Είναι δυνατόν η κατάργηση διδάκτρων στα πανεπιστήμια να αποβεί σε όφελος της ιδιωτικής εκπαίδευσης; Οσο παράδοξο και αν ακούγεται, φαίνεται πως είναι.
Είχα αναφερθεί στο παρελθόν στην επαναφορά των διδάκτρων στα πανεπιστήμια της Ιρλανδίας.
Είχα την ευκαιρία να ανταλλάξω απόψεις για το θέμα αυτό με ένα συνάδελφο και φίλο που είχα γνωρίσει πριν 30 χρόνια, όταν δίδασκα στο Trinity College, του Δουβλίνου.
Ο συνάδελφος αυτός μου ανέλυσε μια ενδιαφέρουσα κοινωνιολογική προσέγγιση για τα δίδακτρα. Σύμφωνα με μελέτες στην Ιρλανδία, η κατάργηση των διδάκτρων επηρέασε μόνο την μεσαία τάξη. (Οι οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα δεν πληρώνουν και μετά την εισαγωγή των διδάκτρων αφού αυτά καλύπτονται από υποτροφίες, ενώ οι οικογένειες με υψηλά εισοδήματα δεν είχαν πρόβλημα έτσι κι’ αλλιώς).
Πώς εκμεταλεύτηκε η μεσαία τάξη την «οικονομία» που έκανε από την κατάργηση των διδάκτρων; Οπως δείχνουν τα στοιχεία, οι οικογένειες μεσαίων εισοδημάτων, μετά την κατάργηση των διδάκτρων, έστειλαν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά σχολεία. Η εξήγηση είναι ότι οι οικογένειες μεσαίων εισοδημάτων παραδοσιακά, βάζουν στην άκρη και διαθέτουν ένα ποσόν για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Το ποσόν αυτό, αφού καταργήθηκαν τα δίδακτρα, το χρησιμοποιήσαν για να στείλουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά σχολεία.
Θα παρακολουθήσω με ενδιαφέρον την εξέλιξη της σχετικής συζήτησης στην Ιρλανδία.
Wednesday, August 19, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment