Tuesday, June 28, 2011

Coca Cola, σχολεία και "ισορροπημένη διατροφή".

Σε ημερήσια εφημερίδα διάβασα χθές ότι η Coca Cola "προσφέρει αθλητικό εξοπλισμό σε 34 δημόσια σχολεία".

Η είδηση αναφέρει ότι:

"Η συγκεκριμένη ενέργεια αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της Coca-Cola να συμβάλει στην καταπολέμηση της παιδικής παχυσαρκίας, παράγοντας της οποίας, μεταξύ άλλων, είναι η έλλειψη σωματικής δραστηριότητας".
"Το πρόγραμμα υλοποιείται υπό την αιγίδα του υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από την Coca-Cola".
ο πρόγραμμα παρέχει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να διδάξει τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής και της σωματικής δραστηριότητας, προσαρμοσμένη στις ιδιαιτερότητες και συνήθειες της ελληνικής οικογένειας".

Αλήθεια, η "ισορροπημένη διατροφή" και οι "ιδιαιτερότητες και συνήθειες της ελληνικής οικογένειας", περιλαμβάνουν και την κατανάλωση αναψυκτικών όπως αυτών της εταιρίας;

Αναρωτιέμαι αν το πρόγραμμα της Coca-Cola και η ευρύτερη στρατηγική της περιλαμβάνει κάποιου είδους ενημέρωση για τα εντυπωσιακά ευρήματα ερευνών σχετικά με τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η συστηματική κατανάλωση των προϊόντων αυτών σε σχέση με την παιδική (και όχι μόνο) παχυσαρκία (για παράδειγμα, http://www.publichealthadvocacy.org/bubblingover.html). Προϊόντων των οποίων το marketing στοχεύει σε μεγάλο βαθμό τα παιδιά.

Δεν θα χαρακτήριζα το πρόγραμμα αυτό παράδειγμα συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ιδιαίτερα όταν ο δημόσιος τομέας αφορά τα σχολεία.

Θα έχει ενδιαφέρον στην συνέχεια να δούμε και κάποια καπνοβιομηχανία να κάνει δωρεές στον Άγιο Σάββα, με ενημέρωση φυσικά για τις ιδιαιτερότητες και συνήθειες της Ελληνικής οικογένειας.

18 comments:

  1. Anonymous12:36 pm

    ΑΦΗΓΗΣΗ ΠΡΩΤΗ

    Θα μπορούσε να είναι και μια πραγματική ιστορία

    ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ, ΣΧΟΛΕΙΑ ΜΙΑ «ΑΝΙΣΟΡΡΟΠΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ»

    Σε σχολεία περιοχής της Αθήνας φροντιστήριο νοικιάζει αίθουσα δημόσιας σχολικής μονάδας για να διοργανώσει ημερίδα με θέμα τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.

    Μάλιστα μοιράζει την πρόσκληση για τη συμμετοχή στην Ημερίδα και στα γυμνάσια καλώντας τους γονείς και τα παιδιά να ενημερωθούν πώς θα συμπληρώσουν το μηχανογραφικό δελτίο τον Ιούνιο.!!!

    Τα περισσότερα στελέχη της εκπαίδευσης που είναι υπεύθυνα για θέματα Επαγγελματικού Προσανατολισμού ΔΕΝ ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ

    Οι καθηγητές που καταγγέλλουν την κυβέρνηση για τις προθέσεις της να ιδιωτικοποιήσει την παιδεία «ποιούν την νύσσα»

    Και κάποιοι /ες που καταγγέλλουν το θέμα στα όργανα της διοικητικής ιεραρχίας δεν εισακούονται , ούτε και σεις στο υπουργείο θεωρήσατε ότι κάτι «μη ισορροπημένο συμβαίνει στα σχολεία». Οι συνεργάτες σας είχαν/ έχουν άλλες πρωτεραιότητες.

    Οι ευθύνες μετατίθενται και η Τοπική Αυτοδιοίκηση που είναι υπεύθυνη πλέον για τα σχολικά κτίρια απλά λέει ότι «νοικιάζει τους δημοτικούς χώρους σε όσους τους ζητούν»

    ΔΗΛΑΔΗ ΑΥΡΙΟ θα ενοικιάζονται τα σχολεία τα Σαββατοκύριακα για να ενημερώνονται οι μαθητές για τα μαθηματικά, τη φυσική ,τη χημεία…..

    Πως θυμήθηκα το θέμα.

    Αυτό τον καιρό στη σχολική μονάδα που υπηρετώ επιτέλους και σε πείσμα πολλών μια ομάδα γονιών της α΄ τάξης αποφάσισε ενεργά να ανταποκριθεί στο κάλεσμα του αιθεροβάμβωνα καθηγητή και να συμμετέχει στις διαδικασίες ενημέρωσης των παιδιών. Και πέτυχε πολλά . Οργάνωσε ημερίδα και ήταν οι γονείς που έκαναν μάθημα στα παιδιά τους… και έγινε αντιληπτό πόσο δύσκολη δουλειά είναι η δημιουργία του άλλου σχολείου … πόσο δύσκολη είναι η δουλειά του δάσκαλου ….ιδιαίτερα όταν αυτός αντιμάχεται την απλόχερη προσφορά «παραπαιδείας» και προσπαθεί να αναδείξει τις πραγματικές δυσκολίες που πρόκειται να αντιμετωπίσουν τα παιδιά μας…..

    ……μια τέτοια μητέρα κάλεσε τον δάσκαλο να παραβρεθεί σε εκδήλωση συμμετοχής πολιτών για την πολιτιστική ανάπτυξη της περιοχής… είναι μια μητέρα που μπορεί να διαφωνεί με το δάσκαλο για τα πιστεύω του … αλλά και οι δυο συμφωνούν ότι τους ενώνει η προσπάθεια για το άλλο σχολείο …. που οι πολλοί μόνο στα λόγια προσεγγίζουν … γιατί το άλλο σχολείο κατά την άποψη των «προοδευτικών» είναι υπόθεση της εκάστοτε κυβέρνησης ….για να μπορούμε να κάνουμε κριτική εκ του ασφαλούς …. για να διατηρείται το τέλμα … γιατί έτσι έχουμε την πολυτέλεια της «μετάθεσης των ευθυνών», την ευχαρίστηση ότι κάναμε το καθήκον μας, για κριτική για όσα δεν κάναμε και εμείς …..

    … ΕΚΕΙ λοιπόν στην πολιτιστική εκδήλωση των πολιτών ο δάσκαλος στην κολώνα τις ΔΕΗ παρατήρησε ξεχασμένη την αφίσα του φροντιστηρίου …. ναι αυτού που νοίκιασε την αίθουσα του δημόσιου σχολείου για να ενημερώσει τα παιδιά του γυμνασίου για το πως θα συμπληρώσουν το Μηχανογραφικό Δελτίο στο τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς …. τους έδιναν και δώρο ένα τετράδιο και τους καλούσαν να κάνουν φροντιστήριο γιατί το δημόσιο σχολείο είναι απαξιωμένο…. για να αποδυναμώσουν τις φωνές που ακόμα πιστεύουν ότι όταν δεν προβοκάρονται διατυπώνουν την άποψη ότι «ΜΟΝΟ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΠΟΡΕΙ ΜΕ ΑΞΙΟΠΙΣΤΟ ΚΑΙ ΕΓΚΥΡΟ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΑΞΙΟΠΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΕΓΚΥΡΕΣ»

    Ευχαριστώ την μητέρα για το κουράγιο που μου δίνει να συνεχίσουμε

    Ευχαριστώ την μητέρα για την προτροπή της να διατυπώνω απόψεις για την ανάγκη υλοποίησης των ΑΥΤΟΝΟΗΤΩΝ

    Δεν ευχαριστώ όλους όσους «κώφευσαν» και «κωφεύουν» στα ΑΥΤΟΝΠΗΤΑ

    Δεν ευχαριστώ όλους όσους αρνούνται την όποια συνεργασία για να επιβεβαιώσουν στην πράξη την πολιτική τους και να αποδείξουν στην πράξη το λάθος των «αντιδραστικών», «των συντηρητικών» προσεγγίσεών μου που έχουν οδηγήσει στα σημερινά αδιέξοδα για τα οποία το ομολογώ ΕΙΜΑΙ Ο ΜΟΝΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ.

    Πάντως και εγώ ο αθεράπευτα ρομαντικός
    «Δεν θα χαρακτήριζα το πρόγραμμα αυτό παράδειγμα συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ιδιαίτερα όταν ο δημόσιος τομέας αφορά τα σχολεία.» [σοφία ΠΑΣΟΚ]

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:39 pm

    Για να γινει το προγραμμα ΔΕΝ ζητησαν αδεια απο το ΥΕΠΔΒΜ ή την τοπικη διευθυνση εκαπιδευσης??
    Φαντάζομαι ΝΑΙ, γιατι διαφορετικα πως μοιρασαν το "εκπαιδευτικο υλικο". Φανταζομαι η μεχρι προχθες συναδελφος σας μπορει να σας διαφωτισει....

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:52 pm

    Η ΖΩΗ ΕΧΕΙ ΧΡΩΜΑ

    http://www.kelloggs-hellas.com/Downloads/KelloggsSponsorship_0508.pdf

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:54 pm

    κ. Πανάρετε,
    Δεν είναι προφανές ότι όταν το κράτος είναι ανίκανο να προσφέρει αυτά τα πράγματα (στην Παιδεία στην προκείμενη περίπτωση) θα το κάνει ο ιδιώτης; Και καλά θα κάνει, εάν θέλετε τη γνώμη μου. Μην μου πείτε ότι δεν έχετε ξαναδεί αυτό το πράγμα. Τα εργαστήρια, για παράδειγμα, στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ φέρουν μέχρι και όνόματα εταιριών οι οποίες τα έχουν δωρίσει. Αυξήστε τα χρήματα για την Παιδεία και εξαφανίστε τους κακούς ιδιώτες. Εάν δεν μπορείτε να το κάνετε, τότε καλό είναι να αφήσετε της ηθικολογίες περί Άγιου Σάββα (η υγεία και εάν έχει ρημαχτεί ...) και καπνοβιομηχανιών στην άκρη και να ομολογήσετε ότι η ανικανότητα των κυβερνήσεων στην Ελλάδα έχει πλέον ανοίξει τους ασκούς του Αιόλου για να γίνουν τέτοια, και ακόμη χειρότερα πράγματα στις ημέρες που ακολουθούν.

    Με εκτίμηση.

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:04 am

    θυμάστε κ, Πανάρετε που κάποιοι εκπαιδευτικοί και μαθητές- φοιτητές φώναζαν το σύνθημα "Αυτό το νομοσχέδιο ( εν. για την παιδεία) θα μας τα πάρει όλα, σε το σχολείο μας θα γράφει Coca-cola";; δεν καταλαβαίνω γιατί τώρα απορείτε; δεν το ξέρατε όταν ήσασταν στο Υπουργείο;;

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:03 am

    "Βάλανε το λύκο να φυλλάει τα πρόβατα"

    Η πολιτεία οφείλει να προστατεύει τη δημόσια υγεία, και δη εκείνη των νέων ανθρώπων.

    Η coca-cola ως γνωστόν περιέχει επιπροσθέτως και καφεΐνη, η οποία δημιουργεί εθισμό. Ας μην το ξεχνάμε αυτό, μόνο και μόνο επειδή ως δυτικός κόσμος έχουμε βασίσει την ενεργητικότητά μας σε ένα χημικό και όχι στον ύπνο.

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:58 am

    Θα έχετε βέβαια υπόψη σας ότι κάθε νέος Η/Υ που μπαίνει σε δημόσια υπηρεσία "συνοδεύεται" από το πακέτο office της microsoft, δαπάναις του ελληνικού δημοσίου φυσικά.
    Στα σχολικά κυλικεία δεν πουλιέται η coca-cola.
    Αν η πολιτική ηγεσία αποφασίσει ότι και το "open office" που κάνει το ίδιο καλά ότι και το προϊόν της microsoft, στοιχηματίζουμε ότι και η Microsoft θα αρχίσει τις χορηγίες στα ελληνικά σχολεία?
    ΑΝ!
    Μέχρι τότε ας βολευτεούμε με το διαθέσιμο πολιτικό δυναμικό.
    Γ.Χ.

    Γ.Χ.

    ReplyDelete
  8. Anonymous12:26 pm

    στο σχολείο μου κυκλοφορεί το σύνθημα

    το πρωί για το ψωμί και το απόγευμα για το παντεσπάνι

    ReplyDelete
  9. Σημερινό: Diet soda linked to weight gain http://t.co/K6G18O6

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:57 pm

    Είναι ενεργό το mail σας στο τμήμα στατιστικής?
    Γ.Χ.

    ReplyDelete
  11. there is no alternative:

    http://glotta.ntua.gr/posdep/Internal/MS/SPA.el.pdf

    ReplyDelete
  12. Anonymous10:43 am

    Tina πώς θα αποκαλούσες τη σύμβαση αυτή;
    Εγώ, Μνημόνιο.
    Από την άλλη το μόνο αντίβαρο η "ομάδα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης" μια ομάδα νεαρών παιδιών που σφύζουν από δημιουργικότητα και πρωτοβουλία.

    Γ.Χ.

    ReplyDelete
  13. Anonymous1:54 pm

    Θα συμφωνήσω με κάποιον λίγο πιο πάνω και θα πω κι εγώ εφόσον η πολιτεία δεν παρέχει το μάθημα της διατροφικής αγωγής επειδή μονίμως "κολλάει" σε γραφειοκρατίες...κοινώς ενώ υπάρχουν διορισμένοι διαιτολόγοι και θα μπορούσε να διορίσει μικρό ακόμα αριθμό που έχουν προϋπηρεσία και να τους αξιοποίησει προκειμένου τα ελληνόπαιδα να αποποιηθούν τον τίτλο τους ως "τα πιο παχύσαρκα" της Ευρώπης... τότε σαφώς, ΚΑΛΑ ΚΑΝΕΙ η Coca Cola και κάθε εταιρεία και οργανώνει προγράμματα διαθέτοντας ποσά που δε σκέφτεται να δώσει το κράτος! Αρκεί βεβαίως να είναι αξιόπιστα τα άτομα που αναλαμβάνουν την ενημέρωση των μικρών μαθητών. Αλλά και πάλι, ποιος μας διαβεβαιώνει για το αδιάβλητο αν το προωθούσε το υπουργείο Παιδείας???? Ξυπνήστε!!! θα έλεγα εγώ...

    ReplyDelete
  14. @ Γ.Χ.
    Θα στο πω με ξένα λόγια:

    Η Μπάρμπαρα Σλέιτιν, η διευθύντρια του P.S 188, ήταν αρχικά διστακτική. Οι μαθητές του σχολείου της φυσικά και θα δέχονταν τα χρήματα, είπε, αλλά υπήρχε κίνδυνος να λάβουν εσφαλμένο μήνυμα. «Δεν ήθελα να συνδέσω την έννοια του χρήματος με την ακαδημαϊκή επιτυχία», υπογράμμισε. Επειτα από μια συζήτηση με τον δρα Φράιερ, ωστόσο, άλλαξε γνώμη. «Είπαμε να κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να βοηθήσουμε τα παιδιά, κι έτσι αποφάσισα να μπω στον χορό». «Ποιο ακριβώς είναι το κίνητρο; Τουλάχιστον έχουμε κάποια δουλειά να κάνουμε»...

    http://www.e-paideia.net/News/article.asp?lngEntityID=59893&lngDtrID=102


    ...με την αρωγή και τη συνδρομή παραγόντων της ιδιωτικής πρωτοβουλίας που έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να προβλέψουν αλλά και να διαμορφώσουν εν πολλοίς το κοινό μας μέλλον...

    http://www.ypepth.gr/docs/21_5_2008_omilia_microsoft_hellas_080521.doc

    ...Παράλληλα με τις οριζόντιες δράσεις της ψηφιακής αναβάθμισης και καινοτομίας και της νομοθετικής πρωτοβουλίας για την αναβάθμιση του έργου και του κύρους των εκπαιδευτικών, το Υπουργείο Παιδείας προχωρεί σε ένα πλήθος βραχυπρόθεσμων και μεσομακροπρόθεσμων αλλαγών και παρεμβάσεων, οι οποίες αλληλοσυμπληρούμενες και οργανικά διασυνδεόμενες οδηγούν στο Νέο Σχολείο...

    http://www.ypepth.gr/docs/neo_sxoleio_brochure_100304.doc

    ReplyDelete
  15. Anonymous11:23 am

    Η αξιοποίηση ευγενικών χορηγιών για διαφημιστικούς λόγους δεν αρχίζει και τελειώνει βέβαια στην Coca-cola. Όπως σωστά προαναφέρθηκε η παραπαιδεία χρησιμοποιεί τακτικότατα το δημόσιο σχολείο για προβολή.

    Στο ζήτημα της αγωγής υγείας κάποια σωστά βήματα έγιναν στα δημοτικά σχολεία φέτος με τις σωματομετρικές μετρήσεις των παιδιών του δημοτικού. Παρά το ότι έγινε αποσπασματικά, η προσπάθεια αυτή θα πρέπει να ενθαρρυνθεί και να οργανωθεί με συστηματικότερο τρόπο τα επόμενα χρόνια. Οι γυμναστές των δημοτικών σχολείων που έχουν μια σφαιρική ενασχόληση με την αγωγή των παιδιών (κοινωνικοποίηση των παιδιών μέσω του παιχνιδιού) θα πρέπει να εμπλακούν συστηματικά στην διατροφική αγωγή.
    Εμπειρικά, κοιτάζοντας στα πεταχτά τις μετρήσεις ενός σχολείου, είχα την αίσθηση ότι το πρόβλημα των υπέρβαρων παιδιών διογκώνονταν μετά την Τρίτη δημοτικού, πιθανόν λόγω αλλαγής διατροφικών συνηθειών που περιλαμβάνουν την εισαγωγή αναψυκτικών όπως η κόκα-κόλα.
    Το πιο εντυπωσιακό όμως ήταν η απόλυτη τυφλότητα των οικογενειών με παχύσαρκα παιδιά και αδυναμία να αντιληφθούν ότι υπήρχε πρόβλημα και μόνο η μείωση θερμίδων μπορούσε να βοηθήσει. Με έκανε να σκεφτώ ιδιαίτερα για τον τρόπο που οργανώνουμε στο μυαλό μας την εξωτερική πραγματικότητα. Λύση δεν υπάρχει βέβαια πέρα από την πιεστική ενημέρωση στις οικογένειες και τα παιδιά. Μεγάλο λάθος στις ΗΠΑ, που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερο πρόβλημα με την παιδική παχυσαρκία, είναι ότι το σωματικό βάρος ανήκε στη σφαίρα του δεν ρωτάμε (πολιτικά μη-ορθό, κάτι σαν να ρωτάμε τον Έλληνα πόσα λεφτά βγάζει). Σιγά σιγά αρχίζουν όμως να το φέρνουν στο προσκήνιο
    AMM

    ReplyDelete
  16. Anonymous1:45 am

    Συζητάμε για την Coca-Cola χωρίς να σκεφτόμαστε τον κάθε 'κυρ-Μήτσο' της καντίνας του σχολείου που είτε πουλάει στους μαθητές τρόφιμα που δεν προβλέπονται από τον κανονισμό (φυσικά διάφορα ετοιματζίδικα σφολιατοειδή και ανθρακούχα αναψυκτικά) είτε, ως επιστάτης, κάνει τα στραβά μάτια όταν οι μαθητές βγαίνουν εκτός σχολείου και αγοράζουν σουβλάκια, τσιγάρα και μπύρες. τουλάχιστον η Coca-Cola λόγω μεγέθους, βρίσκεται στο ραντάρ, την παρακολουθούμε, και την κρίνουμε. Τον επιστάτη που παίρνει 'δωράκια' από τα σουβλατζίδικα και τις καφετέριες τον βλέπουμε; Πιστέψτε με, εάν τον ρωτήσουμε θα μας πει: στο κάτω-κάτω, αυτά τρώνε και τα παιδιά στα σπίτια τους!!

    ReplyDelete
  17. Anonymous12:52 pm

    Καλα μη τα παραλεμε τωρα. Coca-Cola δεν ειναι το αναψυκτικο, ειναι η μητρικη εταιρια (label) που εχει απο κατω πχ την 3Ε, η οποια εχει ενα καρο αναψυκτικα, πορτοκαλαδες κτλ. Ειναι αρκετα αδικο να επικεντρωνομαστε πχ στην καφεινη που εχει ενα συγκεκριμενο αναψυκτικο.

    ReplyDelete
  18. Για μια χούφτα σοκολατάκια...πασπαλισμένα με ολίγα θολά “παιδαγωγικά¨του συρμού...

    Οδοντόκρεμες με την έγκριση της Φιλοσοφικής σχολής ΑΠΘ...

    Πειραματισμοί", "εμπειρίες" και "σωματική άσκηση", "παιδαγωγικά παιχνίδια", με σκοπό να κατασκευάσουν τους μελλοντικούς πελάτες τους. Κανένα δικαίωμα δεν έχουν να "πειραματίζονται" με τα παιδιά. Καθαρά ορίζεται από τη συντεταγμένη πολιτεία ποιος μπορεί να διδάξει τι και με ποιόν τρόπο. Όσο και να ξεχειλώσουμε την έννοια της διδασκαλίας, καταλήγουμε στο ίδιο συμπέρασμα: η LIDL απλώς απαγορεύεται να περάσει την πόρτα των δημοσίων σχολείων και νηπιαγωγείων...

    “Το συγκεκριμένο πρόγραμμα διατροφής τελεί υπό την Αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα υπό την Αντιδημαρχία Παιδείας, Πολιτισμού και Τουρισμού και Αντιδημαρχία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Προστασίας του Πολίτη με τη χορηγία της LIDL Hellas. Το όλο πρόγραμμα και τα κείμενα επιμελήθηκαν οι διαιτολόγοι-διατροφολόγοι: κα Χασαπίδου Μαρία, κα Πασχαλέρη Ειρήνη, κα Δασκάλου Έφη, κα Πασχαλέρη Νάσια και η Φιλόλογος-Παιδαγωγός της Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ., κα Χοντολίδου Ελένη.

    http://eranistis.net/wordpress/?p=18418

    ReplyDelete