Wednesday, July 20, 2011

Η διοίκηση στα 100 πρώτα πανεπιστήμια των διεθνών αξιολογήσεων.

Στην συζήτηση για τον νέο νόμο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το ενδιαφέρον των πανεπιστημιακών έχει εστιασθεί στο συμβούλιο διοίκησης και στον τρόπο επιλογής του πρύτανη.

Στα στοιχεία που έχουν καταγραφεί, καλό είναι να προστεθούν και εκείνα που δεν αφορoύν χώρες, αλλά ιδρύματα. Κυρίως μάλιστα τα ιδρύματα εκείνα που έχουν αποδείξει ότι υπερτερούν στις διεθνείς αξιολογήσεις. Γιατί αυτά μπορούν να αποτελούν και τα παραδείγματα προς μίμηση.

Ως συμβολή στην συζήτηση αυτή, έχουν ενδιαφέρον τα στοιχεία που αφορούν τις δύο πιο γνωστές διεθνείς αξιολογήσεις. Της Σαγκάης και των Times του Λονδίνου.

Στην αξιολόγηση της Σαγκάης (http://www.arwu.org/ARWU2010.jsp), παρατηρεί κανείς ότι στις πρώτες 50 θέσεις βρίσκονται 30 αμερικανικά πανεπιστήμια (ΗΠΑ και Καναδά), 11 από την Ευρώπη, 7 από την Ασία και 2 από την Αυστραλία. Στα πρώτα 100 βρίσκονται 57 από ΗΠΑ και Καναδά, 28 από Ευρώπη, 10 από Ασία και 5 από Αυστραλία.

Στην λίστα των Times (
http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/2010-2011/top-200.html), στις πρώτες 50 θέσεις βρίσκονται 37 αμερικανικά πανεπιστήμια (ΗΠΑ και Καναδά), 11 από την Ευρώπη και 2 από την Ασία. Στα πρώτα 100 βρίσκονται 58 από ΗΠΑ και Καναδά, 33 από Ευρώπη, 6 από Ασία και 3 από Αυστραλία.

Ποιό είναι το κοινό χαρακτηριστικό των περισσοτέρων από αυτά τα πανεπιστήμια; Οτι διοικούνται από Συμβούλια με αποφασιστικές αρμοδιότητες, τα οποία απαρτίζονται πλήρως, ή κατά πλειοψηφία από εξωτερικά μέλη.

Μεταξύ των αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου είναι η επιλογή του πρύτανη (προέδρου) με ισχυρές αρμοδιότητες μετά από διεθνή διερεύνηση. Είναι μάλιστα ενδιαφέρον ότι πολλά από αυτά (τα εκτός Αμερικής) οδηγήθηκαν σε αυτό το μοντέλο διοίκησης την τελευταία δεκαετία (Η Ολλανδία από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας).

Θα είχε ενδιαφέρον να δει κανείς και τις υπόλοιπες διεθνείς αξιολογήσεις (αν και στις περισσότερες εμφανίζονται περίπου τα ίδια πανεπιστήμια με διαφορετική σειρά).

Σε επόμενη ανάρτηση, θα παραθέσω μερικούς από τους λόγους για τους οποίους η δομή αυτή είναι απαραίτητη -θα έλεγα κρίσιμη- για το ελληνικό πανεπιστήμιο.

12 comments:

  1. Anonymous8:53 am

    EDO EINAI ELLADA KAI EXOYME KAI SYNDAGMA
    AKOY EKEI NA DIOIKEI TO PANEPISTHMIO O EIDIKOS APO THN SAGAH
    ARKETA TO DOYLEMA POIA
    ELLHNES PANEPISTHMIAKOI

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:51 am

    Γιατί όχι
    "Οι μισθοί των καθηγητών στα 100 πρώτα πανεπιστήμια των διεθνών αξιολογήσεων"?
    ή
    "Τα χρήματα για έρευνα στα 100 πρώτα πανεπιστήμια των διεθνών αξιολογήσεων"?
    ή
    "Η επιλογή των φοιτητών στα 100 πρώτα πανεπιστήμια των διεθνών αξιολογήσεων"?
    ή
    ...

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:24 pm

    Γιατί όχι
    "Οι μισθοί των καθηγητών στα 100 πρώτα πανεπιστήμια των διεθνών αξιολογήσεων"
    ή
    "Τα ποσά της έρευνας στα 100 πρώτα πανεπιστήμια των διεθνών αξιολογήσεων"
    ή
    "Η επιλογή των φοιτητών στα 100 πρώτα πανεπιστήμια των διεθνών αξιολογήσεων"
    ή
    "Η αξιολόγηση στα 100 πρώτα πανεπιστήμια των διεθνών αξιολογήσεων"
    ή
    "Η επιλογή μελών ΔΕΠ στα 100 πρώτα πανεπιστήμια των διεθνών αξιολογήσεων"
    Μόνο τα συμβούλια διοίκησης μας ενδιαφέρουν;

    Υ.Γ. Είναι πολλοστή φορά που δεν δημοσιεύεται κείμενο μου που απλώς δεν συμφωνεί 100% με το post, γιατί; !

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:27 pm

    Το βασικό σας επιχείρημα (στο οποίο "χτίζετε" μια ολόκληρη λογική) είναι: "Το κοινό χαρακτηριστικό των περισσοτέρων από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου είναι ότι διοικούνται από Συμβούλια με αποφασιστικές αρμοδιότητες, τα οποία απαρτίζονται πλήρως, ή κατά πλειοψηφία από εξωτερικά μέλη".

    Τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά αυτών των Πανεπιστημίων τα έχετε κοιτάξει; Δηλαδή ο τρόπος διοίκησης τα έχει κάνει πρώτα; Μήπως το Ελληνικό Πανεπιστήμιο έχει και άλλες σημαντικες διαφορές με το MIT και το Harvard;
    Μπορεί ο ΔΕΠ/ΕΠ/Ερευνητής να εργαστεί στην Ελλάδα με τις ίδιες συνθήκες που το κάνει ο συνάδελφος του εξωτερικού;

    Με λίγα λόγια, δεν θα λυθεί το πρόβλημα που υπάρχει σήμερα μόνο με την αλλαγή του τρόπου διοίκησης.

    Ας κάνει το Υπουργείο κάποια βήματα για την επίλυση και άλλων σημαντικών προβλημάτων και μετά να λέμε ότι η διοίκηση του Πανεπιστημίου από εξωπανεπιστημιακούς θα μας σώσει και θα μας βάλει στο "World University Rankings" ...

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:37 pm

    Συγγνώμη κ. Πανάρετε αλλά νομίζω ότι καλώς είστε εκτός κυβέρνησης. Αλήθεια αυτά τα ΠΑνεπιστήμια είναι τα πρώτα στον κόσμο λόγω διοίκησης ή λόγω προυπολογισμού τους; Πείτε μας για το HArvard κ. Πανάρετε τι προυπολογισμό έχει;
    Αλήθεια κ. Πανάρετε μήπως η Ιατρική του Harvard απασχολεί τόσο ερευνητικό προσωπικό ( ΔΕΠ ερευνητές προ και μετα πτυχιακούς) όσο όλα τα μέλη ΔΕΠ της Ελλάδας; Μήπως; Το MGH το ξέρετε;

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:36 am

    Τα λεφτά στο πρώτο Πανεπιστήμιο του κόσμου:


    http://articles.latimes.com/2006/mar/19/opinion/op-hong19


    MODEST PROPOSAL
    March 19, 2006|Peter Hong | Peter Hong is a Times staff writer.

    HARVARD University has an endowment of about $26 billion, which exceeds the gross domestic product of more than 100 nations and is greater than all the physical assets of McDonald's Corp. It is the richest university in the country; in fact, a few years ago, the Boston Globe reported that Harvard's endowment was greater than that of any nonprofit institution in the world except the Catholic Church.

    So why then does Harvard have one of the lowest percentages of low-income students of any Ivy League college? And why does it charge an exorbitant $41,675 a year in tuition and fees to undergraduates -- a number not much less than the U.S. median household income of $44,389?

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:29 am

    Ας αρχίσουμε την κατάθεση με την Αγγλία. Όλα τα πανεπιστήμια εκεί, 240 περίπου έχουν σύστημα διοίκησης με
    University Board of Governors
    The Board oversees the strategic development of the University and ensures the effective use of resources and the general solvency of the institution.
    The Board comprises members from within higher education, industry and commerce as well as representatives of the students and staff (both academic and non-academic). The Vice-Chancellor and the other members of the University Executive Group are Board Members.
    Τυπικά έχουμε 13 εξωτερικούς με επί πλέον Chair Chancellor, και δύο Pro-Chancellors και 13 εξωτερικά μέλη. και 10 εσωτερικοί περιλαμβανομένου του Πρύτανη.
    Συνάντηση μια φορά κάθε 4 μήνες. (Εκλέγουν Πρύτανη και άλλα senior posts).

    Το Executive, όπως η Πρυτανεία, με τον Πρύτανη και αντιπρυτάνεις κάτω από το University Board, (Συμβούλιο).
    O Πρύτανης προτείνει στο Συμβούλιο για τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα του Πανεπιστημίου, στόχους, και εκτελεί τις αποφάσεις του Συμβουλίου.
    Σχηματίζει το οργανόγραμμα του πανεπιστημίου, κατεύθυνση, management, και ηγεσία των μελών ΔΕΠ και άλλου προσωπικού.
    Πρόσληψη και απόλυση, αξιολόγηση (Κοσμήτορες στις σχολές) μελών του πανεπιστημίου, εντός των κανόνων του Συμβουλίου.
    Προετοιμασία οικονομικού πλάνου, (Budget)
    Διατήρηση κανονισμών πανεπιστημίου.

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:41 am

    Να μην ξεχνάμε ότι High Ranking δεν σημαίνει και το καλύτερο Management. Η Ελλάδα δεν έχει την βιομηχανία της Αμερικής. Financial Management και επιβίωση ίσως είναι προτεραιότητα λόγω του ότι η Ελλάδα πτώχευσε. Οικονομική αποσύνδεση των Πανεπιστημίων από το Υπουργείο Παιδείας ίσως πρέπει να εξετασθεί. Οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας της Ελληνικής περιφέρειας δεν είναι ίδιες με αυτές της Αμερικής. Το Συμβούλιο θα καθορίζει τι είδος πανεπιστήμιο χρειάζεται σε κάθε περίπτωση. Το High Ranking μπορεί να είναι άμεσος ή έμμεσος στόχος. Δίδακτρα ή μαθήματα στην Αγγλική ή νέα τμήματα ή κλείσιμο τμημάτων είναι άλλα παραδείγματα.

    ReplyDelete
  9. Anonymous6:54 am

    κ. Πανάρετε, στην αξιολόγηση της Σαγκάης δίνουν εξέχουσα βαρύτητα στα βραβεία Nobel. Μεροληπτούν έτσι εις βάρος πολλών ιδρυμάτων, όπως π.χ. του Πολυτεχνείου (Πόσοι Τοπογράφοι Μηχανικοί με βραβεία Nobel υπάρχουν ανά την υφήλιο ;!!!).

    Υπάρχουν άπειροι στον αριθμό δείκτες αξιολόγησης, όλοι τους με υψηλό βαθμό υποκειμενικότητας που χρησιμοποιούνται κατά το δοκούν.

    Για δείτε και αυτό:

    Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο κατέλαβε το 2010 την επίζηλη 17η θέση, μαζί με τον Ολλανδικό Ερευνητικό Οργανισμό TNO στην Ευρωπαϊκή Κατάταξη Ερευνας,
    μεταξύ 100 ερευνητικών ιδρυμάτων. (http://www.researchranking.org/index.php?action=ranking).

    ReplyDelete
  10. Anonymous7:11 am

    ή και αυτό:

    Η Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ βρίσκεται στην 56 θέση μεταξύ 200 Σχολών (η κατάταξη των Σχολών μετά τις 50 πρώτες είναι σε τυχαία σειρά...και επομένως χρειάζονται κάποιες πράξεις), σύμφωνα με διεθνή αξιολόγηση του 2011.

    http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2011/subject-rankings/engineering/civil-engineering

    ReplyDelete
  11. Anonymous1:13 am

    Επιτέλους και ένας υπουργός που εφαρμόζει καλές πρακτικές. Δυστυχώς έχουμε μάθει να είμαστε κλεισμένοι στο καβούκι μας και δεν βλέπουμε τι γίνεται στο εξωτερικό. Εκτιμώ ότι ο τρόπος αξιολόγησης των καθηγητών όπως προτείνεται είναι ελαστικός. Θα έπρεπε να θεσπιστούν αυστηρότερα κριτήρια (συγκεκριμένος impact factor άρθρων και πάνω) και να απολύονται όσοι δεν πιάνουν τα κριτήρια άμεσα χωρίς πολλές διαδικασίες και φυσικά χωρίς αποζημιώσεις κλπ. Στην περίοδο που η Ελλάδα και οι Έλληνες δίνουν σκληρές μάχες επιβίωσης δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν καθηγητές που δεν είναι αναγνωρισμένοι στο εξωτερικό. Εδώ σας κάνω κριτική για ατολμία. Και επειδή γκρινιάζουν για τα δήθεν ερευνητικά που δεν τους δίνετε σταματήστε τα όλα! Μόνο σε καθηγητές με έργο στο εξωτερικό με δυνατότητες επικοινωνίας σε 2 τουλάχιστον γλώσσες (προφορικά και γραπτά) να εγκρίνονται προγράμματα. Επίσης η αξιολόγηση να γίνεται στα Αγγλικά! Για να δούμε τι αξίζουν. Κύριε υπουργέ Δίωξε τους όλους! Κατά άλλα συγχαρητήρια για τους αγώνες σας είμαστε στο πλευρό σας!

    ReplyDelete
  12. Anonymous3:30 am

    @1:13 AM
    Λίγη σοβαρότητα δεν βλάπτει... Σχόλια όπως "Κύριε υπουργέ Δίωξε τους όλους!" ούτε βοηθούν ούτε προσφέρουν.

    Εσείς που θέλετε να απολύσετε όσους δεν πιάνουν τα κριτήρια, έχετε έργο? Έχετε θητεύσει στο εξωτερικό? Υποθέτω ότι:
    - Είτε έχετε επιστημονικό έργο και καβαλήσατε το καλάμι (και είσαστε απλά στον κόσμο σας)
    - Είτε είστε βολεμένος πρωτοβάθμιος καθηγητής με 5-10 σκλάβους από κάτω σας (άρα εγγυημένα papers)
    -Είτε είστε άσχετος με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

    Σε κάθε περίπτωση πιστεύω ότι δεν έχετε καταλάβει τι σημαίνει Πανεπιστημιακός δάσκαλος στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, το νομοσχέδιο κρίνει τους καθηγητής στα ΤΕΙ για το ερευνητικό τους έργο αλλά τα ΤΕΙ δεν προσφέρουν διδακτορικά. Είναι σοβαρό αυτό? Πόσοι καθηγητές Πανεπιστήμιου έχουν αυτοδύναμες δημοσιεύσεις (χωρίς διδακτορικούς φοιτητές)?

    Τέλος, μην βάλετε στο μυαλό σας ιδέες ότι τα παραπάνω τα λέω επειδή δεν έχω δημοσιεύσεις και προσόντα. Και στο εξωτερικό πέρασα πολλά χρόνια και έργο έχω (εσείς αλήθεια?)

    Είμαι ΥΠΕΡ της αξιολόγησης, της αξιοκρατίας, κλπ. Αλλά, με σοβαρές διαδικασίες και προτάσεις και όχι με πυροβολισμούς στον αέρα από ανθρώπους που μαγεύονται επειδή απλώς τους άρεσε κάτι που είδαν στο εξωτερικό (και δεν το πολυκαταλάβανε..).

    Το ξαναλέω: Λίγη σοβαρότητα δεν βλάπτει...

    ReplyDelete