Υπάρχει κάποια χώρα στην οποία εθνικός νόμος να προβλέπει ρυθμίσεις για πειθαρχικά παραπτώματα καθηγητών και φοιτητών, όπως π.χ. για την αντιγραφή? Τέτοιες ρυθμίσεις υπάρχουν, νομίζω, στους εσωτερικούς κανονισμούς των Ιδρυμάτων.
Τρόποι αντιμετώπισης του προβλήματος της αντιγραφής σε ένα σύστημα πλήρους αυτοτέλειας; Θα τους βρουν εκ των πραγμάτων τα ίδια τα πανεπιστήμια. Γιατί θα το κάνουν; Γιατί η αντιγραφή θα έχει, έμμεσα, αρνητικό αντίκτυπο στην απασχόληση των αποφοίτων τους. Και αυτό είναι μέσα στους μετρήσιμους στόχους των συμφωνιών πολιτείας-πανεπιστημίων.
Γενικότερα: Στην Αμερική και στην Ευρώπη υπάρχουν αυστηροί κανόνες εσωτερικής λειτουργίας. Αυτούς τους κανόνες όμως δεν τους έθεσε ούτε ο Μπούς ούτε ο Μπλέρ, ούτε ο Τζουλιάνι, ούτε ο Σβαρτζενέγγερ. Τους έχουν θέσει τα ίδια τα Ιδρύματα.
Γι' αυτό η θέση που υποστηρίζω είναι να επιλέξουν τα ίδια τα Ιδρύματα εσωτερικό κανονισμό κάποιου επιτυχημένου πανεπιστημίου του εξωτερικού που να τους ταιριάζει. Για τα πολυτεχνεία, για παράδειγμα, τέτοια πρότυπα θα μπορούσαν να είναι το ΜΙΤ το CALTECH, το Georgia Tech, το Imperial στο Λονδίνο, το École Polytechnique στο Παρίσι ή στο Μοντρεάλ, το Federal Institute of Technology της Ζυρίχης ή της Λωζάννης και πολλά άλλα που δεν έχει έννοια να τα παραθέσω, ανάλογα με το μέγεθός τους και τους στόχους τους. (Σημειώνω με έμφαση ότι τα δύο τελευταία, τα μόνα που χρηματοδοτούνται από την Ομοσπονδιακή κυβέρνηση στην Ελβετία, έχουν διαφορετικούς κανονισμούς και πρακτικές, παρότι έχουν το ίδιο κεντρικό συμβούλιο διοίκησης). Αυτό που θα διαλέξουν τα πανεπιστήμια ίσως δεν θα είναι το τέλειο. Θα είναι όμως καλύτερο από το σημερινό (ή το αυριανό).
Και το κυριότερο: Θα εφαρμοσθεί, γιατί θα το έχουν επιλέξει τα ίδια τα πανεπιστήμια.
Sunday, March 18, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Δε λέω, είναι πολιτικά έξυπνη ιδέα. Αλλά μην αισιοδοξείτε ότι θα γίνει ευμενώς δεκτή. Φαντάζομαι τις αντιδράσεις: «δεν μπορούμε να δεχτούμε ξενόφερτα συστήματα», «πρέπει να κινούμαστε μέσα στα πλαίσια της ελληνικής ακαδημαϊκής παράδοσης», «μα αυτό παραβιάζει το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων», «μα αυτό καταλύει τις δημοκρατικές λειτουργίες», «μα η Ελλάδα έχει ιδαιτερότητες» κ.ο.κ. Δεν χρειάζεται να υπάρχει λογική στα επιχειρήματα. Θα πετάξουν κάτι για «νεοφιλελευθερισμό», κάτι για «επιχειρηματικά πανεπιστήμια», τα ξέρετε. Δεν υπάρχει περίπτωση να περάσει ουσιαστική μεταρρύθμιση χωρίς μεγάλες αναταραχές.
ReplyDeleteΣυμφωνώ ότι και σε αυτό θα υπάρξουν αντιδράσεις. Ανάμεσα όμως στις αντιδράσεις για μια ουσιαστική αλλαγή όπως αυτή και σε αυτές που αναφέρονται στην σύνθεση των εκλεκτορικών σωμάτων και στην οριοθέτηση του ασύλου, προτιμώ την πρώτη.
ReplyDeleteΕγώ σπούδασα σε ένα πολυτεχνείο (εξωτερικού) που ελάχιστοι γνωρίζουν και ήδη τις πρώτες εβδομάδες σπουδών διαπίστωσα ότι εκείνη την εποχή είχαν διαγραφεί 8-9 Έλληνες σπουδαστές παλαιότερων εξαμήνων, ο ένας επειδή αντέγραψε στην εξέταση και οι άλλοι, επειδή δεν πέρασαν κάποια εξεταζόμενα μαθήματα (προδίπλωμα) για δεύτερη φορά!
ReplyDeleteΚαι, όσον αφορά την αντιγραφή, αποκλείεται στα μαθήματά μου τώρα να συμβεί, γιατί βάζω 8-10 διαφορετικά θέματα και άντε να βρει ο αδιάβαστος από ποιον θα αντιγράψει. Δεν μπορώ όμως να αποτρέψω με τίποτα, να έχω εξεταζόμενους για 6η, 7η, 8η και βάλε φορά στο ίδιο μάθημα, μέχρι (ελπίζουν) να τους περάσω χαριστικά... Και είναι μάθημα του α' εξαμήνου, ουσιαστικά επανάληψη μαθήματος του Λυκείου... Αυτά και άλλα όμοια προβλήματα δεν βλέπω να τα αντιμετωπίζει κανένας νόμος...
Συμφωνώ ότι και σε αυτό θα υπάρξουν αντιδράσεις. Ανάμεσα όμως στις αντιδράσεις για μια ουσιαστική αλλαγή όπως αυτή και σε αυτές που αναφέρονται στην σύνθεση των εκλεκτορικών σωμάτων και στην οριοθέτηση του ασύλου, προτιμώ την πρώτη.
ReplyDeleteH ορθή οριοθέτηση (από πάσης απόψεως) του ασύλου είναι ουσιαστική αλλαγή για την κουλτούρα ανομίας στα ελληνικά πανεπιστήμια.
ReplyDeleteΓια το θέμα της αντιγραφής: η αναφορά στο νόμο σας μάρανε; Στο ΑΕΙ σας, το ΟΠΑ, το "ρυθμίζει" το θέμα και ο εσωτερικός κανονισμός. Θεωρείτε (από την εμπειρία σας) ότι η διαχείρισή του είναι η ορθή; Κι αν όχι, σοβαρά πιστεύετε ότι το πρόβλημα (για το συγκεκριμένο θέμα) είναι ... η έλλειψη αυτονομίας/αυτοδιοίκησης των ιδρυμάτων;
ReplyDelete