Wednesday, August 26, 2009

Η μαζική τριτοβάθμια εκπαίδευση και το τρίπτυχο του παραλογισμού

Η ανακοίνωση των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και οι 20802 κενές θέσεις προκάλεσαν και πάλι συζητήσεις για την ποιότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Και δικαιολογημένα.

Θα ήθελα όμως να θίξω μια άλλη διάσταση του θέματος. Τις τεράστιες αδυναμίες της ακολουθούμενης εκπαιδευτικής πολιτικής. Αναρωτιέμαι αν έχει προβληματισθεί κανείς για τις ρίζες του προβλήματος.

Στόχος των κυβερνήσεων (όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς) είναι η μαζική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δικαιολογημένα θα έλεγε κανείς, για να βοηθηθούν και οι οικονομικά ασθενέστεροι.

Δεν αναρωτηθήκαμε όμως, αν όλοι οι νέοι αυτής της ηλικίας έχουν και τα προσόντα να παρακολουθήσουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Ακόμα χειρότερα, δεν έγινε καμμιά προσπάθεια για να αποκτήσουν αυτή την δυνατότητα. Αντίθετα, το ίδιο το κράτος ήλθε και καθόρισε ένα αυθαίρετο 10 ώς όριο εισαγωγής. Εχουμε λοιπόν μια πρώτη αντίφαση (μαζική τριτοβάθμια αλλά όχι για όλους).

Το κράτος όμως έχει κάνει μια τεράστια επένδυση. Και επειδή δεν υπάρχουν δίδακτρα, όλο το κόστος το επωμίζεται ο ανυποψίαστος φορολογούμενος που πληρώνει τις πρόχειρες και ατεκμηρίωτες πολιτικές επιλογές.

Από ποιόν θα ζητηθούν οι ευθύνες για το διδακτικό προσωπικό που δεν θα έχει αντικείμενο στα τμήματα που υπολειτουργούν (ή δεν λειτουργούν καθόλου); Για τις άχρηστές υποδομές;

Και σαν να μην φθάνουν τα παραπάνω, η κυβέρνηση έφτιαξε και πέρισυ και πρόπερσυ και φέτος (!) νέα τμήματα!!!

Και το τελευταίο: Χθες ψηφίστηκε από την κυβέρνηση νέος νόμος, υποτίθεται για την αναβάθμιση των ΤΕΙ. Στην ουσία πρόκειται απλώς περί νόμου που “βαφτίζει” τα ΤΕΙ πανεπιστήμια και τους καθηγητές των ΤΕΙ καθηγητές πανεπιστημίου. Νόμος που δεν προσφέρει καμμιά ουσιαστική βελτίωση στην εκπαίδευση που παρέχεται στους φοιτητές των ΤΕΙ.

Και η τεχνική εκπαίδευση (για την οποία πιθανότατα, θα είχαν τα προσόντα πολλοί από τους αποτυχόντες και για την εξυπηρέτηση της οποίας δημιουργήθηκαν τα ΤΕΙ), παραπέμπεται στο μέλλον.

Η χρονική σύμπτωση της ανακοίνωσης των επιτυχόντων και της ψήφισης του νόμου δείχνει όλη την διάσταση του αλαλούμ της εκπαιδευτικής πολιτικής. Η τρίτη σύμπτωση, αυτή των πυρκαγιών, είναι μόνο για συνειρμούς...

2 comments:

  1. Anonymous12:42 pm

    Αγαπητε,επειδη εφαγα τη ζωη ου μεσα στα Λυκεια,σε πληροφορω,οτι η κατασταση εκει,ειναι πολυ χαλια,και γινεται χειροτερη με την παροδο του χρονου.
    Μια απο τις αιτιες,ειναι και η καταργηση των εισαγωγικων εξετασεων απο το Γυμνασιο στο Λυκειο.
    Ετσι,μπαινουν ολοι,νηστευσαντες και μη,με αποτελεσμα να πεφτει το επιπεδο της ταξεως και ο καθηγητης να ψαχνει με το ντουφεκι να βρει ενα ζευγαρι ματια,που να τον παρακολουθουν.
    Αν δεν αλλαξει κατι στις πρωτες ταξεις του δημοτικου,η κατασταση θα χειροτερεψει ακομη.
    Και για να ξερεις,εβαζα καποια προβληματα πρακτικης αριθμητικης,με την εισοδο των μαθητων της Α Λυκειου,για να δω το πως σκεπτονται.Απ αυτα που μας βαζανε καποτε στην ΣΤ Δημοτικου.
    Ε,τα λυνανε,καθε χρονο,απο 2,εως 3 ατομα,σε καθε τμημα.
    Οι αλλοι,ουτε τη στοιχειωδη σκεψη.
    Οσον αφορα στο ολοοι μεσα στα Παν/μια,τη φοβερη λογικη πασοκ δηλαδη,νομιζω οτι ειναι γελοια απο χερι.
    Πουθενα στον κοσμο δε γινεται,γιατι απλως,δε μπορει να γινει.
    Εκτος και αν κατεβει ο Θεος επι της Γης.
    Και μην ξεχνας,τον περιβοητο Βερυβακη,που κατηργησε τις εισαγωγικες,κατηργησε το 7ο ετος στο Κολλεγιο,και κατηργησε και την ...ελιτ,οπως ελεγε.
    Αυτα.

    ReplyDelete
  2. Anonymous7:31 am

    Συμφωνώ ότι πρέπει να Παραμείνει «η βάση του 10» για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.), δηλαδή τα Πανεπιστήμια και τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Τ.Ε.Ι.), (βλέπε Νόμους 1404/1983, 2530/1997, 2817/2000, 2916/2001, 3027/2002, 3404/2005, 3549/2007, 3685/2008, 3794/2009 κ.α..), αν και αυτό το μέτρο δεν είναι ότι πιο καλό. Ο μαθητής του 19 στις εισαγωγικές, πλέον φοιτητής αν παρατήσει το διάβασμα (που συμβαίνει σε αρκετές περιπτώσεις), το πιο πιθανόν είναι να μην τελειώσει τις σπουδές του ποτέ ή να αργήσει πάρα πολύ, ενώ ο μαθητής που θα «πιάσει» έστω και 8 στις εισαγωγικές και μετά μέσα στην σχολή του και θα προσπαθήσει αρκετά με πολύ και σωστό διάβασμα μπορεί και να αριστεύσει (που συμβαίνει σε αρκετές περιπτώσεις). Η δική μου η γνώμη είναι ότι κάποιο μέτρο θα πρέπει να υπάρχει, έστω και «η βάση του 8» , αν και καλύτερα θα ήταν να είναι «η βάση του 10». Όμως και χωρίς εισαγωγικές μπορεί να γίνει το ζητούμενο, όποιος προσπαθήσει αρκετά με σωστό διάβασμα και σκέψη, τότε θα τα καταφέρει. Επίσης, τα μόρια των εισαγωγικών εξετάσεων είναι ένα «μέτρο μορίων» που σε πολλές περιπτώσεις είναι μεγάλη «φούσκα» για διάφορες σχολές, οι εξετάσεις εντός των σχολών είναι αυτές που σε κρίνουν ικανό για την συγκεκριμένη επιστήμη, όχι οι «βάσεις εισαγωγής». Φυσικά, καλό είναι να υπάρχει κάποιο «όριο-βάση» εισαγωγής, αν και οι περισσότερες χώρες κατάργησαν τις εισαγωγικές και υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Όποιος μπορεί και θέλει να γίνει κάτι τα καταφέρνει, διαφορετικά τα παρατάει και ψάχνετε για κάτι διαφορετικό. Θα είναι πιο χρήσιμο και σωστό μέσα στα Γυμνάσια και Λύκεια να υπάρχει πιο οργανωμένη και σωστή εκπαίδευση, ίσως με λιγότερη ύλη αλλά πιο καλά και σωστά επιλεγμένη , επεξηγημένη και διδαγμένη, ιδίως όσον αφορά μαθήματα «δύσκολα» όπως π.χ. Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Αρχαία Ελληνικά…κ.α..). Επίσης καλό είναι να υπάρχουν κρατικά φροντιστήρια-εκπαιδευτήρια το απόγευμα, δωρεάν μέσα στα ίδια τα σχολεία για όλους, ιδιαίτερα σε αυτούς που έχουν κενά και απορίες πάνω στην διδακτέα ύλη. Σαν αποτέλεσμα, να γίνει ένα πιο ολοκληρωμένο σχολείο, με πολύ περισσότερη επιτυχία σε ότι και αν επιλέξει και έχει κλίση μετά να ασχοληθεί και να σπουδάσει. Όσον αφορά το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων, το δίκαιο ορίζει ότι, τα Πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι., να πάρουν το Επίπεδο 6, όσα Κολλέγια το αξίζουν και αυτά. Τα Πολυτεχνεία τώρα, αν το αξίζουν, μετά από κατάλληλη και αδιάβλητη, δίκαιη και αξιοκρατική έρευνα να πάρουν το επίπεδο 7 που θέλουν. Για τις υπόλοιπες βαθμίδες θα πρέπει να ενταχθούν όσο πιο δίκαια μπορεί να γίνει για όλους τους υπολοίπους. Επίσης πρέπει να υπάρχει τρόπος να συναξιολογούνται και άλλα πράγματα για να ανεβαίνεις επίπεδο όπως η εμπειρία, εξειδίκευση, ευρεσιτεχνίες κ.α.. αλλά πάνω από όλα δίκαια και για όλους ανεξαιρέτως.
    Με εκτίμηση,
    Θεόδωρος Θεοδώρου
    Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Τ.Ε.

    ReplyDelete