποιες παρεμβάσεις δεν θα γίνουν ποτέ.

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:33 am

    &10:57

    Για να γίνει συγκριτική ανάλυση πρέπει να δημιουργηθεί ένα σύνολο κριτηρίων. Η κατάσταση είναι τόσο πολυπαραμετρική που αμφιβάλλω εάν το σύστημα αξιολόγησης του ΗΒ θα οδηγούσε σε ασφαλή συμπεράσματα.

    Έως τώρα έχουν ληφθεί αποφάσεις για διακοπή εισαγωγής σπουδαστών με απράδεκτα από στατιστική άποψη κριτήρια, βασισμένα καθαρά σε πολιτικάντικες νοοτροπίες.

    Ουσιαστικά η απαράδεκτη συλλογιστική για τη δημιουργία νέων τμημάτων ή ολόκληρων πανεπιστημίων κληρονομήθηκε και σήμερα, μόνο που εφαρμόζεται για το κλείσιμο τμημάτων.

    Το σχέδιο χωροταξικού σχεδιασμού του Ευθυμίου ήταν για γέλια αλλά αποτέλεσε τη Βίβλο.

    Εν κατακλείδι: Όταν ένας καθηγητής στατιστικής χρησιμοποιεί αντιεπιστημονικά τα μαθηματικά εργαλεία που διαθέτει, θυσιάζοντας την ουσία στο βωμό της σκοπιμότητας, τι περιμένετε να γίνει.

    Στα τμήματα περιφερειακών ΤΕΙ που έχουν πέραση αντί να μειώσει τον αριθμό εισακτέων ώστε να "αναπνεύσουν" και να βελτιώσουν το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης, εξαφανίζει τους συνεργάτες και καθηλώνει τις εκλογές μελών ΕΠ. Την ίδια ώρα τέτοια τμήματα εμφανίζονται να πρωταγωνιστούν στους Θαλήδες και Αρχιμήδηδες (αλλά και στο πλαίσιο 7), με όσες δυνάμεις βέβαια διαθέτουν οι άμοιροι οι ΕΠ, που διδάσκουν σε ακροατήρια πολλαπλάσια από εκείνων των κεντρικών ΤΕΙ.

    Και ένα γενικό σχόλιο για τους ΕΠ με διδακτορικό από ελληνικό ΑΕΙ: Οι επιβλέποντες καθηγητές μια χαρά δέχονταν τις δημοσιεύσεις τους, οι οποίες γέμισαν το βιογραφικό τους και τους οδήγησαν σε εξελίξεις. Τώρα όμως όταν κάποιος ακούει για ΕΠ ΤΕΙ αποστρέφει το βλέμμα ή κοιτά ειρωνικά, εκτός από την περίπτωση που συνεχίζει να "τρέφεται" ερευνητικά από το μέλος ΕΠ - το τέως πνευματικό τέκνο του -. Ειδικά για τις θετικές επιστήμες και τις επιστήμες μηχανικού, αφού πρώτα τη δεκαετία του '80 πολλοί έγιναν καθηγητές με δημοσιεύσεις σε απίθανα περιοδικά του πρώην ανατολικού μπλοκ, εδώ και 15 χρόνια ανακάλυψαν το ISI και εδώ και 5-6 χρόνια το Hirsch index. Για ρωτήστε πόσες αυτοδύναμες δημοσιεύσεις έχουν στα καλά περιοδικά, για να δούμε πόσα καντάρια ερευνητικό βάρος έχουν κάποιοι 55αρηδες-65αρηδες τέως βοηθοί και νυν διαμορφωτές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;

    ReplyDelete
  8. Anonymous3:26 am

    Λοιπόν, τα τμήματα της ΣΔΟ που εδρεύουν στην Καστοριά ζήτησαν 420 σπουδαστές για το 2011-12 και έλαβαν 766 από το υπουργείο!! (81% περισσότερους απ' όσους ζήτησαν !!!).
    Τα τμήματα της ΣΔΟ που εδρεύουν στην Κοζάνη ζήτησαν 750 σπουδαστές και έλαβαν 386 (48% λιγότερους απ' όσους ζήτησαν).

    Υποθέτοντας ότι τα τμήματα είναι αυτά που γνωρίζουν πόσους σπουδαστές μπορούν να "εξυπηρετήσουν" κάθε έτος, ποιά είναι η εξήγηση στην παραπάνω τεράστια διαφορά?

    Οι απαντήσεις να σταλούν στο πολιτικο γραφείο του κ. Πετσάλνικου στην Καστοριά.

    ReplyDelete
  9. Anonymous4:56 am

    ΕΙΣΤΕ ΜΠΑΧΑΛΟ ΤΑ ΕΧΕΤΕ ΜΠΕΡΔΕΨΕΙ ΤΟΣΟ,
    ΔΕ ΔΙΝΕΤΑΙ ΑΠΛΕΣ ΛΥΣΕΙΣ,ΚΑΙ ΑΚΡΗ ΔΕ ΘΑ ΒΓΑΛΕΤΕ ΠΟΤΕ.
    ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΛΕΜΕ Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ ΦΕΡΝΕΙ ΠΑΡΑΚΜΗ.
    ΟΥΣΙΑ ΤΟΜΕΣ ΚΑΤΑΝΟΗΤΕΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ,ΟΙ ΣΥΝΤΕΧΝΙΕΣ ΘΑ ΒΑΣΙΛΕΥΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΝΔΙΚΑΤΑ,ΨΗΦΙΖΩ ΤΡΟΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΤΡΟΙΚΑ.Η ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΣΑΣ ΕΦΕΡΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΟ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΦΤΑΣΑΜΕ ΣΤΟ ΜΗΔΕΝ.Ο ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΣΑΣ ΜΑΡΑΝΕ.

    ReplyDelete
  10. Anonymous11:40 am

    Κύριε Πανάρετε,
    σε συνέχεια του σχολίου του @12:58 AM, δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό. Χρησιμοποιείστε το Academic Journal Quality Guide (http://www.the-abs.org.uk/?id=257) που εφαρμόζεται στο Η.Β. και αξιολογείστε όλα τα Business Schools και όλα τα ΔΕΠ.
    Η μόνη διαφωνία μου με τον @12:58 AM είναι ότι μπορεί στα περιφερειακά πανεπιστήμια να υπάρχουν και ικανοί, ενώ όλοι στα κεντρικά μπορεί να μην είναι ικανοί.

    ReplyDelete
  11. Anonymous10:22 pm

    &12:58
    Τέτοιο δογματισμό από Πανεπιστημιακό (εάν είστε) δεν την περίμενα. Όλοι στα κεντρικά ΑΕΙ άριστοι και όλοι στα περιφερειακά άχρηστοι.

    Για δείτε γύρω σας στο ΑΠΘ, πάτε πρώτα απ' όλους στον Πρύτανη, για να δείτε τα προσόντα ορισμένων εκ των συναδέλφων. Φυσικά και οι δύο περιπτώσεις που αναφέρατε είναι κατακριτέες αλλά η γενίκευση θυμίζει γκαιμπελισμό.

    ReplyDelete
  12. Anonymous11:14 pm

    Με εκείνα τα ΠΔ που έχουν στοιχειώσει στο ΣΤΕ γίνεται κάτι; Και το ΣΤΕ είναι εναντίον μας; 4 μήνες για τα ΠΔ των κολλεγίων, 6 + για των τει;
    Η διαβούλευση για το διευρυμένο φορέα τελείωσε από την 6η Μαϊου. Συμπεράσματα; Καταλήξατε κάπου; (όχι ότι δεν έχετε προαποφασίσει τι θα κάνετε και περιμένατε τη διαβούλευση, απλά λέμε τώρα!)
    Θα περιμένετε να φύγουν κι άλλοι νέοι στο εξωτερικό πριν πάρετε τις σωστές αποφάσεις; Είχατε δεσμευθεί για αποκατάσταση της αδικίας από το περασμένο Σεπτέμβριο. Πήγαν περίπατο οι υποσχέσεις σας κύριε Πανάρετε; Με αυτή τη ταχύτητα θα πείσετε τη τρόικα ότι πολεμάτε τις συντεχνίες και τα κλειστά επαγγέλματα;

    ReplyDelete
  13. Anonymous3:59 am

    Μια θαρραλέα, ειλικρινής και κυρίως πολιτική φωνή.
    Βέβαια ρίχνει στα μαλακά την πελατοκεντρική πολιτική των κομμάτων εξουσίας, τον σταυροφορεμένο βουλευτή που εξανίσταται στο ενδεχόμενο κατάργησης του σταυρού και των άπειρων βουλευτικών θητειών, τους μηχανισμούς (κομματικούς και πολιτευτών) εκμαίευσης ψήφου επειδή υπόσχονται ένα ακόμα τει στον τόπο σου.
    Η νύξη για τον κ. Πετσάλνικο και την εκλογική του περιφέρεια φυσικά θα απαντηθεί με τη γνωστή ξύλινη γλώσσα.
    Όσο για σας κάτι τέτοιες αναρτήσεις κάνετε και μας αποδιοργανώνετε.
    Επιτέλους, σε ποιό κόμμα πιστεύετε για να σας κατατάξουμε κατά τις παραδόσεις μας?

    Γ.Χ.

    ReplyDelete
  14. Anonymous4:38 am

    Η σωστή έκφραση για τους καλούς και κακούς στα ΑΕΙ είναι: Το 85% των ΔΕΠ στα κεντρικά είναι πολύ καλοί (μαζί και Πάτρα) και το 85% των ΔΕΠ στα περιφερειακά είναι εντελώς ακατάλληλοι kai στα κεντρικά δεν θα είχαν καμία τύχη ούτε στις μικρές βαθμίδες.
    Όσον αφορά τα υπόλοιπα 15% είναι οι εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τους κανόνες.
    Ειδικά για όσα ΑΕΙ ανέφερε ο 12:58, η αναλογία είναι 98% άχρηστοι (αυτή είναι η σωστή λέξη) και 2% σχετικά καλοί.

    ReplyDelete
  15. Anonymous6:09 am

    &4:38
    Oι ποσοστώσεις βάσει ποιων κριτηρίων εξήχθησαν; Μήπως βάσει της οικογενειοκρατίας και του νεποτισμού ή μήπως βάσει της ατελείωτης ενδογαμίας;

    Δηλαδή η Κρήτη δεν έχει 85% καλούς και έχει το Πειραιώς; Ή μήπως τα νέα τμήματα του ΕΚΠΑ στελεχώθηκαν αποκλειστικά από την ελίτ; Η τέως οικοκυρική σχολή υπερέχει από το ΔΠΘ ή το πάντειο συναγωνίζεται τη Σορβόννη;

    ReplyDelete
  16. Anonymous6:27 am

    Είμαι ο 4:38.
    Εννοώ ότι κεντρικά ΑΕΙ = ΕΚΠΑ, ΕΜΠ, ΑΠΘ, και κατ εξαίρεση και Πάτρα. Νομίζω ότι και ο 12:58 αυτά θα εννοούσε.
    Η Κρήτη στα Τμήματα της ΣΘΕ (και όχι σε όλα) είναι καλύτερα από το 85%, στα υπόλοιπα που είναι και η πλειοψηφία, ισχύει ακριβώς το 85-15. Kai αν είναι και 80-20 αλλάζει κάτι? Ή μήπως εκεί δεν υπάρχει νεποτισμός κλπ κλπ? Κάθε άλλο. Α, και τα Γιάννενα που δεν είπαμε, καλύτερα είναι? Άντε να είναι 80-20. Άλλωστε οι όποιες κατατάξεις των ΑΕΙ παγκοσμίως, όπου και να τις ψάξουμε αυτά τα ελληνικά ΑΕΙ περιέχουν. Κανένα άλλο. Ας δούμε το γιατί, ας είμαστε ρεαλιστές και να παραδεχόμαστε την κατάσταση. Σε ένα άλλο μπλογκ κάποιος έγραψε την φράση για τα ΑΕΙ Αγρινίου, Λαμίας κλπ ως .... ΑΕΙ Πάρκινγκ !!! όπου πάρκαραν τα διδακτορικά των επιδοτούμενων προγραμμάτων. Δεν έχει και πολύ άδικο!

    ReplyDelete
  17. Anonymous8:46 am

    Αυτό το "ας είμαστε ρεαλιστές" μόνο επιχείρημα δεν μπορεί να αποτελέσει. Είμαι ρεαλιστής και διαφωνώ 4.38. Δε γνωρίζω σε ποιον χώρο δταστηριοποιείστε (εικάζω θετικές επιστήμες) αλλά τουλάχιστον στην πληροφορική και τη φυσική τα κεντρικά πανεπιστήμια και ιδιαίτερα το ΑΠΘ και το ΕΜΠ (Ηλ. μηχ.) είναι σε πολύ χαμηλότερη κλίμακα από την Κρήτη. Επομένως τα ποσοστά είναι αυθαίρετα και οδηγούν τους γνώστες μάλλον στο γέλωτα.

    Αναφορικά με το παρκάρισμα, δείτε κάτι πρωτοβάθμιους κηφήνες - πρώην βοηθούς - στα κεντρικά πανεπιστήμια και μετά κρίνετε τη Λαμία.

    ReplyDelete
  18. Anonymous9:30 am

    Τι κρίμα "συνάδελφοι" σαν το 12.58 να μας βάζουν όλους στο ίδιο τσουβάλι.
    Τέλος πάντων,
    κ. Υπουργέ, εδώ και δύο χρόνια Νόμο ακούμε και Νόμο δεν βλέπουμε. Μπορείτε με σαφήνεια να μας ενημερώσετε πότε επιτέλους θα κατατεθεί ο νέος Νόμος, αν κατατεθεί;

    ReplyDelete
  19. Anonymous11:36 am

    Η γενίκευση "85% των ΔΕΠ στα κεντρικά είναι πολύ καλοί" είναι μεγάλο λάθος και παραμύθι...

    Γνωρίζουμε (αρκετοί από εμάς) τα κριτήρια με τα οποία συχνά γίνεται η επιλογή των ΔΕΠ/ΕΠ είτε στα κεντρικά είτε στα περιφερειακά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
    Για πείτε μου:
    - Πόσα μέση ΔΕΠ στο ΕΜΠ έχουν αποφοιτήσει από Τμήμα εκτός του ΕΜΠ?
    - Πόσα μέλη ΔΕΠ/ΕΠ (ακόμη και πρωτοβάθμιοι καθηγητές) έχουν αυτοδύναμο ερευνητητικό έργο? (όχι μόνο "virtual επίβλεψη" διδακτορικών)
    - Πόσες ετεροαναφορές έχουν αυτοί οι μεγάλοι ερευνητές?

    Είναι γεγονός ότι οι θέσεις στα κεντρικά Ιδρύματα είναι πολύ λιγότερες σε σχέση με τους ενδιαφερόμενους και είναι λογικό κάποιος να εκλέγεται ΔΕΠ/ΕΠ αλλού.

    Επίσης, είναι γεγονός ότι τα κεντρικά ΑΕΙ απολαμβάνουν μεγαλύτερη υποστήριξη και είναι στελεχωμένα πολύ καλύτερα από τα περιφερειακά.

    Να σημειωθεί ότι είμαι μέλος ΕΠ σε κεντρικό (και όχι σε κάποιο περιφερειακό) ΤΕΙ και συνεπώς δεν έχω κανένα κόμπλεξ με τα κεντρικά ΑΕΙ.

    ReplyDelete
  20. Anonymous12:25 pm

    Το ΑΠΘ αν εξαιρέσεις τους Πολιτικούς και τους Τοπογράφους είναι ένας χώρος που διώχνει τους φοιτητές. Σε έρευνα του Γραφείου Διασύνδεσης του ΑΠΘ το 2008 για τους αποφοίτους του αναφέρεται:
    στους Ηλεκτρολόγους Μηχ/κους το 53,9% δήλωσαν ευχαριστημένοι έως πολύ ευχαριστημένοι από τις προπτυχιακές σπουδές. 46,9% ήταν το αντίστοιχο ποσοστό στους Χημικούς Μηχανικούς, 50,6% στους Μηχανολόγους και 57,1% το αντίστοιχο ποσοστό στους Αρχιτέκτονες.
    Αντίθετα το αντίστοιχο ποσοστό στους Πολιτικούς Μηχανικούς ήταν 79% , στους Τοπογράφους 73,8% .

    ReplyDelete
  21. Anonymous10:52 pm

    Αγαπητέ κύριε Πανάρετε,
    Η συζήτηση περί ικανών και μη δεν καταλήγει πουθενά όσο δεν υπάρχει επίσημη λίστα κατάταξης περιοδικών. Χωρίς συγκεντρωτικά στοιχεία δεν μπορούμε να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα. Η μη ύπαρξη επίσημης λίστας βοηθάει αυτούς που έχουν δημοσιεύσει την έρευνά (?) τους σε απίθανα περιοδικά! Στον νέο Νόμο θα πρέπει να προβλέψετε τη δημιουργία λίστας κατάταξης περιοδικών. Ο @11:40 AM πρότεινε μια λίστα περιοδικών για Business Schools. Χρησιμοποιείστε την. Είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν αντίστοιχες για τις άλλες Επιστήμες.
    Άτυπα για τις οικονομικές σχολές υπάρχει κατάταξη (http://ideas.repec.org/top/top.greece.html#authors), τουλάχιστον για όσα Τμήματα και μέλη ΔΕΠ συμμετέχουν.
    Βάλτε τις υπηρεσίες του Υπουργείου να συγκεντρώσουν τα απαραίτητα στοιχεία και με τις λίστες αυτές να κάνετε κατατάξεις των Πανεπιστημίων, Σχολών, Τμημάτων και μελών ΔΕΠ. Προτείνω να μην φτιάξετε ‘Ελληνικές’ λίστες (δεν θέλουμε άλλα Greek Statistics), αλλά χρησιμοποιείστε αυτές που χρησιμοποιούν τα ξένα πανεπιστήμια. Εκμεταλλευτείτε την εμπειρία τους!

    ReplyDelete
  22. Anonymous12:54 am

    ΚΥΡΙΕ ΥΠΟΥΡΓΕ ΜΕΧΡΙ ΠΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΑ Π.Δ. ΤΩΝ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΤΕΙ;
    ΜΕ ΤΟ ΔΙΕΥΡΥΜΕΝΟ ΦΟΡΕΑ ΤΙ ΑΠΕΓΙΝΕ;;;

    ReplyDelete
  23. Anonymous3:20 am

    Μήπως θα μπορούσαμε να πληροφορηθούμε τα στατιστικά στοιχεία όλων των τμημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης βάσει των οποίων πάρθηκε η απόφαση κάποια τμήματα να μην δεχθούν εισακτέους από την επόμενη ακαδημαική χρονιά; Πως εγινε και εμεινε το τμήμα στην Καστοριά;;Υπήρξε ανωθεν χειρ;

    ReplyDelete
  24. @3:20AM.
    Επειδή αυτό το σχόλιο υπάρχει και στην αρχική ανακοίνωση της δημοτικής παράταξης, σας διαβεβαιώνω ότι δεν υπήρξε καμιά παρέμβαση που να αφορά τμήματα που έχουν έδρα την Καστοριά.
    Σε όλα τα τμήματα Λογιστικής και Διοίκησης της περιφέρειας υπήρξε μείωση εισακτέων γιατί παρατηρήθηκε ότι οι περισσότεροι πρωτοετείς επαιρναν μετεγγραφή και από αυτούς που έμεναν λίγοι παρακολουθούσαν.
    Ελπίζεται ότι με την μείωση των εισακτέων, τα συγκεκριμένα τμήματα θα προσελκύουν όσους πραγματικά ενδιαφέρονται να σπουδάσουν σε αυτά ώστε να βελτιωθεί και το επίπεδο των φοιτητών και η ποιότητα σπουδών.

    ReplyDelete
  25. Anonymous12:12 pm

    κ. Πανάρετε,
    Δεν μας εξηγήσατε πως γίνεται τα τμήματα της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας που εδρεύουν στην Καστοριά να ζητάνε 420 σπουδαστές και να λαμβάνουν 677, ενώ τα τμήματα με έδρα την Κοζάνη να ζητάνε 750 και να λαμβάνουν 386.
    Ξαφνικά η Καστοριά (και σαν πόλη και σαν ΤΕΙ) απέκτησε υποδομές που ίδια δεν ήξερε ότι είχε?
    Προφανώς μεθοδεύεται μεταφορά όλων των τμημάτων της ΣΔΟ στην Καστοριά και αναρωτιέμαι με ποιά λογική και ποιός παρενέβει για να γίνει αυτό.

    Ο κ. Πετσάλνικος στον Καλλικράτη έκανε παρέμβαση ζητώντας να κρατήσει ως ξεχωριστό δήμο ... το χωριό του, όπου όλως τυχαίως πολιτεύεται ... ο αδελφός του Κώστας (πρώην δήμαρχος). Τελικά χρειάστηκε να δείξει λίγο τσαμπουκά ο κ. Ραγγούσης για να γίνει το αυτονότητο.

    http://www.radioargos.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=3347

    Βέβαια ο κ. Πετσάλνικος και ο κάθε κ. Πετσάλνικος τη δουλειά του κάνει, γιατί έτσι έχει μάθει και γιατί έτσι του επιτρέπεται σ'αυτήν την χώρα.

    ReplyDelete
  26. Anonymous1:57 am

    ΠΟΣΔΕΠ-ΟΣΕΠ.ΤΕΙ
    "Τη δημιουργία ενός ΑΕΙ σε κάθε γεωγραφική περιοχή της χώρας, πλην της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, προτείνουν οι ομοσπονδίες πανεπιστημιακών και διδασκόντων στα ΤΕΙ."..... "Οι εκπρόσωποι των ομοσπονδιών πρότειναν κάθε ΑΕΙ να έχει πανεπιστημιακό και τεχνολογικό τομέα - κάτι που θα προκύψει από τη συγχώνευση του πανεπιστημίου και του ΤΕΙ που ήδη λειτουργούν σε κάθε περιφέρεια."

    ΕΣΕΙΣ τι ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ??? να βουλιαξουμε πρωτα ???? ΚΑΝΤΕ ΚΑΤΙ ΓΡΗΓΟΡΑ !!! ΔΕΝ το βλεπετε οτι οι αλλαγες ειναι ετοιμες εχουν συμμαχους...ΠΟΙΟΥΣ ΦΟΒΑΣΤΕ ???

    ReplyDelete
  27. Anonymous5:38 am

    κ. Πανάρετε η σημερινή ανακοίνωση από ΠΟΣΔΕΠ-ΟΣΕΠ-ΕΕΕ σημαίνει ότι το ακαδημαϊκό προσωπικό των ΑΕΙ έχει συνειδητοποιήσει ότι δεν πάει άλλο η κατάσταση με τα πολλαπλώς επικαλυπτόμενα τμήματα. Προχωρείστε στη συγχώνευση των τμημάτων, εντάσσοντας αξιολογημένα τμήματα ΤΕΙ με ακαδημαϊκό αντικείμενο και χαρακτήρα, δημιουργώντας ταυτόχρονα διετή κολλέγια για τα αντικείμενα των ΤΕΙ που ουσιαστικά αποτελούν κάποια τέχνη.

    ReplyDelete
  28. Anonymous8:46 pm

    κύριε Πανάρετε γιατί δεν απαντάτε ποτέ σε ότι έχει σχέση με τα ΑΤΕΙ?τόσο απαξίωση πια??πραγματικά θα θέλαμε χιλιάδες άτομα να πάρουμε μια απάντηση σας..Πότε θα δώσετε επαγγελματικά δικαιώματα?τι θα γίνει με το μέλλον των ΑΤΕΙ?σε όλες τις χώρες τουυ κόσμου τα ΑΤΕΙ είτε μετονομάστηκαν σε ΑΕΙ είτε αναβαθμίστηκαν πλήρως χωρίς να είναι αντιμέτωπα με καμία απαξίωση παρά να αναγνωρίζονται όπως πρέπει σαν ανώτατα ιδρύματα..Εάν δεν θέλετε να ανήκουν στην ανώτατη εκπαίδευση μειώστε τα έτη σπουδών να μην χάνουμε άδικα 4 πολύτιμα χρόνια

    ReplyDelete
  29. Anonymous1:00 pm

    Όσο το υπουργείο δε δίνει δικαιώματα στα ΤΕΙ τοσο θα υπάρχουν οργανισμοί που θα εκμεταλεύονται τα παιδιά ζητώντας τους τρελά χρήματα για να παρακολουθήσουν σεμινάρια που τους
    "αναβαθμίζουν" το πτυχίο, ζητώντας ως και 15000Ε!!!! Kαλό θα ήταν υπουργε να το ψαξετε λίγο το θέμα εκτος αν το θέμα των δικαιωμάτων καθυστερει για να παιρνουν τα λεφτά αυτοί οι οργανισμοί (που κάποιοι από αυτούς ανήκουν στο δημόσιο)

    ReplyDelete
  30. Anonymous5:27 am

    Η κα Χριστοφιλοπούλου δήλωσε μέσα στο Κοινοβούλιο ότι 80 τμήματα ΤΕΙ είχαν μπει στο μικροσκόπιο. Για 24 εξ αυτών η ποινή ήταν αργός θάνατος. Δε θα έπρεπε, ως αρμόδιος υφυπουργός, να δημοσιοποιήστε τον κατάλογο που συντάξατε, ώστε τα υπόλοιπα 56 τμήματα να βελτιωθούν;

    Εάν η κα Χριστοφιλοπούλου είπε την αλήθεια, δε θα έπρεπε να είχατε εδώ και πολλούς μήνες επικοινωνήσει με τις διοικήσεις των τμημάτων αυτών, ώστε να θέσετε υπόψη τους όλα τα προβλήματα;

    Tέλος, η Καθημερινή γράφει πάλι σήμερα για αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας. Πότε πια αυτή θα βγει στο φως; Τι γκαιμπελική τακτική δημιουργίας κλίματος είναι αυτή;

    ReplyDelete