Sunday, August 28, 2011

Η ανακοίνωση των βάσεων

Ανακοινώνονται αύριο οι βάσεις για την εισαγωγή υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οι διαφορές φέτος σε σχέση με το παρελθόν είναι σημαντικές. Η σημαντικότερη από αυτές είναι η κατάργηση του συστήματος των μετεγγραφών ως τρόπου ευνοϊκής μεταχείρισης ειδικών κοινωνικών ομάδων και η αντικατάστασή του με την χορήγηση ειδικού αριθμού θέσεων σε κάθε τμήμα για κάθε μια από τις ειδικές περιπτώσεις.

Τα οφέλη από αυτή την αλλαγή είναι πολλαπλά.

α) Για πρώτη φορά, κάθε νέος που εισάγεται σε κάποια σχολή θα ξέρει από αύριο που θα σπουδάσει. Δεν θα χρειαστεί να υποστεί έξοδα και ταλαιπωρία υποχρεωμένος να πάει σε μια πόλη, να εγκατασταθεί εκεί και στην συνέχεια να περιμένει μέχρι πολλές φορές και τον Ιανουάριο για να δει που θα καταλήξει με τις μετεγγραφές χάνοντας ουσιαστικά ένα χρόνο σπουδών. Θα βρίσκεται δηλαδή από την πρώτη μέρα στο περιβάλλον που θα σπουδάσει.

β) Για πρώτη επίσης φορά κάθε ίδρυμα και κάθε τμήμα θα ξέρει από αύριο τον ακριβή αριθμό των σπουδαστών του και θα μπορεί να προγραμματίσει την εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τμήματα με εργαστήρια. Κάθε χρόνο ξεκινούσαν με ένα αριθμό και κατέληγαν πολλές φορές με διπλάσιους ή και τριπλάσιους πρωτοετείς.

γ) Θα ομαλοποιηθεί η εκπαιδευτική διαδικασία στην ουσία της. Με τον προκαθορισμένο αριθμό εισακτέων ειδικών εριπτώσεων για κάθε τμήμα, δεν θα υπάρχει φέτος η στρέβλωση που παρατηρούσαμε κάθε χρόνο σε πολλά τμήματα να έχουμε –λόγω των ανεξέλεγκτων μετεγγραφών- περισσότερους πρωτοετείς με χαμηλές αποδόσεις από αυτούς που είχαν εισαχθεί με την γενική σειρά και είχαν υψηλή απόδοση. Αδικούνταν έτσι και τα παιδιά που είχαν δουλέψει σκληρά για να πετύχουν χωρίς να προσβλέπουν σε ειδική μεταχείριση.

δ) Όλα τα παραπάνω επετεύχθησαν χωρίς να καταργηθεί η ευνοϊκή μεταχείριση ειδικών κοινωνικών ομάδων συμπολιτών μας που η πολιτεία έχει θεωρήσει ότι πρέπει να ευνοηθούν μέσω της εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε βέβαια την ηλεκτρονική υποβολή του μηχανογραφικού που έγινε επίσης για πρώτη φορά, διευκολύνοντας τους υποψηφίους, τις οικογένειές τους και τους εκπαιδευτικούς. Παρά τις ανησυχίες που είχαν διατυπωθεί, η διαδικασία λειτούργησε αποτελεσματικά. Του χρόνου τα πράγματα θα είναι πολύ πιο εύκολα.

Στα θετικά να προσθέσουμε ότι για δεύτερη φορά φέτος τα ΤΕΙ δεν θα έχουν διπλή εισαγωγή στο πρώτο και στο δεύτερο εξάμηνο, πρακτική που επίσης στρέβλωνε την ακαδημαϊκή διαδικασία.

Όπως κάθε χρόνο βέβαια έτσι και φέτος η συζήτηση στα ΜΜΕ θα εστιασθεί στην πτώση ή την άνοδο των βάσεων. Αυτό ήταν φυσικό μέχρι σήμερα γιατί από την βάση σε κάθε σχολή εξαρτάται αν θα εισαχθεί σε αυτήν ένας υποψήφιος ή όχι. Από αύριο όμως η συζήτηση αυτή δεν έχει έννοια. Οι εξετάσεις του 2011 δεν έχουν σχέση με τις εξετάσεις του 2010. Άλλα τα θέματα και άλλοι οι υποψήφιοι. Τα θέματα το 2011 επέτρεψαν να γίνει καλύτερη και δικαιότερη αξιολόγηση των υποψηφίων. Επίσης οι φετεινές χαμηλές βαθμολογίες δεν έχουν σχέση με τις περυσινές. Ακόμα και αν εισαχθούν κάποιοι με χαμηλή βαθμολογία, αυτό δεν θα επηρεάσει την εκπαιδευτική διαδικασία αφού η δυσαρμονία της κατανομής των βαθμολογιών εισαγωγής θα είναι περιορισμένη. (Στο σημείο αυτό ένα σχόλιο και μια προτροπή σε όσους εισαχθούν με χαμηλές βαθμολογίες είτε μέσω των ειδικών κατηγοριών είτε λόγω μικρής ζήτησης του τμήματος στο οποίο εισήχθησαν: Η πολιτεία σας έδωσε μια ευκαιρία να σπουδάσετε. Αξιοποιήστε την δουλεύοντας και αποδίδοντας. Αποδείξτε ότι την αξίζατε).

Υπάρχουν πολλά ακόμα που μπορούν αν λεχθούν και να επισημανθούν. Έχουμε χρόνο γι’ αυτό. Θέλω όμως να σταθώ σε κάτι που αφορά το Συμβούλιο της Επικρατείας. Το ΣτΕ με πρόσφατη απόφασή του απέρριψε την προσφυγή της ΟΙΕΛΕ και άλλων για το ενδοσχολικό απολυτήριο. Είναι κρίμα που η διοίκηση μιας ομοσπονδίας εκπαιδευτικών προσπάθησε με απαράδεκτο τρόπο όχι μόνο να εμποδίσει με ασφαλιστικά μέτρα αλλά και να τρομοκρατήσει υποψήφιους που δεν ήθελαν να πάνε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά ήθελαν να τελειώσουν το σχολείο με ενδοσχολικό απολυτήριο. Σχεδόν 5 χιλ. υποψήφιοι τους αγνόησαν και το ΣτΕ τους δικαίωσε.

Δεν μπορώ να κλείσω αυτή την ανάρτηση χωρίς μια σημαντική επισήμανση. Για να γίνουν αυτά χρειάστηκε να δουλέψουν ατέλειωτες ώρες στελέχη του Υπουργείου Παιδείας, πέραν των συμβατικών τους υποχρεώσεων. Οι ευχαριστίες σ’ αυτούς και η αναγνώριση της προσφοράς τους είναι το ελάχιστο που μπορεί να κάνει κανείς αυτή την στιγμή. Στο θέμα αυτό όμως θα επανέλθω γιατί σχετίζεται με την δημόσια διοίκηση γενικότερα.

14 comments:

  1. Anonymous8:23 am

    "Για να γίνουν αυτά χρειάστηκε να δουλέψουν ατέλειωτες ώρες στελέχη του Υπουργείου Παιδείας, πέραν των συμβατικών τους υποχρεώσεων."

    Γιατί ήταν απαραίτητο να γίνει έτσι, σε ένα Υπουργείο με στρατό υπαλλήλων;

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:47 am

    Άν μπεί π.χ. κάποιος μέσω ειδικής κατηγορίας, στους πολ. μηχ. ΕΜΠ με μόρια λιγότερα από έναν άλλο που δεν μπαίνει ούτε στο αντίστοιχο τμήμα της θράκης με την γενική σειρά, δεν θα είναι απόδειξη αποτυχίας του νέου συστήματος?Άλλο να μπεις με το σπαθί σου σε κάποια σχολή και να σε απαλλάξει από την οικονομική επιβάρυνση του ενοικίου κλπ, και άλλο να σε βάλει σε μια σχολή που δεν άξιζες να μπεις.

    coolio

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:01 am

    κ. Πανάρετε λυπάμαι αλλά παρουσιάζετε ως μέγα έργο κάτι που στον ιδιωτικό τομέα θα γινόταν πολύ συντομότερα.

    Για ποιο λόγο καθυστέρησε τόσο πολύ η ανακοίνωση των βάσεων; Οι "αλλαγές" που μνημονεύετε σε τεχνικό επίπεδο δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες και η εξαγωγή των βάσεων θα έπρεπε να γίνεται σε ελάχιστο χρόνο.

    Κρίμα που - αν και δεν αποτελείτε πλέον πολιτικό πρόσωπο πρώτης γραμμής - εμφανίζεστε με πολιτικό μανδύα, μεγενθύνοντας το ελάχιστο.

    ReplyDelete
  4. @9.47.
    Δεν συμφωνώ με τον συλλογισμό αυτό. Και βεβαια υπάρχει ενδεχόμενο να μπουν σε κάποιες σχολές υψηλής ζήτησης υποψήφιοι με χαμηλές βαθμολογίες που δεν θα έμπαιναν με τις μετεγγραφές.
    Αυτοί όμως δεν θα επηρρεάσουν ουσιαστικά την εκπαιδευτική διαδικασία γιατί είναι ελάχιστοι. Αντίθετα, με τις μετεγγραφές, είχαμε σε πολλές σχολές μεγάλο αριθμό φοιτητών με χαμηλές βαθμολογίες που αλλοίωναν την φυσιογνωμία του συνόλου.

    Εξ άλλου αυτό οφείλεται και στον αριθμό των εισακτέων των ειδικών περιπτώσεων. Αν η πολιτεία θέλει να μην παρατηρείται κάτι τέτοιο, μπορεί να μειώσει των αριθμό των εισακτέων των ειδικών περιπτώσεων. Φέτος, επειδή ήταν και ο πρώτος χρόνος εφαρμογής, αποφασίστηκε οι θέσεις που θα δοθούν στις ειδικές κατηγορίες να είναι ανάλογες με τον αριθμό των υποψηφίων που πήραν μετεγγραφή.
    Τέλος μια άλλη παρατήρηση: Οι φετεινές "χαμηλές" βαθμολογίες δεν μπορούν να συγκριθούν με τις περυσινές. Αλλα τα θέματα περυσι και άλλα φέτος.

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:01 am

    κ Πανάρετε,
    πώς μπορούμε να δούμε τις βασεις των ειδικών κατηγοριών ;
    μήπως δεν έχουν δημοσιευτεί ταυτόχρονα με τις βάσεις της γενικής κατηγορίας;
    γιατί;

    ReplyDelete
  6. Anonymous2:29 am

    Καμία Χρονιά δεν μπορεί να συγκρυθεί με μία άλλη προηγούμενη
    Άλλα θέματα άλλοι μαθητές , άλλες οι συνθήκες.
    Γι αυτό και αυτά που λένε οι δημοσιογράφοι για το οτι περνάνε με βαθμούς κάτω απο την βάση είναι γελοίο και αποπροσανατολιστικό! Οι πανελλαδικές είναι ένας διαγωνισμός μεταξύ μαθητών για την κατάληψη κάποιας θέσης σε ΑΕΙ , οχι πιστοποίηση ικανοτήτων και νοητικού επιπέδου, υπάρχουν άλλες εξετάσεις γι αυτά που εφαρμόζονται στο εξωτερικό. Η ουσία είναι απ ην στιγμή που μπεις στην σχολή , τι επίπεδο έχει η σχολή και τι μαθαίνεις εκει μέσα. Αν δεν τα καταφέρνεις πολυ απλά δεν παίρνεις πτυχίο ποτέ, είτε έγραψες 20 στις πανελλαδικές είτε 5

    ReplyDelete
  7. Anonymous2:59 am

    me 4.000 moria polyteknos sto EMP. Ajiokratia?

    ReplyDelete
  8. Anonymous4:35 am

    κ. Πανάρετε ως μαθηματικός γνωρίζετε πως μπορούν να ερμηνευθούν ποικιλοτρόπως τα αποτελέσματα.

    Μακροσκοπικά φαίνονται τα τμήματα ΤΕΙ σε πολύ άσχημη θέση. Δείτε όμως κάποιες λεπτομέρειες:
    1) Αποφασίσατε την εισαγωγή (με το 90%) 262 φοιτητών στο τμήμα λογιστικής του ΤΕΙ Καβάλας, οι οποίες καλύφθηκαν πλήρως και η βάση διαμορφώθηκε στα 8428 μόρια, με τον πρώτο να έχει 13384 μόρια. Στο αντίστοιχο τμήμα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας δώσατε μόνο 99 θέσεις. Στο Μακεδονίας υπηρετούν 14 μέλη ΔΕΠ και στο ΤΕΙ Καβάλας 6 μέλη ΕΠ. Με ποια λογική (προσωπικό, υποδομές) πήρατε αυτήν την απόφαση; Εάν εισάγατε μόνο 80 σε ένα τέτοιο τμήμα λογιστικής ΤΕΙ πού θα πήγαινε η βάση;
    2) Αποφασίσατε την εισαγωγή (με το 90%) 166 φοιτητών στο τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών του ΤΕΙ Λάρισας, οι οποίες καλύφθηκαν πλήρως και η βάση διαμορφώθηκε στα 9558 μόρια, με τον πρώτο να έχει 14054 μόρια. Αντίστοιχα στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας δώσατε μόνο 72 θέσεις και στο Χαροκόπειο 36 θέσεις. Στο Δυτικής Μακεδονίας υπηρετούν 8 μέλη ΔΕΠ, στο Χαροκόπειο 9 μέλη ΔΕΠ και στο ΤΕΙ Λάρισας 16 μέλη ΕΠ.


    Και τις μετεγγραφές να προσθέστε πάλι το σύνολο των εισαχθέντων στις πανεπιστημιακές σχολές και η αναλογία φοιτητών/καθηγητές είναι πολύ καλύτερα μεγάθη από εκείνα των ΤΕΙ. Mάλιστα τα τμήματα ΤΕΙ θα πάρουν 10άδες επιπρόσθετους σπουδαστές από την τεχνική εκπαίδευση, επιβαρυνόμενα περαιτέρω. Ποιος ευθύνεται για αυτές τις επιστημονικά απαράδεκτες αποφάσεις;

    Ελπίζω τα δημοσιογραφικά sites να εμβαθύνουν στα αποτελέσματα για να αναζητήσουν τα πραγματικά αίτια της κακοδαιμονίας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

    ReplyDelete
  9. Anonymous4:39 am

    Γιατί δεν ανοίγει το ΕΑΠ για τους αποφοίτους δευτεροβάθμιας? Στη Βρετανία δηλαδή που δέχεται από τα 17-18 πώς λειτούργησε το σύστημα και μάλιστα τυγχάνει εξαιρετικής αποδοχής από την κοινωνία?
    Γιατί να μην μπορεί ένας 19άρης απόφοιτος Λυκείου να έχει τη δυνατότητα εισαχθεί και πρέπει να υπάρχει το όριο ηλικίας των 23?
    Παράλογο? Ή μήπως θα χαθεί πελατεία από τα ιδιωτικά φροντιστήρια?
    Απλές σκέψεις.

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:23 am

    Επειδή βλέπω πως ο κ. Πανάρετος υπερασπίζεται λυσσαλέα αυτό το ανόητο νομοσχέδιο με τις ειδικές κατηγορίες φέτος, και νομίζω πως είναι ο εμπνευστής του, θα ήθελα να μας απαντήσει σε κάποια ερωτήματα:

    Δεν είναι κατάφορη αδικία για τον μαθητή του 15.6 που έμεινε απ' έξω από τη Μαθηματικών Αθήνας, να μπαίνει ο πολύτεκνος με μέσο όρο 2;

    Ο μαθητής του 15,6 που μπαίνει στην Ιατρική Σχολή Αθηνών;

    Για τη φιλολογία Αθήνας που μπαίνει μαθητής με 2; Αυτός αύριο - μεθαύριο θα είναι ο καθηγητής των παιδιών μας!

    Τέτοια προνόμια που δίνονται στους πολυτέκνους δεν είναι προκλητικά;

    Πώς μπορεί ένας πολίτης, μετά από αυτή τη γκάφα τέοιου μεγέθους, να σας εμπιστευτεί για μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση..

    Πριν παραιτηθεί η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, καλό είναι να διορθώσει αυτή την αδικία. Ζητάμε απλά ισονομία, αξιοκρατία για όλα τα παιδιά της Ελλάδας.

    ReplyDelete
  11. Yiannis Apostolou9:12 am

    4:35 AM Anonymous
    Πολύ σωστά, οι βάσεις είναι πλασματικές. Εάν πχ τα Τμήματα Υλικών, Φυσικής κτλ είχαν 150 εισακτέους αντί για 50, όπως όλα τα τμ ΤΕΙ, θα είχαν και αυτά βάση κάτω απο 10.
    Κοιτάξτε και αυτή την κατάταξη των Ελληνικών Πανεπιστημίων.

    http://www.4icu.org/gr/

    ReplyDelete
  12. Anonymous11:06 am

    9:12,
    πολύ ωραίο και έξυπνο επιχείρημα, ελπίζω τέτοια να χρησιμοποιείτε και στην υπόλοιπη ζωή σας!!!

    Αναλύστε λίγο τις κατανομές των εισακτέων σε σχέση με τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια και θα διαπιστώσετε ότι είναι από αντίστοιχες έως και χειρότερες, όπερ σημαίνει ότι οι αριθμοί εισακτέων στα ΤΕΙ είναι απαράδεκτα υψηλοί.

    Για την κατάταξη τι εννοείτε; Ότι το ΤΕΙ Καλαμάτας είναι υψηλότερα από το Πανεπιστήμιο (;;;;) Στερεάς Ελλάδας; Επιπλέον, με το στέλνει κάποιος μια λίστα με κατατάξεις βασισμένες σε άγνωστα κριτήρια δε σημαίνει τίποτε. Εγώ γίνω επαληθεύσιμες αποδείξεις.

    ReplyDelete
  13. stavros3:38 pm

    κε Πανάρετε,
    οι προθέσεις μπορεί πολλές φορές να είναι οι καλύτερες αλλά τα αποτελέσματα να τις αδικούν
    Συνέβη σήμερα με το θέμα τωνβάσεων.

    Θα συμβεί στην πράξη και με την κατάργηση των λεκτόρων αλλά τη διατήρηση προσωπικού με αυτό τον τίτλο έως το 2019. Θα είναι μόνιμος πονοκέφαλος για εσάς, το υπουργείο και το Πανεπιστήμιο.
    Μόνο εσείς μπορείτε να σκεφτείτε σοβαρά και έξω από αγκιστρώσεις την παρακάτω πρόταση για τις μεταβατικές


    5β. Οι λέκτορες με θητεία που υπηρετούν ή έχουν εκλεγεί χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία διορισμού τους κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου εντάσσονται αυτοδικαίως σε οργανικές θέσεις επίκουρων καθηγητών με τη σύμφωνη γνώμη του Τμήματος.

    κι αν θεωρείτε ότι κάποιοι αδικούνται δυσκολέψτε τους την επόμενη κρίση αλλά μην αφήσετε αυτή τη βαθμίδα-φάντασμα να σερνεται έτσι για τα επόμενα οκτώ χρόνια

    ReplyDelete
  14. Anonymous1:30 am

    Δεν είναι δυνατόν οι λέκτορες να γίνουν επίκουροι σε μία νύχτα επειδή πλέον δεν αναφέρονται στο νόμο. Άλλες οι προϋποθέσεις να γίνει κάποιος λέκτορας και εντελώς διαφορετικές για να γίνει επίκουρος. Θα πρέπει πάντως να ξεκαθαριστεί η κατάσταση. Μεταβατική περίοδος θα ήταν να μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να συνεχίσουν να δουλεύουν με τον παλιό νόμο για μια τετραετία ακόμα.
    Όσον αφορά αυτούς που περιμένουν διορισμό ας δωθεί και σε αυτους επίσης μια τετραετία να αλλάξουν βαθμίδα.

    ReplyDelete