Η νέα σύνθεση αντικατοπτρίζει τις βασικές πολιτικές αρχές που προωθούνται στον χώρο της έρευνας, αλλά και τις τριτοβάθμιας εκπαίδευσης: ποιότητα, αξιοκρατία και εξωστρέφεια.
Είναι φυσικό να μην μπορεί να καλυφθεί όλο το φάσμα της ερευνητικής δραστηριότητας με ένα ολιγομελές συμβούλιο. Είναι επίσης βέβαιο ότι υπάρχουν και άλλοι εξαιρετικοί επιστήμονες στην χώρα και το εξωτερικό που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην προσπάθεια αυτή.
Στόχος όμως ήταν να υπάρχει μία αντιπροσωπευτική εκπροσώπηση ερευνητικών αντικειμένων, με την ευρεία έννοια, εντός των προναφερθέντων περιορισμών. Επίσης, στις επιλογές δόθηκε έμφαση όχι μόνο στην αριστεία σε ερευνητικό επίπεδο, αλλά και στην εμπειρία της διαχείρισης της έρευνας. Περισσότερο αναλυτικά, ορισμένες από τις "διαστάσεις" στις οποίες επιχειρήθηκε να να υπάρχει ευρύτητα είναι οι εξής:
- Επιστήμονες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό.
- Τομέας ερευνητικής δραστηριότητας.
- Δραστηριοποίηση εντός και εκτός της ακαδημίας.
- Αριστεία στην έρευνα και στην διαχείριση της έρευνας.
- Ακαδημαϊκό υπόβαθρο από διαφορετικά ακαδημαϊκά συστήματα.
- Ακαδημαϊκή δραστηριοποίηση σε διαφορετικά ακαδημαϊκά συστήματα.
- Σταμάτης Κριμιζής [Πρόεδρος, Επιστήμες του Διαστήματος]
- Γιώργος Χρούσος [Αντιπρόεδρος, Ιατρική]
- Κωνσταντίνος Δαφέρμος [Μαθηματικά, Μηχανική]
- Γιάννης Ηλιόπουλος [Φυσική]
- Δώρος Θεοδώρου [Χημεία, Επιστήμη των Υλικών, Χημική Μηχανική]
- Amadeo Odoni [Αεροναυπηγική, Περιβαλλοντικές Επιστήμες, Επιχειρησιακή Έρευνα]
- Άρης Πατρινός [Γενετική]
- Γιώργος Παυλάκης [Μοριακή Βιολογία, Γενετική Μηχανική]
- Άρτεμις Σιμοπούλου (Artemis Simopoulos) [Ιατρική, Επιστήμες Διατροφής]
- Kevin Featherstone [Πολιτικές Επιστήμες]
- Μιχάλης Χαλιάσος [Οικονομικά]
Σύντομα βιογραφικά σημειώματα στα Ελληνικά μπορούν να βρεθούν εδώ.
http://www.esos.gr/index.php/frontpage/item/9258-sinedriase-to-ethniko-simboulio-ereinas-kai-texnologias-diloseis
ReplyDeleteΤο ένα δις για να χρηματοδοτήσετε την "έρευνα" σε ένα συμβούλιο με μόλις δύο έγκριτους καθηγητές Ελληνικών ΑΕΙ όπου υπάρχουν ξένοι και ιδιώτες μπορέσατε και το μαζέψατε.
Μήπως πρόκειται για το ποσό που λείπει για να καλύψει τις ανάγκες τις σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας σε εξοπλισμούς, θέρμανση, υποδομές και μείωση των μισθών των δασκάλων;
Οι αποκαλούμενες "άνθρωπιστικές" επιστήμες να υποθέσω πως δεν εντάσσονται στις αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου ή πως αντιπροσωπεύονται από τον κ.Featherstone?
ReplyDeleteΥ.Γ. Θα περιμένω την απάντησή σας.
Ορθή η κριτική.
ReplyDeleteΚύριε υφυπουργέ,
ReplyDelete"Εθνικού Συμβουλίου [ΌΧΙ Ιδρύματος] Έρευνας και Τεχνολογίας". Η κριτική των αποφοίτων του Τμήματος Ευρωπαϊκού Πολιτισμού θα είναι αμείλικτη!!!
[Ο αυτοσαρκασμός σε όσους αρνούνται την παράθεση επιχειρημάτων]
Συγχαρητήρια για τις επιλογές.
ReplyDeleteΕπιτέλους να φύγουμε απο τις μόνιμες επιλογές καθηγητών με διδακτορικα σε κάποιον του ίδιου τμήματος και σε συγγενείς τους.....
Ανθρωπιστικός τομέας δεν χρειάζεται στο εθνικό συμβούλιο Έρευνας και Τεχνολογίας. Οτι ήταν να ερευνήσουν και να εξετάσουν οι ανθρωπιστές και οι φιλόσοφοι το έκαναν. Οπότε μην γκρινιάζεις,είναι αναμενόμενο να μην συμπεριληφθεί τέτοιος τομέας. Όση κριτική και να κάνεις χάνεις τον χρόνο σου.
ReplyDeleteΕΜΠ άντε από δώ και εσύ με τις φιλοσοφίες σου ! Ξεφτίλα είστε, σας πέρασε το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών !
ReplyDeletehttp://www.rodiaki.gr/article.php?id=59504&catid=1&subcatid=5
Την βαθύτατη ανησυχία του για την αρνητική πορεία των ελληνικών Πανεπιστημίων, με αφορμή την τελευταία διεθνή αξιολόγηση των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (QS World University Rankings), εκφράζει ο βουλευτής Δωδεκανήσου, καθηγητής κ. Δημήτρης Κρεμαστινός, με ερώτησή του προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Διά Βίου Μάθησης, κ. Αννα Διαμαντοπούλου.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης για το 2010, μόνο πέντε ελληνικά πανεπιστήμια συμπεριλαμβάνονται στη λίστα με τα 500 καλύτερα σε ολόκληρο τον κόσμο και κανένα μεταξύ των 200, καθώς το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το αρχαιότερο και μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας, εφέτος εκτοπίστηκε στην 286η θέση, από την 177η όπου βρισκόταν πέρυσι, υποχώρησε δηλαδή κατά 109 θέσεις.
Ειδικότερα, πλην του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, περιλαμβάνονται ανάμεσα στις θέσεις 401-450 το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το Εθνικό Mετσόβιο Πολυτεχνείο, ανάμεσα στις θέσεις 451-500 το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και ανάμεσα στις θέσεις 501-550 το Πανεπιστήμιο της Πάτρας.
Ο κ. Κρεμαστινός συνδέει ευθέως την αρνητική αξιολόγηση των ελληνικών Πανεπιστημίων με το «αντίκρισμα» των πτυχίων που χορηγούν, στην αγορά εργασίας και ζητά από το Υπουργείο Παιδείας την λήψη μέτρων για την ουσιαστική αναβάθμισή τους, με παρεμβάσεις σε όλο το πλέγμα των παραμέτρων που διαμορφώνουν την Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα.
Επαναφέρει δε την πρόταση που έχει καταθέσει και στο παρελθόν, για την αντιγραφή του τρόπου λειτουργίας ενός από τα 10 πρώτα στην κατάταξη Πανεπιστήμια στον κόσμο.
[ ΜΕΡΟΣ Α΄]
ReplyDelete28 χρόνια μετά: Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας και Τεχνολογίας
28 χρόνια πριν: Εθνική Ακαδημία Γραμμάτων και Επιστημών [γπμ]
28 χρόνια μετά : Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας και Τεχνολογίας
28 χρόνια πριν: Εθνική Ακαδημία Γραμμάτων και Επιστημών
Δεν συστάθηκε ποτέ, γιατί οι αντιδράσεις των μελών ΔΕΠ των ΑΕΙ ήταν εξαιρετικά έντονες
Όσοι συμμετείχαμε στις διαδικασίες αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης εκείνης της εποχής τουλάχιστον βλέπουμε πόσο επίκαιρες και διαχρονικές ήταν οι οραματικές νομοθετικές ρυθμίσεις που αποδομήθηκαν γιατί το τέλμα ευνοούσε την επιβίωση εκείνων που χρησιμοποίησαν το όραμα για προσωπικές στοχεύσεις
Σήμερα προσπάθεια μερικής προσέγγισης του οράματος.
Η δημοσίευση του Άρθρου 4 του Ν1268/82 μικρή συνεισφορά στη διαδικασία υλοποίησης των αυτονόητων πολιτικών
«Ν.1268/ΦΕΚ.87/16.07.1982 «Για τη δομή και λειτουργία των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων»
Αρθρο 4.
Εθνική Ακαδημία Γραμμάτων και Επιστημών.
1. Ιδρύεται Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου εποπτευόμενο από το
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων με την επωνυμία Εθνική
Ακαδημία Γραμμάτων και Επιστημών (Ε.Α.Γ.Ε.) και με έδρα την Αθήνα.
2. Η Ε.Α.Γ.Ε. είναι ο κεντρικός συμβουλευτικός φορέας των Α.Ε.Ι.
για τη διδασκαλία, τις μεταπτυχιακές σπουδές και τις διδασκαλίες
αξιολόγησης και κρίσης του Δ.Ε.Π. Η Ε.Α.Γ.Ε. είναι σύμβουλος της
Κυβέρνησης για τα θέματα ανώτατης εκπαίδευσης και σχεδιάζει και
επιβλέπει την έρευνα στα Α.Ε.Ι. μέσα στα πλαίσια των αποφάσεων του
Ε.Σ.Α.Π.
3. Τα συμβουλευτικά καθήκοντα και αρμοδιότητες της Ε.Α.Γ.Ε. είναι
ιδίως :
ι) Η μέριμνα για τη συνεχή ανύψωση της στάθμης της διδασκαλίας, της
έρευνας και των μεταπτυχιακών σπουδών σε εθνική κλίμακα, με βάση ένα
πλαίσιο ενιαίων και αντικειμενικών κριτηρίων για όλα τα Α.Ε.Ι.
ιι) Η εισήγηση για το είδος των τίτλων σπουδών που απονέμουν τα
Α.Ε.Ι., για το περιεχόμενο των προγραμμάτων ώστε να εξασφαλίζεται η
ισοτιμία τους και για τα πλαίσια προγραμμάτων νέων Α.Ε.Ι., Σχολών ή
Τμημάτων.
ιιι) Η αξιοποίηση του επιστημονικού δυναμικού της χώρας που
δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και το εξωτερικό, που κρίνεται απαραίτητη
για την επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων της χώρας.
ιν) Η διασφάλιση ενιαίας και αντικειμενικής σε εθνική κλίμακα
διαδικασίας αξιολόγησης και κρίσης του διδακτικού, ερευνητικού,
συγγραφικού και κοινωνικού έργου των υποψηφίων για εκλογή ή εξέλιξη
μελών του Δ.Ε.Π.
ν) Η εξειδίκευση και η εναρμόνιση του ερευνητικού προγράμματος των
Α.Ε.Ι., σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που επεξεργάζεται το Ε.Σ.Α.Π.
[συνεχίζεται]
[ ΜΕΡΟΣ Β΄]
ReplyDelete28 χρόνια μετά Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας και Τεχνολογίας
28 χρόνια πριν Εθνική Ακαδημία Γραμμάτων και Επιστημών [γπμ]
...4. (α) Μέλη της Ε.Α.Γ.Ε μπορεί να εκλεγούν έλληνες πολίτες καθηγητές
Α.Ε.Ι. της χώρας, με υψηλού επιπέδου επιστημονικό, ακαδημαϊκό,
συγγραφικό και κοινωνικό έργο, με ακαδημαϊκό ήθος και καταξίωση στους
φορείς της πανεπιστημιακής και επιστημονικής κοινότητας.
(β) Με Π.Δ. καθορίζεται η διαδικασία εκλογής των μελών της, ο
ανώτατος αριθμός τους και η κατανομή τους σε διάφορους επιστημονικούς
κλάδους, και ό,τι αφορά τις αποδοχές τους.
(γ) Τα μέλη της Ε Α.Γ.Ε. εκλέγονται με θητεία 5 χρόνων, χωρίς
δυνατότητα ανανέωσης της θητείας τους.
5. (α) Η Ε.Α.Γ.Ε., για να εξασφαλιστεί σε εθνική κλίμακα
αντικειμενική διαδικασία εκλογής και εξέλιξης του διδακτικού προσωπικού
των Α.Ε.Ι. με ενιαία αξιοκρατικά κριτήρια και για να δοθεί ισότιμα η
ευκαιρία αξιοποίησης όλου του ελληνικού πανεπιστημιακού δυναμικού, με
απόφασή της που εγκρίνεται από τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και
Θρησκευμάτων, συντάσσει, τηρεί και ενημερώνει έναν ενιαίο Εθνικό
Κατάλογο πανεπιστημιακών Δασκάλων και Ερευνητών (Ε.Κ.Π.Δ.Ε.).
(β) Ο Ε.Κ.Π.Δ.Ε. περιέχει όλα τα πληροφοριακά στοιχεία που υποβάλλουν
οι ενδιαφερόμενοι και είναι απαραίτητα για την εκπλήρωση του κατά την
προηγούμενη παράγραφο οριζόμενου στόχου και πάντως όλα τα στοιχεία της
ακαδημαϊκής δραστηριότητας των πανεπιστημιακών δασκάλων ή ερευνητών. Ο
κατάλογος αυτός είναι δημόσιος και τα στοιχεία του συνεκτιμώνται στις
εκλογές σε θέσεις Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. και λαμβάνονται υπόψη από τους
λοιπούς φορείς του Δημοσίου, για την ανεύρεση και αξιοποίηση εδικών
επιστημόνων, και επιστημονικών συνεργατών στους διάφορους τομείς
έρευνας και διοίκησης.
6. (α) Η Ε.Α.Γ.Ε. καταρτίζει κατάλογο ελληνικών επιστημονικών
περιοδικών και περιοδικών διεθνούς κυκλοφορίας με σύστημα κριτών, τα
αξιολογεί και τα κατατάσσει με κριτήριο την αποδοχή τους από τη διεθνή
επιστημονική κοινότητα, ως προς το κύρος, την πρωτοτυπία και το
θεμελιώδες των δημοσιεύσεων που περιέχουν.
(β) Συντάσσει επίσης κατάλογο διεθνών συνεδρίων με πρακτικά και
σύστημα κριτών, στα οποία παρουσίαση εργασίας και εμφάνιση στα πρακτικά
θεωρείται ισοδύναμη με δημοσίευση.
(γ) Για τη σύνταξη των καταλόγων των εδαφίων (α) και (β), η Ε.Α Γ Ε.
ζητά τη γνώμη του Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι
(δ) Για επιστημονικούς κλάδους, στους οποίους η έρευνα και το
αντίστοιχο συγγραφικό έργο είχε κύρια εθνικό χαρακτήρα που δεν
επιτρέπει δημοσίευση σε περιοδικό διεθνούς κυκλοφορίας, η Ε.Α.Γ.Ε.
καθορίζει κριτήρια για την αξιολόγηση της πρωτοτυπίας δημοσιεύσεων
παρόμοιου περιεχομένου.
(ε) Οι κατάλογοι των εδαφίων (α) και (β) καθώς και τα κριτήρια του
εδαφίου (δ) ενημερώνονται συνεχώς και δημοσιεύονται από την Ε Α.Γ Ε σε
ειδικό δελτίο.
7. Η Ε.Α.Γ.Ε. καθορίζει την ισοτιμία των Α.Ε.Ι. του εξωτερικού με τα
Α.Ε.Ι. της χώρας και χορηγεί πιστοποιητικά ισοτιμίας τίτλων σπουδών.
8. Το έργο της Ε.Α Γ Ε. διευθύνεται από Πρόεδρο που εκλέγεται από τα
μέλη της για περίοδο δύο χρόνων.
9. Η Ε.Α.Γ.Ε συντάσσει εσωτερικό κανονισμό οργάνωσης και λειτουργίας
που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Στον κανονισμό αυτό
καθορίζονται και οι διαδικασίες εναρμόνισης, σχεδιασμού και επίβλεψης
της έρευνας μέσα στα πλαίσια των αποφάσεων του Ε.Σ.Α.Π., καθώς και οι
διαδικασίες για την αξιολόγηση και κρίση του Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. σύμφωνα
με το νόμο αυτό.» [γπμ]
Εξαιρετική επιλογή άριστων επιστημόνων. Ισχυρά θετικό μήνυμα για τις καλές προθέσεις της Πολιτείας. Δεν το βλέπουμε συχνά. Ισως σ'αυτόν τον τόπο κάτι μπορεί να γίνει!
ReplyDeleteΤα μέλη του ΕΣΕΤ είναι και πνευματικοί και ώριμοι άνθρωποι! Τελευταία στο τόπο μας, ορισμένοι απαίδευτοι "επιστήμονες' που έκαναν μερικές καλές δημοσιεύσεις, θεωρούν τον εαυτόν τους ικανό να έχει λόγο επί παντός επιστητού, ενώ υπολείπονται εμφανώς σε ικανότητες "mentoring' και πνευματικής ωρίμανσης!
ΚΑΘ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Όλοι αυτοί οι με σημαντικά βιογραφικά επιστήμονες, οι περισσότεροι από τους οποίους όμως αγνοούν παντελως την ελληνική πραγματικότητα, δεν θα αργήσουν να καταλάβουν που έμπλεξαν και θα την κάνουν με γοργά ή γρήγορα πηδηματάκια.
ReplyDeleteΜήπως ο ρόλος της Πολιτείας σε αυτήν την περιπτωση είναι να ενεργοποιήσει μηχανισμούς για να προστατεψει το έργο νέων επιστημόνων που προσπαθούν να καταστρέψουν με τρομοκρατικές μεθόδους στο πέρασμα τους αυτοί οι "απαίδευτοι επιστήμονες";
ReplyDeleteΠως να προστατέψει η πολιτεία τους νέους επιστήμονες. Αντ' αυτού τους έχει υποχρεώσει σε ομηρία, περιμένοντας το ΦΕΚ του διορισμού τους για 1.5 -2 χρονια. Αριστεία, σιγουρα!
ReplyDeleteΕξαιρετικά σημαντικό το σχόλιο @11:32 πμ &11:34 πμ για όσους σχεδιάζουν τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
ReplyDelete