Η ηλεκτρονική υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων των υποψηφίων για την εισαγωγή στη τριτοβάθμια εκπαίδευση επιλέχθηκε από όλες τις καινοτομίες όλων των ελληνικών υπουργείων να σταλεί στην Ευρώπη για να δώσει τη "μάχη" για την "πρωτιά" ανάμεσα στις υποψηφιότητες των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Εχει ενδιαφέρον μια μικρή ιστορική αναδρομή στο τι μεσολάβησε για να γίνει η αλλαγή αυτή και για να βγούν ορισμένα γενικότερα συμπεράσματα.
Στις αρχές του 2011, ως υφυπουργός αρμόδιος για τις εξετάσεις, αποφάσισα να αλλάξει ο τρόπος υποβολής των μηχανογραφικών από έντυπο σε ηλεκτρονικό.
Η εικόνα των μαθητών να συνωστίζονται καλοκαιριάτικα με την ζέστη και το άγχος στις ουρές με τους γονείς τους έξω από τα σχολεία προκειμένου να καταθέσουν το δελτίο, μου φαινόταν τριτοκοσμική. Ηθελα τους υποψηφίους να κάθονται με ηρεμία στο σπίτι τους με όποιους συμβούλους επιθυμούσαν και να πειραματίζονται με το μηχανογραφικό μέχρι να καταλήξουν στην τελική επιλογή.
Η απόφασή μου αυτή συνάντησε καθολική αντίδραση. Σε πολιτικό επίπεδο, όλοι μου έλεγαν ότι οι εξετάσεις είναι από τα πιο ευαίσθητα θέματα για την ελληνική κοινωνία και αν κάτι πήγαινε στραβά θα έπεφτε η κυβέρνηση. Σε υπηρεσιακό επίπεδο η ανησυχία ήταν εξ ίσου έντονη δεδομένου ότι επρόκειτο για την μεγαλύτερη και δυσκολότερη μέχρι τότε ηλεκτρονική πλατφόρμα του ελληνικού δημοσίου. Η δυσκολία θεωρήθηκε ακόμα μεγαλύτερη όταν ζήτησα (γιατί τις εμπιστεύτηκα) από τις υπηρεσίες να διαμορφώσουν οι ίδιες την εφαρμογή και να μην αποταθούμε σε εξωτερική ιδιωτική εταιρία όπως συνηθίζεται στο ελληνικό δημόσιο (με τα γνωστά αποτελέσματα). Ολοι μου έλεγαν να "το αφήσουμε για του χρόνου" (ο κλασσικός τρόπος να μην γίνει κάτι).
Οταν έγινε αντιληπτό ότι είχα πάρει τις αποφάσεις μου και δεν επρόκειτο να αλλάξω, μου προτάθηκε ως λύση σιγουριάς, να καταθέτουν επιπλέον οι υποψήφιοι τα έντυπα και στα σχολεία. Το απέρριψα και αυτό γιατί ήξερα ότι τελικά θα καταλήγαμε σε αυτή την μορφή υποβολής για "σιγουριά" και η καινοτομία θα έμενε στα χαρτιά.
Ξεκίνησε έτσι ο αγώνας δρόμου. Οι δυσκολίες πολλές αλλά όλες τις αντιμετωπίζαμε. Εκτός από τους συνεργάτες του γραφείου μου κι τις αρμόδιες υπηρεσίες, είχαμε -όταν χρειάστηκε- και την υποστήριξη της ομάδας του opengov. Το αρχικό άγχος έγινε ενθουσιασμός και πίστη στο εγχείρημα. Ολα ετοιμάστηκαν στην ώρα τους και η εφαρμογή δούλεψε ρολόι (κάτι για το οποίο ποτέ δεν αμφέβαλα).
Ποιά ήταν τα ωφέλη της πρωτοβουλίας αυτής; Τα σημαντικότερα
1. Η διευκόλυνση των υποψηφίων και των οικογενειών τους (περισσότερες από 100 χιλ. οικογένειες).
2. Η επιτυχής εμπλοκή της διοίκησης σε ένα τόσο μεγάλο και δύσκολο έργο σε μια εποχή απαξίωσης των δημοσίων υπαλλήλων που έχει οδηγήσει σε καταρράκωση του ηθικού τους.
3. Ελάχιστο κόστος για τον φορολογούμενο (αφού όλα έγιναν εσωτερικά).
4. Προώθηση της καινοτομίας
Ποιά είναι τα πολιτικά συμπεράσματα;
1. Χρειάζεται επιμονή και ανάληψη ευθύνης για το ρίσκο που συνεπάγονται τέτοιες ριζικές αποφάσεις που αλλάζουν εκ θεμελίων υφιστάμενες πρακτικές.
2. Οι πολιτικοί μπορούν να εμπιστευούν την διοίκηση, αρκεί να την εμπνεύσουν.
3. Και η Ελλάδα μπορεί να καινοτομήσει.
Μακάρι το παράδειγμα αυτό να επαναληφθεί και σε άλλους τομείς του δημοσίου.
ΥΓ. Και μια θλιβερή νότα: Πώς αντάμειψε το ελληνικό δημόσιο δύο τουλάχιστον από τους υπαλλήλους που υπήρξαν βασικοί συντελεστές της καινοτομίας αυτής; Τους οδήγησε στην εφεδρεία και την σύνταξη γιατί είναι ανίκανο και φοβάται στο να αξιολογήσει πραγματικά τα στελέχη του.
Η πλήρης είδηση:
Η ηλεκτρονική υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων των υποψηφίων για την εισαγωγή στη τριτοβάθμια εκπαίδευση επιλέχθηκε από όλες τις καινοτομίες όλων των ελληνικών υπουργείων να σταλεί στην Ευρώπη για να δώσει τη "μάχη" για την "πρωτιά" ανάμεσα στις υποψηφιότητες των άλλων ευρωπαϊκών χωρών .
Πρόκειται ευρωπαικό θεσμό , όπου η κάθε χώρα –μέλος της Ε.Ε θα καταθέσει και μια υποψηφιότητα καινοτομίας που εφαρμόζει.
Η Ελλάδα επέλεξε το Μηχανογραφικό Δελτίο των υποψηφίων ως καινοτομίας, δεδομένου ότι από τη έντυπη συμπλήρωσή του από τους υποψηφίους για τα ΑΕΙ «πέρασε» στην ηλεκτρονική.
Την υποψηφιότητα της Διεύθυνσης Ποιότητας και Αποδοτικότητας και της Δ/νσης Οργάνωσης και Διεξαγωγής Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, με αντικείμενο την ηλεκτρονική υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων των υποψηφίων για την εισαγωγή στη τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα παρουσιάσει στο 5ο Συνέδριο Χρηστών
Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης, με θέμα «Το Κ.Π.Α. ως κινητήρια δύναμη για την
καινοτομία», η Προϊσταμένης της Δ/νσης Ποιότητας και Αποδοτικότητας του Υπουργείου Παιδείας Παναγιώτα Διονυσοπούλου.
Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στο Όσλο της Νορβηγίας, 27-28 Σεπτεμβρίου
Αγαπητε Κε ΠΑΝΑΡΕΤΕ,
ReplyDeleteνα ΄σημειωσω οτι το ΥΠΕΠΘ ξαναεβαλε στο παργματικα καινοτομο για τα Ελληνικα δεδομενα Μηχανογραφικο 25+ τμηματα που κοστιζουν στο ελληνικό κρατος απλα για ενα τιποτα?? Για ενα "πουκαμισο αδειανο ".....
Και για να παβ στα ερευνητικά ...να σημειωσω οτι ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ απο την εκδοση των αποτελεσματων του ΘΑΛΗ και ακομα δεν εχουν γινει οι γραφειοκρατικές ενεργειες που εβαλαν μετα την αποχωρηση σας οι του ΕΠΕΑΚ και ακομα δεν εχει ελ8ει ουτε ΕΝΑ ευρω ?? αποτελεσμα ταλαντουχοι PhD students και postodocs φευγουν.....
Αληθεια στο ΝΕΟ ΝΟΜΟ τα εκλεκτορικα΄θα τα οριζει η ΓΕΝΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ Τμηματος [ που εχει καθ-αναπλ καθ-επικουρουσ-Λεκτορες παλαιας κοπής- ΦΟΙΤΗΤΕΣ- ΕΔΙΠ κλπ ] Δηλαδη το εκλεκτορικό για θεση ΚΑΘΗΓΗΤΗ θα στο οριζει και ο επικουροσ και ο λεκτορας κα ιο φοιτητης και ο ΕΔΙΠ !!!! ΑΦΑΝΤΑΣΤΑ ΣΟΒΙΕΤΙΚΟ !!!!
με απογοητευση
φιλικα
Λυπάμαι για όλα. Πολύ λυπάμαι.
ReplyDeleteΚαι εμείς λυπόμαστε που είσαι ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΟΣ ΜΑΛΑΚΑΣ
DeleteΤο ΕΑΠ με 13+ χρονια λειτουργίας ακόμα διαθέτει Διοικούσα Επιτροπή. Πιο νέα και μικρότερα πανεπιστήμια έχουν αποκτήσει ήδη εκλεγμένα όργανα. Γιατί πρέπει το κράτος να διοικεί ένα πανεπιστήμιο, το τρίτο μεγαλύτερο της χώρας? Είναι καλό αυτό (από ακαδημαϊκής άποψης)? Δε γνωρίζω, απλά ρωτάω.
ReplyDeleteΑυτοί που το διοικούν είναι αστέρες στην έρευνα και στην καινοτομία. Μια επίσκεψη στις βάσεις δεδομένων θα δείτε ότι οι άνθρωποι είναι σχεδόν ανύπαρκτοι με την εξαίρεση ενός Πατρινού Καθηγητή.
DeleteΓια τον λόγο αυτό το πολιτικό σύστημα που "τοποθετεί στις Διοικούσες Επιτροπές τους αρίστους" ήθελε με τον νέο νόμο την ΑΡΙΣΤΕΙΑ στα ΑΕΙ...Εδώ γελάει ο κάθε πικραμμένος!!!
Μέλος ΔΕΠ ΕΑΠ
Το θέμα είναι ότι με τις -έστω περιορισμένες- εκλογές νέων ΔΕΠ που γίνονται ίσως και να ικανοποιούνται τα κριτήρια του νόμου για τη συγκρότηση Συγκλήτου κλπ. Λέω ίσως γιατί δε γνωρίζω τι ακριβώς προβλέπει αριθμητικά ο νόμος. Αλλά με τη δημιουργία νέων προγραμμάτων σπουδών, όπως ανακοινώθηκε, αυτή η προοπτική διαφαίνεται να απομακρύνεται για το απώτατο μέλλον. Το ζητούμενο θα πρέπει να είναι η δημιουργία νέων τμημάτων ή η ενίσχυση των ήδη υπαρχόντων?
DeleteΕυτυχώς, έστω και με καθυστέρηση και, έστω και χωρίς αναφορές σε πρόσωπα που δούλεψαν και τον εμπνευστή βέβαια του εγχειρήματος, δλδ εσάς, αναγνωρίζεται η διαχρονική αξία στην ολοκληρωτική αλλαγή πεπαλαιωμένων πρακτικών και επιδιώκουμε μάλιστα και βραβεύσεις πέραν των...ελληνικών συνόρων. Όλα γινονται όταν υπάρχει πολιτική βούληση και ξεκάθαρες προθέσεις.
ReplyDeleteΧΣ
κ. Παναρετε γιατι οι πτυχιουχοι ΤΕΙ δεν μπορουν να μπουν στο ΕΑΠ για ενα MSc της επιλογης τους?
ReplyDeleteΕιμαι πτυχιουχος μηχανικος δομικων εργων και μονο το 20% των θεσεων προσφερεται για εμας, στα MSc μικρης ζητησης βεβαια. Προκλητικοτατο ομως που σε ολα σχεδον μπαινουν οι διπλωματουχοι μηχανικοι των πολυτεχνειων και καταλαμβανουν το 80% των θεσεων.
Πολλες αδικιες κ. Παναρετε με τα αμαρτωλα ΤΕΙ. (Δεν αναφερομαι βεβαια στα ανυπαρκτα επαγγελματικα
τους δικαιωματα, τα ξερετε αλλωστε).
Ευχαριστω.
Προκλητικό το θράσος σου. Η πραγματική αδικία είναι οτι το ΕΑΠ δεν εισάγει με εξετάσεις. Εάν έβαζε εξετάσεις δεν θα έμπαινε κανένας από το συνάφι σου!! Το ΤΕΙ σου είναι χουντικό κατάλοιπο που διατηρήθηκε μόνο επειδή διευκολύνεται το πολιτικό σύστημα στις εξυπηρετήσεις (μερικά κομματόπαιδα γίνονται "Καθηγητές", μερικοί από αυτούς γίνονται "Πρύτανεις" κλπ)
DeleteΤο συναφι μου ? Εάν έβαζε εξετάσεις δεν θα έμπαινε κανένας ??
DeleteΤι να σου απαντησω ρε φιλε....
Το μονο συναφι που σκυλιαζει οταν ακουει την λεξη ΤΕΙ ειναι το ΤΕΕ.
Τεχνικο επιμελητηριο Ελλαδος.
Εσεις ειστε το χουντικό κατάλοιπο, το ξερουν και οι πετρες.
Βεβαια τα γαυγισματα μονο στα blog γινονται.
Εάν ήσουν μέσα στο 1-3% που ξεφεύγουν από τον κανόνα ("με εξετάσεις δεν περνάει κανένας τειτζής") θα απαντούσες απλά: ΝΑΙ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΙΔΙΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ. Αλλά πού, το 1-3% δεν ασχολείται με τον Πανάρετο αλλά με το μεροκάματο.
ReplyDeleteΠαρεμπιπτόντως, να και μία άλλη "αδικία": Οι τειτζήδες παίρνουν κρατική υποτροφία (ΙΚΥ) με μόνο κριτήριο το βαθμό πτυχίου! Οι εξετάσεις καταργήθηκαν γιατί δεν πέρναγε ΚΑΝΕΝΑΣ τειτζής! Εννοείται, βέβαια, οτι τον καλό βαθμό πτυχίου αποκτούν τα καλά τα κομματόπαιδα-σπουδαστές χάρη στα κομματόπαιδα-καθηγητές και στα κομματόπαιδα-πρυτάνεις λόγω των δημοκρατικών υπηρεσιών τους (κλοπή κάλπης και τέτοια δημοκρατικά) και της ανάγκης να στελεχώνονται τα "Ιδρύματα" από "δημοκράτες".
Όσον αφορά στη Χούντα, αυτή τη ζούμε τώρα χάρη στα δισεκατομμύρια που κατασπαταλήθηκαν στα ΤΕΙ ύπερ των κομματόπαιδων (φοιτητών, καθηγητών, πρυτάνεων, εργολάβων και πολιτικών).
Καταλαβέτο, τα ΤΕΙ σου είναι απλώς μία καλή τρόμπα (μεταξύ πολλών άλλων) μεταφοράς πλούτου από τους συνταχιούχους στα κομματόπαιδα. Μόνο, για τους κομπάρσους(poor people, they don't undestand) λυπάμαι πολύ.
Anonymous8:23 AM
ReplyDeleteΕχω ακουσει πολλες τρομπες απο διαφορους αλλα η δικια σου εχει την πρωτια!
Αυτο το παιχνιδι της απαξιωσης για τους αποφοιτους των ΤΕΙ καλα κρατει, δεν φταις εσυ, φταιει ο προηγουμενος που σου απαντησε.
Για ποιον λογο εγιναν τα ΤΕΙ το ξερουμε πολυ καλα ολοι αλλα για πες μας σε παρακαλω που το βρηκες το 1-3% για να ξεστραβωθουμε δηλαδη, πες μας και για τις εξετασεις που καταργήθηκαν γιατί δεν πέρναγε ΚΑΝΕΝΑΣ (τειτζής).
Οσο για τα ευρα που λες, το χρημα που εχουν φαει τα πολυτεχνεια, οι Μυλοπουλοι κ ΣΙΑ ???
Πρώτα απ΄ όλα τα σέβη μου.
ReplyDeleteΑπ΄ ότι ξέρω είχατε ευθυνη για το πρόγραμμα διαυγεια.
Τι θα λέγατε για έναν blogo-απολογισμό?
Θα έχω απορίες.
Σ. Κομνηνος
Τί έγινε με το σκάνδαλο του ΟΕΕΚ;
ReplyDeletehttp://educationingr.blogspot.gr/2012/10/blog-post_15.html
@ Σ. Κομνηνός: Πως να το κάνουμε;
ReplyDelete@1.14pm. διαβάστε με προσοχή κάθε λέξη στο έγγραφο που αναφερεται στην ανάρτηση http://ypepth.opengov.gr/panaretos/?s=οεεκ#
Καλημέρα κ. καθηγητά,
ReplyDeleteΓράφω θέλοντας να καταλάβω σε ποιο βαθμό το diavgeia.gov.gr θα μπορούσε να είναι χρήσιμο στον έλληνα πολίτη για να αφουγκραστεί την λειτουργία τουλάχιστον συγκεκριμένων κομματιών της κρατικής μηχανής. Έλπιζα να το χρησιμοποιήσω σαν μία προσέγγιση μιας υπηρεσίας τύπου open data in government.
Συγκεκριμένα η υπηρεσία που θα ήθελα να μπορώ να παρακολουθήσω ανήκει στο Υπουργείο Παιδείας και η λειτουργία της ενδιαφέρει όχι μόνο έναν άγνωστο σαν και εμένα αλλά αποτελεί και αντικείμενο ενδιαφέροντος των ευρωπαίων εταίρων μας, της τρόικας και υποχρέωση συνομολογημένη με τον πιο επίσημο τρόπο από την ελληνική πολιτεία (βλ. http://panaretos.blogspot.gr/2012/03/blog-post_6602.html) (*) . Το όνομα της: Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων Υπ. Παιδείας Δ.Β.Μ.Θ (ΣΑΕΠ.)
Και πράγματι μέχρι τις αρχές του 2012 ο ιστότοπος της diavgeia.gov.gr ενημερωνόταν με αποφάσεις. Μπορούσε να υποθέσει κανείς ότι κάτι κινείται. Από τα μέσα Μαρτίου σιγή ασυρμάτου! Τι να υποθέσει κανείς? Αν βγάζουν αποφάσεις, έχουν την υποχρέωση δημοσίευσης? Σίγουρα έχουν την υποχρέωση ενημέρωσης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για «τα στοιχεία ως προς τον αριθμό των αιτήσεων που εκκρεμούν». Και κάτι ακόμα. Οι αποφάσεις που δημοσιεύονταν αφορούσαν μόνο μία ενδιάμεση φάση, την «Συγκρότηση Τριμελούς Επιτροπής». Τελεσίδικες αποφάσεις απόρριψης ή αποδοχής της αίτησης δεν εμπίπτουν στην υπόχρεωση δημοσιοποίησης? Και γιατί?
Full disclosure που λένε και οι αγγλοσάξονες. Προσωπικά δεν έχω κάνει αίτηση στο ΣΑΕΠ, Έχει κάνει όμως συγγενικό μου πρόσωπο και εγώ το είχα προτρέψει να δοκιμάσει αυτό το μονοπάτι. Είχα την τύχη λοιπόν να παρακολουθήσω εκ του σύνεγγυς την αλληλεπίδραση της υπηρεσίας αυτής με τον πολίτη. Αλλά αυτό είναι μία άλλη κουβέντα όχι της στιγμής.
με φιλικούς χαιρετισμούς
Σ. Κομνηνός
(*)
Η υποχρέωση αυτή ακολούθησε την κωλυσιεργία της πολιτείας στην εφαρμογή των κοινοτικών υποχρεώσεων της για αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων που ελήφθησαν σε άλλα κράτη της ΕΕ που διαρκεί περίπου δύο δεκαετίες.