Μια παράπλευρη απώλεια των προκριματικών εκλογών στις ΗΠΑ είναι οι δημοσκοπήσεις. Τελευταίο παράδειγμα η Καλιφόρνια όπου στις δύο τελευταίες χρονικά δημοσκοπήσεις ( 2-4 Φεβρουαρίου) η μια έδειχνε ότι προηγείται ο Ομπάμα με 13% και η άλλη η Κλίντον με 10%!
Χειρότερα ίσως είναι τα πράγματα με τις προβλέψεις που προηγήθηκαν στο new Hampshire και στην South Carolina.
Οι αδυναμίες των πολιτικών δημοσκοπήσεων δεν είναι εύκολο να αντιμετωπισθούν.
Στις τηλεφωνικές δημοσκοπήσεις στις ΗΠΑ (και όλες σήμερα είναι τηλεφωνικές), το ποσοστό των πολιτών που δέχονται να απαντήσουν είναι γύρω στο 5%. Τελευταία μάλιστα αρκετοί από εκείνους που απαντούν, δίνουν σκόπιμα αντιφατικές απαντήσεις για να παραπλανήσουν τους ερευνητές.
Μπορεί να πει κανείς ότι οι περισσότερες από τις προυποθέσεις που απαιτούνται για μια σωστή δειγματοληπτική πολιτική έρευνα είναι ανέφικτες. Ετσι, το εύρος του λάθους (που οι εταιρίες ισχυρίζονται ότι είναι μεταξύ 2-5%), είναι αδύνατον να προσδιοριστεί επιστημονικά και μπορεί να να πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Οι εταιρίες δημοσκοπήσεων για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα αυτά χρησιμοποιούν «σταθμίσεις» που οι ίδιες διαμορφώνουν, χωρίς να τις δημοσιοποιούν.
Συμπερασματικά, το αν κάποια εταιρία θα είναι επιτυχής στις προβλέψεις της, εξαρτάται περισσότερο από την ικανότητα και την εμπειρία των στελεχών της να αξιολογούν τα πολιτικά δεδομένα στις σταθμίσεις τους και λιγότερο από την στατιστική μεθοδολογία συλλογής των στοιχείων που χρησιμοποιούν.
Thursday, February 07, 2008
Οι δημοσκοπήσεις στις ΗΠΑ
Το άρθρο αυτό ζητήθηκε (και δημοσιεύθηκε) στον "Ελεύθερο Τύπο" (7/2/08).
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment