Saturday, February 13, 2010

Τα τοπικά κολλέγια, οι πανελλήνιες εξετάσεις, οι μετεγγραφές και η βάση του 10

Επιτέλους, το τριήμερο μου δίνει λίγο χρόνο να αρχίσω να γράφω σκέψεις που συνδέονται με το πρόσφατο ταξίδι μου στην Καλιφόρνια και τις συζητήσεις που είχα εκεί.

Το πρώτο θέμα στο οποίο θα αναφερθώ είναι τα τοπικά κολλέγια (community colleges).

Τα τοπικά κολλέγια ξεκίνησαν το 1908. Συνολικά στις ΗΠΑ υπάρχουν περίπου 800. Η Καλιφόρνια είναι η πολιτεία με τα περισσότερα (110).

Το 2009 σπούδαζαν στα κολλέγια 2.89 εκ. φοιτητές (πλήρους και μερικής φοίτησης και αρκετοί που δεν επιδιώκουν να πάρουν εκπαιδευτικές μονάδες). Παρά τον εντυπωσιακό αυτό αριθμό φοιτητών, η ζήτηση εξακολουθεί να είναι μεγαλύτερη από την προσφορά θέσεων.

Τα τοπικά κολλέγια είναι ουσιαστικά "μεταβατικά" ιδρύματα. Η εισαγωγή σε αυτά γίνεται ελεύθερα. (Δεν υπάρχουν κανενός είδους εξετάσεις. Μπορεί να γραφτεί όποιος έχει τελειώσει την δευτεροβάθμια εκπαίδευση). Οι σπουδές είναι εξαμηνιαίες (π.χ. για οικοδόμους), μονοετείς, διετείς, ή τριετείς και όλα είναι δημόσια (δεν υπάρχουν ιδιωτικά). Στο τέλος, όλοι όσοι ολοκληρώνουν τις σπουδές τους αποκτούν τίτλο σπουδών. Σε αυτά εγγράφονται όχι μόνο νέοι απόφοιτοι Λυκείου αλλά και πολίτες οποιασδήποτε ηλικίας που θέλουν να αποκτήσουν κάποιες γνώσεις για να βελτιώσουν τα προσόντα τους (π.χ. να σπουδάσουν την χρήση υπολογιστών). Οι τελευταίοι επιλέγουν συνήθως βραδυνά μαθήματα.

Οσοι θέλουν να "μεταπηδήσουν" (transfer) σε πανεπιστήμια, πρέπει να συμπληρώσουν τον διετή κύκλο σπουδών. Ο τριετής κύκλος είναι για όσους θέλουν να σπουδάσουν νοσοκόμοι. (Οσοι από αυτούς θέλουν να αποκτήσουν πανεπιστημιακό τίτλο νοσηλευτή εγγράφονται σε πανεπιστήμια μετά το δεύτερο έτος σπουδών).

Το 1/3 περίπου των φοιτητών τα επιλέγουν για επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.

Το πρώτο έτος σπουδών προσφέρει γενική εκπαίδευση (κάτι όπως το πρώτο έτος του πανεπιστημίου). Στο δεύτερο, όσοι θέλουν να μεταπηδήσουν στο πανεπιστήμιο, εξακολουθούν την γενική εκπαίδευση. Οσοι θέλουν να αποκτήσουν τεχνική εκπαίδευση επιλέγουν το αντικείμενο που επιθυμούν και εξειδικεύονται σε αυτό. Αυτό επιτρέπει στους νέους να αλλάξουν γνώμη χωρίς να χάσουν ένα πολύτιμο χρόνο σε φροντιστήρια.

Τα νέα προγράμματα σπουδών κάθε κολλεγίου εγκρίνονται σε πολιτειακό επίπεδο.Κάθε κολλέγιο ξεκινά ως ένα εκπαιδευτικό κέντρο. Αν η εξέλιξή του είναι καλή, μετατρέπεται σε πλήρες κολλέγιο.

Σε σχέση με την διοίκηση, υπάρχει ένα πολιτειακό board of trustees που επιλέγει τον πρύτανη που διευθύνει όλο το πολιτειακό σύστημα των κολλεγίων. Για κάθε κολλέγιο όμως υπάρχει τοπικό board of trustees που προσλαμβάνει τον πρόεδρο του συγκεκριμένου κολλεγίου. Υπάρχουν και περιφέρειες τοπικών κολλεγίων (Community College Districts) που έχουν περιφερειακό board of trustees.

Τα δίδακτρα είναι πολύ χαμηλά ($26/ανά μάθημα). Ηταν $20 πριν να ξεσπάσει η οικονομική κρίση. Είναι φανερό ότι τα δίδακτρα αυτά καλύπτουν πολύ μικρό μέρος του πραγματικού κόστους σπουδών. Η χρηματοδότηση από την πολιτεία γίνεται από ειδικό ποσοστό της φορολογίας των τοπικών ακινήτων και από πολιτειακούς πόρους.

Οι διδάσκοντες επιλέγονται τοπικά και πρέπει να έχουν τουλάχιστον πτυχίο Μάστερ. (Το Μάστερ δεν απαιτείται για όσους διδάσκουν τα απολύτως τεχνικά θέματα. Οι διδάσκοντες πλήρους απασχόλησης μπορούν να μονιμοποιηθούν μετά από κρίση. Οι διδάσκοντες μερικής απασχόλησης είναι προσωρινοί. Το 65-70% των διδασκόντων είναι πλήρους απασχόλησης. Συνήθως, είναι απόφοιτοι των πολιτειακών πανεπιστημίων (State Universities). Από εκεί συχνά προέρχονταικαι οι δάσκαλοι πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Καλιφόρνια.

Τα κολλέγια αυτά τα επιλέγουν όσοι θέλουν να πάρουν επαγγελματική τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση, αλλά και όσοι επιθυμούν να συνεχίσουν στο πανεπιστήμιο αλλά δεν πέτυχαν στην πρώτη τους προσπάθεια.

Τα πανεπιστήμια απορροφούν ένα πολύ μεγάλο μέρος των αποφοίτων των κολλεγίων αυτών. Είναι εντυπωσιακό ότι περισσότεροι από το 1/3 των φοιτητών του πανεπιστημίου του Berkeley είναι απόφοιτοι των κολλεγίων! Το ποσοστό αυτών που εγγράφονται στα πολιτειακά πανεπιστήμια (California State Universities) κυμαίνεται από 40-50%! Αυτή την στιγμή το 70% των προπτυχιακών φοιτητών στην Καλιφόρνια φοιτούν σε τοπικά κολλέγια (το αντίστοιχο ποσοστό σε όλη την Αμερική είναι 40%).

Η διαδρομή τοπικό κολλέγιο-πανεπιστήμιο είναι και μια από τις χαρακτηριστικότερες εκφάνσεις της κινητικότητας μεταξύ βαθμίδων της εκπαίδευσης στις ΗΠΑ.

Από τις 120 περίπου εκπαιδευτικές μονάδες που απαιτούνται για την απόκτηση του πτυχίου Bachelor στο πανεπιστήμιο, ένα μεγάλο ποσοστό προέρχεται από μεταφορά των εκπαιδευτικών μονάδων που αποκτήθηκαν στα τοπικά κολλέγια. Ετσι, και τίποτα δεν πηγαίνει χαμένο αλλά και τα πανεπιστήμια απαλλάσσονται από ένα μεγάλο μέρος εισαγωγικών σπουδών που γίνονται στα κολλέγια.

Ενας από τους λόγους που τα τοπικά κολλέγια είναι τόσο σημαντικά είναι ότι στοιχίζει στην πολιτεία πολύ λιγότερο να πειραματιστεί με ένα νέο τοπικό κολλέγιο παρά με ένα πανεπιστήμιο (η διαφορά μεγέθους των απαιτούμενων επενδύσεων είναι τεράστια). Τα τοπικά κολλέγια είναι αποκλειστικά εκπαιδευτικές μονάδες (και όχι ερευνητικές.

Δεν είναι τυχαίο ότι τα τοπικά κολλέγια έχουν τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης από οποιονδήποτε άλλο εκπαιδευτικό τομέα στην Αμερική. Είναι ο τομέας εκπαίδευσης που προσαρμόζεται ταχύτερα στις ανάγκες της κοινωνίας.

Η κυβέρνηση Ομπάμα δίνει την μεγαλύτερη έμφαση στην εκπαιδευτική της πολιτική σε αυτά και ο ίδιος ο Ομπάμα μιλά πολύ συχνά για αυτά και έχει διαμορφώσει σχέδιο ενίσχυσής τους.

Δεν είναι επίσης τυχαίο ότι ο τομέας των τοπικών κολλεγίων υπέστη τις μικρότερες περικοπές (8%) από οποιονδήποτε άλλο τομέα της εκπαίδευσης.

Είναι πολλές πλέον οι χώρες που μελετούν με ενδιαφέρον το μοντέλο των τοπικών κολλεγίων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει δείξει η Κίνα. (Λίγες μέρες πριν από μένα είχαν κάνει αντίστοιχη επίσκεψη στην Καλιφόρνια Κινέζοι υπουργοί). Τοπικά κολλέγια υπάρχουν και στον Καναδά και την Αυστραλία.

Με την (μακρά) αυτή ανάρτηση εξήγησα το πρώτο μόνο μέρος του τίτλου της. Θα συνεχίσω για να εξηγήσω γιατί τα τοπικά κολλέγια μπορούν να αποτελέσουν την ουσιαστική λύση για πολλά από τα δευτερογενή, όπως τα έχω χαρακτηρίσει, προβλήματα του εκπαιδευτκού μας συστήματος που αναφέρονται στον τίτλο. Αυτός είναι και ο λόγος που επιμένω ότι προβλήματα που δημιουργήθηκαν με πρόχειρες αποφάσεις που εξυπηρετούσαν επικοινωνιακές πολιτικές ανάγκες δεν πρέπει να "επιλυθούν" με τον ίδιο τρόπο.

ΥΓ. Θα πρέπει ίσως να υπενθυμίσω σε όσους παρακολουθούν τα εκπαιδευτικά πράγματα ότι η δημιουργία τέτοιων εκπαιδευτικών μονάδων είχε προταθεί επί υπουργίας Γ. Παπανδρέου το 1995 στην αναθεώρηση του συντάγματος. (Μια περίληψη βρίσκεται εδώ). Αν αυτό είχε γίνει από τότε πολλά από τα σημερινά προβλήματα πιθανόν δεν θα υπήρχαν.

49 comments:

  1. ara, an manteboyme sosta....den xreiazontai panelladikes [ poy stoixizoyn kai 2-3 ekatom. euro/year] kai yparxei mia koinitikotita [ poy mporei na einai kai diabioy ekpaideysi].

    Ean ta community colleges [CC] entax8oyn kai stis domes ton panepistimion isos aporofoyn ta TEI. me afto ton tropo to prosontoyxo prosopiko ton TEI ginete DEP osoi exoyn master menoys to CC.

    Manteboyme sosta???

    ReplyDelete
  2. Β.Β.3:06 am

    «Το δώρο γι’ αυτόν που θα του πέσει η λίρα θα είναι δυο μέρες αποχής από τα μαθήματα, χωρίς να του χρεωθούν οι απουσίες.»

    http://www.emprosnet.gr/Opinions/articles/?EntityID=905a2975-bb09-4a6e-878e-af9d29a486e2

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:36 am

    καλά είναι τα "κολλέγια" αλλά με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που ΗΘΕΛΕ ως αντιπολίτευση ο κ. Γ.Παπανδρέου τι γίνεται? που πάμε?

    ReplyDelete
  4. Anonymous7:25 am

    Συμφωνώ την παρατήρηση για τα τοπικά κολλέγια.
    Εδώ στην Ελλάδα τον ρόλο αυτόν μπορούν να τον λάβουν και τα ΙΕΚ.
    Πώς όμως, όταν οι καθηγητές τους είναι απλήρωτοι για 1 εώς και 2 χρόνια;
    Αν το κράτος δεν αναλάβει τις ευθύνες του όλα τα υπόλοιπα είναι έκθεση ιδεών...

    ReplyDelete
  5. Η επικαιρότητα των ιδεών του κειμένου σας από το 1995 προκαλεί εντύπωση αλλά και θλίψη. Θλίψη για το πού (δεν) φτάσαμε τα τελευταία 15 χρόνια.

    Οι κρίσεις είναι στιγμές δημιουργίας. Ας ελπίσουμε ότι η ελληνική κοινωνία, ώριμη και πληγωμένη, τη "βίαιη προσαρμογή" των γραφειοκρατών θα τη μετατρέψει σε ευκαιρία για πραγματικά καινούργια αρχή. Το απόλυτο μηδέν είναι καλό σημείο για νέο ξεκίνημα - εκεί έχει φτάσει και το εκπαιδευτικό μας σύστημα.

    Η ιδέα της ενδιάμεσης βαθμίδας, με έντονα και εγγενή στοιχεία κινητικότητας, αποτελεί πραγματικά ισχυρό όπλο στον πόλεμο εναντίον των περιχαρακωμένων, ακίνητων, αμυνόμενων απολιθωμάτων ενός αμαρτωλού παρελθόντος.

    Ωστόσο, φροντίστε να βοηθήσετε τον Έλληνα να καταλάβει ότι το ζητούμενο δεν είναι - και είναι ΑΔΥΝΑΤΟΝ πλέον να είναι - να βρεθεί το παιδί του με ένα πτυχίο ανώτατης ή "ανώτατης" εκπαίδευσης που θα υπόσχεται ψεύτικη "επαγγελματική αποκατάσταση". Να καταλάβει ότι η επαγγελματική επιτυχία είναι πλέον συνάρτηση πολλών άλλων και όχι απαραίτητα ενός "πτυχίου".

    Αλλιώς και στα ελληνικά "community colleges" (αν ποτέ υπάρξουν τα αντίστοιχα), θα γίνονται φροντιστήρια για το transfer στα πανεπιστήμια...

    Πάντως, η διάθεσή σας να κοιτάξετε (και να μάθετε την Ελλάδα να κοιτάζει) για παραδείγματα καλής και αποτελεσματικής πρακτικής σε άλλα μέρη του κόσμου, είναι αξιέπαινη.

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:35 pm

    Το .... DEREE τέτοιο κολλέγιο είναι?...

    ReplyDelete
  7. Μιχάλης Χ.11:19 am

    Καλησπέρα σας,

    περιμένουμε με ενδιαφέρον και τη συνέχεια, με την δεύτερη ανάρτηση.

    ευχαριστώ

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:14 pm

    και το deree ένα από τα κολλέγια που αναφέρετε είναι και δεν ανήκει στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, έτσι δεν είναι κύριε υφυπουργέ?

    ReplyDelete
  9. Anonymous1:02 am

    "θα έχω μία σειρά συναντήσεων και θα μπορώ να πω περισσότερα"
    γράφατε σε ανάρτησή σας τη προηγούμενη εβδομάδα. Οι συναντήσεις έγιναν και τα μόνα που μάθαμε είναι ότι οι προέδροι μας δεν θα κλείσουν τελικά τις σχολές μας καθώς και την άποψή σας για τα τοπικά κολλέγια της Αμερικής. Τι ακριβώς συμπεράσματα βγάλαμε απ' όλα αυτά?

    ReplyDelete
  10. Πολύ καλή ιδέα. Θα μπορούσε να εξορθολογίσει όλον το χώρο που σήμερα καλύπτουν ΙΕΚ, ΚΕΚ, σχολές ΟΑΕΔ, σχολές ΤΕΙ και ιδιωτικά κολλέγια.
    Εάν υιοθετηθεί και η ονομασία κολλέγιο αυτόματα θα ξεκαθαριστεί και σε ποιό είδος εκπαίδευσης απευθύνονται και οι αντίστοιχοι ιδιωτικοί φορείς, που ως τώρα προσφέρουν υποτίθεται πανεπιστημιακές σπουδές.
    Νομίζω οι υποδομές υπάρχουν, η πολιτική βούληση υπάρχει, πιστεύω και η κοινωνική συναίνεση. Ανακατάταξη χρειάζεται.
    Με αυτό τον τρόπο θα αποκτήσουν και τα διπλώματα κάθε βαθμίδας πραγματική αξία. Δεν θα γίνεται το σημερινό χάος, όπου υπάρχει σύγχυση ανάμεσα στην κατάρτιση και την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, αφού όλα τα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα, ανεξαρτήτως του τί είδους εκπαίδευση προσφέρουν, δίνουν ανώτατο δίπλωμα.

    ReplyDelete
  11. Anonymous3:35 am

    Από την ταπεινή μου εμπειρία από άλλες πολιτείες των ΗΠΑ, οι λόγοι που ωθούσαν τους νέους στα Community Colleges δεν ήταν η δυσκολία εισόδου στα πανεπιστήμια.

    Υπάρχουν πάρα πολλά αξιοπρεπέστατα πολιτειακά πανεπιστήμια που δεν έχουν κανένα δύσκολο όρο εγγραφής (δεν απαιτούνται SAT εξετάσεις). Λειτουργούν στη βάση μπαίνεις εύκολα και βγαίνεις δύσκολα. Έτσι το ποσοστό ολοκλήρωσης σπουδών σε τέτοια πανεπιστήμια ήταν κάτω του 50%. Ειδικά τον πρώτο χρόνο ξεσκαρτάρουν τον αριθμό που θα ολοκληρώσει τις σπουδές. Ενώ το Princeton έχει ποσοστά ολοκλήρωσης που αγγίζουν το 98% γιατί επιλέγουν με υψηλά κριτήρια την είσοδο των νέων φοιτητών.

    Βασικό κίνητρο παρακολούθησης σε CC ήταν το οικονομικό. Πολλοί νέοι από φτωχά στρώματα δεν έχουν την πολυτέλεια (δυστυχώς) να πληρώσουν τα δίδακτρα και πρέπει να ενταχθούν εργασιακά άμεσα. Το Community College τους επιτρέπει να σπουδάσουν πιο φτηνά, με χαλαρότερο πρόγραμμα ώστε να διατηρούν μία εργασία μερικής απασχόλησης και να αυτοχρηματοδοτούνται. Επίσης δίνει τη δυνατότητα μεταπήδησης σε πολιτειακό πανεπιστήμιο αλλά και πιο ψηλά, ανάλογα με τις επιδόσεις που ανοίγουν δυνατότητες σε υποτροφίες. Απ’ αυτή την άποψη υπάρχει μια αξιοθαύμαστη κινητικότητα που επιτρέπει σε κάποιον να επανενταχτεί γρήγορα στο εκπαιδευτικό σύστημα και να βελτιώσει τα προσόντα του.

    Αντ.

    ReplyDelete
  12. Anonymous4:43 am

    Αναμένοντας τις λεπτομέρειες για το πώς θα μπορούσε να εφαρμοστεί κάτι παρόμοιο και στην Ελλάδα, δεν παύουμε να ελπίζουμε.

    Το μεγάλο ερώτημα εδώ είναι το τί θα γίνει με τα φροντιστήρια. Που είναι μία τεράστια πληγή στην παιδεία μεν, υπαρκτά δε και σε αυτά εργάζονται χιλιάδες εκπαιδευτικοί.

    Δημιουργόντας Community Colleges, καταργείται πλέον η ανάγκη για φροντιστηριακή υποστήριξη στο γυμνάσιο/λύκειο και οι κανονικοί εκπαιδευτικοί θα πρέπει πλέον να παράγουν έργο. Και οι φροντιστηριακοί θα πρέπει να διοχετευτούν κάπου.

    Ευχόματε να μας εκπλήξετε ευχάριστα.

    Μάριος.

    ReplyDelete
  13. Κ. Πανάρετε, θα ήθελα να σας υπενθυμίσω ότι πρέπει να δώσετε ημερομηνίες για τις πανελλήνιες εξετάσεις που θα γίνουν φέτος και να σας ενημερώσω για το μεγάλο άνοιγμα που είχαμε πέρσι στα ΕΠΑΛ με τις πανελλήνιες και τις ενδοσχολικές. Θα ήθελα να αναφέρω τη γνώμη μου πάνω στο θέμα των πανελληνίων των ΕΠΑΛ και να σας πω ότι την προηγούμενη χρονιά υπήρξε ένα μεγάλο αλαλούμ στο θέμα των εξετάσεων και των ενδοσχολικών και των πανελληνίων στα σχολεία αυτά .Γνώμη μου είναι να εξετάσετε το ενδεχόμενο με την λήξη των μαθημάτων των ΕΠΑΛ στις 14/5(Παρασκευή) και την Δευτέρα 18/5 να αρχίσουν οι ενδοσχολικές εξετάσεις και να τελειώσουν όλες οι τάξεις (Α, Β, και Γ) μέχρι το τέλος του Μαΐου. Να αφήσουμε 2 εβδομάδες κενές για διάβασμα όπως προβλέπεται για τις πανελλαδικές και να γίνουν οι πανελλαδικές της των ΕΠΑΛ στις 14/6 Δευτέρα μέχρι και τις 18/6 Παρασκευή να δοθούν όλα τα μαθήματα (για ομάδα Α 4 δίνει κάθε μαθητής). Έτσι θα μένουν 2 ακόμα εβδομάδες για να βγουν τα αποτελέσματα και να γίνουν οι εγγραφές των ΕΠΑΛ στην επόμενη τάξη. Παράλληλα μπορούν να γίνονται και οι πανελλαδικές των γενικών Λυκείων. Και τις Β ομάδας των ΕΠΑΛ που πρόκειται για ελάχιστους μαθητές.

    ReplyDelete
  14. Anonymous10:24 am

    Τα ΤΕΙ θα μπορούσαν να παίξουν το ρόλο των "τοπικών Κολλεγίων"; Ισως.

    Αν κάποιοι από τους ... "προσοντούχους" Καθηγητές τους, αισθάνονταν ... "ριγμένοι", θα μπορούσαν να υποβάλουν αίτηση πρόσληψης σε κάποιο Πανεπιστήμιο!

    Χωρίς "στημένα" εκλεκτορικά βέβαια!

    ReplyDelete
  15. Anonymous1:31 pm

    επειδή δεν ξέρω από πού να ενημερωθώ το σχόλιο το στέλνω στη πρώτη σας ανάρτηση
    τι γίνεται με τις θέσεις που μας βάλατε να σας στείλουμε βιογραφικά και δεν τις έχετε καλύψει ακόμα
    ακόμα αξιολογείτε τα βιογραφικά , κάποιοι στο υπουργείο λένε ότι καλούνται επιλεκτικά κάποιοι σε συνεντεύξεις
    πάντως εγώ ξέρω άτομα με διδακτορικό, μεταπτυχιακά , δημοσιεύσεις, εμπειρία , που δεν τους έχει καλέσει κανένας και ένα παπαγαλάκι στους διαδρόμους των γραφείων της πολιτικής ηγεσίας λέει ότι έχουν κληθεί άτομα με μοναδικό προσόν ένα πτυχίο και ότι είναι παράγοντες στους δήμους της αττικής
    δεν είναι αξιοπρεπής αντιμετώπιση όσων σας τίμησαν και έκαναν αίτηση , τουλάχιστον ένα γράμμα προσωπικό , ένα τηλεφώνημα που να τους εξηγείτε τους λόγους του αποκελισμού τους , όπως θα έκαναν κύριε υφυπουργέ στις ΗΠΑ που πήγατε για ενημέρωση
    και στο κάτω κάτω της γραφής δεν είναι πολύς ο χρόνος των 5 μηνών για να στελεχώσετε το υπουργείο σας και να αρχίσει να παράγει έργο. Λόγια , λόγια καλή η διαβούλευση αλλά δεν φτάνει και λιγότερη περιφρόνηση στον πολίτη

    ReplyDelete
  16. Anonymous8:52 pm

    Τα πολυτεχνεία θα μπορούσαν να παίξουν το ρόλο των "τοπικών κολλεγίων";Ισως.
    Αν κάποιοι από τους άσχετους αποφοίτους τους αισθάνονταν "κενοί" από γνώσεις και θέλανε να μάθουν κάτι περισσότερο από το να βάζουν σφραγίδες ίσως να συνέχιζαν σε κάποιο τει για να ανακαλύψουν την επιστήμη που σπούδαζαν.Και φυσικά για να μην μένουν άνεργοι.

    ReplyDelete
  17. Anonymous3:52 am

    Είχατε πει ότι ανεξάρτητα από την ενιαία κλίμακα προσόντων και το πότε θα θεμοθετηθεί, θα λύνατε άμεσα το ζήτημα των ΕΔ των ΤΕΙ με τη προώθηση των ΠΔ που εκκρεμούσαν από το 2008. Μετά μας είπατε ότι πρέπει να διαβουλευθούμε τα ΠΔ αυτά πρώτα. Μετά μας είπατε ότι θα πρέπει πρώτα να συνενοηθείτε με το ΤΕΕ, τους πρυτάνεις και πλήθος άλλου κόσμου, ώστε να εξασφαλιστεί η αποδοχή των τελικών ΠΔ και να μην τα μπλοκάρουν οι υπόλοιποι υπουργοί. Τι άλλο θα ακολουθήσει? Θα το διαβουλευθούμε το θέμα και με το Πάπα μήπως, μήπως τον Ομπάμα, τον Πούτιν, το Σαρκοζί, τη Μέρκελ, τον ΕΤ τον εξωγηίνο?
    Αν είναι πρώτα να περιμένουμε να εξασφαλίσετε εσείς το μικρότερο δυνατό πολιτικό κόστος δεν έχει νόημα. Και το αποτέλεσμα θα αργήσει και σίγουρα θα είναι και κατώτερο όσων δικαιούμαστε.

    Υ.Σ: Αλήθεια τι είπατε στους προέδρους μας και εξασφαλίσατε την ανοχή τους?

    ReplyDelete
  18. Anonymous9:20 am

    Κύριε υφυπουργέ η ίδρυση τμήματος Αρχιτεκτονικης στην Καστοριά τι ρόλο έχει μετά από τις μεγαλόσχημες ανακοινωσεις για αναστολή λειτουργίας νεων τμημάτων με σκοπό τον ορθολογικό σχεδιασμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης? Προεκυψε ξαφνική ανάγκη για Αρχιτέκτονες.
    Η πάλι τρεχουμε τον κώδικα:"ενίσχυση" επαρχίας ,ικανοποίηση πολ. πελατείας, "συμμαχη" εντοπιότητα με την ευρεία έννοια -πανεπιστήμιο Δυτ.Μακεδονίας-πολιτικών παραγόντων?
    Καλά τα λόγια αλλά τα έργα είναι η πυξίδα.
    Σχολές 30 χρόνων με τσαλακωμένο πλαίσιο λειτουργίας,κοινωνικής εικονας και επαγγ. δικαιώματων,διαπραγματεύονται ακόμη.
    Βιολόγοι δε μπορούν να ανοίξουν μικροβιολογικά εργαστήρια,απόφοιτοι ΤΕΙ να ασκήσουν το επάγγελμα τους,Φυσικοί να κάνουν ενεργειακές επιθεωρήσεις,Χημικοί μηχανικοί καπελώνονται από άλλες κραταιές ειδικότητες και η μιζέρια μας διαιωνίζεται...
    Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στην παιδεία είναι αποτέλεσμα επιλογών στη λειτουργία της ελληνικής οικονομίας.Η πολιτική βούληση ελπίζω να μη λείψει.Το μια απο τα ίδια μας τελειώνει σιγά σιγά.Ειναι κρίμα γιατι πρώτη φορα μιά άλλη εικόνα και ένα άλλο επίπεδο πολιτικού λόγου εμφανίζεται και ανεβάζει τον πήχυ-τουλάχιστο όσον αφορά στο πρόσωπό σας- άν αποδειχθεί απλή επικάλυψη συμβατικής πολιτικής λειτουργίας απο αυτή που ταιζόμαστε -και αναπαράγουμε χρόνια τώρα- το τέλμα θα γίνει πιο βαθύ..
    Brake a leg!
    P.S. ομελέτα χωρίς σπασμένα αυγά (και πραγματική αξιολόγηση) δεν γίνεται.

    ReplyDelete
  19. Anonymous10:32 am

    Ως υπεύθυνος του opengov, μπορείτε σας παρακαλώ να επιβεβαιώσετε ή να διαψεύσετε οτι ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΤ, ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΝ υποβάλει βιογραφικό, σύμφωνα με το παρακάτω δημοσίευμα;

    http://fimotro.blogspot.com/2010/02/blog-post_8824.html


    Ευχαριστώ,

    Ανδρέας Πάρλας

    ReplyDelete
  20. Πραγματικα μου προξενει εντυπωση η οξυτητα των σχολίων, αλλα ...χωρις ονοματεπωνυμο. Μου θυμιζει τις επιστολες της Αυριανης τη δεκαετια του 80 (δεν ηταν ανωνυμες, ειχαν κατι υπογραφες "Νοικοκυρα απο τον Κολωνο", "αντιστασιακος απο Τρικαλα", κτλ). Εν παση περιπτωσει, προφανως ο καθενας επιλεγει τη σταση του και φερει την ευθυνη γι΄αυτη.

    Κατι που φαινεται να αγνοουν οι περισσοτεροι γραφοντες ειναι οτι τα περισσοτερα περιφερειακα τμηματα (Παν/μιων και ΤΕΙ) ειναι πλεον ουσιαστικα τοπικα. Απο τοτε που η προσφορα των θεσεων εχει αγγιξει σχεδον τον αριθμο των υποψηφιων (2004 περιπου), οι περισσοτεροι πραγματικοι φοιτητες στην περιφερεια ειναι σε αποσταση μιας ωρας με το ΚΤΕΛ απο το τμημα τους: για την Αρτα: Γιαννενα, Πρεβεζα, Λευκαδα, αντε και Αγρινιο. Για την Κοζανη: Γρεβενα, Λαρισα, Καστορια, Εδεσσα, και για οποια αλλη πολη μπορειτε να συμπληρωσετε τα κενα. Από τη στιγμη που δεν δινεται σημασια στο ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ σπουδες προσφερουν τα τμηματα ωστε η επιλογη να γινεται με καποιο σοβαρο κριτηριο, η Πληροφορικη ειναι ιδια στην Αλεξ/πλη, την Κοζανη, την Αρτα ή τη Λευκαδα. Δυστυχως, τα ιδια τα Τμηματα δεν κανουν προσπαθειες να γινουν ελκυστικα με βαση καποιο θετικο κριτηριο, με αποτελεσμα η λανθασμενη νοοτροπια να διαιωνιζεται. Η "κοντρα" μεταξυ Παν/μιων/Πολυτεχνειων και ΤΕΙ ειναι μια συγκρουση χωρις νοημα. Και απο τα μεν και απο τα δε βγαινουν και διαμαντια και σαβουρα. Και μαλιστα αυτο εξαρταται κυριως απο την επιθυμια του καθε φοιτητη. Μπορεις να γινεις τελειος πληροφορικος στο Διδυμοτειχο (αν υπαρχουν καποιες ελαχιστες συνθηκες, οι οποιες συνηθως υπαρχουν, πχ 1-2 καθηγητες να σε σπρωξουν λιγο πιο πανω και μια βιβλιοθηκη να μπορεις να διαβασεις) και χαλιας πληροφορικος στο Πολυτεχνειο, αν εχεις στο μυαλο σου "αντε να τελειωνουμε να παμε στη Δευτεροβαθμια να καθομαστε". Μπορεις φυσικα να γινεις και το ακριβως αναποδο, μονο που δε φταιει το Ιδρυμα σου για αυτο. Ενα ενδιαφερον παραδειγμα: την υπηρεσια DSL, την οποια ολοι θεωρουμε δεδομενη σημερα, την "ετρεξαν" στην πιλοτικη της φαση στον ΟΤΕ τρια παλληκαρακια που ηρθαν για πρακτικη απο το ΤΜημα Ηλεκτρονικης του ΤΕΙ Αθηνας και εμειναν με συμβασεις και μετα. Μιλαμε για μια τεχνολογια που τοτε δεν ηξερε κανενας στην Ελλαδα. Κι ομως τα παιδια αυτα βουτηξαν στα βαθια και βγηκαν ατσαλακωτοι. Περισσοτερο ατσαλακωτοι απο ο,τι μερικοι αποφοιτοι του Πολυτεχνειου αργοτερα.

    Θελω να δειξω οτι εξαρταται τελικα απο τη φλογα του καθε φοιτητη να φτασει πολυ ψηλα και οχι απο το τι λεει η προμετωπιδα του πτυχιου του. Ο χαρακτηρας των ΤΕΙ (αν ειναι καλα δουλεμενος και αν ο φοιτητης τον αξιοποιησει καταλληλα) ειναι σημαντικος και μπορει να γινει τελεια συμπληρωματικος με αυτον των Πανεπιστημιων. Η πρακτικη και εφαρμοσμενη πλευρα των σπουδων που προσφερουν μπορουν να διαμορφωσουν καλους επαγγελματιες, οι οποιοι θα εχουν ηδη μια καλη εμπειρια απο διαφορες πλευρες της επιστημης τους. Πχ ο πληροφορικος θα εχει αναπτυξει μια μικρη εφαρμογη ηλεκτρονικου εμποριο, κατι που ενας αποφοιτος πανεπιστημιακου τμηματος μπορει να μην το εχει αγγιξει καν.

    Ας βαστηξουμε λοιπον τα αρματα, δεν υπαρχουν πολλα να χωρισουμε σε αυτο το επιπεδο. Το δυστυχημα (οπως εχω αναπτυξει και σε καποιο παλιοτερο posting) ειναι η μηδενικη διαθεση που επιδεικνυει ενα ΜΕΓΑΛΟ μερος των εισαγομενων στα Ιδρυματα, κατι που κανει αδυνατη την οποιαδηποτε προσφορα των διδασκοντων. Αυτο ισχυει σε μεγαλυτερο βαθμο στα ΤΕΙ λογω του οτι τα προτιμουν πιο αδυνατοι υποψηφιοι, αλλα ισχυει και στα Παν/μια και οποιος δεν το βλεπει μαλλον εθελοτυφλει...

    ReplyDelete
  21. Anonymous11:38 am

    Ke Ypoyrge kalispera sas,

    Pisteyw oti pera apo ta Panepistimia tis Amerikis kalo tha itan na koitaksete kai to ti ginete stin Eyrwpi se xwres me poiotiko ekpaideytiko systima kai stis treis bathmides tis ekpaideysis
    (Filandia).

    Einai mia xwra poy exei plithismo peripou oso kai i Ellada

    ReplyDelete
  22. Anonymous12:31 pm

    ΤΟΣΟ ΠΟΛΥ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΒΑΣΗΣ ΤΟΥ 10 ΚΑΙ ΤΑ ΘΝΗΣΙΓΕΝΗ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΤΕΙ ΜΕ 1 ΚΑΙ 2 ΕΙΣΑΚΤΕΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΝΩ ΕΓΙΝΕ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΤΟ ΚΑΤΕΒΑΣΑΤΕ ?
    ΩΡΑΙΑ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΕΧΕΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ !
    ΜΠΡΑΒΟ ........

    ReplyDelete
  23. Anonymous2:46 am

    Καλημέρα σας κε Πανάρετε,

    σας παρακαλώ θερμά να ενημερωθείτε εσείς, οι συνεργάτες σας και όλοι οι πολίτες που παρακολουθούν το ιστολόγιό σας για το παρακάτω θέμα:

    http://www.alfavita.gr/ank_b/ank17_2_10_0649.php

    Τα συμπεράσματα δικά σας.

    Πολύβιος Κ.
    Εκαπιδευτικός συμμετέχων στο LabsOpengov

    ReplyDelete
  24. Anonymous5:30 am

    18/2/2010

    Ενα σκάνδαλο στον ΔΟΑΤΑΠ

    Tου Πασχου Μανδραβελη

    Ενα παλιό μεράκι όλων των πρωθυπουργών ήταν να αξιοποιήσουν τους πετυχημένους Ελληνες της αλλοδαπής. Ορισμένοι, μάλιστα, έκαναν εκκλήσεις σε ακαδημαϊκούς μεγάλων πανεπιστημίων του εξωτερικού για να έρθουν εδώ και να συνδράμουν με τις γνώσεις τους και την εμπειρία τους στην αναβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης, αλλά και του τόπου γενικότερα.

    Κάποιοι από τους Ελληνες του εξωτερικού το αποτόλμησαν και φυσικά το... πλήρωσαν. Η μετριοκρατία των ελληνικών πανεπιστημίων είτε τους έκανε σαν τα μούτρα της είτε τους πολέμησε σκληρά. Ενα παράδειγμα: Το 1998 μια ομάδα 32 πανεπιστημιακών του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών πρότεινε για μετάκληση τον παγκοσμίου φήμης φυσικό Δημήτρη Νανόπουλο. Το ενδεκαμελές εκλεκτορικό σώμα του -κατά τα άλλα μεγαλύτερου πνευματικού ιδρύματος της χώρας- απέρριψε την πρόταση με ψήφους 6 - 4!

    Μια αντίστοιχη ιστορία διαδραματίζεται αυτές τις μέρες στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Το Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής ξεκίνησε τη διαδικασία μετάκλησης ενός λαμπρού Ελληνα επιστήμονα της αλλοδαπής. Ο κ. Στάμος Καραμούζης είναι κοσμήτορας του τμήματος πληροφορικής του Regis University στο Κολοράντο των ΗΠΑ. Το εν λόγω πανεπιστήμιο δεν είναι απλώς ένα από τα μεγαλύτερα (16.000 φοιτητές). Κατατάσσεται επί 13 χρόνια 27ο ανάμεσα στα 100 κορυφαία πανεπιστήμια του U. S. News & World Report. Μόνο το τμήμα πληροφορικής στο οποίο είναι κοσμήτορας ο κ. Καραμούζης έχει 165 μέλη ΔΕΠ.

    Οπως είναι φυσικό, το Πανεπιστήμιο Regis είναι αναγνωρισμένο από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ). Τα πτυχία δεκάδων Ελληνόπουλων έχουν επικυρωθεί χωρίς πρόβλημα και από το παλιό ΔΙΚΑΤΣΑ και από τον σημερινό ΔΟΑΤΑΠ. Από την Παρασκευή όμως τα πράγματα μπορεί να αλλάξουν. Το 27ο καλύτερο πανεπιστήμιο των ΗΠΑ μπορεί να πάψει να είναι αναγνωρισμένο από την ελληνική πολιτεία.

    Οπως είναι φυσικό, η έλευση ενός καταξιωμένου επιστήμονα της αλλοδαπής θορυβεί την ιθαγενή μετριοκρατία. Εκ της εμπειρίας γνωρίζουμε ότι θα κάνει τα αδύνατα δυνατά να αναπαραγάγει το τέλμα στο οποίο ευημερεί. Ετσι, κάποιοι του Πανεπιστημίου Μακεδονίας επιχείρησαν να μπλοκάρουν τη μετάκληση του κ. Καραμούζη στο εκλεκτορικό σώμα, όπως ακριβώς έγινε και με την υπόθεση του κ. Δημήτρη Νανόπουλου. Προς τιμήν τους, οι περισσότεροι των διδασκόντων στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία αντιστάθηκαν. Ψήφισαν υπέρ της μετάκλησης. Οι υπερασπιστές, όμως, του τέλματος σκέφθηκαν κάτι σατανικό: απέστειλαν αίτημα στον ειδικό γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας κ. Βασίλειο Παπαζογλου, ζητώντας να αρθεί η αναγνώριση του Regis University από τον ΔΟΑΤΑΠ! Ζήτησαν δηλαδή από την ελληνική πολιτεία να πάψει να αναγνωρίζει ένα από τα μεγαλύτερα και καλύτερα πανεπιστήμια των ΗΠΑ. Και ο πολιτικός προϊστάμενος της Ανώτατης Παιδείας αντί να γελάσει και να πετάξει το αίτημα στο καλάθι των αχρήστων το προώθησε για εξέταση. Ετσι, φτάσαμε στον έσχατο παραλογισμό: προκειμένου να μην έρθει ένας καθηγητής σε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο, η πολιτεία θα πάψει να αναγνωρίζει το 27ο καλύτερο πανεπιστήμιο των ΗΠΑ! Εχουν άδικο να απελπίζονται οι ξένοι με αυτό που αποκαλούν «ελληνική τραγωδία»;

    ReplyDelete
  25. Anonymous5:55 am

    Και εγώ με τη σειρά μου θα ήθελα να σας γνωστοποιήσω αυτό, αν δεν το ξέρετε ήδη.


    http://www.alfavita.gr/typos/t18_2_10_1202.php

    Έπρεπε ο κύριος Παπάζογλου να θέσει σε διαβούλευση το αίτημα των καθηγητών για την άρση της αναγνώρισης του εν λόγο Πανεπιστημίου. Γιατί όχι? Να γελάσουμε και εμείς λίγο που το έχουμε τόσο ανάγκη στις μέρες μας.

    Υ.Γ. Κύριε Πανάρετε πραγματικά είστε αξιέπαινος για τις προσπάθειες που καταβάλετε για μια καλύτερη παιδεία. Όμως όπως βλέπετε δεν φτάνει μόνο ένας, ας είναι και Υπουργός.

    ReplyDelete
  26. Anonymous6:00 am

    Θαυμάστε κύριε Πανάρετε τους καθηγητές των Ελληνικών ΑΕΙ(ευτυχώς όχι όλους) το σωτήριο έτος 2010 και το υψηλό επίπεδο τους.


    http://www.alfavita.gr/typos/t18_2_10_1202.php


    Καταλαβαίνω πως και εσείς στεναχωριέστε με αυτά που συμβαίνουν και πως δεν θα αφήσετε να προχωρήσουν τέτοια φαινόμενα στο Υπουργείο σας.

    Με ποιο άραγε σκεπτικό κάποιοι "καθηγητές" στέλνουν στο γραφείο του υπουργείου αίτημα αξιολόγησης του πανεπιστημίου του εξωτερικού;

    Λασπολογία/διαπλοκή/υπόγεια διπλωματία/διαβολή...προς άλλους συναδέλφους από άτομα με h-index ίσο με τον κόπο τους για να γίνουν ΔΕΠ. Αυτή είναι η κατάσταση στα Ελληνικά ΑΕΙ.

    Θα το αφήσετε να περάσει κε Υπουργέ έτσι ή θα διατάξετε Ε.Δ.Ε. εναντίον κάθε υπευθύνου;

    ReplyDelete
  27. Anonymous6:06 am

    “Το δυστυχημα (οπως εχω αναπτυξει και σε καποιο παλιοτερο posting) ειναι η μηδενικη διαθεση που επιδεικνυει ενα ΜΕΓΑΛΟ μερος των εισαγομενων στα Ιδρυματα, κατι που κανει αδυνατη την οποιαδηποτε προσφορα των διδασκοντων. Αυτο ισχυει σε μεγαλυτερο βαθμο στα ΤΕΙ λογω του οτι τα προτιμουν πιο αδυνατοι υποψηφιοι, αλλα ισχυει και στα Παν/μια και οποιος δεν το βλεπει μαλλον εθελοτυφλει.”.

    Συμφωνώ απόλυτα με το σχόλιο του κυρίου Αντωνιάδη.

    Είναι τεράστιο πρόβλημα για την παιδεία μας η έλλειψη διάθεσης που υπάρχει στους φοιτητές. Ξεκινάει κατά βάση επειδή στο σύστημα μας οι περισσότεροι από τους φοιτητές δεν είναι στη Σχολή που θα ήθελαν, αλλά σε αυτή που είχαν τα μόρια για να περάσουν. Είναι δυστυχία για ένα νέο άνθρωπο να είναι αναγκασμένος να κάνει κάτι που δεν το θέλει πραγματικά.
    Περιμένουμε από έναν φοιτητή της Φαρμακευτικής για παράδειγμα, που ο μόνος λόγος που βρίσκεται εκεί είναι γιατί τον έστειλαν οι γονείς του (ώστε να κρατήσει το φαρμακείο) να έχει ενδιαφέρον για την επιστήμη?

    Έχουμε μετατρέψει την Παιδεία μας από μαραθώνιο (που θα έπρεπε να είναι) σε εικοσιπεντάρι (ούτε καν κατοστάρι) στις Πανελλήνιες.
    Διάβαζα πέρυσι τα θέματα στη βιολογία. Υπήρχε ερώτηση (απαιτούσε την απομνημόνευση αλληλουχίας DNA που αναγνωρίζονταν από ένα ένζυμο) που την έκανα για πλάκα σε 10 πανεπιστημιακούς που ασχολούνται με το αντικείμενο. Δεν ήξερε κανείς την απάντηση. Και ήταν απόλυτα λογικό, ανοίγεις ένα βιβλίο εταιρείας που τα πουλάει και το βρίσκεις, τι νόημα είχε να το θυμάσαι απ’ έξω?.

    Κι όμως ερωτήσεις σαν κι αυτήν καθορίζουν αν θα γίνεις γιατρός, βιολόγος, γεωπόνος ή παρασκευαστής.

    Αντ.

    ReplyDelete
  28. Anonymous2:25 pm

    Κύριε υφυπουργέ κάντε τον κόπο και ακολουθήστε το link: http://portal.tee.gr/portal/page/portal/TEE_HOME/%CA%C5%C9%CC%C5%CD%C1%20%C3%C9%C1%20%C4%C9%C1%C2%CF%D5%CB%C5%D5%D3%C7%20%F3%F7%E5%F4%E9%EA%DC%20%EC%E5%20%F4%E7%ED%20%E5%F0%DF%EB%F5%F3%E7%20%20%E4%E9%E1%F6%EF%F1%FE%ED%20%EC%E5%F4
    Ή αλλιώς «ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ…» στην ιστοσελίδα του ΤΕΕ.
    Ενδεικτικά το πόνημα περί διαφορών μεταξύ ΜΜ και ΧΜ…
    Πρόκειται για μνημείο συντεχνιακής συμπεριφοράς, παραβίασης κάθε λογικής κοντραμπάντου με λογική μπακάλη ενός απηρχαιωμένου συστήματος απονομής δικαιωμάτων προσπάθειας ερμηνείας της προφανώς ελλιπούς και διάτρητης τεχνικής νομοθεσίας του 30 έτσι ώστε να βολευτούμε όλοι οι Διπλωματούχοι τράβα λίγο από δω τράβα λίγο από κει. Η ατολμία και η συναλλαγή βασιλεύουν σε κείμενα που στερούνται και της ελάχιστης τεχνολογικής κουλτούρας. Κυριαρχούνται όμως από όρεξη ,πολλή όρεξη...
    Στο μόνο που επαναλαμβανόμενα συμφωνούν και προβάλλουν είναι ότι οι απόφοιτοι ΤΕΙ δεν έχουν ,δεν μπορούν κλπ κλπ .
    Λυπάμαι που ζω σε αυτή την πραγματικότητα όπου μικροί θεοί μοιράζονται τα πάντα του τίποτα και κατακεραυνώνουν προληπτικά τους πληβείους. Είναι το καταφανές δείγμα της ανεπάρκειας και αδικίας ενός αυτοτροφοδοτούμενου συστήματος.
    Μήπως η ήρθε η ώρα για νομοθετικό έργο? Διότι dura lex sed lex.

    ReplyDelete
  29. Διαβάζοντας για τα τοπικά κολέγια βλέπω πόσο σταθερά μέουν στους κύκλυος σπουδών. Κι όμως έχει αποδειχθεί ότι οι κύκλποι σπουδών επί της ουσίας διαμορφώνουν τους ταξικούς διαχωρισμούς στη μόρφωση, καθώς το πέρασμα από τον έναν στον άλλο εξαρτάται από πληθώρα κοινωνικών παραγόντων.

    ReplyDelete
  30. Μην συγχέετε τα τοπικά κολλέγια με τους κύκλους σπουδών. Καμμία σχέση.
    Οχι μόνο δεν δημιουργούν ταξικούς διαχωρισμούς αλλά τους αμβλύνουν.

    ReplyDelete
  31. Θα δεχτώ την παρατήρηση, Ίσως εγώ να μην αντιλήφθηκα τι συμβαίνει. Μου φάνηκε ότι και αυτά έχουν κύκλους σπουδών (ίσως να μην κατάλαβα κάτι).

    ReplyDelete
  32. Anonymous4:31 am

    Απο email σε όλο το προσωπικο του ΠΚ
    "Σας γνωστοποιούμε, έπειτα από ενημέρωση του Ιδρυματικού Υπεύθυνου της πράξης “ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ ΙΙ”, Πρύτανη κ. Ι. Γρυσπολάκη, ότι παραδόθηκε στους Προέδρους των Θεματικών Επιτροπών το ηλεκτρονικό αρχείο των προτάσεων ώστε να ξεκινήσει εντός των προσεχών ημερών η δεύτερη φάση της αξιολόγησης η οποία θα γίνει ηλεκτρονικά. Η δεύτερη φάση σύμφωνα με την πρόσκληση δίνει το 30% της τελικής βαθμολογίας.”

    Αν είναι δυνατόν…. Ποια διάνοια τα σκέπτεται όλα αυτά….
    Αξιότιμε κε Πανάρετε στην επίσκεψη στις ΗΠΑ είδατε έτσι να χειρίζονται και εκεί τις χρηματοδοτήσεις για τους υποψήφιοι διδάκτορες….
    Η περίφημη ΠΟΣΔΕΠ τι γνώμη έχει…
    Επίσης ειναι δυνατόν Ο ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΤΟΥ ΠΚ να κρίνει τις προτάσεις που είναι ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΤΟΥ???

    Δεν ξέρω εαν έιναι νόμιμο ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΗΘΙΚΟ !!!

    Κε Υφυπουργέ σκέπτεσθε κατι επ' αυτου ???
    Τα ίδια θα γινούν και στο ΘΑΛΗ ??? [ μάλλον ΝΑΙ ...]

    Ενδεχόμενα θα πρεπεί η Κα Ορφανου να ΑΛΛΑΞΕΙ ΑΜΕΣΑ καποια πράγματα, Αν οχι τοτε ας μη φορτώνουμαι τις ελπίδες...μας σε εσάς

    Βαθεία προβληματισμένος για ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ....

    ΥΓ. ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΟ http://www.gurforum.org/

    ReplyDelete
  33. Με απασχολεί. Δεν είναι εύκολη η απάντηση με δεδομένες τις δεσμεύσεις που έχουν υπάρξει. Θα κάνω ότι μπορώ για να διασφαλισθεί η αξιοκρατία και η αμεροληψία.

    ReplyDelete
  34. Anonymous8:48 am

    Αγαπητέ Κε Υφυπουργέ
    Πραγματικά με προβληματίζει η φραση σας "με δεδομένες τις δεσμεύσεις που έχουν υπάρξει". Εαν ένας υφυπουργός των δυνατοτήτων σας δεν μπορεί να απαλαχθεί απο τις δεσμέυσεις του παρελθόντος ..πραγματικά κατανοώ γιατι η Κα Ορφανου [ως εκτός ακαδημαικού χώρου] δεν μπορεί να "κινηθεί" αλλά [ ας μου επιτραπει η φράση] την παιζουν μονότερμα τα μέλη των ΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ. Πιστεύω οτι συμμερίζεσται την άποψη οτι ΑΝ ΔΝ ΥΠΑΡΞΟΥΝ ΑΛΛΑΓΕΣ ΗΘΟΥΣ ΤΩΡΑ.. το θέμα εχει χαθέι. Αλλαγές με γνώμονα την αξιοκρατία και αμεροληψία στην ΠΡΑΞΗ. Υπενθυμίζω οτι η προτροπ΄΄η σας για το ΠΟΛΥ ΕΝΑ ΕΡΓΟ ΕΠΕΑΚ αν Πρυρανη/Αντιπρυτανη/Προεδρο/Αντιπροεδρο .....απλά ΔΕΝ ΑΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ γιατι δεν υπάρχει στην προσκληση !!!! Αρα είναι σαν να μην υπάρχει. Επίσης σε πολλά περιφερειακά ΑΕΙ οι πρυτανεις [KAΠΟΙΟΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΚΡΙΝΟΥΝ ΤΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ] παρα την οικονομική κρίση που περνάμε δίνουν ένα σεβαστό ΕΠΙΔΟΜΑ ανέγερσης κατοικίας σε "φιλικούς" Διοικητικούς υπαλλήλους βαφτίζοντας τις έδρες τμήμάτων ...προβληματικές περιοχές!!! Εκεί καταλήγουν τα χρήματα για την παιδεια ???

    ReplyDelete
  35. Όλα αυτά που γράφετε, στο πρώτο μέρος, είναι ο τρόπος λειτουργίας του Εκπαιδευτικού Συστήματος των ΗΠΑ.Φαντάζομαι ότι όλα αυτά ήταν γνωστά σε όσους μέχρι σήμερα υπηρέτησαν σε θέσεις πολιτικής ευθύνης του Υπουργείου Παιδείας.Μερικά από αυτά ίσως και να μπορούν να εφαρμοστούν και στην Ελλάδα(όπως για παράδειγμα ο τρόπος λειτουργίας των τοπικών κολεγίων). Δεν είμαι όμως καθόλου σίγουρος ότι θα μπορούσε να μεταφερθεί εύκολα στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα καθώς κάτι τέτοιο προυποθέτει αλλαγή αντίληψης και κουλτούρας στην Ελληνική κοινωνία. Στα πλαίσια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που είναι η ραχοκοκαλιά του Εκπαιδευτικού μας συστήματος, έχει καλιεργηθεί κλίμα απαξίωσης του σχολείου και αντικατάστασης του από τη φροντιστηριακή εκπαίδευση προκειμένου να επιτευχθεί η πολυπόθητη εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο.Δεν νομίζω να βρείτε έυκολα εκπαιδευτικό που, με ειλικρίνεια, δεν θα δεχθεί την παραπάνω άποψη ,έστω και αν αυτή έχει την τάση της υπερβολής.Πάντως η όποια λύση δεν θα είναι μια αντιγραφή ενός εκπαιδευτικολύ συστήματος μιας άλλης χώρας στο δικό μας. Μιας οποιασδήποτε άλλης χώρας με διαφορετική κοινωνικοοικονομική κατάσταση, με αλλιώτικη κουλτούρα και διαφορετικές ανάγκες της αγοράς.
    Υ.Γ : Στο blog που έχω δημιουργήσει φιλοδοξώ να παρουσιάσω τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα (σύμφωνα με την αξιολόγηση του ΟΟΣΑ) κατά θεματικό άξονα, βαθμίδα εκπαίδευσης , αξιολόγηση , διδασκαλία, διοίκηση και άλλες παραμέτρους.Η αρχή έγινε με το Φινλανδικό Εκπαιδευτικό Σύστημα. Ελπίζω να υπάρξει διάλογος σε σύγκριση με το αντίστοιχο Ελληνικό Εκπαιδευτικό σύστημα και ποια στοιχεία από αυτά θα μπορούσαμε, ενδεχομένως, να υϊοθετήσουμε.
    Με εκτίμηση, συνεχίστε να γράφετε στο blog σας.

    ReplyDelete
  36. Anonymous7:51 pm

    Τι να τις κάνω τις επισκέψεις στις ΗΠΑ όταν διορίζετε στη Διοικούσα Επιτροπή του Πανεπιστημιού Δυτικής Ελλάδας, έναν πρώην βουλευτή του ΠΑΣΟΚ και μια νομαρχιακή σύμβουλο, παρακάμπτοντας κάθε έννοια αξιοκρατίας.

    ReplyDelete
  37. Anonymous8:38 am

    «Αν δείτε το τι αντιμετωπίζω στην Κεντρική Υπηρεσία του υπ. Παιδείας και στις Περιφερειακές υπηρεσίες, όσον αφορά τη διοίκηση , δεν θα το πιστέψει άνθρωπος»

    Αυτό είπε η υπ. Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου μιλώντας το πρωί της Κυριακής στο Mega και στους δημοσιογράφους Μ. Αναγνωστάκη και Ι. Χασαπόπουλου.

    ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΕ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΖΗΤΑΤΕ ΚΑΙ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΚΑΙ ΣΑΣ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΝΕΧΕΣΤΕ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ ΚΑΙ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΕΟ ΑΓΡΑΜΑΤΟΥΣ ΠΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΝΤΑΝ ΕΠΙ ΝΔ

    ΜΗΝ ΠΑΡΑΠΟΝΙΕΣΤΕ ΕΙΣΤΕ ΑΞΙΟΙ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ ΣΑΣ

    ReplyDelete
  38. Anonymous9:05 am

    Στο σχόλιο σας περί Ηράκλειτου και Θαλή.
    Ομολογώ ότι δεν μπορώ να καταλάβω γιατί «οι δεσμεύσεις που υπάρχουν» από την προηγούμενη κυβέρνηση, που δεν αντιστοιχούν με ορθές πρακτικές αντικειμενικής αξιολόγησης ,δεσμεύουν το υπουργείο? Είναι τόσο δύσκολο να πει το υπουργείο: 100% της βαθμολόγησης από τους αξιολογητές, εξοβελισμός των «θεματικών επιτροπών πρυτάνεων» και του 30% μπόνους.

    Αν δεν μπορούμε ούτε αυτό να κάνει με ευχαίρεια η ηγεσία της παιδείας, τότε θα πρέπει να είμαστε πολύ απαισιόδοξοι για τις πιθανότητες να αλλάξει κάτι στα πανεπιστήμια μας.

    Αντ.

    ReplyDelete
  39. Να μην είστε απαισιόδοξος. Ούτε για τα πανεπιστήμια αλλά ούτε για Θαλή, Ηράκλειτο. Οι δυσκολίες δεν συνεπάγονται αποδοχή των δεδομένων.

    ReplyDelete
  40. Anonymous9:32 am

    Το καινούριο σύνθημα "πρώτα ο μαθητής", πολύ φοβάμαι, ότι θα επιφέρει περισσότερα προβλήματα.
    Η εγκεφαλική μαλάκυνση, η αρχή της αδράνειας, η απαξίωση του γνωστικού αντικειμένου και του εκπαιδευτικού έργου κερδίζουν συνεχώς έδαφος στα ελληνικά σχολεία. Το σύνθημα θα εδραιώσει ακόμα περισσότερο φαινόμενα παρακμής. Εκτός αν, λόγω οικονομικής κρίσης, υπάρξει αντιστροφή του κλίματος.
    Η τωρινή κατάσταση απαιτεί από τον υπάλληλο που μπαίνει να διδάξει να διαθέτει περισσότερο ικανότητες animateur, ψυχολόγου, ψυχιάτρου, κοινωνικού λειτουργού, δημοσίων σχέσεων, υποκριτικής, παρά αυτό που γνωρίζαμε ως καθηγητή. Ναι, όλα τα προηγούμενα ενυπήρχαν στο ρόλο του καθηγητή, αλλά δεν υποσκέλιζαν το κύριο έργο της μετάδοσης γνώσεων και αξιών. Ας σκεφτούμε και τις εξωδιδακτικές εργασίες γραμματέα, λογιστή, γραφέα, παιδονόμου, προσωπικού ασφαλείας, κ.α. Αν η υπουργός θεωρεί ότι όλα αυτά είναι οι σύγχρονες απαιτήσεις του ρόλου, ας πληρώσει αναλόγως για να τα απαιτεί. Όχι να ρίχνει τα βάρη στον εκπαιδευτικό.

    ReplyDelete
  41. Πετυχημένο το σύστημα της California. Ωραίο και αυτό της Φινλανδίας όπως αναφέρει ένας συμπατριώτης σε προηγούμενο σχόλιο. Και τα δύο όμως απευθύνονται σε τελείως διαφορετική χώρα, με διαφορετικά χαρακτηριστικά διαβίωσης, διαφορετικές κοινωνικές αντιλήψεις, ιδεολογίες και συνήθειες. Ελπίζω οι ιδέες που παίρνουμε (σαν χώρα *) από τους άλλους να μην εφαρμόζονται χωρίς πρώτα να προσαρμόζονται.

    Θα ήθελα να επαυξάνω κάποιες ανυσηχίες που εξέφρασε στο σχόλιό του ο κύριος Παύλος Κουλούρης. Την ανυσηχία ότι η ανάγκη βρίσκεται στην αλλαγή της ίδιας της εκπαίδευσης και όχι απλά του εκπαιδευτικού συστήματος. Να αλλάξει το προϊόν και όχι μόνο τα μηχανήματα της γραμμής παραγωγής. Οι επιστήμονες που βγαίνουν από τα πανεπιστήμια θα πρέπει να δημιουργούν θέσεις εργασίας και όχι να τις καταλαμβάνουν. Να τις δημιουργούν με την υλοποίηση πρωτοποριακών ιδεών, βασισμένες στο ταλέντο τους και στις γνώσεις που απέκτησαν από τα εκπαιδευτικά υδρήματα. Αυτή είναι ίσως η βασική διαφορά μεταξύ California/Φινλανδίας και εμάς (Ελλάδα) και όχι η δομή του εκπαιδευτικού συστήματος.

    Αυτός ο στόχος ίσως δεν μπορεί να επιτευχθεί απλά μονάχα με την αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος. Η επιτυχία ενός εκπαιδευτικού συστήματος ίσως δεν εξαρτάται τόσο από τη δομή του όσο από τα κοινωνικά ιδεώδη, τις κοινωνικές αντιλήψεις, ιδεολογίες και συνήθειες. Βέβαια, τα κοινωνικά αυτά χαρακτηριστικά μπορούν να διαμορφοθούν μέσα από την εκπαίδευση και κυρίως το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και τον τρόπο μετάδωσης αυτού του περιεχομένου στους μαθητές.

    ReplyDelete
  42. m.georgiacodis2:40 am

    Θ εωρω εξαιρετικα ενδιαφερουσα την "προταση"για τη δημιουργια της ενδιαμεσης βαθμιδας.Πιστευω πως πρεπει να μελετηθει σοβαρα.Επισης ιδιαιτερο ενδιαφερον παρουσιαζει και η προταση που διατυπωνει στο ΒΗΜΑ της Κυριακης ο καθηγητης Χ.Μουτσοπουλος.

    ReplyDelete
  43. Ξέχασα να ρωτήσω και το εξής... με το University of La Verne (Athens Campus) ..τι θα γίνει? Τόσα παιδιά με τόσο αξιόλογες σπουδές γιατί δεν αναγνωρίζονται?

    ReplyDelete
  44. Τζιβινίκος Θωμάς12:49 am

    Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η πρόταση του κ. Πανάρετου για την ενδιάμεση βαθμίδα.Ένα σημείο τριβής και αμφισβητήσεων θα είναι ο τρόπος αξιολόγησης στο τέλος της διετίας για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια,και πώς θα υλοποιείται αυτός; Με εξετάσεις με συνέντευξη με εργασίες ή και με τα τρί α μαζί; Και πόσο αδιάβλητος θα είναι ο τρόπος αυτός;Ποιος θα είναι ο θεματοφύλακας του αδιαβλήτου; Οι καθηγητές των Πανεπιστημίων; Η ελληνική κοινωνία δε τους έχει και μεγάλη εμπιστοσύνη! Εγώ; καθόλου!
    Δεν καταλαβαίνω όμως κ. Πανάρετε τη σπουδή της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, στην οποία είστε υφυπουργός Παιδείας,να σας αδειάσει τόσο άμεσα και τόσο άγαρμπα!Τί φοβάται μη στενοχωρήσει τους φροντιστές;Τελικά το ΠΑΣΟΚ δεν αλλάζει! παραμένει το ίδιο αναχρονιστικό και αναποτελεσματικό!

    ReplyDelete
  45. Οι απόψεις σας είναι σωστές και στη σωστή κατεύθυνση αλλά δυστυχώς στην Ελλάδα η επιλογή Σχολής γίνεται με πολύ απλοϊκά κριτήρια.
    Άπό το "να γίνει δικηγόρος το παιδί", στο "κάπου κοντά να πάει" μέχρι το "ας περάσει σε οποιαδήποτε Σχολή για να διοριστεί μετά στο δημόσιο".
    Την ίδια στιγμή πέρα από τις γνωστές σχολές ελάχιστοι καταλαβαίνουν τι σχολές δηλώνουν και αν θα πρέπει να ακολουθήσουν κάποιους "τελειωμένους" κλάδους ή όχι (όπως και είναι έγκλημα για την κάθε κοινωνία να μειωθούν οι θέσεις σε ένα τμήμα χωρίς κανένα επαγγελματικό μέλλον").

    Όλα αυτά κατά την προσωπική μου άποψη πρέπει να οδηγούν στο να επιτραπούν τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια και αντί η χώρα να χάνει δισεκατομμύρια κάθε χρόνο σε εκροές σε φοιτητές να γίνει κέντρο για όλα τα Βαλκάνια.

    www.politis.com.gr/papers/11-12-2009.pdf

    ReplyDelete
  46. Anonymous2:23 pm

    Καλά είμαστε στην ΕΕ και στην Ευρωζώνη ή πολιτεία των ΗΠΑ;
    Δηλαδή είναι χαζοί στην Ευρώπη και δεν ακολουθούν τέτοιες σωτήριες λύσεις.
    Αν ακολουθηθούν τέτοιες λύσεις το Λύκειο θα πρέπει να καταργηθεί ή να λειτουργεί ως Καφενείο μέχρι να πάνε τα παιδιά στα Κολέγια. Και η τεχνική Εκπαίδευση θα γίνει ανέκδοτο (ή Καφενείο για αλλοδαπούς).
    Ελεος. Αλλά λόγια να αγαπιόμαστε!

    ReplyDelete
  47. Anonymous4:48 am

    Γιατι,το Λυκειο,πως λειτουργει τωρα,σαν "κολλεγιο";(εννοω προτυπο).

    ReplyDelete
  48. Agapite Ke Panarete

    MPRABO !!!!!

    as diabasoyn oloi to pdf gia na doyn giati ta @korakia@ tis ekpaidefsis mazi me ta korakia ton MME nio8oyn na apeiloyntai

    keep walking !!!!

    http://195.251.109.42/panaretos/wp-content/uploads/2010/02/thematikes-epitr-Hrakleitos.pdf

    ReplyDelete
  49. Anonymous10:28 am

    Στην θητεία Γ.Α.Παπανδρέου στο ΥΠΕΠΘ, είχε τεθείν το θέμα κατάργησης της διανομής των διδακτικών βιβλίων και συγγραμμάτων και η αποστολή-διανομή τους ηλεκτρονικά στους ενδιαφερόμενους μαθητές-σπουδαστές μέ διαδίκτυο. Γιατί σκάλωσε η ιδέα????

    ReplyDelete