FIELD RANKINGS FOR BY RELATIVE CITATION IMPACT |
SOURCE: Thomson Reuters Essential Science Indicators, January 1999–December 2009 |
The data above were extracted from the Essential Science Indicators database of Thomson Reuters. The database, currently covering the period January 1999 through December 2009, surveys only journal articles (original research reports and review articles) indexed by Thomson Reuters. Articles are assigned to a category based on the journals in which they were published and the journal-to-category field definition scheme used by Thomson Reuters. Both articles tabulated and citation counts to those articles are for the period indicated.
Κύριε υπουργέ,
ReplyDeleteΗ σημερινή κατάσταση στο λύκειο είναι πολύ απλή για να περιγραφεί:
Το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών του λυκείου ξεκινά την προετοιμασία του για τις πανελλήνιες εξετάσεις στη καλύτερη περίπτωση στην αρχή του καλοκαιριού και σε πολλές περιπτώσεις στα μισά της Β΄ λυκείου. Στο διάστημα αυτό οι μαθητές διδάσκονται την ύλη της Γ΄ λυκείου, αφού σε αυτήν θα διαγωνιστούν τελικά. Όταν οι μαθητές έρχονται τον Σεπτέμβριο στο λύκειο, έχουν ήδη διδαχτεί ένα μεγάλο μέρος της. Το σχολείο έτσι βρίσκεται πίσω διαρκώς. Έτσι, έχει ακυρωθεί κάθε διδακτικός και μαθησιακός του ρόλος. Καμία θεωρία μάθησης, δεν μπορεί να λειτουργήσει αποδοτικά, αφού ο μαθητής ήδη γνωρίζει όσα του διδάσκουμε. Ούτε παρόρμηση, ούτε ανατροφοδότηση, ούτε τίποτε από τα τόσα εργαλεία και μέσα που διαθέτει η σύγχρονη διδακτική.
Οι μαθητές που έχουν ψηλούς στόχους, που διαβάζουν, ήταν πάντα η κινητήρια δύναμη της τάξης. Αυτοί οι μαθητές είναι σήμερα έρχονται έτοιμοι στο σχολείο. Πολλοί από αυτούς νομίζουν ότι δεν το χρειάζονται, και το χειρότερο, το θεωρούν τροχοπέδη στην προετοιμασία που έχουν ξεκινήσει. Ήδη έχουν κάνει πολλαπλάσιο διάβασμα και πολλοί από αυτούς να έχουν κατακτήσει την γνώση πριν έρθουν σε μας. Είναι δε πολύ συχνό το φαινόμενο να αρνούνται να μπουν καν στην μαθησιακή διαδικασία του σχολείου για τους δικούς του λόγους ο καθένας δύο από τους οποίους θεωρώ ότι είναι βάσιμοι. 1ος) έχοντας ήδη οικοδομήσει μία γνώση, με καθηγητή της επιλογής τους, θεωρούν ότι θα μπερδευτούν (στην καλύτερη περίπτωση). 2ος) θεωρούν ότι η πρόσθετη προσπάθεια που ζητά το σχολείο δεν είναι στις εφικτή στο ήδη βαρύ πρόγραμμα τους.
Το φροντιστήριο και η κάθε είδους προετοιμασία, δεν έχουν υποκαταστήσει απλά το σχολείο. Δεν μπορούν να το υποκαταστήσουν. Κάνουν κάτι ακόμα χειρότερο: το ακυρώνουν. Το φαινόμενο αυτό, είναι δημιούργημα του ανταγωνιστικού συστήματος επιλογής των υποψηφίων στις πανεπιστημιακές σχολές, αλλά και των συγκεκριμένων εξετάσεων. Το φαινόμενο «φροντιστήριο» σήμερα έχει αλλάξει μορφή. Το μάθημα του σχολείου που διδάσκεται 3 ώρες/βδομάδα, στο φροντιστήριο διδάσκεται 5-6 ώρες/βδομάδα, ενώ εκείνο των 5 διδάσκεται στο φροντιστήριο 9. Στο σχολείο «βάζουμε» στους μαθητές 3-4 ασκήσεις σε κάθε μάθημα, ενώ στο φροντιστήριο οι 10 ασκήσεις είναι κανόνας. Στο σχολικό βιβλίο της φυσικής για παράδειγμα, η θεωρία είναι 81 σελίδες ακριβώς. Οι ασκήσεις περίπου 100. Τα εξωσχολικά βοηθήματα που διδάσκονται στα φροντιστήρια είναι 2 υπερμεγέθεις τόμοι των 500 σελίδων ο καθένας οι δε ασκήσεις υπερβαίνουν κατά πολύ τις 2.000. Δεν έχουμε πια τον καθηγητή και στην συνέχεια τον φροντιστή να βοηθά τον μαθητή. Έχουμε ένα μαθητή εξοντωτικά προπονημένο για ένα σύστημα εξετάσεων και τον καθηγητή να έπεται να διδάξει … να διδάξει τι;
συνεχίζαι...
Και κάτι ακόμα. Από αυτό το εγχειρίδιο των 81 σελίδων διδακτέας ύλης μέχρι τώρα έχουν μπει 32 φορές θέματα! Υπάρχει δε η αντίληψη, θέματα που έχουν μπει στο παρελθόν να μην επαναλαμβάνονται, όπως επίσης να μην μπαίνουν θέματα που υπάρχουν σε φροντιστηριακά βιβλία. Σωστή αντίληψη για ένα διαγωνισμό. Όμως η πρωτοτυπία και η επιστημονικότητα στα θέματα έχει εξαντληθεί προ πολλού. Ταυτόχρονα οι εξετάσεις είναι και εξετάσεις πιστοποίησης γνώσεων. Αυτό το τελευταίο έχει εγκαταλειφθεί. Η καμπύλη των βαθμών των υποψηφίων αν την μελετήσετε στα τελευταία χρόνια, έχει δύο μέγιστα. Καμία σχέση με την γκαουσιανή που πρέπει να έχει. Το ένα μέγιστο είναι μεταξύ 4-7 και το άλλο 16-19. αυτό δεν πρέπει να προβληματίσει; Αν εξαιρέσει κανείς τα 2 πρώτα χρόνια των εξετάσεων με αυτό το βιβλίο που τα θέματα ήταν κανονικά, από εκεί και μετά είναι περισσότερο ακροβατικά. Λείπουν οι απλές και σαφείς διατυπώσεις.
ReplyDeleteΣήμερα εύκολο χαρακτηρίζεται ένα θέμα απλά αν υπάρχει στο σχολικό βιβλίο. Όχι αν αυτό που υπάρχει είναι εύκολο! Έτσι φτάσαμε να μην υπάρχουν εύκολα θέματα. Ένας τρίτος θα τα χαρακτήριζε όλα αυξημένης δυσκολίας από το 1ο θέμα μέχρι το 4ο. Δεν έχετε παρά να αναθέσετε την εξής εργασία: Δώστε τα θέματα της φυσικής στους πρωτοετείς φοιτητές του φυσικού (!) ενός σπουδαίου ξένου πανεπιστημίου και στην συνέχεια αξιολογήστε τα. Το ότι τα λύνουν οι καθηγητές –λύτες καθώς και τα υψηλά ποσοστά αριστούχων δεν σημαίνουν τίποτε απολύτως στο ότι είναι εφικτά, βατά και «επιστημονικά» αποδεκτά για θέματα εξετάσεων. Όταν ένας μέτριος μαθητής έχει προπονηθεί εξειδικευμένα και τόσο σκληρά σε ένα μικρό κομμάτι ύλης ίσως και να αριστεύσει, ακόμα και σε μαθήματα με ασκήσεις. Η δυσκολία μεταφέρεται συχνά στην αμφισβητήσιμη ευρηματικότητα, στην πολυπλοκότητα, στην περίεργη διατύπωση του προβλήματος – ερωτήματος και όχι στην κατανόηση του θέματος που ερωτάται ο υποψήφιος, στην σαφήνεια και την απλότητα, όπως θα έπρεπε κανονικά.
Η σημερινή κατάσταση είναι πολύ απλό να ανατραπεί:
Να επανέλθει με οποιοδήποτε τρόπο η διδασκαλία στο λύκειο. Και ίσως το μοναδικό εργαλείο που διαθέτετε σήμερα είναι τα θέματα των εξετάσεων. Πρώτιστα η εκλογίκευση τους να επανέλθουν και στο πνεύμα των προαγωγικών εξετάσεων. Ο μαθητής που διάβασε λίγο να γράφει λίγο, ο μαθητής που διάβασε αρκετά να γράφει καλά και ο άριστα διαβασμένος να γράφει άριστα. Αυτό δεν είναι και το ζητούμενο; Όσο για το ότι έτσι θα έχουμε συσσώρευση αριστούχων, ίσως είναι και ένας τρόπος να καταδειχθεί το αληθινό πρόσωπο της παιδείας μας που περιέγραψα παραπάνω, πριν κάποιο αντίστοιχο με το οικονομικό κραχ, το καταδείξει και τότε θα είναι πολύ αργά για να κρύψουμε την γύμνια μας. Αυτό μπορεί να γίνει σήμερα. Αύριο έπονται όλες οι συζητήσεις και οι όποιες αλλαγές που επιβάλλονται ή καλύτερα, οι ανατροπές.
Κύριε υπουργέ,
ReplyDeleteΗ σημερινή κατάσταση στο λύκειο είναι πολύ απλή για να περιγραφεί:
Το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών του λυκείου ξεκινά την προετοιμασία του για τις πανελλήνιες εξετάσεις στη καλύτερη περίπτωση στην αρχή του καλοκαιριού και σε πολλές περιπτώσεις στα μισά της Β΄ λυκείου. Στο διάστημα αυτό οι μαθητές διδάσκονται την ύλη της Γ΄ λυκείου, αφού σε αυτήν θα διαγωνιστούν τελικά. Όταν οι μαθητές έρχονται τον Σεπτέμβριο στο λύκειο, έχουν ήδη διδαχτεί ένα μεγάλο μέρος της. Το σχολείο έτσι βρίσκεται πίσω διαρκώς. Έτσι, έχει ακυρωθεί κάθε διδακτικός και μαθησιακός του ρόλος. Καμία θεωρία μάθησης, δεν μπορεί να λειτουργήσει αποδοτικά, αφού ο μαθητής ήδη γνωρίζει όσα του διδάσκουμε. Ούτε παρόρμηση, ούτε ανατροφοδότηση, ούτε τίποτε από τα τόσα εργαλεία και μέσα που διαθέτει η σύγχρονη διδακτική.
Οι μαθητές που έχουν ψηλούς στόχους, που διαβάζουν, ήταν πάντα η κινητήρια δύναμη της τάξης. Αυτοί οι μαθητές είναι σήμερα έρχονται έτοιμοι στο σχολείο. Πολλοί από αυτούς νομίζουν ότι δεν το χρειάζονται, και το χειρότερο, το θεωρούν τροχοπέδη στην προετοιμασία που έχουν ξεκινήσει. Ήδη έχουν κάνει πολλαπλάσιο διάβασμα και πολλοί από αυτούς να έχουν κατακτήσει την γνώση πριν έρθουν σε μας. Είναι δε πολύ συχνό το φαινόμενο να αρνούνται να μπουν καν στην μαθησιακή διαδικασία του σχολείου για τους δικούς του λόγους ο καθένας δύο από τους οποίους θεωρώ ότι είναι βάσιμοι. 1ος) έχοντας ήδη οικοδομήσει μία γνώση, με καθηγητή της επιλογής τους, θεωρούν ότι θα μπερδευτούν (στην καλύτερη περίπτωση). 2ος) θεωρούν ότι η πρόσθετη προσπάθεια που ζητά το σχολείο δεν είναι στις εφικτή στο ήδη βαρύ πρόγραμμα τους.
Το φροντιστήριο και η κάθε είδους προετοιμασία, δεν έχουν υποκαταστήσει απλά το σχολείο. Δεν μπορούν να το υποκαταστήσουν. Κάνουν κάτι ακόμα χειρότερο: το ακυρώνουν. Το φαινόμενο αυτό, είναι δημιούργημα του ανταγωνιστικού συστήματος επιλογής των υποψηφίων στις πανεπιστημιακές σχολές, αλλά και των συγκεκριμένων εξετάσεων. Το φαινόμενο «φροντιστήριο» σήμερα έχει αλλάξει μορφή. Το μάθημα του σχολείου που διδάσκεται 3 ώρες/βδομάδα, στο φροντιστήριο διδάσκεται 5-6 ώρες/βδομάδα, ενώ εκείνο των 5 διδάσκεται στο φροντιστήριο 9. Στο σχολείο «βάζουμε» στους μαθητές 3-4 ασκήσεις σε κάθε μάθημα, ενώ στο φροντιστήριο οι 10 ασκήσεις είναι κανόνας. Στο σχολικό βιβλίο της φυσικής για παράδειγμα, η θεωρία είναι 81 σελίδες ακριβώς. Οι ασκήσεις περίπου 100. Τα εξωσχολικά βοηθήματα που διδάσκονται στα φροντιστήρια είναι 2 υπερμεγέθεις τόμοι των 500 σελίδων ο καθένας οι δε ασκήσεις υπερβαίνουν κατά πολύ τις 2.000. Δεν έχουμε πια τον καθηγητή και στην συνέχεια τον φροντιστή να βοηθά τον μαθητή. Έχουμε ένα μαθητή εξοντωτικά προπονημένο για ένα σύστημα εξετάσεων και τον καθηγητή να έπεται να διδάξει … να διδάξει τι;
συνεχίζαι...
Η παρουσίαση των στοιχείων για θέματα επιστημονικής έρευνας και η κατά περίπτωση και συνήθως χωρίς συστηματική επεξεργασία και με επιστημονική μεθοδολογία προσέγγισή τους επαναφέρει την ιδέα για υλοποίηση της πρότασης που κατά καιρούς επιχειρήθηκε, χωρίς επιτυχία για λόγους που θα πρέπει να αναλυθούν, ενός Κέντρου Τεκμηρίωσης στοιχείων που αφορούν τις εκπαιδευτικές βαθμίδες
ReplyDeleteΊσως θα πρέπει να είναι ένα ανεξάρτητο τμήμα των επανιδρυόμενων ΠΙ και ΚΕΕ ή του ΕΣΥΠ
Είναι κάτι που η εκπαιδευτική κοινότητα επιζητεί ,στα λόγια, διαχρονικά προκειμένου να υπάρχει ,επιτέλους, η απαιτούμενη τεκμηρίωση, ώστε οι όποιες προτάσεις για τα θέματα της παιδείας, να μην στηρίζονται σε εμπειρικές ακροβασίες και σε πολιτικές που χαρακτηρίζονται τουλάχιστον από αυθαίρετες προσεγγίσεις [Γ.Π.Μ].
Πιο ποσοστό του ΑΕΠ διαθέτει ο Καναδάς στην τριτοβάθμια παιδεία;
ReplyDeleteΚαι πιο η Ελλάδα;