ΣΤΑΗ: Πάμε λοιπόν τώρα να δούμε, τη Δευτέρα ανοίγουν και τα σχολεία σε μία ώρα περίπου έχει συνέντευξη τύπου η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, πάμε λοιπόν να συναντήσουμε τον κ. Γιάννη Πανάρετο, τον υφυπουργό Παιδείας. Τι κάνετε κύριε Πανάρετε; Καλό μεσημέρι.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλό μεσημέρι. Ευχαριστώ, εσείς τι κάνετε;
ΣΤΑΗ: Μια χαρά είμαστε κύριε Πανάρετε, προσπαθούμε κι εμείς από τη μεριά μας να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα τα οποία προσπαθείτε εσείς ως Κυβέρνηση κι εμείς ως πολίτες κι εργαζόμενοι.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και κριτές.
ΣΤΑΗ: Και κριτές. Και οι κριτές είναι κρινόμενοι όπως γνωρίζετε.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σωστά.
ΣΤΑΗ: Όλοι κρινόμαστε. Λοιπόν, πριν από λίγο μας ήρθε και η είδηση ότι δημιουργήθηκε γραφείο στήριξης του Πρωθυπουργού. Επικεφαλής η κα Ρεγγίνα Βάρτζελη. Να μη σας ξεκινήσω από ζητήματα Παιδείας, να μου πείτε για το καινούργιο συντονιστικό πλαίσιο το οποίο ανακοινώθηκε με τον ανασχηματισμό. Και με αυτό το καινούργιο γραφείο στήριξης του Πρωθυπουργού.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι να σας πω εγώ για αυτό;
ΣΤΑΗ: Θέλετε τόσο μεγάλο συντονισμό, τι γίνεται;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εκτιμώ ότι χρειάζεται μία μικρή επιτελική ομάδα η οποία να συντονίζει τις δραστηριότητες της Κυβέρνησης. Το ευχάριστο νομίζω είναι ότι είναι μικρή ομάδα και δεν είναι μεγάλη.
ΣΤΑΗ: Ποιοι είναι τελικά στην ομάδα αυτή;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ρωτάτε εμένα, δεν ξέρω.
ΣΤΑΗ: Αφού ξέρετε ότι είναι μικρή δεν ξέρετε ποιοι είναι;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είχατε τον Κυβερνητικό εκπρόσωπο, φαντάζομαι να σας τα έχει εξηγήσει όλα αυτά.
ΣΤΑΗ: Θα μπαίνουνε, θα βγαίνουνε…
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ανάλογα με τα θέματα που θα συζητιoύνται νομίζω.
ΛΙΒΑΔΑΡΗ: Σήμερα το πρωί μπήκε ο κ. Παπακωνσταντίνου πάντως. Έχουμε ΔΕΘ ενόψει.
ΣΤΑΗ: Τον κ. Πάγκαλο δεν είδα εγώ ακόμη να μπαίνει.
ΛΙΒΑΔΑΡΗ: Ούτε χτες, ούτε σήμερα.
ΣΤΑΗ: Φοβάμαι μήπως κάποια στιγμή υπάρχει πρόβλημα εκεί. Τέλος πάντων. Κύριε Πανάρετε η κα Βάρτζελη, αυτό το γραφείο στήριξης του Πρωθυπουργού που θα έχει επικεφαλής την κα Βάρτζελη, εσείς τη γνωρίζετε χρόνια, έτσι δεν είναι;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι.
ΣΤΑΗ: Είναι ένα πρόσωπο πολύ έμπιστο στον Πρωθυπουργό.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η λογική των ανοικτών διαδικασιών του Πρωθυπουργού πηγαίνει πολύ μακριά. Την κα Βάρτζελη είχα την ευκαιρία να την έχω επιλέξει για το γραφείο του όταν ο σημερινός Πρωθυπουργός ήταν υφυπουργός Πολιτισμού, μέσω διαδικασιών συνέντευξης, κάπου το 1985.
ΣΤΑΗ: Α! Είστε εσείς δηλαδή αυτός ο οποίος στην πραγματικότητα επιλέγει μέσα από την πάροδο του χρόνου την κα Βάρτζελη.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι.
ΣΤΑΗ: Αφού την πρωτοεπιλέξατε εσείς, την ανακαλύψατε.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, αλλά νομίζω ότι η διαχρονική της παρουσία και η αποτελεσματικότητά της είναι …
ΣΤΑΗ: Καλά, εννοείται ότι ο καθένας κρίνεται από τα αποτελέσματα της δουλειάς του.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Πρέπει να σας πω και κάτι ακόμα. Ο Πρωθυπουργός από εκείνη την εποχή είχε την άποψη και την λογική των ανοικτών διαδικασιών και μπορώ επίσης να σας πω για εκείνη την εποχή ότι είχε επιλεγεί και Γενικός Γραμματέας με την διαδικασία των βιογραφικών.
ΣΤΑΗ: Ποιος ήταν αυτός;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχει σημασία τώρα, πέρασε αυτό, είναι ιστορία.
ΣΤΑΗ: Όχι, λέω μήπως είναι και τώρα κάπου, σε κάποιο πόστο.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να συμπληρώσω ότι οι πρώτες γραμματείς του Πρωθυπουργού, όταν πρωτοέγινε Υφυπουργός πολιτισμού το 1984, είχαν επιλεγεί με ανοικτή διαδικασία μετά από προκήρυξη.
ΣΤΑΗ: Μήπως ήσασταν εσείς κύριε Πανάρετε;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είχα την ευθύνη των διαδικασιών.
ΣΤΑΗ: Τέλος πάντων, ας φύγουμε τώρα από αυτά μια και μας λέτε ότι θα είναι μικρό το συντονιστικό σχήμα, δεν μας λέτε ποιοι θα είναι και δεν μας το λέει και κανένας…
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα δεν το ξέρω εγώ.
ΛΙΒΑΔΑΡΗ: Εντάξει, έχουμε δει κάποια πρόσωπα τις δύο μέρες. Να δούμε αν θα παγιωθούν και θα είναι μόνο αυτά.
ΣΤΑΗ: Ναι, εντάξει. Σημασία έχει το αποτέλεσμα τώρα της δουλειάς, τα υπόλοιπα δεν μας αφορούν, το μόνο που μας αφορά είναι να υπάρχουν αρμονικές συνεργασίες, για να έχετε και αποτελέσματα. Λοιπόν, πέστε μας τώρα τι γίνεται με την καινούργια σχολική περίοδο, γιατί υπάρχουν πάρα πολύ μεγάλα προβλήματα. Και τα πρώτα προβλήματα τα γνωρίζετε γιατί υπάρχουν κενά στους διδάσκοντες. Και τι θα γίνει με αυτό, με την κάλυψη των κενών.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Παρότι δεν είναι στην αρμοδιότητά μου, γνωρίζω ότι έχει γίνει μία πολύ ουσιαστική προετοιμασία.
ΣΤΑΗ: Τώρα μας μπερδέψατε. Ποιανού αρμοδιότητα είναι αυτό, της κυρίας Διαμαντοπούλου;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι αρμοδιότητα της Υφυπουργού, της κυρίας Χριστοφιλοπούλου και της κ. Διαμαντοπούλου.
ΣΤΑΗ: Της Υφυπουργού, γιατί τώρα θα έχετε να δώσετε αρμοδιότητες και στην κυρία Γεννηματά. Γι’ αυτό λέω. Ξέρετε γιατί σας ρωτάω τώρα. Δεν θα μπορώ να ρωτάω τα πάντα σε όλους από εσάς. Τέλος πάντων.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα δεν αφήνετε κάτω τίποτα.
ΣΤΑΗ: Θα μας δώσετε ένα λεπτό να διακόψουμε για διαφημίσεις και να επιστρέψουμε;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως.
(Διακοπή για διαφημίσεις)
ΣΤΑΗ: Μείναμε στο ότι υπάρχουν πολλά κενά διδασκόντων και τι θα γίνει με τις καλύψεις.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, σας έλεγα ότι έχει υπάρξει μία πολύ μεθοδική και οργανωμένη δουλειά στο Υπουργείο Παιδείας, τόσο από την Υπουργό και την Υφυπουργό, αλλά και από τον Γενικό Γραμματέα, και από ανθρώπους οι οποίοι στηρίζουν διοικητικά το όλο εγχείρημα. Εκτιμώ ότι με την προσπάθεια αυτή θα δημιουργηθούν τα λιγότερα δυνατά προβλήματα. Και λέω τα λιγότερα δυνατά προβλήματα γιατί πιστεύω ότι με το σύστημα που έχουμε σήμερα, των αποσπάσεων, των μεταθέσεων κτλ, είναι πάρα πολύ δύσκολο να έχει κανείς όλες τις δυνάμεις στην σωστή θέση την κατάλληλη ώρα.
ΣΤΑΗ: Δηλαδή θα μείνουν τάξεις οι οποίες δεν θα έχουν τον απαραίτητο αριθμό διδασκόντων;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν εννοούσα αυτό. Εννοούσα ότι αν υπάρχει κάποιο κενό την πρώτη μέρα, μπορεί να υπάρξει ακριβώς επειδή έχουμε αυτή την δομή στο εκπαιδευτικό σύστημα.
ΣΤΑΗ: Πώς θα καλυφθεί αυτό το κενό;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Yπάρχουν πιστώσεις αυτή την στιγμή, έχουν εγκριθεί πιστώσεις από την Κυβέρνηση για αναπληρωτές καθηγητές οι οποίοι είναι διαθέσιμοι για να καλύψουν τα κενά αυτά. Αλλά καταλαβαίνετε ότι δεν έχει και έννοια να στέλνει κανείς εκ των προτέρων αναπληρωτές.
ΣΤΑΗ: Πριν δει πού είναι τα κενά.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έτσι ακριβώς.
ΣΤΑΗ: Ωραία, περιμένουμε να δούμε. Γιατί αυτό είναι ένα πρόβλημα που υπήρχε δεν εμφανίζεται πρώτη φορά, αλλά φέτος επειδή βλέπω εδώ στους αριθμούς ότι η διδασκαλική ομοσπονδία λέει ότι συνυπολογίζοντας και τις συνταξιοδοτήσεις - είχαμε πάρα πολλές αιτήσεις για συνταξιοδότηση- θα έχουμε 23.000 λιγότερους εκπαιδευτικούς. Οπότε ελπίζω τα κενά να μην είναι πάρα πολλά και να μην κρατήσουν και πολύ καιρό.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, αποκλείεται και το ένα και το άλλο. Εγώ θέλω να δώσω όμως και μια άλλη διάσταση σε αυτό που είπατε προηγουμένως. Εγώ την δύσκολη χρονιά δεν την βλέπω απλώς ως ένα θέμα αριθμών δασκάλων και καθηγητών. Την βλέπω ως μια χρονιά εκπαιδευτική μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο με τα προβλήματα που έχει σήμερα η κοινωνία μας. Πιστεύω ότι και οι εκπαιδευτικοί, όπως όλες οι κοινωνικές ομάδες στην Ελλάδα έχουν πληγεί από μέτρα τα οποία έχει πάρει η Κυβέρνηση.
ΛΙΒΑΔΑΡΗ: Από την κρίση, ναι, και τα επακόλουθα μέτρα.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό που πιστεύω και ελπίζω είναι ότι και στην περίπτωση αυτή η ανάγκη για να εξυπηρετηθεί το εκπαιδευτικό σύστημα θα ξεπεράσει τις οποιεσδήποτε άλλες πικρίες που μπορεί να έχουν δημιουργηθεί.
ΛΙΒΑΔΑΡΗ: Κύριε Πανάρετε, η κρίση αυτή που είπατε, οι επιπτώσεις και στους εκπαιδευτικούς από τα μέτρα της Κυβέρνησης για τους Δημόσιους υπαλλήλους θα επηρεάσει την λειτουργία του νέου σχολείου; Ξεκινάμε με αυτό το περίφημο νέο σχολείο φέτος, έτσι δεν είναι; Ή τουλάχιστον με ένα μεγάλο κομμάτι των εξαγγελιών για το πώς θα λειτουργήσει στο εξής. Έχουμε περικοπή ύλης, έχουμε την πιλοτική εισαγωγή των αγγλικών, είναι έτοιμο το σύστημα να το υπηρετήσει αυτό;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ξέρετε, στο σημείο που εγώ έκανα αναφορά είναι ότι στο εκπαιδευτικό σύστημα και οι δύο πλευρές, και οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ξεκινάνε την χρονιά με κέφι και με καλή διάθεση. Οι μαθητές επειδή είναι παιδιά πάντα θα ξεκινάνε με κέφι. Οι εκπαιδευτικοί όταν υπάρχουν αρνητικοί παράγοντες είναι φυσικό να επηρεάζονται. Και για αυτό είπα ότι χρειάζεται να κάνουν κι εκείνοι μία προσπάθεια ώστε ακόμα και σε περιπτώσεις που νομίζουν ότι έχουν δίκιο, αλλά και σε περιπτώσεις που ενδεχομένως εμείς κάναμε πράγματα τα οποία δεν ήταν αρεστά σε εκείνους, να τα ξεπεράσουν για να βοηθήσουν να λειτουργήσει το εκπαιδευτικό σύστημα όσο το δυνατόν καλύτερα.
ΣΤΑΗ: Κύριε Πανάρετε, μια και μιλάμε τώρα για νέο σχολείο και για μια προσπάθεια έτσι ώστε η Παιδεία να δίνεται με τρόπο που να έχουμε και καλές αποδόσεις στα παιδιά μας, να δούμε τι γίνεται με τα Πανεπιστήμια, γιατί με πολύ μεγάλη λύπη είδαμε πως το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο για πρώτη φορά έμεινε έξω από τα 200 πρώτα Πανεπιστήμια στον κόσμο, από πλευράς περιεχομένου σπουδών και απόδοσης. Αυτό είναι πάρα πολύ λυπηρό.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια έχουν μία σειρά από προβλήματα τα οποία, νομίζω, γνωρίζουν πολλοί και από αυτούς που συμμετέχουν στα Πανεπιστήμια, είτε ως φοιτητές είτε ως διδάσκοντες, αλλά και αντιλαμβάνεται η κοινωνία ευρύτερα. Σε έναν βαθμό τα προβλήματα αυτά οφείλονται στα Πανεπιστήμια τα ίδια, σε έναν άλλο βαθμό οφείλονται στον τρόπο που το Κράτος έχει δει την λειτουργία τους και την εποπτεία στα Πανεπιστήμια.
ΛΙΒΑΔΑΡΗ: Εδώ έχετε προαναγγείλει παρεμβάσεις όμως.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, και ουσιαστικές. Ένα σημαντικό πράγμα στο οποίο εγώ τουλάχιστον πιστεύω πάρα πολύ έντονα είναι η ανάγκη αλλαγής τρόπου διοίκησης ώστε αυτοί που διοικούν το Πανεπιστήμιο να μην έχουν ως αποκλειστικό σημείο αναφοράς το εσωτερικό του Πανεπιστημίου. Η διοίκηση του Πανεπιστημίου έχει αποδειχθεί πια διεθνώς ότι πρέπει να γίνεται και από πρόσωπα τα οποία εκφράζουν τις ευρύτερες ανάγκες της κοινωνίας και μπορούν σε συγκεκριμένα θέματα να επηρεάσουν την κατεύθυνση των Πανεπιστημίων.
ΛΙΒΑΔΑΡΗ: Πόσο γρήγορα θα προχωρήσουν όλα αυτά;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πιστεύω ότι μέσα στον Οκτώβρη θα δώσουμε τα σημεία της διαβούλευσης για τις αλλαγές αυτές, οι οποίες αλλαγές όπως σας είπα θα είναι ριζικές, και εκτιμώ ότι στις αρχές του επόμενου χρόνου θα είμαστε πια σε θέση να έχουμε ένα νομοσχέδιο το οποίο θα οδηγήσει σε ένα νέο περιβάλλον στο Πανεπιστήμιο.
ΛΙΒΑΔΑΡΗ: Και θα αφορά και την εισαγωγή των παιδιών στο Πανεπιστήμιο πλέον.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα αφορά και την εισαγωγή. Δεν είναι βέβαιο αν από την πρώτη φάση, από την αλλαγή των Πανεπιστημίων, θα καλύψουμε όλο το θέμα του τρόπου μετάβασης από την Δευτεροβάθμια στην Τριτοβάθμια, αλλά οπωσδήποτε ένα σημαντικό μέρος του- όπως είναι, αυτό που έχει ήδη λεχθεί, η εισαγωγή των νέων φοιτητών σε σχολές και όχι σε Τμήματα. Αυτό είναι ένα μέρος που αφορά, αν θέλετε, και τον τρόπο μετάβασης από την Δευτεροβάθμια στην Τριτοβάθμια.
ΣΤΑΗ: Και αυτό ειδικά είναι και πάρα, πάρα πολύ σημαντικό νομίζω.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι.
ΣΤΑΗ: Γιατί τα παιδιά τα οποία πρωτομπαίνουν στα Πανεπιστήμια για να προσανατολιστούν ακριβώς στο αντικείμενο το οποίο τα ενδιαφέρει θέλουν μία προεργασία, δεν μπορεί η επιλογή να γίνεται αμέσως. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Το ξέρουν όλοι όσοι έχουν παιδιά τα οποία έχουν πάει στα Πανεπιστήμια.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και ιδιαίτερα, ξέρετε, με την πρακτική που είχαμε ακολουθήσει μέχρι τώρα της άκρας εξειδίκευσης των Τμημάτων.
ΣΤΑΗ: Ναι. Έτσι είναι. Αυτό είναι κάτι το οποίο όταν γίνει, και αν γίνει με τον σωστό τρόπο, θα είναι πάρα πολύ σημαντικό.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Χαίρομαι που συμφωνούμε.
ΣΤΑΗ: Σας είπα ότι όσοι γονείς έχουν παιδιά, τα οποία φτάσανε στο σημείο να πάνε στο Πανεπιστήμιο και να επιλέξουν την κατεύθυνσή τους, γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά. Το ξέρω και εγώ από πρώτο χέρι.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στα δικά μου τα μέτρα ξέρετε πόσο χρήσιμοι συνομιλητές μας είναι οι μητέρες;
ΣΤΑΗ: Καλέστε μας κύριε Πανάρετε, καλέστε μητέρες από παντού να μιλήσουμε.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ωραία.
ΣΤΑΗ: Να είστε καλά.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ευχαριστώ πολύ.
ΣΤΑΗ: Ευχαριστούμε πολύ, καλό σας μεσημέρι.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλό σας μεσημέρι.
Friday, September 10, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment