Sunday, November 21, 2010

Συνέντευξη στα ΝΕΑ (Νίκος Μάστορας). 21/11/2010

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης.

Ερευνάτε υποθέσεις οικογενειοκρατίας στα πανεπιστήμια. Υπάρχουν ένδειξεις ως τώρα για την έκταση του φαινομένου; Και τι προτίθεστε να κάνετε όπου διαπιστωθούν παρατυπίες με οικογενειακή χροιά;
Αυτό θα φανεί από τα στοιχεία που έχουν ζητηθεί. Έχουν ήδη ακυρωθεί 16 εκλογές μελών ΔΕΠ, πράγμα πρωτοφανές στα χρονικά του Υπουργείου. Ένα μεγάλο μέρος από αυτές ενέχουν στοιχεία νεποτισμού. Προχθές, απεστάλη ερώτημα για το κλείσιμο τμήματος, στο οποίο το φαινόμενο αυτό είχε πάρει ακραία μορφή. Θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται.

Μεγαλύτερο, ίσως, πρόβλημα από την οικογενειοκρατία είναι οι αδιαφανείς διαδικασίες. Πώς θα τα αντιμετωπίσετε αυτά χωρίς να ξεσηκωθεί θύελλα αντιδράσεων;
Πράγματι, η οικογενειοκρατία είναι μία μόνο έκφανση της ευνοιοκρατίας. Η απάντηση στο πρόβλημα αυτό είναι να ακολουθούν τα Πανεπιστήμια τις διεθνώς αποδεκτές παραδοσιακές ακαδημαϊκές πρακτικές. Και για να γίνει αυτό, πρέπει να αλλάξει ο τρόπος διοίκησής τους, ώστε οι διοικήσεις να έχουν κίνητρα για να σταματούν τέτοιες πρακτικές και όχι για να τις συγκαλύπτουν. H εξάρτηση των επικεφαλής των Πανεπιστημίων από εσωτερικές ομάδες που δραστηριοποιούνται με αυτό τον τρόπο τους υποχρεώνει να λειτουργούν περισσότερο ως πολιτευτές παρά ως ακαδημαϊκοί ηγέτες.  Η θέση εξουσίας τους σήμερα εξαρτάται από αυτούς που οφείλουν να ελέγξουν, και δυστυχώς στο δίλημμα του να διαφυλάξουν την ακαδημαϊκή δεοντολογία ή το πόστο εξουσίας τους δεν δίνουν πάντα πειστική απάντηση. Πρέπει επίσης να συμμετέχουν στα εκλεκτορικά σώματα εκλέκτορες από το εξωτερικό για να ενισχυθεί η ανεξαρτησία της διαδικασίας από εσωτερικές διασυνδέσεις. Όσο για τις αντιδράσεις, μην ξεχνάτε ότι οι αδικημένοι από αντιακαδημαϊκές πρακτικές είναι πολύ περισσότεροι από τους αδικούντες.

Λέτε ότι η αλλαγή του τρόπου διοίκησης με την θέσπιση Συμβουλίου, είναι μια πρακτική που ακολουθείται σε πολλές χώρες. Ο αντίλογος είναι ότι στην δική μας χώρα αυτό προσκρούει στο Σύνταγμα.
Πέραν της Αμερικής και της Ασίας, όλο και περισσότερες χώρες στην Ευρώπη υιοθετούν τον θεσμό αυτό. Η Ολλανδία, η Δανία, η Σουηδία, η Αυστρία, ακόμα και η Γαλλία για να αναφέρω μερικές, έχουν αντιληφθεί την σημασία της αλλαγής αυτής και τα αποτελέσματα είναι ήδη ορατά: π.χ. στην Δανία, έγινε μια μεγάλη μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που ξεκίνησε το 2004 και ολοκληρώθηκε το 2007 με κεντρική αλλαγή την εισαγωγή Συμβουλίων Διοίκησης. Το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, στην Διεθνή κατάταξη της Σαγκάης στα έτη από το 2005 στο 2009, βελτιωνόταν διαρκώς περνώντας κατά σειρά από την 56η, 46η, 45η, και φθάνoντας στην 43η θέση (αντίστοιχα, από την 13η στην 8η θέση στην Ευρώπη).
Η τελική ρύθμιση που θα έλθει στην Βουλή προφανώς θα είναι συμβατή με το ισχύον Σύνταγμα. Ενα κείμενο διαβούλευσης όμως δεν μπορεί να κρίνεται αντισυνταγματικό! Όταν το κείμενο λάβει την μορφή νόμου, θα περάσει από επεξεργασία τόσο των νομικών του Υπουργείου, αλλά και της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής και της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής. Επομένως, δεν έχουν λόγο να ανησυχούν όσοι προβληματίζονται για το νομικό μέρος, αν ειλικρινά αυτό είναι που τους απασχολεί. Είναι λάθος να παγιδευθούμε σε μία αποπροσανατολιστική και άνευ ερείσματος  συζήτηση και να χάσουμε την ουσία.

Μια ακόμα αντίρρηση είναι ότι οι σχεδιαζόμενες αλλαγές θα οδηγήσουν σε ένα πανεπιστήμιο που θα λειτουργεί με αγοραία κριτήρια. Πώς πιστεύετε ότι θα διασφαλιστεί ότι δεν θα καταλήξουμε στο πανεπιστήμιο-επιχείρηση;
Αντίθετα, προσπαθούμε να διαμορφώσουμε δομές που θα εμπεδώσουν την σωστή ακαδημαϊκή πρακτική! Κάποιοι λαθεμένα αναφέρουν «μάνατζερ», αλλά στις προτάσεις μας λέμε ότι ο Πρύτανης είναι οπωσδήποτε Καθηγητής! Ας ξεπεράσουμε τα κινδυνολογικά σύνδρομα, το Πανεπιστήμιο δεν κινδυνεύει από την υιοθέτηση των καλών διεθνών πρακτικών. Άλλωστε είναι αυτές οι πρακτικές που έχουν οδηγήσει τα Πανεπιστήμια πολλών χωρών στην καταξίωση και την διεθνή αναγνώριση μακριά από φοβικές προφητείες. Το Πανεπιστήμιο κινδυνεύει κυρίως από την εσωστρέφεια και από πρακτικές που το ίδιο υιοθετεί και που δεν ανταποκρίνονται στις παραδοσιακές αρχές ακαδημαϊκής λειτουργίας. Το ερώτημα είναι: ποιός είναι ο καλύτερος τρόπος για να επιτρέψουμε στα ίδια τα πανεπιστήμια να διασφαλίσουν τον ορθό ακαδημαϊκό τους χαρακτήρα;

Πολλοί  συνάδελφοί σας κάνουν λόγο για προσπάθειες συκοφάντησης του δημόσιου πανεπιστημίου από την κυβέρνηση, με ενδεχομένως «πονηρούς» πολιτικούς σκοπούς.
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι δεν έχουμε το πανεπιστήμιο που θα θέλαμε. Και δεν είναι η κυβέρνηση που θα προκαλέσει ή θα διασκεδάσει μία τέτοια αίσθηση. Υπάρχουν πλευρές του πανεπιστημίου μας που εκφράζουν ό,τι καλύτερο επιδιώκουμε ως αριστεία και ποιότητα. Όμως το να μην προσπαθούμε να καταπολεμήσουμε άλλες σαθρές καταστάσεις για να μην θεωρήσουν οι υπαίτιοι ότι απαξιώνονται, είναι απλώς στρουθοκαμηλισμός. Το να παρουσιάζεται η προσπάθεια αυτή της κυβέρνησης για εξυγίανση ως μια καθολική απαξίωση του πανεπιστημίου είναι όχι μόνο άδικο, αλλά και εξαιρετικά αντιπαραγωγικό. Οδηγεί στην ψυχολογική περιχαράκωση πίσω από μία συνολικά αμυντική στάση και εναντίωση σε κάθε αλλαγή.
Όσο με αφορά, μην ξεχνάτε ότι δεν είμαι ξένος προς το δημόσιο πανεπιστήμιο. Το αγαπώ και το πονώ. Έχω αφιερώσει περισσότερα από 40 χρόνια της ζωής μου αποκλειστικά σ’ αυτό, σε 4 διαφορετικές χώρες. Τα περισσότερα από αυτά τα χρόνια στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο.

Η επιτροπή ξένων «σοφών» που ορίστηκε για την μεταρρύθμιση, πότε θα καταθέσει προτάσεις; Υπάρχει κάποια ένδειξη προς ποια κατεύθυνση θα κινηθούν οι προτάσεις της;
Η Διεθνής Συμβουλευτική Επιτροπή θα έλθει τον Δεκέμβρη στην Ελλάδα για να συναντηθεί με όσο το δυνατόν περισσότερους από τους εμπλεκόμενους φορείς. Η συγκρότησή της δεν αποσκοπεί στο να μας πει «τι να κάνουμε» αλλά να βοηθήσει από μία αμερόληπτη οπτική γωνία να δούμε: ποιες είναι οι επιτυχείς διεθνείς πρακτικές, γιατί πέτυχαν, με ποιόν τρόπο υλοποιήθηκαν, και πώς μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε. Ταυτόχρονα, με την συζήτηση που θα προηγηθεί, θα καταστεί δυνατόν στην Ελληνική πλευρά να αναδείξει τους λόγους και τις αιτίες που έχουν οδηγήσει στα προβλήματα που έχουν Πανεπιστήμια.

Τελικά θα υπάρξει Καλλικράτης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση; Τι θα γίνει με τα τοπικά Κολλέγια που είχατε προτείνει;
Σήμερα, έχουμε τον μεγαλύτερο ποσοστό νέων που εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά ολοκλήρωσης σπουδών στην Ευρώπη και ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας πτυχιούχων. Ταυτόχρονα, έχουμε έλλειψη αξιόπιστης ενδιάμεσης εκπαιδευτικής βαθμίδας. Αυτά τα χαρακτηριστικά οδηγούν στο συμπέρασμα ότι πρέπει να υπάρξει εξορθολογισμός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και να διαμορφωθεί μια αξιόπιστη μεταδευτεροβάθμια βαθμίδα με άμεση πρόσβαση στην αγορά εργασίας, αλλά χωρίς στεγανά κινητικότητας οριζοντίως και καθέτως που θα καλύπτει και τοπικές ανάγκες.  Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι η συνένωση τμημάτων που σήμερα είναι άκρως εξειδικευμένα. Και θα το κάνουμε.

Ορισμένα πανεπιστήμια ετοιμάζουν δικές τους προτάσεις, απορρίπτοντας τις υπάρχουσες. Είστε διατεθειμένοι να αποδεχθείτε προτάσεις διαφορετικές από αυτές του κειμένου διαβούλευσης;
Είναι καλό να γνωρίζει ο καθένας τον ρόλο του. Η Κυβέρνηση έχει εκλεγεί από τον Ελληνικό λαό για να προωθήσει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο περιελάμβανε και τις αλλαγές στα Πανεπιστήμια. Δεν μπορεί μια Σύγκλητος να γίνει το Βατικανό της Ελληνικής Επικράτειας αγνοώντας πλήρως τις προτάσεις της Κυβέρνησης. Είναι η Βουλή, η εθνική αντιπροσωπεία, που δέχεται ή απορρίπτει μία νομοθετική πρωτοβουλία. Επομένως, δεν έχει έννοια να μιλάμε για το ποιός κάνει τις προτάσεις ή ποιός τις απορρίπτει, γιατί τότε έχουμε μπερδέψει τελείως τους ρόλους. Η κυβέρνηση, όμως, θεωρεί εξαιρετικά γόνιμο το να γίνεται διαβούλευση πάνω στις προτάσεις. Υπάρχουν οι κεντρικές πολιτικές κατευθύνσεις αλλά υπάρχει και η δυνατότητα εποικοδομητικής συζήτησης για την ενδεχόμενη βελτίωση ή ακόμα και τροποποίηση των προτάσεων αυτών.

Πότε θα κατατεθούν τελικά τα εφετινά μηχανογραφικά;
Το Υπουργείο εξετάζει προσεκτικά όλες τις πλευρές του ζητήματος και τις γνώμες που διατυπώνονται, με αποκλειστικό κριτήριο την καλύτερη εξυπηρέτηση των υποψηφίων και γι’ αυτό δεν έχει λάβει ακόμα την τελική απόφαση.  Στην πολιτική, υπάρχουν αποφάσεις που λαμβάνονται για λόγους ευρύτερου κοινωνικού συμφέροντος που ενδεχομένως μπορούν να θίξουν κάποιες κοινωνικές ομάδες. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, το θέμα αφορά και επηρεάζει  αποκλειστικά τους υποψηφίους. Είναι λοιπόν οι υποψήφιοι και οι οικογένειες τους εκείνοι, των οποίων η γνώμη θα έχει καθοριστική σημασία στην λήψη της τελικής απόφασης. Για τον λόγο αυτό, το θέμα θα τεθεί σύντομα σε διαβούλευση, όπου θα εκτεθούν οι λόγοι που συνηγορούν στην αλλαγή του χρόνου υποβολής, για να διατυπωθούν όλες οι απόψεις και να ληφθεί η τελική απόφαση.

Γιατί δεν χρησιμοποιείτε κινητό τηλέφωνο; Πρέπει να είστε διεθνώς ο μοναδικός υπουργός που δεν έχει!
Αναμφίβολα το κινητό τηλέφωνο είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο. Είναι όμως και ένας πειρασμός για να τηλεφωνούμε περισσότερο από όσο χρειάζεται. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα περισσότερα από τα τηλεφωνήματα στο κινητό τηλέφωνο δεν είναι απαραίτητα.  Όταν ο χρόνος είναι τόσο περιορισμένος, πρέπει κανείς να βρεί τον τρόπο που του ταιριάζει για να τον αξιοποιήσει καλύτερα.
Εγώ έχω επιλέξει να επικοινωνώ μέσω email. Εκεί, μπορεί πάντα να με βρει κανείς. Το email μου είναι διαθέσιμο στην σελίδα μου και απαντώ προσωπικά στα μηνύματα που λαμβάνω, είτε αυτά προέρχονται από συναδέλφους μου, είτε από υπηρεσίες, είτε από πολίτες. Αυτό μπορώ να το κάνω σε χρόνο που επιλέγω, χωρίς να υποχρεώνομαι να διακόψω την εργασία που κάνω ή τις συναντήσεις στις οποίες παίρνω μέρος και χωρίς να ενοχλώ την ομήγυρι. Μπορεί να έχω λάθος, αλλά αισθάνομαι ότι έτσι είμαι περισσότερο αποτελεσματικός!

15 comments:

  1. Anonymous11:08 pm

    κ. Πανάρετε με ποια δεδομένα θα οδηγηθεί η ομάδα των σοφών σε προτάσεις; Έχει τροφοδοτηθεί με στοιχεία ή οι συζητήσεις θα αποτελέσουν το μόνο γνώμονα;

    Μιλάτε για μη επιθυμητή εικόνα του Πανεπιστημίου. Τότε πώς γίνεται οι νέοι μας να αποκτούν όλo και περισσότερα μεταπτυχιακά και διδακτορικά από το εξωτερικό, έχοντας εκπαιδευτεί σε προπτυχιακό επίπεδο στην Ελλάδα; Ή τα Πανεπιστήμια του εξωτερικού παρέχουν ανάλογου επιπέδου εκπαίδευση, γι' αυτό και οι νέοι μας τα καταφέρνουν, ή οι Έλληνες είναι υπεράνθρωποι και μπορούν ανεκπαίδευτοι να ολοκληρώνουν τις μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές τους ή η παρεχόμενη πανεπιστημιακή εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι όντως επαρκέστατη.

    Γιατί ποτέ στις συνεντεύξεις σας δεν αναφέρετε το πλήθος και την ποιότητα των επιστημονικών δημοσιεύσεων που παράγει ένα διδακτορικό στις θετικές επιστήμες και τις επιστήμες μηχανικού στην Ελλάδα, σε σχέση με το ανύπαρκτο δημοσιευμένο έργο ενός διδάκτορα από το Ηνωμένο Βασίλειο (με εξαίρεση Oxbridge και 2-4 ακόμη);

    Προτείνετε μία βαθμίδα μετά το Λύκειο. Τα δημόσια ΙΕΚ τι ρόλο παίζουν;

    Από προχθές διαπομπεύεται η οικογένεια Νεοφύτου. Αναρωτήθηκε ποτέ κανείς γιατί ιδρύθηκε το Τμήμα στο οποίο υπηρετεί ο κ. Νεοφύτου ενώ υπήρχαν αντίστοιχα τμήματα (Βιολογίας) στα μεγάλα Πανεπιστήμια και τμήματα ΤΕΙ με μεγαλύτερη ιστορία; Ποιοι κυβερνούσαν όταν: α) ιδρύθηκε το τμήμα Γεωπονίας και β) έσπασε σε δύο τμήματα;

    κ. Πανάρετε είναι αναμφισβήτητο ότι πρέπει να προχωρήσετε σε τομές αλλά θυμηθείτε ότι η παιδεία είναι μία επένδυση που είτε αποδίδει σε μεγάλο βάθος χρόνου είτε οδηγεί σε καταστροφικά αποτελέσματα σε αντίστοιχο βάθος. Υπό αυτή την έννοια τα χάλια του 2010 είναι συνέπεια της απερίσκεπτης πολιτικής που υιοθετήθηκε 20 και 25 χρόνια πριν. Εύχομαι τώρα που ηγείστε της εκπαίδευσης σε ώριμη πλέον περίοδο της ζωής σας να αφήσετε θετική παρακαταθήκη.

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:20 am

    "Δεν μπορεί μια Σύγκλητος να γίνει το Βατικανό της Ελληνικής Επικράτειας"

    ν'αγιάσει το στόμα σας!

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:58 am

    Επιτέλους ξεδιπλώστε το πρόγραμμά σας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση!! Με μισόλογα και διπλωματικές υπεκφυγές δεν προχωράμε μπροστά.
    Πείτε ποια τμήματα-σχολές-Πανεπιστήμια-ΤΕΙ θα συγχωνευτούν ή θα κλείσουν κι αφήστε στην άκρη την εικονική διαβούλευση. Υπάρχει δήμαρχος που θα σας πει να φύγει το ΤΕΙ από την πόλη του;

    Η κατάσταση της χώρας είναι πολύ σοβαρή για να παίζονται πολιτικά παιχνίδια!!

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:20 am

    η ουσία είναι ότι ακριβώς οι πρυτανικές αρχές είναι απόλυτα δεσμευμένες από τα εσωτερικά κυκλώματα. Ακόμα χειρότερα, ορισμένα από τα κυκλώματα αυτά είναι τόσο ισχυρά που ουσιαστικά εκλέγουν πρυτανικές αρχές - βλέπε ιατρική αθήνας. Εγώ να ρωτήσω: αυτά όλα που ήξερε και η κουτσή μαρία για την κοινωνική θεολογία ΕΚΠΑ, δεν τα ήξεραν οι πρυτανικές αρχές, και γιατί δεν έκαναν τίποτα; αλλά έχω την απάντησή μου έτοιμη όταν η επιτροπή δεοντολογίας που θα έπρεπε να παρέμβει έχει πρόεδρο την ίδια την κα Χριστινάκη της αγίας οικογένειας της κοινωνικής θεολογίας!!! βάζουμε τον λύκο να φυλάει τα πρόβατα. Μόνη λύση είναι να επιχειρηθεί top down restructuring.

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:05 am

    Κύριε Πανάρετε,

    Το σχόλιό μου δεν έχει σχέση με το περιεχόμενο αυτής της ανάρτησής αλλά είναι καίριο και επίκαιρο και πιστεύω ότι θα το λάβετε σοβαρά υπόψη σας.
    Δεν ξέρω αν έχετε ενημερωθεί αλλά σήμερα το πρωϊ οι φοιτητές του Πανεπιστημίου της Πάτρας κατέλαβαν τα λεωφορεία και τα γραφεία του αστικού ΚΤΕΛ με αίτημα την δωρεάν μεταφορά τους από και πρός το Πανεπιστήμιο που η ίδια η Πολιτεία σχεδίασε και μερίμνησε να βρίσκεται σχεδόν 10 ΚΜ έξω από την Πάτρα!! Μέχρι σήμερα οι φοιτητές πλήρωναν minimum 2(1+1) Ευρώ την ημέρα πήγαινε-έλα και το Υπουργείο Μεταφορών πρόσφατα αποφάσισε να αυξήσει το εισιτήριο στο 1,5 Ευρώ δηλ minimum 3 Ευρώ ημερησίως!!! 50% ΑΥΞΗΣΗ δηλαδή!!
    Δεν είναι υπερβολικό Κε Υφυπουργέ να γίνεται κάτι τέτοιο στις δύσκολες μέρες που περνάει ο τόπος μας; Είμαι ένας γονιός που δουλεύει σκληρά καθημερινά για να βγάλει το μεροκάμματό του, η κόρη μου πέρασε φέτος στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας και προσπαθούμε στην οικογένειά μας να τα βγάλουμε πέρα με νύχια και με δόντια!
    Απ'ότι διάβασα στο διαδίκτυο οι φοιτητές συναντήθηκαν με τη διοίκηση του Αστικού ΚΤΕΛ στην Πάτρα αλλά αυτοί τους είπαν αφενός μεν ότι την αύξηση την επέβαλε το Υπουργείο Μεταφορών αφετέρου δε ότι δεν μπορούν να δεχθούν τη δωρεάν μεταφορά τους γιατί σε αντίθεση με τα Αστικά της Αθήνας και Θεσσαλονίκης όπου εκεί το κράτος δίνει επιδότηση για την δωρεάν μεταφορά(ή την μεταφορά με πολύ μικρό εισιτήριο)των φοιτητών στην Πάτρα δεν γίνεται κάτι τέτοιο!!
    Κύριε Υφυπουργέ επειδή γνωρίζω ότι είσθε ιδιαίτερα ευαίσθητος σε τέτοιου είδους ζητήματα παρακαλώ να επιληφθείτε άμεσα του θέματος και δώσετε την πρέπουσα λύση!
    Κύριε Υφυπουργέ εμείς ο απλός λαός δεν αντέχουμε άλλο το βάρος της οικονομικής κρίσης!
    Για λογαριάστε: Mέχρι σήμερα η κόρη μου ήθελε minimum 2x 25=50 Ευρώ το μήνα για να πηγαίνει στο Πανεπιστήμιο ενώ με την αύξηση του εισιτηρίου θα θέλει τουλάχιστον 3 x 25=75 Ευρώ--μηνιαία αύξηση + 25 Ευρώ!!!
    Κάντε κάτι!
    Ευχαριστώ για την κατανόηση!

    Ο πατέρας μιας πρωτοετούς φοιτήτριας του Πανεπιστημίου της Πάτρας

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:31 am

    Κ. Υφυπουργέ,
    με βάση τις συνεντεύξεις σας και τις διαρροές στον τύπο (βλ. Συγκροτήματα Μπόμπολα και Ψυχάρη) ο «Καλλικράτης» είναι προ των πυλών. Εάν γίνουν συγχωνεύσεις-συνενώσεις Πανεπιστημίων με ΤΕΙ τι ακαδημαϊκό ίδρυμα θα παραχθεί (έδρα του νέου ΑΕΙ, σχολές, προγράμματα σπουδών κ.λ.π.);

    Δύνανται οι σπουδαστές των ΤΕΙ να ανταποκριθούν σε υψηλού επιπέδου πανεπιστημιακές και πολυτεχνειακές σπουδές;

    Το προσωπικό σε τι βαθμίδες θα ενταχθεί; Πώς θα δεχθεί ο Επίκουρος Καθηγητής ΕΜΠ να «φορτωθεί» στο τμήμα του αναπληρωτή καθηγητή ΤΕΙ Μηχανολογίας ή Έργων Υποδομής χωρίς διδακτορικό ή καθηγητή ΤΕΙ με διδακτορικό αλλά ανύπαρκτα λοιπά προσόντα, που δεν επίβλεψε ποτέ διδακτορικό;

    Τι θα γίνει με τα ΤΕΙ που δε θα ενωθούν με πανεπιστήμια; Θα κλείσουν, θα γίνουν ΙΕΚ, οι σπουδαστές τους τι πτυχίο θα πάρουν; Οι καθηγητές τους πού θα καταλήξουν; Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς να «πανεπιστημιοποιείστε» κάποιους καθηγητές ΤΕΙ μόνο και μόνο επειδή το ΤΕΙ τους πρέπει να συγχωνευθεί (δηλαδή έχει πρόβλημα) και να «ΙΕΚοποιείστε» κάποιους άλλους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στο μισθό, το ωράριο, την εξέλιξη, την πρόσβαση στην έρευνα κ.λπ. Από την άλλη πλευρά οι σπουδαστές, που στη νοσηλευτική μπαίνουν με βάση το 17 και στο «ΤΕΙ βοσκής αμνών» το 4, θα βρεθούν ξαφνικά στο αέρα ενώ η αξία και τα δικαιώματα των πτυχίων των αποφοίτων τους να πρέπει να επαναπροσδιοριστούν. Οι δε έκτακτοι συνεργάτες, πολλοί εκ των οποίων εργάζονται περισσότερο από 20 χρόνια θα βρεθούν στο δρόμο.

    Έχετε αποφασίσει τα κριτήρια (ποσοτικά και ποιοτικά) για την υλοποίηση του «Καλλικράτη» ή ακολουθείτε τη μέθοδο «βλέποντας και κάνοντας»; Το θέμα είναι φλέγον για το ένα μεγάλο τμήμα της ελληνικής κοινωνίας.

    ReplyDelete
  7. Anonymous3:17 am

    @12:31

    Ο συντάκτης του σχολίου αναφέρεται περιπτωσιολογικά αλλά θα πρέπει να έχει υπόψη του ότι αυτά που αναφέρει μπορεί να ισχύουν και αντίστροφα.

    Δηλαδή, μπορεί σε έναν καθόλα αξιόλογο καθηγητή ΤΕΙ να "φορτωθεί" (σύμφωνα με την ορολογία του συντάκτη του σχολίου-δεν τη συμμερίζομαι) ένας καθηγητής Πανεπιστημίου με ελλιπή προσόντα και ωφελημένος από την εκτενή οικογενειοκρατία και νεποτισμό που κυριαρχεί.

    Όπως επίσης, είναι παράλογο να ψέγει κάποιος τους καθηγητές ΤΕΙ για το ότι "δεν επέβλεψαν διδακτορικό", τη στιγμή που ο νόμος δεν το επιτρέπει και ενώ μετ' επιτάσεως το ζητούν τα ΤΕΙ εδώ και χρόνια.

    Όσο για τους σπουδαστές των ΤΕΙ, είναι λάθος να τους υποβαθμίζετε. Πολλοί έχουν δυνατότητες και δεξιότητες και με κατάλληλη υποστήριξη και προσπάθεια μπορούν να καταφέρουν πολλά. Ελάτε όμως στη θέση τους, σπουδάζουν σε σχολές που ΘΕΣΜΙΚΑ είναι υποβαθμισμένες από την πολιτεία, δεν έχουν ΑΚΟΜΗ επαγγελματικά δικαιώματα (τη στιγμή που προωθείται άμεσα αυτά των κολεγίων ως ισότιμα με τα Πανεπιστημιακά), αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες για συνέχιση των σπουδών τους στην Ελλάδα κυρίως λόγω προκατάληψης (ενώ στην Ευρώπη δεν υφίσταται κάτι τέτοιο).

    Κ.Υφυπουργέ, βλέπετε ότι η μη ύπαρξη ίσων μέτρων και σταθμών για όλα τα ανώτατα ιδρύματα δημιουργεί λάθος εντυπώσεις και στρεβλώσεις. Μπορείτε να αποκαλέσετε όπως θέλετε τους "δύο πυλώνες" της ανώτατης εκπαίδευσης. Ωστόσο, θα πρέπει αυτό να γίνει αίροντας τις πολλές θεσμικές ανισότητες μεταξύ τους όπως για παράδειγμα:
    - Θέσπιση δυνατότητας διδακτορικών σπουδών με κάποιο τρόπο στα ΤΕΙ
    - Άμεση υπογραφή των επαγγελματικών δικαιωμάτων που δε θα διαφέρουν από αυτά ομοειδών σχολών (Πανεπιστημίων-Κολεγίων)

    Μόνο έτσι θα υπάρχει ο καλώς εννοούμενος ανταγωνισμός μεταξύ των ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

    ReplyDelete
  8. Anonymous7:41 am

    ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΟΝ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΝΑΡΕΤΟ!
    Πρόκειται για έναν μαχητή ιδεολόγο, επιστήμονα με ήθος και συνέπεια στη γνώση, αεικίνητο πολιτικό πρωτεργάτη για την αναγκαία μεταρρύθμιση του απηρχαιωμένου, αναχρονιστικού και τριτοκοσμικού εκπαιδευτικού μας συστήματος!
    Ευάγγελος Αλεξανδρής
    www.ellasitalia.eu

    ReplyDelete
  9. @3:17 πμ , 12:31 πμ (δεν είναι βολική η ανωνυμία, ας έχουμε το θάρρος της γνώμης μας)

    Μπορεί ο καθένας από εμάς να φέρει παραδείγματα υποστηρίζοντας την άποψη του σχετικά με τα προσόντα του κάθε ακαδημαϊκού. Έχει νόημα? Μάλλον όχι!

    Προσπαθώ εδώ και αρκετά χρόνια να εντοπίσω την χρησιμότητα των "δύο πυλώνων" της ανώτατης εκπαίδευσης. Δηλαδή με λίγα λόγια για ποιους λόγους να υπάρχει Πανεπιστημιακός και Τεχνολογικός Τομέας στην Ανώτατη εκπαίδευση. Για παράδειγμα, τι τόσο διαφορετικό προσφέρει το Χ Τμήμα Πληροφορικής σε ένα Πανεπιστήμιο συγκριτικά με το Υ Τμήμα Πληροφορικής σε ένα ΤΕΙ?

    Τα επιχειρήματα που έχουμε ακούσει από όλες τις πλευρές δεν είναι πειστικά ώστε να υπάρχουν και οι δύο Τομείς. Συνεπώς μια ξεκάθαρη προσέγγιση είναι η συγχώνευση σε ένα και μόνο Πανεπιστημιακό Τομέα Ανώτατης εκπαίδευσης. Οι όποιες δυσκολίες θα ξεπεραστούν με τις κατάλληλες ενέργειες και την καλή διάθεση. Επιπλέον, αν σε κάποιο γνωστικό αντικείμενο δεν δικαιολογούνται 4 χρόνια σπουδών, ας δίνει το Πανεπιστήμιο το πτυχίο μετά από 2 ή 3 χρόνια σπουδών.

    Για τους "εχθρούς" των παραπάνω απόψεων, θυμίζω τα Πανεπιστήμια Πειραιώς και Μακεδονίας (από ποιο status ξεκίνησαν και που βρίσκονται τώρα).

    Μήπως πρέπει να σκεφτούμε και να αποφασίσουμε το μέλλον της εκπαίδευσης (άρα της Ελλάδας μας), χωρίς να κοιτάμε μόνο το προσωπικό "όφελος" μας?

    Σας χαιρετώ,
    ΠΧ

    Υ.Γ. Να μου επιτρέψετε να διατυπώσω την κούραση μου από τα μηνύματα των οπαδών ή των πολέμιων του κ. Υφυπουργού. Τα "συγχαρητήρια" ή τα "η πολιτική του Υφυπουργού δεν θα περάσει" δεν είναι απόψεις που θα βελτιώσουν την κατάσταση.

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:27 pm

    κ. Χατζημίσιε δεν τίθεται ζήτημα περιπτωσιολογίας αλλά κοινής λογικής: Οι παλαιοί καθηγητές ΤΕΙ εκ των πραγμάτων εξελέγησαν με ελλιπή ακαδημαϊκά προσόντα γιατί τότε δεν προβλεπόταν κάτι διαφορετικό. Το 2001 όμως, οι καθηγητές πρώτης βαθμίδας χωρίς διδακτορικό (υπήρχαν τότε τέτοιοι) τοποθετήθηκαν σε προσωποπαγείς θέσεις αναπληρωτών καθηγητών, αρκετοί εκ των οποίων υπάρχουν ακόμη. Αυτοί τι θέση θα είχαν σε ένα ενιαίο ΑΕΙ; ΔΕΠ δεν μπορεί να είναι γιατί το "Ε" του ΔΕΠ δεν το υπηρέτησαν ποτέ.

    Βλέπετε το δικό σας τμήμα και γενικά τα τμήματα πληροφορικής, όπου εκεί τα ΤΕΙ είναι πραγματικά σε αντίστοιχο επίπεδο με τα νεότερα ομότιτλα πανεπιστημιακά τμήματα (εξαιρώ τα κραταιά τμήματα πληροφορικής των Πανεπιστημίων). Λάβετε υπόψη σας όμως και τμήματα χωρίς επιστημονικό αντικείμενο ή τμήματα υποστελεχωμένα και κακοστελεχωμένα (με πολλούς καθηγητές εφαρμογών). Αυτοί οι διδάσκοντες δε θα μπορούν να θεωρηθούν ΔΕΠ, επιστημονικοί συνεργάτες ίσως αλλά ΔΕΠ σε καμία περίπτωση.

    Η προσωπική μου εκτίμηση είναι η καθολική αξιολόγηση του προσωπικού των τμημάτων των ΑΕΙ, γιατί υπάρχει μεγάλη κλιμάκωση τόσο στον χώρο των ΤΕΙ όσο και των Πανεπιστημίων. Αυτό που πρέπει να ενδιαφερθεί να μάθει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου είναι τα ουσιαστικά χαρακτηριστικά κάθε τμήματος, τα οποία καμία σύνοδος προέδρων και καμία ηγεσία της ΟΣΕΠ ΤΕΙ δεν μπορεί ή δε θέλει να αποδώσει.

    Υ.Γ.: Δείτε την ακαδημαϊκή πορεία του ισόβιου προέδρου της ΟΣΕΠ ΤΕΙ. Δε συνάδει με εκείνη ενός πραγματικού ακαδημαϊκού και σε καμία περίπτωση δεν αντικατοπτρίζει το νεότερο προσωπικό των ΤΕΙ.

    ReplyDelete
  11. @12:27 μμ

    Ναι, είναι αλήθεια αυτό που λέτε ότι υπάρχουν αρκετοί καθηγητές στα ΤΕΙ με ελλιπή ακαδημαϊκά προσόντα. Πρέπει όμως να αναφέρουμε ότι πολλοί από αυτούς έχουν λάβει ή θα λάβουν σύντομα σύνταξη. Ακόμη και να μείνουν κάποιοι από αυτούς, δεν νομίζω ότι δημιουργούν τόσο μεγάλο πρόβλημα. Να θυμίσω "αντίστοιχη" κατάσταση στα Πανεπιστήμια πριν από 20-25 χρόνια. Εκείνη γιατί την ξεπεράσαμε?

    Ο όρος "κραταιά τμήματα Πληροφορικής των Πανεπιστημίων" δεν με εκφράζει και δεν συμφωνώ αλλά καταλαβαίνω τι εννοείτε. Επίσης, ναι υπάρχουν κακοστελεχωμένα τμήματα (για διάφορους λόγους). Γιατί δεν προσπαθεί το ΥΠΕΠΘ να βοηθήσει αυτά τα τμήματα? (π.χ. ενθάρρυνση διοργάνωσης μεταπτυχιακών προγραμμάτων, δυνατότητα διδακτορικών, κλπ). Θα πάρει κάποιο χρόνο αλλά το αποτέλεσμα θα μας δικαιώσει όλους. Υπενθυμίζω ξανά τα παραδείγματα των Πανεπιστημίων Πειραιώς και Μακεδονίας (από ποιο status ξεκίνησαν και που βρίσκονται τώρα).

    Να μου επιτρέψετε να πιστεύω ότι αν τα ΤΕΙ είχαν δυνατότητα να δίνουν διδακτορικά, τότε τα προσόντα του προσωπικού τους δεν θα ήταν θέμα συζήτησης.

    Σχετικά με την αξιολόγηση, είναι άδικο να συγκρίνει κάποιος (με ακριβώς τα ίδια κριτήρια) τα ΤΕΙ που δεν απονέμουν διδακτορικά με τα Πανεπιστήμια που μπορούν (πολλές φορές υπάρχει και βιομηχανία διδακτορικών, κυρίως σε κραταιά Πανεπιστημιακά Τμήματα).

    Προσωπικά, αν είχα διδακτορικούς φοιτητές (ως ερευνητές και συνεργάτες) τότε η κατάσταση θα ήταν διαφορετική. Τώρα αναγκάζομαι να διδάσκω 14 ώρες την εβδομάδα και επιπλέον να ασχολούμαι με διοικητικό έργο που (κατά μέσο όρο) είναι περισσότερο συγκριτικά με συναδέλφους μου στα Πανεπιστήμια.

    Η πρόταση μου στο αμέσως επόμενο post.

    ReplyDelete
  12. Μέρος 2ο:

    Πάντα χρειάζονται προτάσεις (ασχέτως αν είναι σωστές ή αν υλοποιηθούν) για τα επόμενα βήματα. Παρακάτω παραθέτω κάποιες προτάσεις-κατευθύνσεις:

    -Άμεση συγχώνευση σε ένα Πανεπιστημιακό Τομέα των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Αυτό φυσικά θα γίνει με εφαρμογή κριτηρίων (κάποια ήδη έχουν αναφερθεί από το ΥΠΔΒΜΘ και σε Συνόδους Πρυτάνεων-Προέδρων)

    -Ήπιες αλλαγές στον τρόπο διοίκησης των Ιδρυμάτων (δεν ωφελεί κανέναν ένας πόλεμος ΥΠΔΒΜΘ-Ιδρυμάτων). Ας κάνουμε τις αλλαγές βήμα-βήμα για να βελτιώσουμε την (κατά γενική ομολογία) προβληματική κατάσταση στα Ιδρύματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

    -Καλύτερο μισθολόγιο και περισσότερα κίνητρα για το ακαδημαϊκό προσωπικό. Αυτό δεν είναι συνδικαλιστικό αίτημα αλλά ανάγκη ώστε ο Πανεπιστημιακός δάσκαλος να έχει αποκλειστική απασχόληση το Πανεπιστήμιο (και όχι το γραφείο του ή το ιατρείο του).

    -Ποιοτικές μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές με επανεξέταση όλων των υφιστάμενων προγραμμάτων.

    -Υποτροφίες και χρηματοδότηση για τους άριστους και όχι μόνο προκήρυξη Εθνικών προγραμμάτων (π.χ. Ηράκλειτος, Θαλής, Αρχιμήδης) που οδηγούν σε αμφιβόλου ποιότητας έρευνα (μετά από “προβληματικές” διαδικασίες αξιολόγησης).


    Τέλος, είναι πολύ χρήσιμες οι Σύνοδοι Πρυτάνεων-Προέδρων και οι συναντήσεις των Διοικήσεων των Ιδρυμάτων με το ΥΠΔΒΜΘ. Μήπως όμως θα ήταν καλή ιδέα η δημιουργία “Ομάδων Εργασίας” ή “Επιτροπών” με κριτήριο το γνωστικό αντικείμενο και/ή άλλα κριτήρια? Η στελέχωση τους να είναι με νέους ανθρώπους που θα είναι επιστήμονες κυρίως με εμπειρία σε Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα και “Βιομηχανία” της Αλλοδαπής.

    Είναι γεγονός ότι η έρευνα στην Ελλάδα έχει πολλά προβλήματα και σε γενικές γραμμές δεν είναι τόσο ποιοτική (έχουν αναφερθεί η έλλειψη πατεντών και σύνδεσης έρευνας-βιομηχανίας). Συνεπώς δεν νομίζω ότι αυτό το μέτριο αποτέλεσμα στην έρευνα θέλει κάποιος από εμάς να τo “χρεωθεί”.

    Γνωρίζοντας και συζητώντας με πολλούς συναδέλφους σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, υπάρχει η άποψη ότι πρέπει να κινηθούμε γρήγορα αλλά προς μια "σωστή" κατεύθυνση. Αν αρχίσουμε τους αποκλεισμούς (χωρίς σοβαρή αιτιολόγηση) ή τα “έχω καλύτερες δημοσιεύσεις” (οι οποίες ουσιαστικά είναι δουλειά του Υ.Δ. μου), τότε δεν είμαι αισιόδοξος.
    Πολύ φοβάμαι ότι σε διαφορετική περίπτωση απλώς θα χάσουμε οριστικά (και) το τρένο της ποιοτικής Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

    Σας χαιρετώ,
    ΠΧ

    ReplyDelete
  13. Anonymous3:16 am

    κ. Χατζημήσιε οι προτάσεις φαίνονται ωραίες - λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι είστε σχετικά νέος και σε χαμηλή βαθμίδα - αλλά η ουσία βρίσκεται στην υλοποίηση. Εξηγούμαι:

    1) Υπάρχουν κατεστημένα και στις δύο κατηγορίες ιδρυμάτων. Υπάρχουν καριέρες, προσωπικοί σχεδιασμοί που δεν μπορούν να τροποποιηθούν από τη μία μέρα στην άλλη χωρίς να ματώσει κάποιος. Η ενοποίηση των δύο κατηγοριών της ανώτατης εκπαίδευσης δεν μπορεί να γίνει χωρίς αξιολόγηση και, όποια κριτήρια κι αν χρησιμοποιηθούν, τα μετρούμενα μεγέθη θα είναι σε βάρος των καθηγητών ΤΕΙ σε προσωποπαγείς θέσεις και των καθηγητών εφαρμογών. Αυτό το γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι και θα αντιδράσουν.

    2) Δεν έχει νόημα να επικαλείται κάποιος την ανυπαρξία Υ.Δ. γιατί η άμεση απάντηση είναι: "γνώριζες πού πήγαινες να εργαστείς και ποια εργαλεία θα είχες ή δε θα είχες στη διάθεσή σου".

    3) Αρκετοί παλαιοί καθηγητές ΤΕΙ έχουν πάρει πρόσφατα διδακτορικά χωρίς δημοσιεύσεις σε περιοδικά ή με δημοσιεύσεις σε αστεία περιοδικά, γεγονός που ισχύει στο ΤΕΙ που εργάζεσθε (όχι κατ' ανάγκη στο τμήμα σας). Άλλοι παρουσιάζουν ερευνητικό έργο με τις εργασίες των εκτάκτων (γνωστές περιπτώσεις στα ΤΕΙ του λεκανοπεδίου). Αυτά σε μία στοιχειώδη αξιολόγηση βγάζουν μάτια. Είναι μεν επιλήψιμο το γεγονός ότι τα περισσότερα από αυτά τα διδακτορικά εκπονήθηκαν στην Ελλάδα και οι επιβλέποντες πανεπιστημιακοί φέρουν τεράστια ευθύνη, αλλά κατά βάση το πρόβλημα το φέρουν οι ίδιοι οι επιστημονικοί νεοσσοί παλιοκαθηγητές ΤΕI.

    4) Εάν θέλουμε να οδηγηθούμε σε πραγματικά πανεπιστήμια, πολλά μέλη ΔΕΠ θα απογυμνωθούν με μία σωστή αξιολόγηση ενώ για την πλειοψηφία των μελών ΕΠ δεν τίθεται καν θέμα, αυτοί επιστημονικά είναι και τώρα γυμνοί. Επειδή το πολιτικό κόστος σε μία τέτοια περίπτωση θα ήταν δυσβάστακτο, η τακτική που ακολουθείται είναι να διαρραγούν οι πιο αδύναμοι κρίκοι (περιφερειακά ΤΕΙ, τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας, Ιχθυολογία στο Παν. Θεσσαλία κ.λ.π.) Επομένως αυτές οι ωραίες προτάσεις που εκφράζετε θα πάνε όπου πήγαν και αντίστοιχες προτάσεις που κάναμε οι παλαιότεροι όταν βρισκόμαστε στην ηλικία σας.

    Ένας τακτικός Καθηγητής ΤΕΙ

    ReplyDelete
  14. Anonymous12:11 pm

    Eπειδή γίνεται πολλή κουβέντα για τα συμβούλια διοίκησης, θέλω να κάνω μία ερώτηση: πόσα θα είναι τελικά τα ενδοπανεπιστημιακά μέλη και πόσα τα εξωπανεπιστημιακά; η αναλογία αυτή είναι το κλου της υπόθεσης.

    ReplyDelete
  15. Anonymous6:09 am

    Μπράβο κ. Πανάρετε, εγώ έχασα μια θέση στο πανεπιστήμιο εξ αιτίας της ευνοιοκρατίας και του νεποτισμού. Προχωρήστε γρήγορα και πάρτε άμεσα μέτρα για το χτύπημα του νεποτισμού. Να τιμωρηθούν παραδειγματικά κάποιοι καθηγητές και επίτιμοι ακόμα που έχουν βάλει τα παιδιά τους στις θέσεις τους όταν αποχώρησαν αυτοί.Πάρτε για παράδειγμα το Τμήμα Φυσικής Αγωγής στην Αθήνα στον τομέα της ιστορίας της φυσικής αγωγής

    ReplyDelete