Wednesday, May 19, 2010

Απάντηση στην Βουλή για τα νέα Τμήματα

Απάντηση σε ερώτηση του βουλευτή κ. Μουσουρούλη (18/5/2010)

Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Ευχαριστώ τον κ. Μουσουρούλη γιατί πέρα από την γραπτή ερώτηση, με την ερώτηση που κατέθεσε εδώ, μου δίνει την ευκαιρία να εξηγήσω περισσότερο την πολιτική που ακολουθούμε στο Υπουργείο Παιδείας σε σχέση με την δημιουργία νέων τμημάτων.
Το πρώτο πράγμα που θέλω να κάνω είναι μια διευκρίνιση. Δεν ανεστάλη η λειτουργία του Τμήματος. Πρόκειται για μια πολιτική απόφαση, όπως είχα πει και στην γραπτή απάντηση, να μην λειτουργήσουν νέα Τμήματα στα Πανεπιστήμια.
Η απόφαση αυτή δεν ήταν μια εύκολη απόφαση. Και δεν ήταν εύκολη απόφαση γιατί πράγματι για πολλά από αυτά τα Τμήματα που είχαν προχωρήσει, κατά κάποιο τρόπο, και είχαν υπάρξει συζητήσεις, είναι γνωστό -και το ξέρουμε και εμείς- ότι υπάρχει ενδιαφέρον τόσο από τις τοπικές κοινωνίες και τους εκπροσώπους τους όσο και από τα Ιδρύματα στα οποία θα λειτουργούσαν τα Τμήματα αυτά.
Όμως πιστεύω ότι υπάρχουν μερικά βασικά ερωτήματα που θα πρέπει να απαντήσει κανείς πριν αποφασίσει να προχωρήσει σε ίδρυση Τμημάτων. Και μεταξύ αυτών των ερωτημάτων είναι και το εξής: Λειτουργούν σήμερα στα Πανεπιστήμια 280 Τμήματα. Υπάρχουν άλλα 212, νομίζω, Τμήματα στα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Αναρωτιέται κανείς: αυτός ο μεγάλος αριθμός Τμημάτων τι έχει προσφέρει στη λειτουργία του Πανεπιστημίου, τι έχει προσφέρει στην ελληνική κοινωνία; Είναι αυτή η προσέγγιση εκείνη που θα βελτιώσει τη λειτουργία των Πανεπιστημίων και θα ανταποκριθεί στις προσδοκίες των τοπικών κοινωνιών;
Αν μου επιτρέπετε, θα απευθύνω και εγώ ένα ερώτημα: Τι είναι εκείνο το οποίο θα διαφοροποιούσε τη λειτουργία του Πανεπιστημίου Αιγαίου, εάν λειτουργούσε αυτό το Τμήμα; Οτιδήποτε είναι αυτό, αναρωτιέμαι -και θα απαντήσω στη δευτερολογία μου- αν θα μπορούσε να γίνει με έναν διαφορετικό τρόπο, χωρίς το υπερβολικό κόστος που προκαλεί στον κρατικό προϋπολογισμό η δημιουργία ενός Τμήματος.
Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό. Το λόγο έχει τώρα ο ερωτών Βουλευτής κ. Κωνσταντίνος Μουσουρούλης.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, λυπάμαι αλλά η απάντηση δεν με ικανοποιεί. Καταρχήν τα ερωτήματα αυτά πρέπει να τεθούν στον Πρύτανη, ο οποίος κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να είχε κληθεί από τον αγαπητό συνάδελφο του ΠΑΣΟΚ και Πρόεδρο της Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων να συζητήσει στρατηγικά θέματα και θέματα ανάπτυξης και πολιτικής του Πανεπιστημίου του Αιγαίου…….

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ευχαριστούμε τον κύριο Μουσουρούλη.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο για να απαντήσετε.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων):
Νομίζω ότι η επιχειρηματολογία σας στηρίζεται στην υπόθεση ότι υπάρχουν άλλοι λόγοι εκτός από τους ουσιαστικούς εκπαιδευτικούς που προκάλεσαν αυτήν την απόφαση. Σας διαβεβαιώνω ότι δεν υπάρχει κανείς άλλος.
Θα σας κάνω καταρχήν μια ερώτηση και στη συνέχεια θα κάνω μια τοποθέτηση για να δείτε πώς αντιμετωπίζουμε αυτό το θέμα. Υπάρχει χώρα στον κόσμο που ιδρύονται νέα Τμήματα; Εάν μπορείτε να μου εμφανίσετε μια χώρα από την πλουσιότερη έως την φτωχότερη που δημιουργούνται νέα Τμήματα, θα είχαμε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση. Υπάρχει χώρα στον κόσμο που δημιουργείται Πανεπιστήμιο με τροπολογία σε νόμο; Εάν υπάρχει μια τέτοια χώρα θα είχαμε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση. Θέλετε να σας πω λεπτομέρειες για ποιο Πανεπιστήμιο αναφέρομαι; Φαντάζομαι το ξέρετε.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Ό,τι χρειάζεται να κλείσει…

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων):
Μάλιστα δύο ή τέσσερις μέρες πριν από τις εκλογές.
Όσον αφορά την ουσία της εκπαίδευσης θα επαναλάβω κάτι που έχω πει και στους Πρυτάνεις: εάν θεωρούν ότι ένα γνωστικό αντικείμενο έχει ενδιαφέρον, η νομοθεσία επιτρέπει τη δημιουργία προγραμμάτων σπουδών, χωρίς να απαιτείται η ίδρυση νέου Τμήματος. Εάν επομένως ένα τέτοιο πρόγραμμα σπουδών έχει ενδιαφέρον για το Πανεπιστήμιο και για την ελληνική νεολαία, ας προχωρήσει το Πανεπιστήμιο να φτιάξει ένα πρόγραμμα σπουδών, όχι τμήμα που απαιτεί υποδομές, διοικητικό προσωπικό, νέους διδάσκοντες.
Τώρα για τα άλλα θέματα που είπατε ότι ακυρώθηκε κάποια δραστηριότητα, καμία δραστηριότητα δεν ακυρώνεται αν δεν υπάρχει λόγος, αν δηλαδή δεν έχει διαπιστωθεί ότι αυτή η δραστηριότητα δεν συνεισφέρει ουσιαστικά. Είναι φανερό. Βρισκόμαστε σε μια περίοδο που θα πρέπει να επανεξετάσουμε όλες τις δραστηριότητες και τη σκοπιμότητά τους. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με το εάν Δήμαρχος είναι ο Α ή ο Β ή αν έχει γίνει με την προηγούμενη κυβέρνηση ή με την προ- προηγούμενη κυβέρνηση.
Η όλη μας προσπάθεια είναι να διαμορφώσουμε σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης ένα τέτοιο πλαίσιο λειτουργίας που να είναι αποδοτικό για τη νεολαία της χώρας μας, λαμβάνοντας υπόψη και το κόστος, το οποίο απαιτείται για αυτό, να είναι πραγματικά ουσιαστικό και να αποδίδει.
Σας ευχαριστώ.

8 comments:

  1. Anonymous12:44 am

    Αλήθεια, γιατί στην απάντησή σας δεν είπατε πως σε θέματα αποτελεσματικότητας των δημοσίων δαπανών για την ανώτατη παιδεία η Ελλάδα πατώνει σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ, όπως επίσης και ότι η Ελλάδα έχει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά θέσεων σε ΑΕΙ-ΤΕΙ σε σχέση με τον πληθυσμό των 18άρηδων; (με το κόστος να επιβαρύνει 100% τον κρατικό προϋπολογισμό) Επιτέλους, δεν πρέπει να δούμε την αλήθεια κατάματα;

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:34 am

    Τα Τ.Ε.Ι. είναι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) -βλέπε Νόμους: 1404/1983, 2530/1997, 2817/2000, 2916/2001, 3027/2002, 3404/2005, 3549/2007, 3685/2008, 3794/2009 κ.α.- και διέπονται ως προς την οργάνωση και την λειτουργία τους από τις ίδιες συνταγματικές αρχές και διατάξεις, όπως και τα Πανεπιστήμια/Πολυτεχνεία.

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:29 am

    Κύριε Πανάρετε.

    Για ποια δωρεάν παιδεία λέμε όταν ο απόφοιτος οποιουδήποτε ΑΕΙ πρέπει να πληρώσει τις μεταπτυχιακές του σπουδές; Κάπου διάβασα πως το υπουργείο θα χρηματοδοτεί μόνο ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ανά πανεπιστημιακό τμήμα. Αν εξαιρέσουμε το πολυτεχνείο που έχει δωρεάν μεταπτυχιακά γιατί πρέπει να επιβαρύνεται ο έλληνας φοιτητής το κόστος των μεταπτυχιακών του σπουδών ιδίως τώρα που οι εποχές είναι δύσκολες. Στο εξωτερικό διαβάζω πως και εκεί υπάρχουν δίδακτρα όμως υπάρχουν και καθηγητές που φέρνουν εταιρίες ως χρηματοδότες στα προγράμματα των εκεί ΑΕΙ και το αποτέλεσμα είναι όχι μόνο να μην πληρώνουν αρκετοί φοιτητές αλλά να πληρώνονται.
    Τελικά στην Ελλάδα τι γίνεται; Με το πρόσχημα που ακούμε από την "αριστερά" να μην συνδέουμε την παραγωγή με την φοίτηση τι έχουμε τελικά; Πτυχία χωρίς αντίκρυσμα στην αγορά εργασίας. Αυτοί που βγαίνουν και προπαγανδίζουν αυτές τις θέσεις έχει ο μπαμπάς τους ή έχει το κόμμα και τους πληρώνει. Για μας κύριε Πανάρετε που είμαστε η νεολαία της Ελλάδας αλλά και οι μη κατέχοντες τον πλεονάζοντα οβολό έχετε σκοπό να κάνετε κάτι ώστε να μην σπουδάζουν τελικά τα παιδιά μόνο των πλουσίων; Ποια είναι η πολιτική σας για αυτά τα θέματα γιατί δεν είμαι σίγουρος πως την έχω ακόμα καταλάβει.

    Σας ευχαριστώ που το διαβάσετε.

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:56 am

    Κύριε Υπουργέ, ένα ερώτημα για τα ΑΕΙ. Ποια είναι η πολιτική βούληση της κυβέρνησης σχετικά με την αναπλήρωση των θέσεων όσων μελών ΔΕΠ αποχωρούν λόγου συμπλήρωσης του 67ου έτους;
    Θα αναπληρώνονται κανονικά (όπως είναι η μέχρι σήμερα πολιτική), θα εφαρμοστεί το 5 προς 1 ή κάτι άλλο;
    Ευχαριστώ,
    Παν/ός

    ReplyDelete
  5. Η αλλάζουμε ή βουλίαζουμε6:22 pm

    Εδω....μιλάμε για συνχωνεύσεις.....και ΔΝΤ στο κόστος των ΑΕΙ....και καποιοι ...αρμενίζουν.
    Παρατηρώ όμως ότι υπάρχει κίνδυνος ….να χαθεί η μπάλα [!!]. Τι εννοώ : Οι πολιτικές πρωτοβουλίες πρέπει να είναι στην πλευρά της κυβέρνησης. Αντίθετα με την ανακοίνωση από την πλευρά της συνόδου των πρυτάνεων των «σχεδίων» α] Προτεινόμενες αλλαγές στη λειτουργία των πανεπιστημίων
    Και β] Σχέδιο πρότασης για τον χωροταξικό επανασχεδιασμό των πανεπιστημίων σε σχετικό διαδικτυακό τόπο [http://www.gurforum.org/ ] και το διάλογο που αναπτύσσεται [???] δημιουργούνται εντυπώσεις.

    Αν ο εν λόγο πρύτανης δεν παίζει το ρόλο του «λαγού» [ με το αζημίωτο] για να μετρηθούν αντιδράσεις …..τότε προς τι το μη ξεκαθάρισμα του τοπιού από πλευράς Υπουργείου Παιδείας ???

    Δεν θα κάνω – προς το παρόν κανένα σχόλιο στο ιδιαίτερα πρόχειρο «πόνημα» κυρίως γιατί περιμένω τις ΔΙΚΕΣ σας απόψεις ….και όχι τις ιδιοτελείς εκφράσεις του κάθε πρύτανη. ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΔΕΧΤΩ ότι το πολιτικό προσωπικό χρειάζεται ….λαγούς !!!

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:36 am

    Επιτρέψτε μου σχολιάσω σχετικά με τα δίδακτρα για μεταπτυχιακές σπουδές ότι και στο εξωτερικό, τουλάχιστον στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες που γνωρίζω, οι μεταπτυχιακοί ή/και υποψήφιοι διδάκτορες πληρώνουν δίδακτρα κανονικότατα. Απλά, εάν το θέμα της διατριβής τους συμφωνεί με το/τα θέμα/τα κάποιου ερευνητικού προγράμματος του επιβλέποντα καθηγητή (και όχι μόνο αυτού), τότε απασχολούνται με αμοιβή στο πρόγραμμα αυτό καλύπτοντας μεγάλο μέρος των εξόδων τους. Το ίδιο συμβαίνει και εδώ και εξαρτάται από τα προγράμματα που έχει και υλοποιεί ο καθηγητής. Στις ΗΠΑ, εάν επιλεγεί μεταπτυχιακός ή υποψήφιος διδάκτορας για απασχόληση σε ερευνητικό πρόγραμμα (research assistant) ή βοηθός διδασκαλίας (teaching assistant), τότε, λαβαίνει αμοιβή ανάλογη της ημερήσιας απασχόλησής του (full time ή half time) και πληρώνει δίδακτρα instate, δηλ πληρώνει τα χαμηλά δίδακτρα των μονίμων κατοίκων της εκάστοτε πολιτείας. Η διαφορά μπορεί να είναι πολλές χιλιάδες δολάρια. Τα ερευνητικά προγράμματα μπορεί να προέρχονται από ιδιωτικές εταιρείες ή την πολιτεία ή την κυβέρνηση. Όπως είναι κατανοητό, οι απαιτήσεις για τους βοηθούς είναι ιδιαίτερα υψηλές και έχουν άμεση σύνδεση με τις ακαδημαϊκές επιδόσεις (το πολύ να συγχωρεθεί ένα Β+) και ικανότητές τους. Με λίγα λόγια ισχύει ο κανόνας: Είσαι καλός φοιτητής; Προχώρα και εμείς σε στηρίζουμε. Δεν είσαι καλός; Άσε κάποιον άλλο να πάρει τη θέση σου και κάνε κάτι άλλο που θα σου ταιριάσει καλύτερα. Γνωστοί (…), θείοι, ακόμη και γονείς δεν παίζουν κανένα ρόλο στη διατήρηση της «υποτροφίας»! Εάν κάποιος γνωρίζει κάποια χώρα όπου τα μεταπτυχιακά είναι δωρεάν, λαμβάνοντας υπόψη φυσικά την ποιότητα του παρεχόμενου τίτλου, θα ήταν καλό να μου το πει για να ενημερώνω σχετικά τους φοιτητές μου.

    ReplyDelete
  7. Anonymous5:50 am

    Κε Πανάρετε ποια η γνώμη σας για το παρακάτω δημοσίευμα;

    http://www.alfavita.gr/typos/t6_6_10_1757.php

    ReplyDelete
  8. Anonymous6:19 am

    Nα ενημερώσω τον κύριο συνάδελφο παραπάνω που είπε τα πράγματα ως έχουν πως στην Σουηδία δεν υπάρχουν δίδακτρα σε κανένα επίπεδο πανεπιστημιακής γνώσης για τους Σουηδούς και τους εντός Ε.Ε. ενώ από το 2009 υπάρχουν δίδακτρα για όλους τους άλλους.

    http://news.xinhuanet.com/english/2008-06/23/content_8424871.htm


    Το ίδιο συμβαίνει και στη Νορβηγία.

    http://www.studyinnorway.no/sn/Tuition-Scholarships

    Το ίδιο συμβαίνει και στην Φιλανδία.
    http://www.helsinki.fi/studying/UHISG.shtml

    Φυσικά μιλάμε για σοβαρά πανεπιστήμια και όχι για σχολές του χαβαλέ που είναι ανύπαρκτες στις διεθνείς λίστες όπως πχ τα ελληνικά ΑΕΙ δηλ. με λίγα λόγια ισχύει ο κανόνας: Παράγεις ως μέλος ΔΕΠ και ερευνητής ; Προχώρα και εμείς σε στηρίζουμε. Δεν είσαι καλός; Άσε κάποιον άλλο να πάρει τη θέση σου και κάνε κάτι άλλο που θα σου ταιριάσει καλύτερα. Γνωστοί (…), θείοι, ακόμη και γονείς δεν παίζουν κανένα ρόλο στη διατήρηση της θέσης στο ίδρυμα!

    Εύχομαι όλο και περισσότεροι 'Ελληνες επιστήμονες να γνωρίσουν την ποιότητα στις σπουδές και όχι μόνο που θα βρουν στο εξωτερικό και να ξεφύγουν από τη μιζέριας στην οποία καταδικάζονται τόσα μυαλά στην Ελλάδα.

    ReplyDelete