Saturday, January 10, 2009

Αρης Σπηλιωτόπουλος

Καθυστέρησα να εκφράσω άποψη για τον νέο υπουργό παιδείας, θέλοντας να είμαι αντικειμενικός και περιμένοντας να διατυπώσει τις θέσεις του.

Δύο είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τους πολιτικούς σήμερα. Οι πολιτικές τους θέσεις και ο τρόπος που τις παρουσιάζουν.

Για το δεύτερο, ο νέος υπεπθ, έχει άριστες προυποθέσεις. Και δεν το λέω ειρωνικά. Είναι σημαντικό να βλέπει κανείς απέναντί του ένα συμπαθή και μειλίχιο νέο άνθρωπο και όχι ένα αυταρχικό και υπερόπτη "αντίπαλο". Η "εικόνα" του πολιτικού είναι σήμερα μια "αναγκαία" συνθήκη. Είναι όμως αρκετή;

Δυστυχώς, όσο αφορά πολιτικές θέσεις και στόχους, ο νέος υπεπθ έχει (μέχρι τώρα) απογοητεύσει. Την ανυπαρξία πολιτικών θέσεων και στόχων που έδειξε στην πρώτη τηλεοπτική συνέντευξή του, θα μπορούσε να την δικαιολογήσει κανείς. Μόλις είχε ορκιστεί.

Ερχεται όμως σήμερα και με άρθρο (και όχι συνέντευξη, όπου όσο φιλικό και να είναι το μέσον υπάρχουν και δύσκολες ερωτήσεις) στην "Καθημερινή" επιβεβαιώνει την ανυπαρξία όχι μόνο θέσεων, αλλά και άποψης! Ολο το άρθρο αναλώνεται στο πώς (επικοινωνία) θα πολιτευθεί, χωρίς την παραμικρή αναφορά στο τι θα επιδιώξει (στόχοι). (Το παραθέτω ολοκληρο γιατί μου προκάλεσε εντύπωση).

Στα πολλά χρόνια που παρακολουθώ τα εκπαιδευτικά θέματα, είναι η πρώτη μου εμπειρία υπουργού (και όχι μόνο παιδείας), που τέσσερις μέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του έχει μιλήσει αποκλειστικά για το πώς θα πολιτευθεί χωρίς την παραμικρή αναφορά στος στόχους που θα επιδιώξει.

Ο νέος υπεπθ αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία γιατί κατάφερε να εξαγγείλει άριστα το απόλυτο μηδέν.

Ισως βέβαια με αυτό τον τρόπο κέρδισε ήδη εκείνους που θέλουν να μείνουν όλα όπως είναι διατυπώνοντας την "θέση" για "διάλογο από μηδενική βάση". Μήπως όμως, αυτό επιδιώκει και ο πρωθυπουργός; (Από την "αυστηρή" Μ. Γιαννάκου, μέσω του "ρεαλιστή" Ε. Στυλιανίδη, στον "συμπαθή" Α. Σπηλιωτόπουλο).

Είμαι έτοιμος να αλλάξω άποψη αν δω κάτι το διαφορετικό.

Το άρθρο:
Ξεκινώντας με την πεποίθηση ότι η Παιδεία είναι εθνική υπόθεση και αφορά το μέλλον της χώρας, πρόθεση και επιδίωξή μου είναι να εγκαινιάσω μια πολιτική διαλόγου και συνεργασίας με όλους όσοι εμπλέκονται και εργάζονται στον χώρο της εκπαίδευσης. Η εκπαίδευση σε μια χώρα όπως η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να είναι η ατμομηχανή της ανάπτυξης.
Με γνώμονα αυτή τη φιλοσοφία, θα προχωρήσουμε σε:
Ουσιαστικό και όχι προσχηματικό διάλογο με τους νέους και σε επίπεδο Διαδικτύου, μέσω του οποίου οι νέοι επικοινωνούν και εκφράζουν αβίαστα και ελεύθερα τις απόψεις τους. Δεν σκοπεύω να επιβάλω μονοσήμαντες απόψεις. Πιστεύω στην αμφισβήτηση γιατί ανοίγει νέους δρόμους, νέους ορίζοντες. Πυροδοτεί ουσιαστικές και γόνιμες συζητήσεις, απορρίπτει κατεστημένες δομές και αποστεωμένες απόψεις. Πιστεύω στις αποφάσεις που προκύπτουν μέσα από υπεύθυνη συζήτηση και ακριβή γνώση όλων των παραμέτρων.
Αποδοτική συνεργασία με όλους όσοι εργάζονται στον χώρο της Παιδείας, μαθητές, σπουδαστές και διδάσκοντες σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Θα θέσουμε ρεαλιστικούς και εφαρμόσιμους στόχους οι οποίοι ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες και προσδοκίες της ελληνικής κοινωνίας.
Ανοιχτή συζήτηση με όλες τις πολιτικές παρατάξεις. Η εξέλιξη προς την κατεύθυνση μιας ποιοτικότερης Παιδείας μπορεί να προκύψει μόνο μέσα από τη συναίνεση, μακριά από ιδεοληψίες και κομματικές αγκυλώσεις.
Στρατηγική μας επιλογή είναι να επενδύσουμε στην εκπαίδευση, να επενδύσουμε στην Παιδεία, γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο επενδύουμε στη γνώση, στη μάθηση, στους ανοιχτούς ορίζοντες, στην εξωστρέφεια. Η διαρκής μεταρρύθμιση αποτελεί σταθερή ανάγκη στον χώρο της Παιδείας, μέσα από πολιτική και κοινωνική συναίνεση.


1 comment:

  1. μια απολογιστική εκδοχή για τον απερχόμενο υπουργό:

    http://users.thess.sch.gr/szygouras/themata/ypepth07-08/ypepth07-08.htm

    ReplyDelete