Monday, June 25, 2012

Οι αλλαγές στην δομή της κυβέρνησης, η παιδεία, η έρευνα και η δια βίου μάθηση

 Ανακοινώθηκαν πριν μερικές μέρες οι αλλαγές στην δομή της διοίκησης στα υπουργεία που έγιναν με τον σχηματισμό της νέας κυβέρνησης (τις παραθέτω στο τέλος).

Αποδέχομαι κατ' αρχήν την δυνατότητα μιας νέας κυβέρνησης να αλλάξει την δομή της κυβέρνησης. Αναρωτιέμαι όμως αν αυτό θα βοηθήσει την λειτουργία της διοίκησης σε μια στιγμή που η τελευταία είναι αποδυναμωμένη και χρειάζεται να συνεισφέρει πολλά στην αναδιοργάνωση του κράτους.

Αναρωτήθηκαν όσοι σχεδίασαν τις αλλαγές αυτές τον χρόνο που θα απαιτηθεί μέχρις ότου γίνουν λειτουργικές οι υπηρεσίες με την νέα τους δομή; Εχει την πολυτέλεια η χώρα να σπαταλά πολύτιμο ανθρώπινο κεφάλαιο και ατέλειωτες ανθρωποώρες σε οργανωτικές αλλαγές τέτοιας μορφής; Και μόνο για να φτιαχτούν τα νέα επιστολόχαρτα θα χρειαστεί καιρός. Πόσο μάλλον για να γίνει η νέα κατανομή αρμοδιοτήτων και να βρεθεί ο νέος αρμόδιος για να βάζει υπογραφές.

Οσο αφορά το Υπουργείο Παιδείας, οι αλλαγές θα προκαλέσουν και άλλης μορφής προβλήματα. Η μεταφορά της ΓΓΕΤ στο Παιδείας ήταν αποτέλεσμα της διεθνούς αντίληψης ότι πλέον η τριτοβάθμια εκπαίδευση και η έρευνα είναι αλληλένδετες και οι πολιτικές στους δυό αυτούς τομείς πρέπει να χαράσσονται από το ίδιο υπουργείο. Επίσης η ενίσχυση της δια βίου μάθησης ήταν από τις κεντρικές πολιτικές επιλογές των υπουργών παιδείας των χωρών της ΕΕ από την προηγούμενη δεκαετία. (Στις πολιτικές αυτές είχε συμφωνήσει και η χώρα μας επί ΝΔ επί υπουργείας Γιαννάκου). Ποιά σκοπιμότητα εξυπηρετεί η μεταφορά της αρμοδιότητας στο υπουργείο εργασίας; Αφορά τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, η μήπως εδράζεται στην αντίληψη ότι η δια βίου μάθηση χρειάζεται αποκλειστικά για την ανεργία;

Για τους τομείς πέραν της παιδείας υπάρχουν ίσως καταλληλότεροι από έμενα να εκφράσουν άποψη.

ΥΓ. Οι σημαντικότερες αλλαγές στην δομή της κυβέρνησης:
-Η επιστροφή της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ), στο νέο υπουργείο Ανάπτυξης και υποδομών από το υπουργείο Παιδείας.
-Η μεταφορά από το υπουργείο Παιδείας στο Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας την Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης.
-Η επανασύσταση των υπουργείων Τουρισμού, Ναυτιλίας και Μακεδονίας - Θράκης και η συγχώνευση των υπουργείων Ανάπτυξης και Υποδομών.
-Η επανίδρυση του Υπουργείου Ναυτιλίας, στο οποίο επιστρέφει τόσο το Λιμενικό όσο και όλες οι σχετικές με τη Ναυτιλία υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης.
-Η επανίδρυση του υπουργείου Τουρισμού.
-Η επανίδρυση του υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης, και η κατάργηση της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης.
-Η μετονομασία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη σε Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη.
-Η μετονομασία του υπουργείου Παιδείας σε Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού με συγχώνευση με το Υπουργείο Πολιτισμού και την μεταφορά σε αυτό από το υπουργείο Υγείας των διευθύνσεων Ανάπτυξης Αθλητισμού και «Άθλησης για Όλους» της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού.
-Η μεταφορά του Εθνικού Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) από το υπουργείο Υγείας στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.




6 comments:

  1. Κανονικά όλα αυτά, οι συγχωνεύσεις και οι επανιδρύσεις/αναβαθμίσεις (δεν μιλάμε και εντελώς εκ νέου, αλλά για πρώην Γραμματείες ή Υφυπουργεία) θα έπρεπε να αποτελούν μερικών ημερών διαδικασίες και μόνο σε επίπεδο κορυφαίων στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης.
    Ωστόσο, πετύχαμε να έχουμε τόση γραφειοκρατία, που κάθε μία μικρή αλλαγή επωνυμίας ή αρμοδιότητας ενός υπουργείου να αποτελεί ένα Γολγοθά.

    ReplyDelete
  2. Σε μια μέρα ήλθε η πρώτη επιβεβαίωση με το επιστολόχαρτα...

    Στα «συρτάρια» των σχολείων παρέμεναν μέχρι σήμερα το πρωί τα απολυτήρια των μαθητών των Γυμνασίων, τα οποία έχουν εκτυπωθεί με το παλιό λογότυπο του υπουργείου (ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ).
    Το πρόβλημα που είχε προκύψει ήταν ότι έπρεπε... πλέον για να είναι νόμιμα τα απολυτήρια να ξανατυπωθούν με το νέο λογότυπο του υπουργείο Παιδείας μετά τη νέα ονομασία: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.
    Ωστόσο, κάτι τέτοιο θα κόστιζε περίπου 50 ευρώ σε κάθε μαθητή.

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:38 am

    Ερωτηση.
    Ολο αυτο το πηγαινε-ελα της ΓΓΕΤ τι επιπτώσεις εχει στο ΕΣΠΑ? Φανταζομαι οι κοινοτικοι εστω και λογιστικά θα πρεπει να μεταφέρουν τα προγράμματα και τις δρασεις σε αλλο αξονα .....

    ReplyDelete
  4. Anonymous7:08 am

    Α)Οπισθεν ολοταχώς το πηδάλιο.

    Β)Ράβε ξήλωνε δουλειά να μη σου λείπει

    C)Η ολοκλήρωση της αντιμεταρρύθμισης

    D)Eτοιμάζεται μια καινοτομική μάσα του ΕΣΠΑ

    E) Ολα τα παραπάνω

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:36 am

    Θα συμφωνήσω με τον κ. Πανάρετο για τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Παιδείας. Όμως δεν μπορώ, παρά να σταθώ και στο επιχείρημα έναντι όλων των αλλαγών στη διοίκηση, ότι δηλαδή είναι έξοδα χρόνου, χρημάτων κτλ σε μια εποχή που δεν έχουμε τέτοιες πολυτέλειες. Αν είναι όμως σωστές γιατί να μη γίνουν ? Όταν γίνονταν όλες οι αλλαγές επί Παπανδρέου στην παρούσα τους μορφή είχαμε τέτοιες πολυτέλειες ? Δεν νομίζω. Μάλιστα αυτό ήταν το επιχείρημα τότε της αντιπολίτευσης...Κι όμως αλλαγές όπως το opengov που ήταν θετικές κατά τη γνώμη μου, παρά τη μη σωστή εφαρμογή και τα όσα έχουν ακούσει, τότε έγιναν. Και τι δεν είχατε ακούσει κ. Πανάρετε για την καθυστέρηση στελέχωσης της δημόσιας διοίκησης. Γιατί επανέρχεστε χρησιμοποιώντας το ίδιο επιχείρημα ?

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:53 am

    κ. Πανάρετε μπορείτε να μας πείτε γιατί οι Θαλήδες μόνο το τελευταίο δίμηνο άρχισαν να εντάσσονται και οι Αρχιμήδηδες δεν εντάχθηκαν ακόμη; Σεπτέμβριο του 2009 ετοιμάσθηκαν οι προτάσεις, Οκτώβριο-Δεκέμβριο του 2011 ολοκληρώθηκαν οι αξιολογήσεις, η κα Ορφανού έστειλε έγγραφο περί άμεσης έναρξης και ακόμη δεν υπάρχει ένταξη.

    Είστε όλοι σας τόσο εντυπωσιακοί στις ιδέες και τα σχέδια αλλά τόσο ανεπαρκείς στην οποιαδήποτε υλοποίηση. Τι να την κάνω την ένταξη της ΓΓΕΤ στο Υπουργείο Παιδείας όταν δεν παράγει έργο; Τι να το κάνω το e-gov όταν έχουμε γυρίσει 20-25 χρόνια πίσω;

    Για τα επιστολόχαρτα δε δικαιούσθε διά να ομιλείτε (Μένιος). Εσείς δεν αλλάξατε το λογότυπο του υπεπθ και το κάνατε και "διά βίου μάθησης"; Χωρίς να έχετε προωθήσει έστω ΕΝΑ πρόγραμμα διά βίου μάθησης!!! Το "Εθνικής" θέλατε να βγάλετε από τον τίτλο και διανθίσατε την πρότασή σας με τη "διά βίου".

    Δεν έχω διαβάσει μία έστω γραμμή απολογητική για τα έργα και τις ημέρες του ΓΑΠ. Επίσης δεν έχω διαβάσει μία έστω γραμμή για την επιστροφή σας στα αμφιθέατρα και την κατάσταση που βιώνετε πλέον.

    ReplyDelete