Sunday, December 17, 2006

Persi Diaconis (περί ομοιομορφίας συνέχεια)

O Persi Diaconis είναι Καθηγητής των Μαθηματικών και της Στατιστικής στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ των Ηνωμένων Πολιτειών (με ελληνικές ρίζες). Θεωρείται κορυφαίος ερευνητής και δάσκαλος, αλλα επίσης αποτελεί και μία απο τις σπάνιες περιπτώσεις επιστημόνων που έχουνε μία μοναδική ικανότητα να εκλαικεύουν την επιστήμη, και να λειτουργούν ώς πρεσβευτές της προωθώντας την στην ευρύτερη κοινωνία.
Σε ηλικία 14 ετών γνώρισε έναν γνωστό ταχυδακτυλουργό, και μέσα σε μία νύχτα έφυγε από το σπίτι του, και παράτησε όλη την μέχρι τότε ζωή του. Έζησε «
on the road» επί δέκα συναπτά έτη ώς επαγγελματίας ταχυδακτυλουργός. Αντιλαμβανόμενος τoν ρόλο της στην δημιουργία «μαγικών τρύκ», αποφάσισε σε κάποια στιγμή να μάθει θεωρία πιθανοτήτων . Όταν όμως αποπειράθηκε να διαβάσει το κλασσικό βιβλίο του Feller, συνειδητοποίησε οτι δεν είχε το κατάλληλο μαθηματικό υπόβαθρο. Αυτό υπήρξε καθοριστικός παράγοντας για να επιστρέψει στα θρανία σε ηλικία 24 ετών, σπουδάζοντας μαθηματικά στο Κολλέγιο Σίτυ της Νέας Υόρκης. Έγινε δεκτός για διδακτορικές σπουδές στο Χάρβαρντ, όπου και έγραψε το διδακτορικό του σε στοχαστική θεωρία αριθμών, στο τμήμα Στατιστικής. Με το πέρας των σπουδών του πήγε στο Στάνφορντ, όπου και έχει παραμείνει έκτοτε.
Τι σχέση έχει ο
Persi Diaconis όμως με την ελληνική "ομοιομορφία" στην εκπαίδευση? O Persi παράτησε το σχολείο. Δεν αποφοίτησε ποτέ. Πρίν όμως φύγει, είχε δώσει δείγματα των ικανοτήτων του. Όταν έφυγε, οι δάσκαλοί του αποφάσισαν ότι θα ήταν άδικο να του δημιουργήσουν πρόβλημα στο μέλλον, δεδομένων των ικανοτήτων του. Τού έδωσαν τους απαραίτητους βαθμούς, και έτσι ο Persi Diaconis αποφοίτησε "ερήμην" [1].
Τυπικά? Εντελώς παράτυπο. Ουσιαστικά? Καποιοι είδαν πιό μακριά. Και σήμερα έχουμε τον Καθηγητή Diaconis. Oπως ο ίδιος αναφέρει [1]: «Αυτό δείχνει ότι, με κάποιο τρόπο, το σύστημα καταφέρνει να προσαρμόζεται – διαθέτει και ένα ανθρώπινο στοιχείο».

[1] DeGroot, M.H. (1986). A Conversation with Persi Diaconis. Statistical Science, Vol. 1, No. 3, 319-334. (jstor link)

2 comments:

  1. Ανακάλυψα μόλις τώρα το σχόλιο, ψάχνοντας για πληροφορίες για τον Diaconis. Αν επιτρεπόταν κάποια ανάλογη ρύθμιση στην Ελλάδα, ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα; Περιττεύει να γράψω...

    ReplyDelete
  2. ΥΓ. Μιλούσα πριν χρόνια με μια φοιτήτρια, εκπρόσωπο της ΠΑΣΠ, για την ομοιμορφία στο εκπαιδευτικό σύστημα. Αφού με άκουσε με προσοχή, μου είπε: "Δηλαδή, αν κάποιος είναι διάνοια θα μπορεί να τελειώνει πριν από τους υπολοίπους και πριν τον ελάχιστο απαιτούμενο χρόνο; Αυτό δεν είναι αποδεκτό"

    ReplyDelete