Wednesday, July 10, 2013

Η έξτρα «πτυχιακή», η αξιολόγηση και η τρόικα

Όπως είναι γνωστό, τον περασμένο Ιανουάριο με ειδική νομοθετική ρύθμιση το Υπουργείο Παιδείας καθιέρωσε μία έξτρα «πτυχιακή» περίοδο. Σύμφωνα με την διάταξη αυτή, όλοι οι «επί πτυχίω» φοιτητές δικαιούνταν να πάρουν μέρος σε μία έξτρα εξεταστική περίοδο τον Φεβρουάριο και τον Ιούνιο προκειμένου, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του Υπουργείου, να διευκολυνθούν για να τελειώσουν νωρίτερα, ως ένα μέτρο οικονομικής ανακούφισης προς τις ελληνικές οικογένειες.

Ας δούμε λοιπόν τα στοιχεία για ένα συγκεκριμένο μάθημα, ενός συγκεκριμένου πανεπιστημίου αυτής της έξτρα «πτυχιακής» εξεταστικής:

·      Σύνολο εγγεγραμμένων «επί πτυχίω» φοιτητών (όσων δηλαδή έχουν ήδη συμπληρώσει 4 χρόνια στο πανεπιστήμιο, βλ. για τον ορισμό αυτό και προηγούμενη ανάρτησή μου): 261.

·      Σύνολο εγγεγραμμένων φοιτητών με λιγότερα από 4 χρόνια στο πανεπιστήμιο: 43.

·      «Επί πτυχίω» φοιτητές που προσήλθαν στην εξέταση: 0 !!!

Ας δούμε όμως τα αντίστοιχα στοιχεία για την πρώτη φορά που εφαρμόστηκε η διάταξη αυτή τον Φεβρουάριο:

·      Σύνολο εγγεγραμμένων «επί πτυχίω» φοιτητών: 107.

·      Σύνολο εγγεγραμμένων φοιτητών με λιγότερα από 4 χρόνια στο πανεπιστήμιο: 48.

·      «Επί πτυχίω» φοιτητές που προσήλθαν στην εξέταση: 5!

·      «Επί πτυχίω» φοιτητές που εξετάστηκαν επιτυχώς (δηλαδή πέρασαν το μάθημα): 0!

Στην εξεταστική περίοδο του Ιουλίου -με δεδομένο τον αριθμό των εγγεγραμμένων- είχαν οριστεί 6 επιτηρητές (επιπλέον του Καθηγητή).

Βλέπουμε λοιπόν, για το συγκεκριμένο μάθημα, ότι ουδείς από του 360 και πλέον φοιτητές που δυνάμει αφορούσε η διάταξη αυτή, εξυπηρετήθηκε από αυτήν!

Αντίθετα σπαταλήθηκαν ατελείωτες ώρες σε συνεδριάσεις επιτροπών στο πανεπιστήμιο για αποφασιστούν οι ημερομηνίες και ο εξεταστής κάθε μαθήματος (με δεδομένο ότι πολλά απο τα μαθήματα αυτά είχαν διδαχθεί από διαφορετικούς διδάσκοντες στο πέρασμα των χρόνων), ορίστηκαν αίθουσες, οι οποίες δεν χρησιμοποιήθηκαν, σπαταλήθηκε ο χρόνος επτά επιστημόνων χωρίς κανέναν λόγο και έμεινε η πρόθεση του Υπουργείου για «εξυπηρέτηση».

Ίσως ισχυριστεί κανείς ότι πρόκειται για μία ειδική περίπτωση στο μάθημα αυτό. Από την εικόνα που έχω νομίζω ότι κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με με πολλά άλλα μαθήματα.

Το Υπουργείο Παιδείας το οποίο επί χρόνια (και δικαίως) προσπαθεί να προωθήσει την έννοια της αξιολόγησης, έχει μία μοναδική ευκαιρία για να αξιολογήσει μία δική του ενέργεια.

Να συγκεντρώσει δηλαδή από όλα τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ τα στοιχεία για αυτή την πρόσθετη «πτυχιακή» τις δύο φορές που εφαρμόστηκε, τα άτομα που απασχολήθηκαν  για να τις οργανώσουν, τις αίθουσες που χρησιμοποιήθηκαν, τις συνεδριάσεις που έγιναν και φυσικά τον αριθμό των φοιτητών με οικονομικό πρόβλημα ή χωρίς, που εξαιτίας αυτής της ρύθμισης τελείωσαν τις σπουδές τους και πήρα το πτυχίο τους νωρίτερα από ότι θα το έπαιρναν διαφορετικά.

Έτσι, θα αξιολογηθεί άμεσα μία πολιτική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, η αποτελεσματικότητα της πρωτοβουλίας αυτής σε σχέση με τον διακηρυγμένο στόχο και το οικονομικό κόστος που αυτή προκάλεσε. Ανεξάρτητα από το γεγονός ότι  η υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των ακαδημαικών στάνταρντς,  δεν μπορεί με κανένα τρόπο να είναι η λύση για οποιοδήποτε πρόβλημα, οικονομικό ή μη.

ΥΓ. Λείπει από το κείμενο κάποια αναφορά στην τρόικα που υπάρχει στον τίτλο. Η αναφορά όμως δεν θα γίνει στην γνωστή τρόικα. Πρόκειται για μια εσωτερική τρόικα, που θα έπρεπε να έχει διαμορφώσει η ίδια η χώρα για να αξιολογεί τις πολιτικές της και να διαπιστώνει την σπατάλη που προκαλείται από πολιτικές επιλογές που γίνονται για λόγους εντυπωσιασμού και όχι για λόγους ουσίας.

5 comments:

  1. Anonymous5:46 am

    Στατιστικά από τρία μαθήματα της Σχολής ΠΜ του ΕΜΠ, δύο "κορμού" (υποχρεωτικά για όλους) και ένα "κατεύθυνσης" από τις "έκτακτες" εξετάσεις.
    Από τους "δικαιούχους" προσέρχεται 1/6 και επ' αυτών:
    - 1/4, δεν σε θέση να γράψει ούτε το όνομα του σωστά.
    - 1/4, ήρθε εντελώς απροετοίμαστος, μπας και του κάτσει.
    - 1/4, ευνοείται - περνάει μια εξεταστική πριν.
    - 1/4, θα πέρναγε, ουτως ή άλλως, με "άτυπη περίοδο εξέτασης".(*)

    Συμπέρασμα 1: Η ρύθμιση διευκολύνει κατά 3 μήνες, μόλις το 4% των "δικαιούχων". Αυτό επιτυγχάνεται με Γενική Κινητοποίηση Διδασκόντων, Γραμματείας, επίβλεψης, δημιουργίας Θεμάτων, επιβάρυνση του Προγράμματος κ.λπ.
    Συμπέρασμα 2: Η ρύθμιση τσακίζει, τους "κανονικούς" ή/και παλαιότερους, οι οποίοι χάνουν τις "άτυπες" (*), ακόμη και με ένα μάθημα και έτοιμη Διπλωματική.
    (*) Σημείωση, στη Σχολή υπάρχει η παράδοση να δίδεται "άτυπη περίοδος εξεταστικής" σε όσους έχουν έτοιμη τη Διπλωματική και χρωστούν έως τρία μαθήματα, ανεξαρτήτως εάν είναι κανονικοί ή παλαιότεροι.

    Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης Επιστημονικός Συνεργάτης ΕΜΠ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ευχαριστώ για την ενημέρωση.
      Μακάρι να προσθέσουν και αλλοι τις εμπειρίες τους για να προκύψει εκ των πραγμάτων μια πρώτη αξιολόγηση του μέτρου. Χωρίς πολιτικές αντιπαραθέσεις αλλά με στοιχεία.

      Delete
  2. Anonymous6:12 am

    Μετέφερα "στρογγυλεύοντας" κατά πολύ, ώστε εδώ να είναι "πολιτικώς ορθό", το σχόλιο μου από ανεξάρτητο σπουδαστικό portal της Σχολής ΠΜ:
    http://www.mqn.gr/phpBB/viewtopic.php?f=8&t=3288&start=450
    1. Εκεί φαίνονται και τα σχόλια των Σπουδαστών/ριών.
    2. Χρησιμοποιώ nickname εκεί, αλλά είναι εντελώς διάφανο: Η αρχή του mail επικοινωνίας με τα "παιδιά μου", όλοι γνωρίζουν ποιος είμαι και σε πολλές συζητήσεις μου απαντούν με το κανονικό μου όνομα.

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:08 am

    Από το προαναφερθέν portal, το σχόλιό μου:

    Ότι νά 'ναι! Ωραία ανάλυση!
    Βασίζεται σε ένα μάθημα και γενικεύει από την εμπερία απ' όσο γνωρίζει για άλλα...
    Το πώς γίνεται να αναφέρονται σαν έκτακτες επί πτυχίω και του Ιουνίου και του Φεβρουαρίου θέλω να μου το εξηγήσετε αν γίνεται.

    Ως προς την έκτακτη εξέταση αυτή καθ' αυτή: Όταν μπήκαμε δεν υπήρχε ν + 2 . Κακώς, γιατί τώρα τα περισσότερα zombies θα είχαμε τελειώσει. Τη στιγμή λοιπόν, που μπήκε ''έκτακτο'' όριο στη διάρκεια φοίτησης, ήταν αν μη τί άλλο δίκαιο να συνοδεύεται με αυτή τη διευκόλυνση της έκτακτης εξεταστικής. Τόσο απλά.

    Ως προς το οικονομικό σε λίγο θα δούμε άρθρα πως το κράτος πέφτει έξω για πάρτη μας.

    Το ότι θα έπρεπε να συμμετέχουν όπως είπατε και εσείς άτομα 5ου έτους που χρωστάνε 2 μαθήματα είναι άλλο θέμα, και δεν θα έβρισκε κανένα zombie αντίθετο, ενώ θα ισορροπούσε και λίγο την οικονομική ατασθαλία διεκπεραίωσης των έκτακτων, αφού κάποια μαθήματα θα εξετάζονταν έτσι και αλλιώς σε χαριστικές εξεταστικές.

    *Για το χαρακτηρισμό Zombies τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν σε αξιότιμο καθηγητή μας.

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:27 pm

    Οτι είχαμε δηλώσει τα μαθήματα για την πτυχιακή πριν βγουν καν τα αποτελέσματα από τις κανονικές εξεταστικές το συνυπολογίζετε; Ο απαιτούμενος χρόνος για την οργάνωση πτυχιακής εξεταστικής μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα θεωρώ μόνο για τις σχολές που έδωσαν για πρώτη φορά πέρυσι τη δυνατότητα διενέργειας πτυχιακής εξεταστικής. Σε διαφορετική περίπτωση θα είχε χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα για την κατάργηση της πτυχιακής σε τμήματα που είχε καθιερωθεί. Τέλος, επειδή πάντα υπάρχει και ο ανθρώπινος παράγοντας αν το σοβαρό επιχείρημα που προβάλλεται είναι η μικρή συμμετοχή των φοιτητών, θα μπορούσατε κάλλιστα να προτείνετε διαδικασία αντίστοιχη αυτής που ακολουθούν στην οδοντιατρική σχολή αθηνών δλδ: Μία αρχική δήλωση των μαθημάτων που ενδιαφέρεται ο εκάστοτε φοιτητής να δώσει στην πτυχιακή εξεταστική και μία τελική, καθοριστική δήλωση πριν βγει το πρόγραμμα και καθοριστούν οι αίθουσες και οι επιτηρητές. Γενικά αν υπάρχει θέληση, βρίσκονται λύσεις.

    ReplyDelete